כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

הגאון הליטאי שכמעט ומונה לראש ישיבת 'מרכז הרב'

סיפורו המפתיע של הגאון הליטאי שכמעט מונה לכהן כראש ישיבה בישיבת 'מרכז הרב', אולם עקב כך שב'מרכז' העדיפו את שיטת הלימוד המקובלת של הגאון מוילנה - המינוי בוטל (חרדים)

| 26 | כיכר השבת |
הראי"ה קוק ורבי שמעון שקופ
הראי"ה קוק ורבי שמעון שקופ (צילום: ספריית הקונגרס האמריקני | ללא קרדיט)

פרק ט"ו: סיפורו של הגאון הליטאי שכמעט מונה לכהן כראש ישיבה בישיבת 'מרכז הרב', אולם עקב כך שב'מרכז' העדיפו את שיטת הלימוד המקובלת מאדונינו הגר"א מווילנה, המינוי בוטל.

הפרקים האחרונים בסדרה על גאוני ליטא >>

הגאון רבי שמעון יהודה הכהן שְׁקוֹפּ נולד בליטא בשנת תר"כ (1860). חניך ישיבות מיר וּוֹלוז'ין, הרביץ תורה כמעט שישים שנה בישיבות טלז, מלטש בבריינסק, וגרודנה. ספריו 'שערי יֹשֶר' ו'חדושי רבי שמעון יהודא הכהן' הינם אבן יסוד בישיבות בימינו.

מכתב בכתב ידו וחתימתו של הגאון רבי "שמעון יהודא הכהן שקאפּ", אל הגאון רבי אליעזר סילבר. גרודנה, תרצ"ב 1932 (באדיבות בית המכירות קדם)

במקורות שמוכיחים את סיפור זה (וכפי שנביא בפרקים הבאים) נכתב על הגר"ש שקופ כמועמד ל'ר"מ ראשי' בישיבת 'מרכז הרב'. 'ר"מ ראשי' הוא לא פחות מראשות הישיבה בפועל, וכגון ראשות הישיבה המשולשת בפוניבז' בתקופת רבותינו הגר"ש רוזובסקי, הגר"ד פוברסקי, והגראמ"מ שך.

הגר"ש שְׁקוֹפּ הוסיף על שיטת הפלפול של הגר"ח מבריסק מדיליה עד שהגרד"צ קרלנשטיין סיפר שהגר"ח מבריסק, סבר שהוא הגזים. בעולם הישיבות מקובל לומר: "בעוד הגר"ח בירר 'מה', הגרש"ש בירר 'למה'".

רבים מתלמידי ישיבת 'מרכז הרב' הזכירו את הפספוס הגדול שהגאון רבי שמעון שקופ כמעט מונה לכהן בראשות הישיבה. כתבו בעניין הרב יצחק שילת, וקדם לו הרב משה צבי נריה.

רבי שמעון שקופ

לטענת הרב שמריה גרשוני, סדר הדברים לא היה שהראי"ה קוק הזמין את הגר"ש שקופ ל'מרכז הרב', אלא הגר"ש שקופ ביקש לכהן כראש ישיבת 'מרכז הרב', וכדלהלן:

בשנים הראשונות להקמת ישיבת 'מרכז הרב' בירושלים (תר"פ -1920 לערך), וכהונת הראי"ה קוק כרב ראשי לארץ ישראל, פנו רבים מגאוני ליטא אליו בבקשת עזרה במשרה תורנית בארץ ישראל.

אחד מהרבנים שפנו לראי"ה קוק היה רבי שמעון שקופ שבתחילה רצה להעלות את כל ישיבתו מגרודנה לארץ ישראל, וכתב לראי"ה קוק מכתב מתאריך ב' באדר א' תרפ"א (1921) בו מבקש עזרה בעלייתו הוא והרבנית.

שלושת רבעי שנה לאח"מ, פנה הגר"ש שקופ לרבי ישעיהו זאב וינוגרד שיסייע לו להתמנות לראש ישיבת 'עץ חיים' בירושלים. הרב וינגורד השיב לו שהגר"ש שקופ ראוי לייסד ישיבה עצמאית בירושלים.

בהמשך הגר"ש שקופ כתב מכתב לרב וינוגרד, בו הוא מבקש סיוע במציאת מקום בארץ בו נכתב בין היתר:

"מה מאד ערגה וכלתה נפשי לזכות לעלות לארה"ק... ליבי אומר לי תמיד: מי יתן ואזכה להגדיל תורה בארץ הקודש".

באמצע שנת תרפ"ה (1925), פנה הגר"ש שקופ אל ראשי 'אגודת ישראל' בווינה והציע להם שיעזרו לו להקים ישיבה בירושלים. ההצעה לא נענתה.

החוקר הרב שמריה גרשוני שחשף אודות אי מינויו של הגר"ש שקופ לראשות ישיבת 'מרכז הרב'. מאמריו הרבים פורסמו בין היתר בקובץ תורני 'ישורון' (באדיבות המצולם)

ממכתבו של המשגיח רבי יהודה לייב חסמן לגרי"ח זוננפלד (ט"ו באב תרפ"ה – 1925), אנו שוב למדים על כמיהתו של הגר"ש שקופ לעלות לאה"ק ולהקים ישיבה, וכך כתב הגרי"ל חסמן: "כאשר הגאון הנודע ר' שמעון שקאפ המפורסם... רצונו לעלות לארץ הקודש".

הגר"ש שקופ בעצמו כתב לגרי"ח זוננפלד בענין זה, שהוא נמנע מלעלות לאה"ק כל עוד שלא מובטח לו משרה תורנית, וכך דבריו:

"הנה כאשר גם נפשי תערוג ותהמה לזכות להתקרב אל מקום הקודש ולמצוא מקום שמה להרביץ תורה ולהשפיע מכוחותי כאשר חנני ה', אבל למרות אדיר חפצי זה, עד כה לא נזדמן לפני מקום מוכשר לפי רוחי וטעמי".

המשך יבוא...

לקריאה נוספת:

- קובץ המעיין תשרי תש"ע, הרב שמריה גרשוני: "עד אשר אמצא מקום במשכנות לאביר יעקב". רבי שמעון שקופ זצ"ל וכהונת ראש ישיבת 'מרכז הרב' – מסורות ועובדות', שם מובאים מעל 70 מקורות לנושא זה.

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
26 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
9
אינני יודע מי אתם ומה דעתכם, תפסיקו לצטט גדולי ישראל על המזרחי. הרב קוק לא היה מזרחי ולא מזרוחניק. אתם רק מראים בורות אם אתם אומרים עליו זאת - ראו באגרותיו איך הוא מבקר את המזרחי. אוי ואבוי למי שמשתלח בתלמידי חכמים, ואוי ואבוי למי שמשתלךח ברב קוק שאמר עליו מרן הרב ע"י זצ"ל - "מלאך ה' צבאות". ואכן די
בשיחה שהייתה לי עם חרדלי העלנו טענות לכאן ולכאן, דבר אחד הצלחתי לשכנע אותו שאצלנו הישיבה זה צבא! ולכן כולם באותו סגנון לבוש ואצלם צבא זה צבא והישיבה אינה כצבא תתלבש מה בא לך גדל פאות קוקו סנדלים בקיצור צבעוני הראש ישיבה עם מעיל דובון חלקם גם בשבת עם סנדלים בלי גרביים אברכים אצלם יכולים ללכת עם מכנסי
אכן הרב קוק זצ''ל היה כמלאך - ראשו למעלה בשבעה הרקיעים. הוא כמו משה רע''ה - שנאמר שמדד לאחרים את קושי יראת ה' לפי כוחו הוא - כי אם ליראה אותו - אינה מילתא זותרתא... כך גם הרב קוק זצ''ל הו א היה בעד שותפות עם הציוניים החילוניים למרות שידע כי מטרתם לחלן את העם ולעשותו 'עם כול הגויים בית-ישראל'. אך בגו
גדולי ישראל כתבו נגדו, עיין קונטרס "מראה כהן" יחס הח"ח לבעל מחבר 'אורות', וכן תקיש "התיחסות גדולי ישראל לראי''ה קוק ולספרו ''אורות''. "מלאך השם צבקות" לא כותב ש"משחקי כדור רגל הם עומדים בדרגת אומרי תהלים", וכן שאר הדברים המזעזעים שכתב. חבל לך על הזמן לרמות אותנו!
כל דבריך הם שקר מוחלט. אין שום ציטוט כזה בספרי הרב קוק. הספרים והמאמרים זמינים לכל דורש, ברוב חנויות הספרים ובאינטרנט, נא הבא מקור אחד מדויק - ספר ועמוד בו נאמרו הדברים. לא תמצא- כי אין. יסכרו פי דוברי שקר. גם מה שמובא בקונטרס הזה הינו שקר ועיוות. הרב קוק והח"ח למדו חברותא סדר קודשים כי היו שניהם כ
עיין אורות מאופל" סי' ל"ד, שכתב שהתעמלות (כשכוונתו לחילונים, אבל גם אם כוונתו כביכול לחרדים שמתעמלים), "זו עומדת באותה דרגה, ומעלה את השכינה כמו אמירת תהלים", מילא אני מבין אותו הוא רוצה לדבר בשבח ההתעמלות, אבל מה הקשר להשוות התעמלות ותרבות יוון, כאילו שזה באותה דרגה ותיקון השכינה כמו תהלים??? למ
שקר וכזב. הרב קוק מעולם לא אמר את הציטוט שיחסת אליו!! בביתו של הגרשז"א זצ"ל הביטוי הרב היה כלפי הרב קוק(כך שמעתי מבנו ומהרב נויבירט זצ"ל). גדולי ישראל כיבדו ואף העריצו את הרב קוק גם אם לא תמיד הסכימו עימו. (כשרבינא ורב אשי נחלקו - כל אחד מהם ידע מה רעהו סובר וחלק, ה"חולקים" על הרב קוק לא ידעו כלל מה
8
בתמונה רואים את הרב קוק לבוש כמו חסיד, עם בקיטשע ושטריימל או ספודיק, ומצחיק שהציונות הדתית של היום, מתנגדת ללבוש חרדי, בגלל טענות טפשיות (שמקורן בנחיתות, ובורות לגבי הבגדים האלו, כביכול אסור ללבוש אותם, וזה בגדי גלות, ושאר הבלה בלה שלהם), והנה הרב שלהם בעצמו, הלך עם בגדים האלו בא"י, ולא רק בחו"ל.
7
ראוי לציין שספר שערי ישר הוא אחד הספרים הנלמדים ביותר בעיון בישיבת מרכז הרב ובנותיה. חזון הרב על דרכה של הישיבה מעולם לא התמשש. למעשה דרך הלימוד בישיבה הוא ברובו כמו בישיבות הליטאיות הקלאסיות. לא תמצא הרבה הבדל בין שיעור כללי בחברון או פוניבז למרכז.

הצגת כל התגובות

6
אם אכן זה היה יוצא לפועל, אז או שלא היו לומדים אותו בישיבות או שהיו מלמדים ומסתירים את הפרט הזה
להיפך אם באמת הגר"ש שקופ רצה כביכול להתמנות לר"י במרכז הרב, הרי שהרב קוק ואנשיו היו ששים ושמחים, ומיד שולחים לו סֶרטִיפִיקט כדי שיוכל לבוא לא"י. ולגבי מה שכתבת על "הסתרת פרטים", אכן אצלכם מסתירים את מה שכתב האמרי אמת זצ"ל על הרב קוק, ובספר שהוציאו הצה"ד עליו, צנזרו שם בחוצפה את איגרת האמרי אמת, ורק
5
יישר כח לאתר על הבאת תוכן היסטורי מעניין, ובמיוחד על הבאת תוכן על רבינו קודש הקודשים שר התורה עמוד העבודה הראי״ה קוק זיע״א זצוק״ל, רבן של כל ישראל.
חחחח תודה על הבידור!
אתה אפילו לא שווה תגובה, אבל פטור בלא כלום אי אפשר. לך ראה מה אמר עליו החפץ חיים כשפגעו בכבוד הרב קוק
עקב שחוסמים פה פיות, אז אתה מוזמן להקיש "מראה כהן יחס החפץ חיים לראיה קוק", ושם תיווכח בכל פרטי הפרטים, של היחס האמיתי של הח"ח להרב קוק.
היזהר בגחלתו.
4
ראיתי שהרה"ג בן ציון מוצפי שליט'א נשאל באינטרנט על כך שאחד הרבנים מהצה"ד אמר שיש בהרצל ניצוץ של משיח בן יוסף, הרב ענה להם כמה משפטים והוכחות שזה לא יכול להיות, וכתב "וחס ושלום שהרב קוק אמר מה שאלה אומרים".
תקרא את המספד בירושלים של הרב קוק, שם גם אם לא מתייחס באופן ספיציפי להרצל, הרי שהוא בוודאי מדבר שם על התנועה הציונית כתקופת והמשכה של משיח בן יוסף, תרצו להתכחש- החלטה שלכם
3
הרי שמוכח שהגר"ש שקופ לא עלה לא"י, כל זמן שלא היה בטוח שימשיך לעשות משאת חייו להרביץ תורה בתלמידים. ולכן העדיף בנתיים ללמד תורה לתלמידים בחו"ל.
2
פספוס גדול מאוד, השקפת התורה האמיתית די קרובה למזרחי
כבר אמר מרן מהרי"ד מבעלזא זי"ע למה הם קראו לעצמם "מזרחי"? משום שאמרו חז"ל ששכינה במערב, והם כנגד השכינה והולכים בכיוון ההפוך.
1
אוי ה' ואם היה מובטח לו היה כאן מרביצי תורה עוד יותר מה שיש היום ממש חבל והכל מאת ה' יתברך אמונה ובטחון
אולי גם יעניין אותך
עולם הישיבות