לומדי הדף היומי עסקו השבוע בדברי הגמרא : אמרו ליה רב כהנא ורב אסי לרב ויקנה כנגד ראש תור - שתיק רב.
בשו"ת חוות יאיר (סי' קנב), הביא דבר חידוש, משמו של הרמ"ע מפאנו בסוף ספר יונת אלם, דהנה ידוע שרב הוא רב אבא תלמידו המובהק והמובחר של רבי שמעון בר יוחאי מבעלי הסודות, ובכל מקום שנאמר 'שתיק רב', אין זה ששתק מחמת שלא ידע, אלא שהיה לו להשיב על פי הסוד ולא רצה לגלות.
בחוות יאיר הוסיף על כך, דלכאורה יש להקשות, אם כן למה במסכת ביצה (ו, א) האריכה הגמרא לדון בסיבת שתיקת רב, אמנם יש לומר, דבגמרא שקיל וטרי למה שתק דגם בנגלה היה לו להשיב.
ומטעם זה גם כן אין להקשות ממה שמצינו במסכת בבא קמא (יא, א), "מדשתיק רב לאו דינא הוא", דהרי יש לומר דשתיק משום שלא רצה להשיב על פי נסתר, אלא דמכל מקום אין פוסקים הלכות על פי סוד, אלא על פי נגלה בלבד.