פרק ט"ז: בתאריך י"א בטבת תרפ"ו (1926) כתב מרן הגר"ש שקופ לרב שבתי שמואלי מתלמידיו לשעבר, ומאנשי 'מרכז הרב' בהווה, שכבר לפני כמה שנים הוא ביקש מהראי"ה קוק לסייע לו לעלות לארה"ק, והוא מתכנן לכתוב שוב לראי"ה קוק בענין זה.
הפרקים האחרונים בסדרה על גאוני ליטא >>
- הסיפור האמיתי: למה 'רבי ברוך בער' לא מונה לראשות ישיבת טלז?
- מול גדולי התורה, בשיא ה'מבחן' - השיעור הופסק
- כשתלמידי 'הגאון מוילנה' דנו בשיטת הגר"ח מבריסק
- הגאון הליטאי שכמעט ומונה לראש ישיבת 'מרכז הרב'
חודש לאח"מ מרן הגאון רבי חזקיה יוסף מישקובסקי, כתב להגרי"מ חרל"פ מכתב בו נכתב בפרוש אודות ההצעה שהגר"ש שקופ יכהן כר"מ ראשי בישיבת 'מרכז הרב' (ההדגשות שלי):
"כאשר בפטירתו של הגאון הג' אבד"ק טאווריג ע"ה נפקד מקום ר"מ בישיבת 'מרכז הרב', והנה הודיעני ידידי הרב הגאון הגדול המפורסם מוהר"ר שמעון הכהן שקאפ הי"ו, שנפשו איוותה לעלות לציון ולהרביץ תורה מציון... הצעתי זאת במכתב לפני שבועות אחדים לפני ראש הרבנים לארץ הקודש, הגאון הגדול פאר דורנו מוהרא"י הכהן קוק הי"ו. ובידעי כי גם כתר"ה הי"ו הנהו מבפנים בעניני הישיבה, והנהו אחד העמודים התיכוניים אשר הישיבה הקדושה נשענת עליו, מצאתי לנכון לכתוב אל כתר"ה הי"ו, ויואיל נא בטובו לקחת דברים עם הגאב"ד ראש הרבנים הי"ו. ואם הישיבה עומדת בכלל לקחת לה ר"מ ראשי, אין ספק שאין שום הצעה יותר נוחה הימנה".
בחודש תרפ"ו (1926) כותב מכתב תשובה הגרי"מ חרל"פ למרן הגרח"י מישקובסקי בשם הראי"ה קוק על דחיית הבקשה של הגר"ש שקופ להתמנות כר"מ בישיבת 'מרכז הרב'. בין היתר כותב הגרי"מ חרל"פ שהראי"ה קוק מעונין ששיטת הלימוד בישיבתו תהיה על פי שיטת אדונינו הגר"א, ולא בשיטת שמכונה 'הגיונית' (ההדגשות שלי):
"אין שום מקום לדבר, כי מאז נתייסדה הישיבה משרה זו פנויה עבור מרן שליט"א, אשר הוא בכבודו ובעצמו חושב למלאותה, כי מרן שליט"א רוצה, וזה אדיר חפצו, שעיקר מהלך לימוד הישיבה תהיה ע"פ סדרו ודרכו של הגר"א זצוק"ל. ואם אמנם יודע ומרגיש גם נחיצות גדולה לסדר הפיתוח של דרכי ההסברות וההבנות ההגיוניות, אבל עיקר רוח הישיבה רוצה הוא שיבוסס ע"פ מהלכו וכו'".
המשפט "דרכי ההסברות וההבנות ההגיוניות", מתאר את שיטתו של הגר"ש שקופ שהראי"ה קוק לא חפץ שהיא תהיה "עיקר רוח הישיבה".
לאור מקורות אלו, קובע הרב שמריה גרשוני במאמרו:
"נתברר מעל לכל ספק, שהרב שקופ אכן חפץ לבוא ולכהן כראש ישיבת 'מרכז הרב' בירושלים – אולם ישיבת 'מרכז הרב' היא שדחתה את בקשתו!... מנימוק מפתיע למדי: לפי דברי הרב חרל"פ הסיבה לכך היא שמשרת ראש הישיבה שמורה לראי"ה עצמו, בשל רצונו ש"עיקר מהלך לימוד הישיבה" יהיה "על פי מהלכו" בדרכו של הגר"א, השונה משיטת לימודו של הרב שקופ המתמקדת בפיתוח "דרכי ההסברות וההבנות ההגיוניות".
ממשיך הרב שמריה גרשוני וכותב:
"הראי"ה אמנם העריך מאוד את הרב שקופ ואת ספרו 'שערי יושר', אך בעצמו אחז יותר בדרך הלימוד הליטאית המסורתית, אותה ייצג רבו – הנצי"ב, הנותנת דגש רב יותר על הבקיאות, ההיקף והחיבור לפסיקת ההלכה, וכנראה שהוא לא רצה ששיטתו של הרב שקופ תיעשה לדרך הלימוד הדומיננטית ב'מרכז הרב'".
מתברר שהגר"ש שקופ לא השלים עם התשובה השלילית שקיבל מהנהלת 'מרכז הרב',ובשנת תרצ"א (1931) הרב שבתי שמואלי שלח מכתב נוסף לגר"ש שקופ בנושא עלייתו לארה"ק ומינוי האפשרי כר"מ ב'מרכז הרב':
"על דבר ענין הסידור בארץ ישראל, אני מקווה שמעלת קדשו יעביר לכאן איזה עשרות תלמידים מישיבתו, או שבלי ספק ישיג כאן תלמידים מצוינים לפי רוחו... אולי אחרי שיהיה כבר על המקום, יוכל גם כן לקבל משרת ר"מ בישיבת 'מרכז הרב' או רבנות חשובה".
את הסוף, כולנו יודעים. הגר"ש שקופ לא עלה לאה"ק, בישיבת 'מרכז הרב' כיהנו כראשי ישיבה הגרי"מ חרל"פ, הרצי"ה קוק, והג"ר יצחק אריאלי זצ"ל, וכל השאר היסטוריה...
לקריאה נוספת:
- קובץ המעיין תשרי תש"ע, הרב שמריה גרשוני: "עד אשר אמצא מקום במשכנות לאביר יעקב". רבי שמעון שקופ זצ"ל וכהונת ראש ישיבת 'מרכז הרב' – מסורות ועובדות', שם מובאים מעל 70 מקורות לנושא זה.
- לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
הצגת כל התגובות