כיכר השבת

מלחמה פגת תוקף

המהומות המדליקות מפוניבז' // יהודה סולובייצ'יק

מה כל כך מרתק באלימות של פוניבז'? כתלמיד הישיבה, יהודה סולובייצ'יק, עושה סדר בנבכי המחלוקת ומשוכנע כי כיום מדובר במלחמה פגת תוקף ומציע פתרון להפחתת הדרמה (טור)

| 51 | כיכר השבת |
היכל ישיבת פוניבז'
היכל ישיבת פוניבז' (צילום: בעריש פילמר)

אי שם, לפני למעלה מעשור, כאשר עידן האינטרנט החרדי היה בחיתוליו והתבסס כולו על דיווחים של ניקים אנונימיים, שימשה פרשיית המחלוקת בפוניבז' כמין סיפור חדשותי בהמשכים, שמשך אליו צפיות ורייטינג כמו אש בשדה קוצים. פתחת אשכול דיווחים על אקשן בפוניבז'? והופ... מונה הצפיות והתגובות החל לנוע בקפיצות זריזות כלפי מעלה.

זה לא היה רק הרייטינג. היה משהו בפרשייה הזו שביטא את הטעם והניחוח המחתרתי הקסום שהיה לאינטרנט החרדי דאז. הנה, אחת לשבוע אני קופץ לנקודה עם אינטרנט שזמינה לי בכדי להתעדכן בנייעס העסיסי שיש שם. מה הנייעס העסיסי שהיה כל כך דחוף לקרוא באינטרט? שאלה טובה. כל הפרשיות הגדולות שלא הוזכרו בשום מדיה אחרת. פוניבז', ויז'ניץ, סאטמר, וגם קצת עדכונים רכילותיים צהובים על אישי ציבור ומשפחות רבנים וראשי ישיבות. את כל אלו לא היית מוצא לא ב"יתד", לא ב"המודיע" ואפילו לא ב"השבוע בירושלים". ובדיוק בשביל זה היה את האינטרנט החרדי, רפרוף קצר על רשימת הנושאים סייעה לסינון הנושאים המשעממים, והנה אתה מקבל את האקשן האמיתי במנות גדושות. אוחחחח כמה טוב היה לחיות בעידן המודרני של שנות האלפיים.

מאז עבר למעלה מעשור, עשור שבו זרמו בכבלי הנחושת של בזק בערים החרדיות מליוני מגה ביטיים, גיג'ה בייטים, וטרה בייטים. סצנת האינטרנט החרדי עברה מהפכה מן הקצה אל הקצה, והתמסדה בדמות אתרי חדשות שעושים עבודה תקשורתית ומקצועית מן השורה הראשונה. קטונתי מלתאר את היקף ההשפעה של כתבי האתרים החרדים, אולם די להביט בשורת הפרשות הרגישות אותן הם הובילו בשנים האחרונות, בגישה מקצועית ומדויקת, עד אשר באו על פתרונן. אולי האינטרנט נשאר קצת נשכני מידי, אבל כל אדם שמחובר לעשיה הציבורית במגזר יודע עד כמה האינטרנט החרדי דומיננטי ומשפיע על סדר היום. ניחוח הקסם המחתרתי נעלם לטובת אייטמים ודפי בית בוהקים ומעוצבים לעילא. הניקים האנונימיים צפו מעל פני המים והפכו את התחביב למשלח יד קבוע כעיתונאים מקצועיים מן השורה הראשונה.

ועדיין, בכל אימת שילדון בן 18 מרים סטנדר בגבעת הישיבה בבני ברק, כולם נזעקים. הודעות אסמס זריזות משוגרות ממוקדי הנייעס, תוך שניות נמרחות כותרות אדומות בוהקות עם המילים המוכרות שכבר נשמעות כמו קוד חרדי פנימי: "מהומות בגבעת הישיבה".

אז למה? מה כל כך מרתק בזה?

למה הדיווחים הללו, שכבר חוזרים על עצמם בטרחנות משעממת מזה למעלה מעשור בכל תחילת שנת לימודים, מצליחות להסעיר תוך שניות את כל מוקדי הנייעס והחדשות?

כמי שלמד בפוניבז' ומכיר לעילא ולעילא את נבכי המחלוקת הבלתי נגמרת הזו, תרשו לי לתת לכם ספוילר קטן לסרטוני הסטנדרטים המתעופפים שתקבלו השבוע בזרם אין סופי מכל קבוצות הוואטסאפ שאתם חברים בהן.

המלחמות הללו כבר מזמן הפכו למופע אלימות משעממם וטרחני, נטול כל משמעות כלשהיא. כל המשמעויות הציבוריות והניואנסים החברתיים שהן ביטאו לפני עשור - עברו מן העולם ונמוגו לחלל. הדבר היחיד שנותר מהן זה הרעש והניחוח של האקשן הציבורי שמושך כל כך הרבה ענין. אבל מבחינה מעשית, יתכן מאוד שלסכסוך שכנים בבניין מגורים בעפולה תחתית יש משמעות ציבורית מעשית יותר מאשר לסכסוך הזה שאין כל סיכוי שמשהו יקרה כתוצאה ממנו. הדרמה הגדולה ביותר שנוצרת מתבטאת בדמות זעקות קרב בסגנון מלחמות השבת - האאאאאאאאאא, ואולי גם שריטה או צריבה קטנה למי שיעמוד במקום הלא נכון בזמן הלא נכון.

מבחינת סוציולוגית וקהילתית, הפילוג במגזר הליטאי כבר התרגש עלינו במלוא עוזו עוד לפני מערכת הבחירות הקודמת. כיום מדובר בשתי תנועות פוליטיות נפרדות שמיוצגות היטב בידי נציגים עירוניים בחלק מן הערים החרדיות, מערכת נפרדת של מוסדות לימוד שונים, שני עיתונים שונים, ואפילו שני פלגי סטאמר-נטורי קרתא, שבחרו כל אחד את הזרם הליטאי המייצג את הציוניסטים האגודיסטיים המקוריים בהם יש להילחם ללא פשרות כמיטב המסורת. אז אם מישהו חושב שמלחמות הסטנדרים עלולות חלילה להתדרדר למלחמת אחים פנים ליטאית, קבלו צפירת ארגעה: זה כבר מאחורינו. המלחמה תמה, ועדיין נותרנו אחים. אחים שנמצאים פה יחד, נושמים וגם בועטים.

גם מבחינת המלחמה על עתיד הישיבה, אין לסרטונים הללו משמעות רבה. ישיבת פוניבז' מתפקדת זה למעלה מעשור כשתי ישיבות נפרדות לחלוטין בעלות התנהלות, סגנון, ואופי שונה לחלוטין. באופק הנראה לעין לא נראה סיכוי כלשהוא שהישיבות יתאחדו או שהקרע ביניהן יעמיק.

גם הסכסוך המשפטי שמתנהל בין הרב כהנמן לרב מרקוביץ על עתיד נכסי הישיבה, הפך כבר מזמן לסוגיה משפטית סבוכה ומייגעת שמתגלגלת כבר שנים בין ערכאות שונות שאינן מצליחות להביא לסיומה. עוד לא קם שופט אחד עם אומץ שהצליח לייצר הכרעה ברורה ומנומקת, הכרעה שהביאה בחשבון את מכלול ההיבטים המשפטיים שנובעים מהמעמד המיוחד של הישיבה. בנתיים, על כל הכרעה אמיצה שניתנה בידי שופט אחד, הגיעה ערכאה גבוהה יותר שהפכה אותה על פניה. אם מישהו זקוק לראיות על המוגבלות של מערכת המשפט - הנה לכם אחת כזו לתפארת.

ועכשיו תשאלו: אז על מה המלחמה?! מה גורם לבחורים צעירים שעוד לא הגיעו לגיל 20 לבלות את מיטב ימיהם בביזיון עצום קבל עם ועדה והתנהגות אלימה ובריונית? אם אין למלחמה כל משמעות ציבורית/חברתית/רוחנית - ואפילו לא על עתיד הישיבה, מה גורם להם לעשות את זה?

אז ככה: במצב הביניים שבו הישיבה נמצאת כבר למעלה מעשור, המשטרה - שאמונה על הסדר הציבורי - נוקטת בקו של שמירה על הקיים וצילום מצב, תוך רצון להימנע ככל האפשר מיצירת מהומות ואלימות. לאמור: במידה ומתגלע סכסוך אלים בין בחורים מהישיבות השונות, המשטרה פועלת מכח סמכותה במידת האפשר על מנת להשיב את הסדר על כנו. ככל וקיים צד אחד שנחוש להגיע להישג כלשהוא וליצור שינוי לטובתו בתוך מצב הביניים שקיים כיום, והוא אף מוכן לשלם על כך מחיר במעצרים וטרטורים מול המשטרה, המשטרה תעניק לו חלק ממבוקשו על מנת להשיב את הסדר על כנו.

שינויים כאלו במצב הביניים נחוצים לצדדים בין היתר בכדי להרוויח נקודות לקראת היום שיבוא, ובו הם ישבו לשולחן המשא ומתן על מנת לחלק ביניהם את נכסי הישיבה. כל אחד שואף לשפר את תנאי הפתיחה שלו לקראת יום המשא ומתן. האם יום כזה יבוא? לא ברור. אבל אם אפשר בנתיים לשפר עמדות, אז למה לא?!

ולמה יש בחורים שמשתתפים במיצג הזוועה הזה?

קודם כל כי הם בחורים צעירים, והדם שלהם רותח. זה שילוב מסוכן מאוד, בכל מקום, לא רק בפוניבז'. בנוסף, הסיבה שגורמת לילד בן 17 ליטול את החוק לידיים ולהחליט שהוא בצד של הטובים ועליו לזרוק סטנדר בכדי למגר את הרעים - בה בעת שהוא בסך הכל מייצג אינטרס כלכלי של הישיבה שלו ותו לא - היא בדיוק הסיבה שגורמת לציבור כולו להתעניין כל כך במה שקורה בגבעת הישיבה. הבחור הצעיר הזה משוכנע שהוא נאבק במלחמה רוחנית הרת גורל על עתידו של הציבור החרדי. במלחמה כה חשובה זו וודאי זכות גדולה להימנות על הלוחמים בקו החזית הראשון.

והנה ההוכחה הראשונה לכך שמדובר במלחמה כה חשובה: מידת הענין ההולכת וגוברת של הציבור כולו בנעשה בישיבה. הבחורים זורקים את הסטנדרים ומיד רצים להתקשר לחברים ולמשפחה: נו, זה כבר בכותרת של "כיכר"?! ראשית?! יש גם וידאו? שומעים את הצעקות?

תדמיינו לעצמכם. ילד בן 17, תפס אומץ, זרק רבע סטנדר, ועיני כל הציבור החרדי נשואות אליו. מפתה, לא?! אתמול הוא עוד שיקשק מהמשגיח בישיבה הקטנה, והיום הוא כבר קובע את עתיד הציבור החרדי. כל אחד ואחת מכם שמצקצקים בשפתותיהם ורצים לקרוא את העדכונים מגבעת הישיבה רק מעצימים את הפנטזיה הדמיונית של הילד. במקום לעצור את הסרט שהם חיים בו, אתם רק מעצימים את זה.

אז איך עוצרים את זה?

נשמעות קריאות פתטיות לסגירת הישיבה לתקופת מה. מין עונש כזה בגישת המשגיח מהישיבה הקטנה: הרבצתם? זרקתם סטנדר? לכו הביתה. תשבו עם עצמכם ותחשבו כמה זה גרוע. נו נו נו לכם. מי שחושב שכך תיפתר הבעיה, לא יודע כנראה מהי ישיבה, לא מכיר את שורשי הסכסוך וכנראה שגם לא דרך בעשור האחרון בגבעת הישיבה. הוא פשוט לא מבין את המניע של האלימות הזו.

לעניות דעתי, הפתרון היחיד הוא פשוט שנתגייס כולנו יחד בכדי להוריד את כל הדרמה שמתלוות למה שקורה שם, בגבעה בבני ברק. בואו נפנים שהסכסוך הזה לא מעניין, לא משמעותי, וחסר השפעה על מה שקורה בציבור החרדי. מדובר בסכסוך משפטי-כלכלי נטו נטול כל משמעות, שלא זכאי גם לדיווח בשורת העדכונים היבשה של אתרי החדשות. הגיע הזמן שכולנו נפנים את זה ואז גם הבחורים יפנימו את זה. הם נלחמים במלחמה פגת תוקף רק בכדי לשרת אינטרס כלשהוא. מכירים מישהו שיהיה מוכן להילחם במלחמה כזו? גם אם יש מישהו כזה, הוא בטח לא שווה שנקדיש לו את תשומת הלב שלנו.

תוכן שאסור לפספס
51 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
36
זה שום דבר , אל תתייחסו לזה ברצינות. לא להתייחס לביזוי הקודש?לא להתייחס להתנהגות בזוייה של בני תורה?. עצוב מאוד שכתבה כזו נכתבת בכלל ואתה יהודה צריך להתבייש .
עובר אורח
35
זוית מעניינת ומקורית
במבט בוחן
34
אתה למדת שם והתרגלת שיש אופציה כזו שבישיבה קדושה כך מתנהגים, ואולי הההשלמה הזו שלך ושל חבריך היא חלק מהבעיה. אנחנו לא! מוכנים בשום אופן להתרגל ולהשלים עם זה שבישיבת הדגל של הציבור החרדי, הישיבה הקדושה של הרב מפוניבז' זצ"ל ירדו לתחתית כזו של אלימות עבריינית. על אחת כמה וכמה כשמדובר בבחורי חמד בני 17.
חיים

הצגת כל התגובות

33
מה חשבת? שיקראו את כל מה שכתבת.? יש מכות שם יש וצריך לסגור את המקום נגמר הסיפור של פונוביץ תסדר לרבנים שם כבוד חדש
אדוני
32
אהה אז עכשיו הגולשים והקוראים אשמים שהם מביעים זעזוע מהאלימות שמזכירה מחוזות אחרים... אולי תפנה את הביקורת שלך לעצמך ולבריונים שקוראים לעצמם פונביז'...
משה
31
בימינו כל ליטאי שייך לצד כלשהו (אל תאמינו למי שאומר שהוא ניטרלי אין כזה דבר!!!) לכן כל בחור נלחם על הצד שלו וכמה שיותר חזק - יותר קידוש ה'
אני
30
זה מה שקורה לישיבה שמניפה את דגל ישראל
משה מבית שמש
29
אתה טיפש או ערמומי כל בר דעת מבין שיש פה סיפור ענק ועצוב
זאב י
28
יש משהו
חרדי קל דעת(חרד"ק)
27
לכל המצקצקים בלשונם, "מה שנתעלם מחילול ה???" לא ראיתי אותכם מגיבים בכזאת התלהבות וחריפות, שאותם בחורים שנותנים עכשיו מכות בפונוביז נתנו מכות לשוטרים בצמתים. אלא שאתם עצניקים/מחבלים ואתם לא רוצים שהסיפור ירד מסדר היום, כי אם הוא ירד סדר היום יהיה ריק לגמרי בלי מכות בכלל שה' ירחם, ואז מה תעשו? תלמדו?
משה
26
כותב המאמר הציג את הצד השני של המטבע, שהוא למעשה הצד העיקרי. יש כאלה שבקירוב מקום והם לא מכירים את הישיבה וארחותיה, הם נוהגים לפגוש בה רק בתדמית שלילית, שכן אינם מכירים אותה באמת. ויש כאלה שגרים בריחוק מקום, כמוני, אך מכירים את הישיבה ואת פירותיה המפוארים והנודעים לשם ולתהילה. עד שאתם כל-כך מהר חורצ
דבורי הרמן
אם מנהיגי הישיבה היו עוצרים את המחלוקת ומבהירים לתלמידיהם ולא משנה מאיזה פלג הם, שאת המציאות לא פותרים באלימות אלא בדיני תורה או בבוררויות, ולא כאלו שהנם "פייק בוררים" וכדו', ובכל מקרה אין אלימות גם אם יש מחלוקת, הרי שהמצב היה בסדר. גם במקומות אחרים יש מחלוקות, ולבסוף הן נפתרות. כמו כן אז היה ברור ש
sonenatig
25
למדתי בישיבה. המחלוקת ענינה בעבר? עבר עליה. הזמן
שולו
24
אתה בוגר הישיבה ואתה רוצה שיפסיקו לדבר עליה אבל חד וחלק,אני אדאג שזה לא ירד מסדר היום.
יעקב
23
אני כבר לא מדבר על זריקת סטנדרים ובואש וכו וכו אבל השנאה איזה שנאה בעיניים לא יאומן השומר נפטר(הרב שך)והחיות יוצאות מהכלובים....
משה
זו היתה ישיבה מפוארת נטו של תורה. מי הפך אותה למעוז של פוליטיקה?
לאורו נלך!
22
דמות התלמיד חכם מתוארת היטב בפרקי אבות וביד החזקה של הרמבם,המקיים הפסוק אשר בך אתפאר,זה יותר דוגמא למאמר לא זכה וכו" הקללה הזאת על הישיבה מקורה במחלוקת שהיא עמדה בראשה בעבר בבחינת מדה כנגד מדה והיא תיפסק רק עם תשובה אמתית פומבית ולא די בביקורים חשאיים באוהל של הרבי מליובאוויטש מכמה שירד להם האסימון
מיכאל
21
כל תינוק של בית רבן יודע שזה חילול השם,וגם גורם נזק גדול בהרבה מישורים,לפי דעתי צריך פשוט לסגור את הישיבה לאלתר,ושהבחורים יתפזרו בישיבות אחרות,ולפתוח בה סניף נוסף של ישיבת פורת יוסף המעטירה שתצמיח לנו גדולי דור ולא גדולי אלימות.
ד.
20
...דיי דיי להסברים...שם בית עבודה זרה.משם יצא הלימוד איך לבזות גדולי תורה..כי אין שם תורה...רק לימוד חכמה..ולא אסוקי אליבא דהילכתא..
חצקל
19
המחנות לא יאומן כי יסופר איזה ביטויים איזה דיבורים כך מדברים בחורי ישיבה ,נדהמתי
יואל
18
חלורה פיזית של הישיבה לשני מתחמים נפרדים. בית המדרש יחולק לשני אולמות למודים. שני חדרי אוכל. שתי פנימיות נפרדות. ודרכי כניסה נפרגות לכל מתחם. לדעתי זה מה שיקרה בסופו של דבר כתנאי לחידוש הלמודים
דוד
17
משמים חסים על כבוד הרבי מליובאוויטש שמשם יצאו נגדו, ומראים לכל בר דעת שהסכסוך מקורו בצד אחד שמסוכסך בינו לבין עצמו. [והרמז במילה פוניבז אותיות בז פניו (ביזו את פני וראש הדור הרבי) או נבוז פי (ביזו את מי שרק מאימרי פיו - חוץ מכתביו - נדפסו בינתיים מאה ספרים]
משה בן אברהם
16
"מי שחושב שהסכסוך יפסק פשוט אינו מכיר את שורשי הישיבה"
משה בן אברהם
15
פוליטי כלכלי כמו ירבעם בן נבט , רק הבעיה היא שהצעירים במקום למלא כרסם בש"ס ופוסקים / לימודי ליבה , משמשים את הנוגעים בדבר שאולי ירוויחו אך הצעירים יישארו ריקנים ובורים שאפילו מכתב פשוט ויפה אינם יודעים לכתוב
גוחא
14
תמשיכו להתייחס והבחורים ימשיכו להתקוטט...וכל הטוענים על הכותב אשריהם שדואגים לקידוש השם ורק נגרם חילול השם מההתיחסות לעניין...הויכוח-מריבה על השליטה בישיבה שישאר ביד הרבנים עד שיחליטו בעצמם לעשות שלום..הלוואי...
אריאל
13
איך שאתה מגמד את הסיפור אני מבין שלך אין בעיה לראות ספרי קודש שהיו מונחים על הסטנדר שעף זרוקים על הריצפה ובכלל , משתמע מדבריך שזה לא נורא אם יש אלימות בישיבה. מה אומר ומה אגיד אתה ממש איש ירא שמיים
עודד
12
האם כבודו באמת מציע שנתרגל? שלא נזדעק כשבמקדש מעט נלחמים איש באחיו אותם אלה שגודלים והולכים לייצג את הציבור שלנו בדור הבא? שלא נדבר על אותו אחד שזורק סטנדר על ראש ישיבתו ואולי אותו בחור מחר יהיה המשגיח של הבן שלי ויחנך אותו להיות יהודי ירא שמיים בן תורה אמיתי? עד מתי לעדה הרעה הזאת? אתה לא מבין שאנח
איש יהודי
11
הסכסוך מזמן חרג מכללי המשפט הבסיסיים, ולא משנה האם זה סכסוך על כסף, כח , שליטה או סמכויות. הבעיה היא התמונה שזה מייצר: ילד מוסת בגילאי הטיפש עשרה רץ וזורע מהומה וגורם נזק לאחר "בשם שמים" ובעידוד לפחות שבשתיקה של רע-בותיו, שאמורים לפחות ללמדו בנוסף לתורה גם דרך ארץ אינו נגמר רק במעשה זה אלא יש לו השל
אבי
אבי היקר, אתמול באתי לגבעת הישיבה ואמרת לי את זה ברקע של המכות, הצגת לי את עצמך כבחור מהישיבה של השונאים ועכשיו אתה כותב בכיכר השבת, רק תגיד לי האם כתבת את זה מהמחשב בחדר שלך, כלומר באמצעות האינטרנט, כי שמעתי שראשי הישיבה שלך ובראשם הרב אדלשטיין כתבו מכתב שהיות ונתפשט לאחרונה עניין המחשבים בישיבת הש
חיים
וודאי שלא אמרתי לך את זה לא בגבעת הישיבה ולא בשום מקום אחר. אוסיף עוד ואומר לטענותיך, שאין אני בוגר הישיבה שלכם כלל, ולמעשה אני רופא שחולה שלו נפגע מהתנהגותכם האלימה בכבישים ונמצא עד היום בתרדמת, ולצערי אני מוכרח לאמר שדמו על ידיכם. אז כך שהשימוש שלי באינטרנט אינו רלוונטי לאיסור של רב זה ואחר, כי ממ
אבי
אם אתה אכן רופא אני משער מי אתה. ראשית מסתבר שרופא כללי לא חייב להיות בריא בנפשו כי אחרת לא היו נותנים לך רשיון. השנאה שלך לכל דבר שבקדושה ידועה ומפורסמת וגם הסיבות לתסכול שגרם לכך ד"ר א. ההזיות שלך גם הן מפורסמות כמו חוקר שהגיע לבית בירושלים בקשר להטרדות ... וממילא ההזיה על חולה בתרדמת מצטרפת לזה.
ד. א
איני רופא כללי אני מנהל מחלקה ואם תדע מי אני תיפול מהכסא. לא רק זו אני מכשיר סטודנטים ורופאים ובוחן מתמחים כדי לאשר להם תואר מומחה, ואילו אתה פרט להתלהמות באינטרנט ולחילו ה' שאתה וכנופייתך הפרזיטית עושים, אינך עושה דבר. איני יודע אילו סיפורים אתה ממציא על הזיות ועל חוקרים, שמעולם לא כתבתי ולא טענת
אבי
אבל רק החלק של ליפול מהכיסא, כי עוד שנייה אני נופל מהכיסא מרוב צחוק על ההסתבכות הפתטית שלך בשקרים של עצמך, עזוב, זה ניכר גם מצורת הכתיבה שלך וגם מאופן הדיבור והמילים הגסות שהנך בחור ישיבה, לא תוכל להסתיר זאת בוודאי שלא במסווה של רופא דגול אשר רבי משוועים לפתחו......
יוסי
המציאות היא המתוארת בדברי. ואגב, בצעירותי, למדתי גם בישיבה, כך שהשיח והשיג שלכם מוכר לי היטב. צורת התבטאותי באה בדיוק לרמה שלכם המחבלים: חבורת בורים, פרזיטים, פורעי חוק ותו לא. כעת, תכתוב מה שבא לך, אין לי כל כוונה להמשיך ולהתעמת עם מחבל בור ועם הארץ, שמשוטט באינטרנט במקום ללמוד.
אבי
וגיליתי שישנם רופאים רבים שמתייחסים לחלק מלקוחותיהם בקוצר רוח, בעיקר אם מדובר באידיוטים כמוך. כמו כן בדקתי ולא מצאתי אף מילה גסה בתגובותי. אכן, ציינתי שאדון מרקוביץ מסית לאלימות וזה נכון ולכן קראתי לעצור אותו ולא רק את תלמידיו המוסתים. כמו כן אמרתי ובמפורש שאין לי בעיה שיעצרו גם מסיתים מהצד השני כול
אבי
10
גדול מאוד. כדי להשקיט מריבה - לא כותבים כל כך הרבה.
יהודה רבינוביץ
9
טור הזוי. מה שקורה בגבעה זה חילול השם מתמשך. בושהההה
בני ברקי
8
לא ראיתי זמן רב אדם אובייקטיבי כמו הכותב הנכבד, שלמרות כי ניתן להבין שהוא למד או משויך במשהו למחנה הרב כהנמן, בכל זאת הוא מנסה להישאר אובייקטיבי ברמה גבוהה מאוד - יש לציין לשבח, נהניתי לקרוא כל מילה, אף אני תלמיד ישיבת פוניבז' ודברים ברוח זו שמעתי ממו"ר הגר"ש שטינמן שליט"א, גם בתור תלמיד בישיבה, לבר
בעילום שם
7
בעצם הוא צודק. אבל המורשת של הראש ישיבה שלהם הרי הוא המחלוקת משנת תשמ'ט ואפילו לפני זה.
מן שך
6
פוניבז׳ היא הישיבה בה״א הידוע. מה שקורה בה משקף עד כאב את השפל שאליו הגיע הציבור החרדי. קהילה פושטת יד שמנהלת קרבות רחוב על שליטה וכח. וכסף. שום דבר שקשור לתורה או לרוח. גורנישט מיט גורנישט. ולא, לא מדובר בבחור בן 17 שמרים סטנדר (שזה מזעזע בפני עצמו) אלא בשיקוף הריקנות והחדלון של ציבור שלם ושל הנהגת
יהודי
5
את בנכם הביתה לפני שיהיה מאוחר.....
שלום
4
למה להפסיק להתייחס? וכי הליטאים הרכינו ראש בענווה כלשהי? לא! הם ממשיכים להרגיש פאר התורה, אז הנה לכם אפר תחת פאר. אף בחור לא נשאר לנצח בן 17 בעל דם חם. הבחורים מתחלפים. מי שמזין את המחלוקת הם ראשי הישיבה. גידולי פרא בני... כמה? 70? עם דם מאד מכובד וגדול בתורא.
אפר
3
כל מה שכתבת נכון ומדוייק, אבל עד שלא יהיה דרמה רוחנית אמיתית, הדרמות הכאילו רוחניות ימשיכו למלא את החסר הקיים. המחלוקות הרוחניות האמיתיות התחילו מצדוקים ופרושים ועד חזון איש ובריסקער רב.. היום אין ולכן זה האלטרנטיבה שתחזיק את הציבור בחיים הכאילו רוחניים.
יוני
2
ולא פוניבז׳ - קשה לי מאד לקבל את ההתנהלות שיש שם. אם זה לא חילול ה' - תמהני אם יש משהו שמוגדר כחילול ה'. קרא קצת טוקבקים, לא של בעלי אינטרסים פנימיים בישיבה. הסיפור והסכסוך לא מעניינים אף אחד. הדבר היחיד שיש כאן זה חילול ה' עצום שמציק לכל בעל נפש.
נרקיס
1
אלא פני בוז.
משה בן אברהם
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים