בחודשים שחלפו מאז שידור הפרקים הראשונים בסדרת "הנערים שלנו", משבר הקורונה, והמשבר החינוכי בעקבותיו, השמיעו קולות של דעיכה - וסערות חדשות הציפו את התודעה הציבורית; מערכת בחירות סוערת, אסון נורא במירון, אזעקות, מקלטים, ומהומות דמים ברחבי הארץ.
אך מעדויות שהגיעו אלינו, ל'כיכר השבת', ומנתוני סקרים שערכנו בנושא, עולה כי השבר החינוכי רוחש מתחת לפני השטח.
אז חזרנו, לצערנו. חזרנו בכדי לתת קול לאלפי נערים ונערות אבודים, מחוץ, ואפילו בתוך המסגרות החינוכיות.
• • •
והפעם במסע, אנחנו עם אברהם חממי מישיבת 'אור תורה' שבעפולה, ישיבה המשלבת לימודים מקצועיים. את דרכו בעולם הישיבות החל אברהם כתלמיד מצטיין בישיבה "רגילה", אך שאלות שונות להם לא הצליח למצוא מענה בין כותלי הישיבה, ואי ההתייחסות למצוקתו, הרחיקו את הנער המצטיין שנבחן על מסכתות שלמות ממסלול הלימודים הרגיל, והוא מצא את עצמו מסתובב ברחובות.
כשהגיע לבסוף לישיבת 'אור תורה' - הרגיש שהגיע למקום הנכון עבורו.
דברים דומים מספר לנו ישראל קלימי, תלמיד ישיבת אורייתא שבנוקדים. גם היא הייתה מוצא אחרון לפני פרישה מוחלטת מעולם הישיבות ה"רגיל".
המשכנו את מסענו בביתר-עילית, שם פגשנו את ישראל כהן, 'נער משלנו' במתחם מיוחד שבנתה העירייה עבור הנערים שלנו, שוחחנו אתו על הקשיים שחווה בעולם הישיבות.
ישראל מספר כי חווה השפלות מצד צוות הישיבה. גם מצד הבחורים חווה ישראל התנהגות שהגדיר 'רעה'. התנהגות שגרמה לו לעזוב את הישיבה בה למד. כיום, ישראל לומד במוסד לימודים בעירו, ובזמנו החופשי מתאמן בנגינה באולפן המיוחד שנבנה עבור נערים דומים.
• •
בהמשך המסע פגשנו את הרב אודי עטייה, יו''ר ארגון "כיוונים לחיים", הרב אודי עוסק מזה כעשרים שנה בהכוונה למוסדות חינוך בכל רחבי הארץ.
ביקשנו שיחלוק איתנו את תהליך עבודתו בזמן אמת, רצינו לראות כיצד הוא עורך ראיון לנער לקראת הכוונה לישיבה מתאימה. מאוחר יותר בשיחה עם הרב משה יצחק רושגולד והרב מרדכי ביטון, עלו נקודות חשובות מניסיונם רב השנים.
בשיחה הדגישו הדוברים את החשיבות שבהכוונה מקצועית לישיבה מתאימה עבור הנער עצמו, ובהכרת המוסדות השונים הפועלים בתחום הרגיש בו אנו עוסקים.
• • •
את המסע המשכנו בישיבת אורייתא שבנוקדים שם פגשנו את הרב יאיר רוזנברג, ראש הישיבה. לכל איש חינוך יש גישה חינוכית משלו, רצינו לשמוע ממנו על הדרך שלו להעצים את "הנערים שלנו".
הרב רוזנברג סיפר לנו על גישתו החינוכית להעצמת ה''נערים שלנו". לדבריו, הסוד טמון באמונה שהוא נוטע בנער בכוחו להצליח, אמונה שהנער זקוק לה לאחר שחווה כשלונות רבים, לאחר שהנער מאמין כי הוא יוכל להתקדם ולהגשים את שאיפותיו הרוחניות, הקשיים שבדרך מתמזערים, והופכים קלים יותר להתמודדות.
בוגר הישיבה בנוקדים, בצלאל בסול, המשמש כיום בתפקיד חינוכי בישיבה שיתף אותנו בתהליך שעבר מברזלי הרחוב לישיבת נוקדים.
• • •
במהלך המסע, כשפגשנו באותן נשמות צעירות, באותם נערים, הם אמרו לנו דברים כואבים על המערכת שלא השכילה להבין לליבם. אבל אולי גם למי שאינו עוסק בתחום החינוך יש תפקיד, אנחנו עלולים לפגוש את אותם בני נוער ברחובות העיר כחבורות רחוב רעשניות ואולי מאיימות, התגובה הטבעית שלנו עלולה להיות כעס וחשש, ובמקרה הטוב רחמים, אנחנו מזמינים אתכם להציץ אל עולמם הפנימי הפצוע והכואב, הקורא לעזרה, הכמהה להכרה, הכרה כי הם הנערים שלנו.
הצגת כל התגובות