היסטוריה ואקטואליה

"איש זר ומאוחר בזמן לבש בעצמו בלבוש"; האם דברי 'הלבוש' - זויפו?

הגאון רבי זכריה יולס טען בספרו "מאמר דובר מישרים" (למברג תקצ"א) שהגהות שמיוחסות למרן הלבוש רבי מרדכי יפה על הש"ס שהודפסו בימיו – מזויפים (היסטוריה)

|
16
| כיכר השבת |
הגאון רבי זכריה יולס (באדיבות קדם מכירות פומביות)

פרק ט': אמש פרסמנו תגובה של גולש ששלח אותי לעיין בספר 'התורה והחכמה' מכתב שכתב מרנא החת"ם סופר להגאון רבי זכריה יולס.

גברה סקרנותנו אודות מכתב זה, ומה הקשר למדור 'היסטוריה ואקטואליה'?

לאחר חיפושים הגענו אליו, וכיון שמדובר במרגלית יקרה, נביא אותו בפני קהל הגולשים היקר שליט"א.

הפרקים הקודמים >>

אחד מגדולי ליטא במאה הי"ט היה הגאון רבי זכריה ישעיה בן מרדכי צבי יולס, נפטר בשנת תרי"ב (1852), התגורר במינסק והיה תלמיד חכם מופלג ובעל השכלה כללית.

הגר"ז יוליס התכתב בלימוד עם גאוני דורו כרבי עקיבה איגר, החתם סופר, רבי יהושע אייזיק בעל 'עמק יהושע' ועוד. במקביל התכתב בענייני מדע וחכמת ישראל עם משכילים מפורסמים, שי"ר, שד"ל יוסט ועוד. חיבוריו על הש"ס הם 'זכר ישעיהו' (וילנה תרמ"ב), 'התורה והחכמה' (וילנא תרע"ג) ועוד.

הגאון רבי זכריה ישעיה בן מרדכי צבי יולס וספרו 'התורה והחכמה' (באדיבות קדם מכירות פומביות)

הרב יולס הדפיס ספר בשם "מאמר דובר מישרים" (למברג תקצ"א) שטען שידי זרים יחסו הגהות למרן הלבוש רבי מרדכי יפה על הש"ס. ("בעל הלבוש" חי ופעל בין השנים 1530 - 1612).

המדובר על הגאון רבי יהודה לייב מרגליות (חי ופעל בין השנים תק"ז –תקע"א), רב בכמה עיירות ובסוף ימיו בפרנקפורט דאדר, שהיה צאצא לבעל הלבוש ובשנת תקמ"ב האדיר את הספר 'מסורת חדשות' לבעל הלבושים, עליו טען הרב יולס שזויף.

הרב מרגליות נעזר בשני הגיסים ובני הדודים, הגאונים רבי יוסף שאול נתנזון רבה של למברג ומחבר שו"ת שואל ומשיב, ורבי מרדכי זאב איטינגא שכונו שניהם "מפרשי הים" וכתבו ספרים רבים יחדיו, עד שחתול שחור עבר ביניהם ודרכם נפרדו בעקבות מספר מחלוקות הלכתיות.

הרב מרגליות היה גאון אדיר, נסמך להוראה על ידי הנודע ביהודה, וכבר בגיל 20 נתמנה לרב בסוכטשוב, ולאחריה כיהן בעיר קופיטשניץ. בערך בשנת תק"ל שימש כרב בביזנוב, ובשנת תקס"ד נבחר כרבה של פרנקפורט דאדר על מקומו של ה'פרי מגדים'. במהלך חייו הגיע גם לוילנא, שם התראה עם אדונינו הגר"א מוילנא.

מעשה מעניין הביא הרב שמעון מרגליות, בספר 'אזמ"ר בשבחין'[1]. בעת כהונתו של הרב מרגליות ב'שברשין' לחצו עליו החסידים שיסע למגיד ממעזריטש. הרב מרגליות שזכה לשמש את אדונינו הגר"א סירב לכך, למרות שרצה להכיר את המגיד.

לאחר זמן מה, שחלצו עליו החסידים לילך ולהכיר את המגיד, פרש הרב מרגליות מהרבנות, ומסרה לבנו רבי אשר זעליג באמרו: "אני שראיתי ונסעתי אצל הגאון מוילנא, אי אפשר לי ואינני רשאי ליסע למעזריטש, אתה שלא ראית את הגאון מוילנא, מותר לך לנסוע למעזריטש".

הרב מרגליות שהיה בעל השכלה רחבה וכתב גם ספרים מדעיים ופילוסופיים, נתלו בו המשכילים והרפורמים בגרמניה, וחשבוהו כאחד משלהם[2], מה שברור שלא כך הוא.

כאמור, בשנת תקמ"ב (1782) ההדיר הרב מרגליות את ספר 'מסורת חדשות' לבעל הלבושים, ונעזר רבות בגיסים "מפרשי הים" הרב נתנזון והרב איטינגא, עליו טען הרב יולס שזויף.

במאמרו "דובב מישרים", הוכיח הרב יולס (לדבריו) שרק במסכת ברכות ושבת ישנם עשרות רבות של טעויות שלא יתכן שנאמרו בידי הלבוש, ועל כרחך זייפן אחד כתב בשמו.

וכך דברי הרב יולס: "עד הנה המה הטעותים ממסכת ברכות ושבת יעלו במספרם לערך שישם או שבעים, ואין רצוני להאריך עוד בזה ולהראות גם בשאר המסכתות שבושים כאלו... כי המחבר הזה לא השגיח על מלאכתו ולא פקח את עיניו לראות ולהבין מה הוא כותב... ככה הוא פעולה האיש זה, האם יאמר עוד אדם על מרן הלבוש שהוא שגה ברואה והוא טעה במקומות אלו? לא! אך זייפן אחד תלה דברים כאלו ומהם הרבה שגיאות באשלי רבבותא".

בהמשך טען הרב יולס: "אם הלבוש שם על ליבו לחבר חיבור כזה להאיר בו שבילי התלמוד מדוע לא סדרו כראוי וכנכון?... היוצא מהראיות שהוכחנו שאיש זר ומאוחר בזמן לבש בעצמו בלבוש היקר ולבש... לחיבור הזה...".

הגאון רבי זכריה ישעיה בן מרדכי צבי יולס שטען שזויפו דברי הלבוש (מתוך ספר התורה והחכמה, אוצר החכמה)

בפרק הבא: מהי תגובתו של החת"ם סופר לטענותיו של הרב זכריה יוליס כביכול זויפו דברי הלבוש?

[1] ירושלים תשס"ב, עמ' א'

[2] הרב מאיר ווּנדֶר בספר 'אלף מרגליות', בערכו עמוד 32, כתב שהרב מרגליות לחם בגישה הדתית של משה מנדלסון ובתנועת ההשכלה.

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
תוכן שאסור לפספס

16 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

4
מה המטרה הסמויה שלך בכל מאמריך דוגמת זה?
אותה מטרה סמויה שלך שאתה גולש ברשת האינטרנט
בסוף תשובת חת"ס הוצאת המאור נדפסו [בלא שכל ] דברי החוצפא כנגד רבנו ובלשונכם אדוננו החת"ס אגב יש עליו הספד מהנחלת דוד
על הרבנו החת"ס וכו
אשמח שתשלח אלי במייל את מקורות אלו שציינת.
למה מטרה סמויה? מותר לדעת היסטוריה. יש כאלה שזה מעניין אותם.
לא מובן בשכלינו הקט איך הדברים קוימו יחד על ידי אותו רב בלתי מוכר, כנראה שהוא לא קלט את הכיוון אליו ההשכלה הובילה, אבל אתה ואנחנו יודעים היטב, בלי השכלה לא היה לפיד וליברמן, אז מה אתה מנסה בדיוק לעשות? לקרר ולקרר ולקרר? כפי שלאחרונה הפצת בטיפשותך את תורת "מבקרי המקרא" כדי לבלבל עוד יותר את הציבור?
כך כתב הרבי מסאטמר
הנני להתוודות שגם אני לא קלטתי את השכלתו של שי"ר רפופורט והתכתבתי עמו בארוכה עד סוף חייו וחיי!!!
3
לא ייאמן. איך כותב המאמרים דוחף בכל פינה רבנים "גדולי הדור" ש"במקביל" להתכתבותם עם הגרע"א והחת"ס התכתבו *כמובן* עם "גדולי המשכילים". שקוף איך שאתה מנסה להלבין את המשכילים שכולנו גדלנו על תיעוב כלפיהם בגלל החורבן שהמיטו על היהדות, ואתה מנסה להשוות את ההתכתבות איתם להתכתבות עם ענקי הדורות.
הנני להתוודות שגם אני לא קלטתי את השכלתו של שי"ר רפופורט והתכתבתי עמו בארוכה עד סוף חייו וחיי!!!
2
"חתול שחור עבר" השימוש בביטויים שמקורם לא באמונות תפלות מלמד על כותב המאמרים שלא ממקןרות מים חיים יונק הוא את דבריו.
הביטוי "חתול שחור עובר" מקורו בזהר נעלם
האם הכותב פשוט לא מבין מה ההמשך אליו מוביל כיוון החשיבה שלך ורק כשתגמור להתפתח תבין שהאמונה שלך נפגמה וצריך הרבה ס"ד כדי לתקנה. או שאתה מבלבל את הציבור במודע מתוך עטיפה שקופה בעליל של "היסטוריה" שמשום מה כולה עוסקת בהשכלה ובערעור של סיפורי צדיקים שהם אחד היסודות לאמונה. לך "תשכיל" לבד והנח לנפשינו.
היסודות של האמונה נקבעו ביג אני מאמין זל הרמב"ם. לא נמנה שם להאמין בסיפורי מעשיות סתמיים או שלא לדעת את האמת כםי שהיא הייתה
תוכן שאסור לפספס

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות