כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

כשתלמידי 'הגאון מוילנה' דנו בשיטת הגר"ח מבריסק

לא רק הרידב"ז והשפע חיים מצאנז - כפי שהבאנו עד כה, שיטת הלימוד בישיבות ליטא כפי שייסדו הגר"ח מבריסק והגר"ש שקופ עוררה פולמוס אצל תלמידי הגאון מווילנה (טור)

| 9 | כיכר השבת |
הרב מבריסק - רבי חיים הלוי סולובייצ'יק זצ"ל  והגאון מוילנה
הרב מבריסק - רבי חיים הלוי סולובייצ'יק זצ"ל והגאון מוילנה (צילום: ויקיפדיה, מאת לא ידוע - הספרייה הלאומית, אוסף שבדרון, נחלת הכלל)

פרק י"ד: לא רק הרידב"ז והשפע חיים מצאנז, שיטת הלימוד בישיבות ליטא כפי שייסדו הגר"ח מבריסק והגר"ש שקופ עוררה פולמוס אצל תלמידיו של אדונינו הגאון מווילנה.

הפרקים האחרונים בסדרה על גאוני ליטא >>

כתב בנושא זה הרה"ח שלמה יוסף זוין (נפטר בתשל"ח-1978 כיהן כיו"ר 'בית דין רבני חב"ד בארץ הקודש', ובמקביל הוכר כאחד מרבני הציונות הדתית). לטענתו, תלמידי החכמים דוילנא לא הושפעו מן 'הדרך החדשה' של הגר"ח מבריסק, וכך דבריו:

"ירושלים דליטא – היתה שומרת על המסורת בדרכי הלמוד, החוט נמשך מהגר"א, התרחקות מפלפולים מסובכים... לימוד יסודי בהיקף, ברוחב ובעומק... לא נגדרה התורה בגבולות ומחיצות, גדול התורה צריך ללמוד הכל ולדעת הכל... זרעים כמועד, ונשים ונזיקין כקדשים, אורח-חיים ויורה-דעה כאבן-העזר וחושן-משפט... בכולם יחד צריך גדול התורה להתעניין ולכולם יחד צריך להתמסר... כאלה היו גאוני ווילנא, וכאלה היו גם עד לזמן האחרון...".

הרב שלמה יוסף זוין
הרב שלמה יוסף זוין

ממשיך הרב זווין בהתייחסו לגר"ח מבריסק:

"בינתיים קם הדור התורני החדש, ממבצר התורה העתיק, ישיבת וואלאז'ין, צץ הדור הזה. רבי חיים סולובייצ'יק יצר את מערכת השיטה ההגיונית, שיטת הניתוח וההפרדה. ניתוח כל הלכה ליסודותיה הראשוניים והפרדת כל יסוד ויסוד לחוד. אור גדול נגה בעולם התורני. אבל רחבה ונסבה השיטה והלכה הלוך והסתעף לאפיקים רחוקים ולשבילי שבילים עד שהגיעה לפעמים לבחינת 'דק על דק עד אין נבדק'. והבירה התורנית, ווילנא, לא קיבלה כל כך בנקל את כל עיקרו של "המהלך החדש". גדוליה-גאוניה הלכו בדרך הכבושה מאז ומקדם", (אישים ושיטות, עמ' 173).

אחד מהת"ח מאסכולת הלימוד של ווילנה שכתב על שיטת ה'הגיון' לגר"ח מבריסק, היה הגאון הנודע רבי חנוך העייניך אייגש, מחבר ספר 'מרחשת' וכתב:

"ידוע הוא כי בזמננו נשתנו הרבה דרכי הלמוד בתלמוד תורתנו הקדושה, שסגנון סברתם ואופן הבנתם פלסו להם נתיב בבתי מדרש התורה והתלמוד, וביחוד בבתי הישיבות בדורנו". (מרחשת, בילגורייא תרצ"א, הקדמה).

יש לציין שהמרחשת בהמשך דבריו הביע הערכה על דרכו של הגר"ח מבריסק.

הגרח"ה אייגש מחבר ה'מרחשת' הצהיר שהוא אישית הולך: "בדרך הכבושה והסלולה מרבותינו קדמאי ובתראי" כאשר כוונתו לדרך הגר"א מוילנה.

ד"ר ר' שלמה טיקוצנסקי שחקר שנים רבות את שיטת הלימוד של הגר"ח מבריסק (ופרסם ע"כ עבודת דוקטורט), כתב לאחר שהביא את דברי הרידב"ז וה'מרחשת':

"אין בידינו מבקרים נוספים מן הדור הראשון, המבקרים ישירות את דרכו של ר"ח סולובייציק בראשית המאה הכ', כנראה בשל מעמדו התורני והציבורי שהיה אז בשיאו, והחשש פן הביקורת על הדרך תתקבל כביקורת על האיש".

לקריאה נוספת:

- 'דרכי הלימוד בישיבות ליטא במאה התשע-עשרה'. עבודת מחקר לשם קבלת תואר מוסמך מגיש: שלמה טיקוצינסקי החוג להיסטוריה של עם ישראל האוניברסיטה העברית בירושלים תשס"ד. (נפוץ להורדה באופן חינמי בגוגל).

- שי עקביא ווזנר, חשיבה משפטית בישיבות ליטא - עיונים במשנתו של הרב שמעון שקופ, הוצאת מאגנס, ירושלים, 2016

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
9 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
5
יש הרבה היסטוריונים אבל מעטים הם ההיסטוריונים אשר ג''כ מבינים את הנושא בו הם עוסקים ולכן אין להתייחס אל דעותיהם ברצינות ובנידון דידן טרם כותבים על שיטות לימוד תלמדו כמה שנים את דרך הלימוד אצל ממשיכי הדרך אם ישנם בכלל
4
כחבדניק אני יכול להעיד שהרבי מליובאוויטש ייסד את שיטתו על הגאון הרוגצ'ובי (ממנו קיבל סמיכה ואיתו התכתב מכתבים תורניים עשירים) שהיא שיטת הרוחב של הבטה בכל התורה כולה ומציאת כללים מאחדים (הרבי מרבה להביא גם את בעל הערוך לנר) יחד עם זאת הרבי שיבח במספר התוועדויות את שיטת בריסק. וקרא להם אנשי אמת. והיה
זה נכון שהרבי היה מדייק ברמב"ם, אבל לצערנו לא תמיד הדיוקים היו נכונים או לענין, כגון הרבי דייק מאיזה רמב"ם שכביכול גם בזמן גלות יש נבואה (כשהכוונה ברורה לומר שיש לו דין נביא), ובאמת זה מופרך מהרמב"ם עצמו באיגרת תימן, ובספר המצוות סוף שורש יד', שהנבואה הסתלקה עד שיקויים "ונבאו בניכם ובנותיכם" וכו', ז
אני לא יודע אם אתה יכול לומר שהרבי טעה בדיוקי רמב"ם. קצת גדול לומר דבר כזה. אולי לא עיינת בסברתו מספיק ?
בשיחת הרבי שופטים תשנ"א הוא אמר, שיש נביא גם בכל דורות הגלות, והוא בונה זאת לפי כמה דיוקים וקושיות לא נכונות, (שאגב קל להפריך אותן). עיין למשל רד"ק תהלים עד, ט, משמתו זכריה מלאכי אין לנו נביא, עד שיבוא אליהו הנביא סמוך לגאולה. וכן אוחז גם הרמב"ם, כמו שכתב בסוף שורש י"ד, ובאיגרת תימן שרק סמוך לביאת
אסור לכתוב נגד המדיח, אתה לא חבדניק , יחי אדונינו מלך המשיח לעולם ועד .
3
לא עבודת דוקטוראט אלא מאסטר

הצגת כל התגובות

2
המונח תלמידי הגר''א לתלמידי חכמים בזמן הגר''ח אינו נכון. הגר''א ותלמידיו לא היו בין החיים כאשר הגר''ח חידש את משנתו. [פער של קרוב למאה שנה] אולי אפשר לומר, 'ממשכי דרכו של הגר''א', ההבדל מאוד קטן אך הוא משמעותי.
1
הגאון הרב זעוין זצל היה גאון עולם עניו וקדוש עליון משום מה מכונה פה הרהח זה ממש חוסר דיוק ישראל שפירא יקר
אולי גם יעניין אותך
עולם הישיבות