דף מ
*בית המקדש.
לרבי ינאי עליית הגורל מעכבת אבל לא ההנחה ולרבי יוחנן אף העליה לא מעכבת, ומייתי דדעת רבי נחמיה שאם שינה בדברים הנעשים בבגדי לבן בחוץ פסול ולרבי יהודה כשר, ופלוגתייהו לל''ק אליבא דר''נ אי הגרלה הויא עבודה אבל לר''י לכו''ע לא מעכבת ולל''ב לר''נ לכו''ע מעכבת ופליגי אליבא דר''י כיון דכתיב אשר עלה תרי זמני. והשמועות 1. מצוה להגריל ואם לא הגריל כשר, לל''ב תני מצוה להניח. 2. מצוה להגריל ולהתוודות ולר''ש אם לא הגריל כשר ואם לא התוודה פסול ואינו הנחה דלר''ש הגרלה אינה מעכבת, ומתרצינן דר''ש לא ידע מאי קאמרי רבנן ואמר שחולק בין בהגרלה ובין בהנחה. 3. פר מעכב את השעיר והשעיר לא מעכב את הפר במתנות שבפנים, ולא איירי שהקדים במתנות דכתיב בהו חוקה אלא שהקדים מתנות הפר להגרלה ש''מ דלא מעכבת, ודחי אתי כר''ש שהגרלה אינה מעכבת או אף לר''י דווקא הסדר אינו מעכב אבל ההגרלה עצמה מעכבת, וכן פליגי אם הגריל ומת המשתלח קודם מתן דמים דלר''י ישפך הדם שנאמר וכלה מכפר את הקדש וזה כפרת דמים ולר''ש זו כפרת דברים. 4. בעו מר''ע עלה הגורל בשמאל מהו שיחזירו לימין ואמר אל תתנו מקום לצדיקים לרדות וקשיא הרי נקבע בשמאל, ודחי שרצו שיעביר את הגורל ואת השעיר לימין. 5. אשר עלה ילפינן כיון שעלה שוב אינו צריך וש''מ הגרלה מעכבא והנחה למצוה, ודחי שההו''א היתה שישאיר את הגורל עליו עד לשעת שחיטה. 6. ועשהו חטאת הגורל עושהו חטאת ולא קריאת השם, ואף דאיכא ק''ו מחטאת העוף דאף שלא קידש הגורל קידש השם ת''ל ועשהו חטאת וסתם סיפרא מני רבי יהודה, תיובתא דמ''ד לר''י הגרלה אינה מעכבת.
שאלות לחזרה ושינון
המח' בהגרלה ומה לעיכובא והשמועות (6)