כיכר השבת

היה או לא היה?

מי ראה בן סורר ומורה?

מהם הסיכויים שכל התנאים בהלכות "בן סורר ומורה" יתקיימו במשפחה אחת? | האם אי פעם קרה כזה מקרה, או עתיד לקרות? | מה הטעם בלימוד מצוות שבכל מקרה לא נקיים אף פעם? | צפו בפינת 'פנינת הדף היומי' מתוך 'דבר ראשון' בהגשת הרב אסף רצון  

This browser does not support the video element.

פנינת הדף היומי מתוך 'דבר ראשון' (צילום: כיכר השבת)

מסכת סנהדרין, דף עא'

הדף שלנו עוסק בהלכות בן סורר ומורה. לאחר שלמדנו בדפים הקודמים שבן סורר ומורה חייב רק לאחר שהוא אוכל כמות גדולה של בשר, ושותה כמות גדולה של יין, שנאמר "זולל וסובא", ועוד פרטים שונים, בדף שלנו מובא בשם רבי יהודה שאינו נעשה בן סורר ומורה אלא אם כן אביו ואמו שוים בקולם, זאת אומרת שיש להם את אותו הקול, וזה נלמד מהפסוק "איננו שומע בקולנו" ולא נאמר בקולותינו. כמו כן, הם צריכים להיות שוים במראה, להיות דומים, וגם בקומה, זאת אומרת להיות באותו גובה.

עכשיו, לאחר שאנחנו לומדים כל כך הרבה תנאים שצריכים להתקיים כדי לדון בן כבן סורר ומורה, מתעוררת השאלה, האם זה בכלל מציאותי שיקרה כזה מקרה? זה הרי כ"כ לא מסתבר שכל התנאים האלו יתקיימו במשפחה אחת.

ובאמת מביאה הגמרא מחלוקת בדבר: ר' יונתן אומר שהיה כזה מקרה, ולא רק שהיה כזה מקרה, אלא הוא אפילו ראה את הקבר שלו. לעומת זאת, ר' יהודה ור' שמעון אומרים שבן סורר ומורה לא היה אף פעם, ולא רק שלא היה, אלא גם לא עתיד להיות.

אם כן נשאלת השאלה, מפני מה התורה כתבה כזו פרשייה אם זה דבר שלא עתיד להיות אף פעם? אומרים התנאים, ר' יהודה ור' שמעון, שהסיבה היא "דרוש וקבל שכר", זאת אומרת שגם אם יש דינים או מצוות מסוימות שאינן נוגעות לאדם מסוים, לדוגמא, אדם שאינו כהן, ולא שייך בחלק גדול מהלכות הקרבנות, או אדם שאין לו שדה, והוא לא מקיים את רוב המצוות התלויות בארץ, בכך זאת בלימוד אותן מצוות הוא מקיים מצוות תלמוד תורה, כי מי שעוסק בתורה , ולא משנה באיזה חלק ממנה, הוא עוסק בכבוד ה' ומדבק את השכל שלו בה' יתברך.

תוכן שאסור לפספס
תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
אולי גם יעניין אותך
הדף היומי