כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

שלב אחר שלב: כך 'וולוז'ין' נקרעה במחלוקת

השיחה שמסר הנצי"ב במקום ה'חזקה' של הבית הלוי, החלוקה בתשליך, הפשט הפוגע מהפרשה, המרד בתחילת ה'זמן', העזות של ה'עילוי' והצעקות "יחי רבינו" (היסטוריה)

| 15 | כיכר השבת |
ישיבת וולוז'ין
ישיבת וולוז'ין (צילום: ויקיפדיה, מאת לא ידוע - Scanned photograph., נחלת הכלל,)

פרק ג': בראש השנה שנת תרי"ח (1858) הנצי"ב מוולוזין הגיע במפתיע להתפלל בישיבה (במקום בבית כנסת הראשי של וולוז'ין בו התפלל כל השנים) ונשא דברי התעוררות בפני תלמידיו במקומו של הבית הלוי שהיה לו 'חזקה' לדרוש בעת זה בפני התלמידים.

בספר 'הראשון לשושלת בריסק' נטען שמיד עם תחילת הדרשה ה'בית הלוי' נעשה חיוור כסיד, וחלק מתלמידי הישיבה יצאו החוצה. למחרת בתשליך בני הישיבה התחלקו לשתי קבוצות שסבבו את אחד מראשי הישיבה.

בספר 'הראשון לשושלת בריסק' נטען עוד שהמחלוקת המשיכה, ויום למחרת איסור חג של שמחת תורה, בשיעור היומי, הנצי"ב דרש בפרשת השבוע פשט שתלמידי הבית הלוי פרשו את דברי הנצי"ב כפגיעה חמורה בבית הלוי.

הנצי"ב מוולוז'ין (צילום: Unattributed - וולוז'ן, ספרה של העיר ושל ישיבת "עץ חיים", תל-אביב ,1970, מתוך ויקיפדיה)

כתגובה, חלק מהשומעים הקימו רעש והודיעו לנצי"ב שלא יתנו לו להמשיך בדבריו עד שילך לביתו של הבית הלוי ויפייסו (הבית הלוי באותה שעה היה חולה בביתו).

ממשיך ספר 'הראשון לשושלת בריסק' וכותב שלמחרת, בתחילת זמן חורף, בשיעורו הראשון במסכת בבא בתרא של הנצי"ב מוולוזין תוכנן מרד כנגדו.

כך בתחילת השיעור קם ה'עילוי מאיהומן' ושאל את הנצי"ב:

"ילמדנו רבנו אחד חריף ומקשה, והשני מתון ומסיק, איזה מהם עדיף?".

הרב יוסף דוב הלוי סולובייצ'יק (הבית הלוי) (מאת Unattributed - Scanned image, נחלת הכלל, מתוך ויקיפדיה)

מיד עמד הנצי"ב על כוונתו של השואל החוצפן (שכוונתו להבדל בשיטת הלימוד בין הנצי"ב לבית הלוי) ושאלו:

"תמיהני על העילוי מאיהומן שעודנו צעיר לימים וכבר שכח תלמודו. שאלה זו שאלו חז"ל בסוף מסכת הוריות, ולא איפשיטא".

על כך ענה העילוי:

"היא הנותנת", והמשיך מתוך שחצנות של ניצחון: "הגמרא השאירה את הבעיה בתיקו, ואילו רבינו הכריע בדבר על דעת עצמו וזה שבועות וירחים שהוא משבח את המתון ומסיק - את עצמו, ומגנה את החריף ומקשה – את רבי יוסף בר סולובייצ'יק".

בניין ישיבת וולוז'ין, כיום (צילום: ישעיהו לוי)

לשמע הדברים החווירו פני הנצי"ב וכל גופו רעד מהתרגשות, עד שהדיבור לא היה בפיו ובקושי הפליט את הקריאה "דרך ארץ, חצוף!", ומיד כתרוהו קבוצת תלמידיו כדי לעודדו ולהראות לו את נאמנותם אליו. אחד ממקורביו 'העילוי מקרוז', צעק לעבר 'העילוי מאיהומן' בור וגס רוח וכו'. העילוי מאיהומן לא נותר חייב והחזיר לו: חסר מוח כמוך וכו'.

המשיך העילוי מאיהומן וצעק בקול: "יחי ראשי הישיבה החדש, רבינו רבי יוסף בר!", ועשרות קולות החזיקו אחריו: "יחי ראש הישיבה, רבי יוסף בר!"

בינתיים תלמידי הנצי"ב לא שתקו, והרימו אותו עם כסאו (למרות רצונו להרגיע את הרוחות) וצעקו: "יחי רבינו!".

מסכם ספר 'הראשון לשושלת בריסק' את הפרשיה כך: שני הגאונים, הנצי"ב מוולוז'ין והבית הלוי, הביטו בצער זה בפני זה ורצו להיפגש לבדם ליישב את ההדורים, אולם כל אחד מהם היה אסיר בידי מעריציו. לא היה זה סכסוך וחילוקי דעות לשם שמים בין שני גאונים וצדיקים ראשי הישיבה, אלא מחלוקת לשם ניצוח בין שתי מחנות עוינות.

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
15 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
15
א
14
מהלך ממש לא חכם להזכיר מחלוקות כואבות כאלו בין גדולי עולם שהיום כולם שותים בצמא את דבריהם ללא מחלוקת וכבר אמרו כי צדיקיםעבידי שלא בשמיא וממילא מאוד מיותר ולא נבון להזכיר את זה וכי לא די לנו במחלוקות לערנו בדור זה ש"בורך" בהם בשופי?! וע"ז אמרו כבוד אלוקים הסתר דבר חבל מאד ר' ישראל תהיה בריא
13
בני קורח לא מתו

הצגת כל התגובות

12
קל מאד לעשות מחלוקת. אם מסתמכים על ספרים מדוע לא מביאים גם את דבריו של הר"מ בר אילן (בן הנצי"ב) וגירסתו בעניין. מדוע לא מזכירים שהמחלוקת על ראשות הישיבה הייתה בן שלושה גיסים. המחלוקת הייתה מי יירש את התאר אב"ד ור"מ וולאז'ין אחר פטירת ר' יצחק בנו של הגר"ח מייסד הישיבה. אם כל הכבוד בני וולאז'ין בח
11
רק צריך לדעת לשמוע את שני צדדי הסיפור, ולא רק הסטוריה שכתובה ע"פ בית בריסק. הרב ישראל שפירא, אתה עושה עבודה נפלאה, ואתה הסיבה היחידה שאני נכנס לאתר הזה. אני מבקש ממך בבקשה לכתוב קצת על המחלוקת לגבי רבנות וילנא, עם רבי חיים עוזר והמזרחי. זה נשמע כמו משהו מעניין שאני בטוח שהציבור יאהבו
10
המחלייקעס הליטאית לא התחילה בזמננו...
9
מה חדש? יש תורה. ויש תורה עם נותן התורה כשמגדלים להיות עילוי שפיץ או גדול ולא לעבודת ה ויראת שמים זה ימשיך עד המשיח
8
ברוך ה ולתומי חשבתי שיהודים צדיקים גמורים היו בישיבה עכשיו מובן מה קורה בפוניבז סאדיגורה ועוד ברוך ה הגלות הנוראה ממשיכה ביתר שאת
7
מה זה ''אסור בידי מעריציו''?? חסרים כאן פרטים זו תשובה מידי מטופשת לעניין כ'כ רציני כפי המתואר
6
כמובן שכל דברי הראשון לשושלת הם שטות אחת גדולה, ספור יפה ותו לא, אף אחד מבני התקופה לא מספר את הסיפור הזה. המעוניין לדעת את פרטי המחלוקת האמיתיים יעיין בספרו של שטמפפר 'הישיבה הליטאית בהתהוותה'.
5
גם פוניבז תיחרב באש המחלוקת אמן כן יהי רצון
4
כן לקיים מה שנאמר "ת"ח מרבים שלום בעולם" בעולם מרבים אבל בקהילה שלהם ה' ירחם =עיין ישיבת "פונביץ"
3
עבודה זרה יז ב=דאמר רב הונא: כל העוסק בתורה בלבד – דומה כמי שאין לו אלוה
2
מי זה המחבר של "ראשון לשושלת בריסק"? יש לו עדות והוכחות לדבריו, או שהוא סתם מספר סיפורי סבתא? אני אישית לא מאמין לרגע את הסיפור הזה, כי הנציב היה איש קדוש עם מדות של משי ולא היה חולם לבוא בר"ה ולקחת את החזקה של גדול בתורה הביה"ל. נשמע לי כמו הרבה "סופרים" היום שמפנטזים "היסטוריה" שמתאימה לעובדות של
1
אין דמיון לפוניבז' של היום, ישראלים אסייתים רשעים ואלימים יותר וגסים יותר מאירופאים הצדיקים העדינים בוולוז'ין.
אולי גם יעניין אותך
עולם הישיבות