כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

למה בישיבת 'מרכז הרב' דחו את רבי שמעון שקופ?

מרן רבי שמעון שקופ, כמעט מונה לראשות ישיבת 'מרכז הרב' - אלא שאז בישיבה דחו את בקשתו, כך נראה, הסיבה: שיטת הלימוד שרצה הראי"ה לעומת שיטת רבי שמעון (היסטוריה)

| 14 | כיכר השבת |
ישיבת 'מרכז הרב', כיום
ישיבת 'מרכז הרב', כיום (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

פרק ט"ז: בתאריך י"א בטבת תרפ"ו (1926) כתב מרן הגר"ש שקופ לרב שבתי שמואלי מתלמידיו לשעבר, ומאנשי 'מרכז הרב' בהווה, שכבר לפני כמה שנים הוא ביקש מהראי"ה קוק לסייע לו לעלות לארה"ק, והוא מתכנן לכתוב שוב לראי"ה קוק בענין זה.

הרב שבתי שמואלי עשה מאמצים מרובים להעלות את מורו ורבו הגר"ש שקופ לכהן כר"מ ב'מרכז הרב'. הר"ש שמואלי למד אצל הגר"ש שקופ, בישיבת "שער התורה, והיה אחד משני התלמידים הראשונים בישיבת מרכז הרב (עיתונות יהודית היסטורית)

הפרקים האחרונים בסדרה על גאוני ליטא >>

חודש לאח"מ מרן הגאון רבי חזקיה יוסף מישקובסקי, כתב להגרי"מ חרל"פ מכתב בו נכתב בפרוש אודות ההצעה שהגר"ש שקופ יכהן כר"מ ראשי בישיבת 'מרכז הרב' (ההדגשות שלי):

"כאשר בפטירתו של הגאון הג' אבד"ק טאווריג ע"ה נפקד מקום ר"מ בישיבת 'מרכז הרב', והנה הודיעני ידידי הרב הגאון הגדול המפורסם מוהר"ר שמעון הכהן שקאפ הי"ו, שנפשו איוותה לעלות לציון ולהרביץ תורה מציון... הצעתי זאת במכתב לפני שבועות אחדים לפני ראש הרבנים לארץ הקודש, הגאון הגדול פאר דורנו מוהרא"י הכהן קוק הי"ו. ובידעי כי גם כתר"ה הי"ו הנהו מבפנים בעניני הישיבה, והנהו אחד העמודים התיכוניים אשר הישיבה הקדושה נשענת עליו, מצאתי לנכון לכתוב אל כתר"ה הי"ו, ויואיל נא בטובו לקחת דברים עם הגאב"ד ראש הרבנים הי"ו. ואם הישיבה עומדת בכלל לקחת לה ר"מ ראשי, אין ספק שאין שום הצעה יותר נוחה הימנה".

ראש ישיבת מרכז הרב הגרי"מ חרל"פ (צילום: צבי אורון - Central Zionist Archive in Israel - הארכיון הציוני המרכזי בישראל (via Harvard University Library), CC BY 3.0)
מרן הגאון רבי חזקיה יוסף מישקובסקי (מאת אריה בן שמן - צילום מציור שמן. ישראל א., CC BY-SA 2.5,)

בחודש תרפ"ו (1926) כותב מכתב תשובה הגרי"מ חרל"פ למרן הגרח"י מישקובסקי בשם הראי"ה קוק על דחיית הבקשה של הגר"ש שקופ להתמנות כר"מ בישיבת 'מרכז הרב'. בין היתר כותב הגרי"מ חרל"פ שהראי"ה קוק מעונין ששיטת הלימוד בישיבתו תהיה על פי שיטת אדונינו הגר"א, ולא בשיטת שמכונה 'הגיונית' (ההדגשות שלי):

"אין שום מקום לדבר, כי מאז נתייסדה הישיבה משרה זו פנויה עבור מרן שליט"א, אשר הוא בכבודו ובעצמו חושב למלאותה, כי מרן שליט"א רוצה, וזה אדיר חפצו, שעיקר מהלך לימוד הישיבה תהיה ע"פ סדרו ודרכו של הגר"א זצוק"ל. ואם אמנם יודע ומרגיש גם נחיצות גדולה לסדר הפיתוח של דרכי ההסברות וההבנות ההגיוניות, אבל עיקר רוח הישיבה רוצה הוא שיבוסס ע"פ מהלכו וכו'".

רבי שמעון שקופ

המשפט "דרכי ההסברות וההבנות ההגיוניות", מתאר את שיטתו של הגר"ש שקופ שהראי"ה קוק לא חפץ שהיא תהיה "עיקר רוח הישיבה".

לאור מקורות אלו, קובע הרב שמריה גרשוני במאמרו:

"נתברר מעל לכל ספק, שהרב שקופ אכן חפץ לבוא ולכהן כראש ישיבת 'מרכז הרב' בירושלים – אולם ישיבת 'מרכז הרב' היא שדחתה את בקשתו!... מנימוק מפתיע למדי: לפי דברי הרב חרל"פ הסיבה לכך היא שמשרת ראש הישיבה שמורה לראי"ה עצמו, בשל רצונו ש"עיקר מהלך לימוד הישיבה" יהיה "על פי מהלכו" בדרכו של הגר"א, השונה משיטת לימודו של הרב שקופ המתמקדת בפיתוח "דרכי ההסברות וההבנות ההגיוניות".

החוקר הרב שמריה גרשוני שחשף אודות אי מינויו של הגר"ש שקופ לראשות ישיבת 'מרכז הרב'. מאמריו הרבים פורסמו בין היתר בקובץ תורני 'ישורון' (באדיבות המצולם)

ממשיך הרב שמריה גרשוני וכותב:

"הראי"ה אמנם העריך מאוד את הרב שקופ ואת ספרו 'שערי יושר', אך בעצמו אחז יותר בדרך הלימוד הליטאית המסורתית, אותה ייצג רבו – הנצי"ב, הנותנת דגש רב יותר על הבקיאות, ההיקף והחיבור לפסיקת ההלכה, וכנראה שהוא לא רצה ששיטתו של הרב שקופ תיעשה לדרך הלימוד הדומיננטית ב'מרכז הרב'".

מתברר שהגר"ש שקופ לא השלים עם התשובה השלילית שקיבל מהנהלת 'מרכז הרב',ובשנת תרצ"א (1931) הרב שבתי שמואלי שלח מכתב נוסף לגר"ש שקופ בנושא עלייתו לארה"ק ומינוי האפשרי כר"מ ב'מרכז הרב':

"על דבר ענין הסידור בארץ ישראל, אני מקווה שמעלת קדשו יעביר לכאן איזה עשרות תלמידים מישיבתו, או שבלי ספק ישיג כאן תלמידים מצוינים לפי רוחו... אולי אחרי שיהיה כבר על המקום, יוכל גם כן לקבל משרת ר"מ בישיבת 'מרכז הרב' או רבנות חשובה".

את הסוף, כולנו יודעים. הגר"ש שקופ לא עלה לאה"ק, בישיבת 'מרכז הרב' כיהנו כראשי ישיבה הגרי"מ חרל"פ, הרצי"ה קוק, והג"ר יצחק אריאלי זצ"ל, וכל השאר היסטוריה...

לקריאה נוספת:

- קובץ המעיין תשרי תש"ע, הרב שמריה גרשוני: "עד אשר אמצא מקום במשכנות לאביר יעקב". רבי שמעון שקופ זצ"ל וכהונת ראש ישיבת 'מרכז הרב' – מסורות ועובדות', שם מובאים מעל 70 מקורות לנושא זה.

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
14 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
5
מינות??? אתה הזב והבור שאיננו מכיר את ר"ש שקופ ואת גדלותו בתורה תכנה כך את הישיבה הק'? הרי רש"ש בעצמו העריך מאוד את הישיבה הק' עד שרצה בעצמו להיות שם ראש - אז מי אתה שתגיד זאת?? עם הארץ! על מה חרב הבית? "שלא ברכו בתורה תחילה" - שמידותיהם מנותקות מתורתם (מהר"ל מפראג על מדרש זה) - אינני יודע מי אתה
4
מעניין מאד. מחלוקת לשם שמיים
3
המשך תורת הגר"א האמיתי לגבי הגאולה. אין המשיח בא עד שיכלו גסי הרוח מישראל, הם הערב רב הדבוקים בישראל וישראל לומדים ממעשיהם (אבן שלמה יא ו') והם גרועים מן הגוים כי הם מבטלין את ישראל מן המצוות, הם הרשעים שבישראל המחטיאים אותם (אמרי נועם ברכות י"ז), הערב רב ראשי העם בגלות והם גורמים כל ביטול תורה ואר

הצגת כל התגובות

2
דומני שבכל הכתבה דואגים לציין "הגאון" לפני כל הזכרת שמם של גדולי ישראל המוזכרים כאן, למעט לפני שמזכירים את מרן הרב קוק זצ"ל. לא שהוא צריך את זה, כן? אבל מדהים שגם כלפי תלמידיו משתמשים בתואר הגאון שכידוע בציבור החרדי ובאתר הנוכחי הוא כינוי מוערך מאוד, וכלפיו שהיה גדול גאוני ארץ ישראל משמיטים את התואר
1
גם החזון איש כיבד את הרב קוק , כי לא ידע מהאורות במרכאות,
תקיש "חזון לבם ידברו", ותיווכח בראיות ברורות לגבי יחס החזון איש לבעל מחבר "אורות"
אולי גם יעניין אותך
עולם הישיבות