דף לה
*קביעות למעשר. הדרן!
א. אמרינן דשבת קובעת למעשר אף בדבר שלא נגמרה מלאכתו שנאמר וקראת לשבת עונג, ולא מדמינן לחצר דבעיא גמר מלאכה. והשמועות 1. במשנתינו לר''א עומד אדם על המוקצה בע''ש בשביעית ואומר מכאן אני אוכל למחר ומשמע דבשאר שני שבוע אף לר''א אסור כיון דשבת קובעת, ודחי דאמרינן שיאכל מכאן נחשבת קביעות ונקט שבת לאשמועינן דטבל נחשב מוכן אצל שבת כיון שאם עבר ותיקנו מתוקן וקשיא דמותרו חוזר, אלא ליכא ראיה מר''א דקסבר שבת קובעת בק''ו מתרומה אבל חכמים פליגי עליה. 2. חכמים במשנתינו בעו שירשום ומשמע דבשאר שני שבוע אסור ש''מ דשבת קבעה, ודחי דאמירתו שיאכל מכאן נחשבת לקביעות. 3. היה אוכל באשכול ונכנס לחצר או חשכה לילי שבת לר''א יגמור ורבי יהושע אוסר, ודחינן שיצא מחוץ לחצר או ימתין למוצ''ש. 4. לרבי יוחנן שבת תרומה חצר ומקח קובעים רק בדבר שנגמרה מלאכתן, ואתי לאפוקי: שבת מדהלל שאוסר במעמר וקדש עליו היום, חצר דרבי יעקב מחייב במעביר תאנים בחצירו לקצות, תרומה ר''א מחייב קודם גמר מלאכתן, ומקח שהמחליף פירות עם חבירו לאכול או לקצות חייב.
הדרן עלך פרק רביעי!
שאלות לחזרה ושינון
א. שבת קובעת למעשר והשמועות (4) הדרן!