כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

ריקוד עם הפראק ולא עם תימני - שפסל ספר

לאחר המאמרים על ההסכמות לספרים, אנו משוחחים עם מחבר 'בעצתך תנחני', רבי יעקב צבי בוצ'קובסקי, על הסכמת המשגיח רבי דב יפה - זו שחזר בו וזו שניתנה בשקט (היסטורי)

| 20 | כיכר השבת |
ריקוד תימני ופראק. אילוסטרציה
ריקוד תימני ופראק. אילוסטרציה (צילום: REOGORODETZKI HERARD, לע"מ; שמוליק סופר, כיכר השבת))

בעשרת ימי תשובה הועלה בלעדי במדור 'היסטוריה ואקטואליה' סדרת מאמרים אודות הסכמות של ספרים שניטלו מהם ע"י הרב המסכים, כגון ספר 'בית יחזקאל' של הגאון רבי משה צוריאל שבתחילה הסטייפלר כתב לו הסכמה נלהבת, וחזר בו, ולימים חזר בו מחזרתו וביקש סליחה מהגאון המחבר. כמו כן עסקנו בספר 'בעצתך תנחני' שהמשגיח הגר"ד יפה חזר בו מהסכמתו.

כעת, אנחנו משוחחים עם אחד ממרביצי התורה והמוסר בדורנו מחבר סדרת הספרים 'בעצתך תנחני', הגאון רבי יעקב צבי בוצ'קובסקי שידיו רב לו בחינוך בחורי ואברכי עולם התורה.

הגאון רבי יעקב צבי בוצ'קובסקי
הגאון רבי יעקב צבי בוצ'קובסקי

הרב בוצ'קובסקי מה בדיוק היה הפולמוס עם מרן המשגיח הגר"ד יפה זצ"ל, האם הוא תמך בכם, או לא?

"הסיפור הוא כך: מאז שהספר הגיע לידי המשגיח הגר"ד יפה (כשנה לפני שהוא יצא לאור), הוא גמר עליו את ההלל, והוא סיפר לי אישית שהוא ציטט ממנו בוועד לאברכים.

"אחרי שהספר יצא לאור וקמה התנגדות, הגר"ד יפה התקשר אלי וסיפר לי שהגר"ש אוירבך מתנגד לספר, בטענה שהספר יכול לקרר בתורה ויראת שמים. הוא שאל אותי מה דעתי על טענה זו. עניתי לו שמההיכרות שלי עם האנשים הספר נותן מוטיבציה ועידוד להתחזק יותר. שאלתי אותו האם הוא ממליץ להוציא את הספר במהדורה שניה? וענה לי בהאי לישנא: 'איך אני יכול לומר לא, כשהספר כל כך עוזר ועונה לאנשים על תהיותיהם?'.

"אחרי שהספר יצא לאור והתפרסם מכתבו של הגר"ד יפה ביתד נאמן, שאלתי אותו מה פשר המכתב? והוא כתב לי מכתב שהוא לא חזר בו מהסכמתו, אבל כיון שיש גדולי ישראל שמתנגדים, הוא אינו רוצה שיסתמכו על דבריו על כל משפט שכתוב בספר".

במכתבו של המשגיח הגר"ד יפה לרבי יעקב צבי בוצ'קובסקי, מחב"ס 'בעצתך תנחני', בו הוא מחזקו וכותב וכותב לו שלא חזר בו מהדברים, וכך לשונו: "לא חזרתי מהסכמתי, רק כיון שישנם גדולי תורה ויראה שמתנגדים לחלק מן הדברים, איני רוצה שיסתמכו על דברי על כל משפט שכתוב בו, דב יפה".

פרסום ראשון! מכתבו של המשגיח הגר"ד יפה לרבי יעקב צבי בוצ'קובסקי

• • •

הרב בוצ'קובסקי ממשיך ומספר כי "יומיים לאחר מכן הגר"ד יפה התקשר אלי שוב, ואמר לי שהוא מאוד אוחז מהספר והוא ציטט אותו בוועד בישיבת מיר למאה אברכים, והוא הדגיש שהוא מקווה שיתפרסמו הדברים שהוא מצדד בעד ספר 'בעצתך תנחני'. כל זה היה אחרי הפרסום ביתד".

תסביר לציבור הגולשים להבין על מה המהומה, נשמח לדוגמה מדוע ערערו על ספריך? לי אישית זכור קטע מוסרי מהספר, על בחור ישיבה ליטאי מישיבה חשובה שמגיע לחתונה של בחור תימני, ובמהלך הריקודים החתן רוקד עם דוד תימני ישיש שלבוש בבגדים מסורתיים כפי שהיה נהוג בתימן שנים רבות, ואתה שואל את עצמך, מדוע לא רוקדים סביבו 'שורות' בשעה שברור שהוא יודע כל שורה ברמב"ם בע"פ, לעומת המשיב בסדר ג' של שיעור א' בישיבה קטנה כשהוא לבוש בפראק (שלא ברור מהי מידת בקיאותו בתורה שבע"פ זולת עשרה דפים הראשונים של 'נשים נזיקין'), וסביבו כולם רוקדים ומפזזים בהתרגשות "יפרח בימיו צדיק"...

"ליתר דיוק הסיפור הזה מופיע בכרך השלישי של הסדרה".

הגאון רבי דב יפה זצ"ל (צילום: אהרן ברוך ליבוביץ)

אכן, בשנים הללו לא עיינתי בכל ספר חדש שיצא לאור (לצערי), אולם סיקרן אותי על מה המהומה סביב הספר, ולכן חיפשתי אותו במדפי ספרי המוסר בבתי כנסיות, ואכן הדברים המובאים שם הפלא ופלא.

"הציטוט עם החכם התימני משקף את הרעיון של הספר ואת הסיבה להתנגדות. הסיטואציה המתוארת ממחישה היטב את השאלה של חיצוניות ומסגרתיות מול פנימיות ותוכן. כל אחד מבין שאנו צריכים מסגרת, ואפילו גם אוירה ורוח, השאלה מה קורה כשנסחפים אחרי האווירה ומאבדים את העולם הפנימי.

"דוגמה: ערך התורה הוא ערך עליון, אבל כאן במקרה של הישיש התימני הוכח שלא מכבדים את התורה, אלא את הפראק.

"בגדול זה המסר של כל הספרים שלי, שמביאים את ערך האמת בצדדים שונים, חשוב להעריך את האמת, גם אם היא נשמעת פחות מבריקה ומרשימה, ולא את הנוצץ מסביב שבעצם לפעמים הוא ריקני מבפנים".

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
20 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
16
צודקים שיצאו נגד ספר כזה
נתי
לך לאלף..... בור צבוע ומרוקן מתוכן לקחת ברצינות את המושג עלמא דשיקרא ואימצת אותו לליבך בחום
יודע
15
הספר מחזק ומעמיד דברים על מקומם
יהודי טוב
14
הסיפור עם הפראק והתימני אכן ממחיש את ההבדל בין חיצוניות לפנימיות, וגם את ההבדל המהותי בין דורות האחרונים לראשונים. ברור הדבר שהחיים של פעם היו אכותיים יותר, אך באותה מדה ברור שכיום אין מציאות ליחיות כך. לא רואה מקום לצנזר מסרים אלו. אדרבה. לכותבם שלכה"פ ידעו על מושגים כאלו. ויחד עם זאת לחדד ולהדגיש
אליהו מהצפון

הצגת כל התגובות

13
עיין גמרא ברכות סד עא והוריות יד עא שסיני ועוקר הרים סיני עדיף והליטאים הפכו את זה (את המקורות כתבתי בע''פ ואני לומד בישיבה תימנית)
חדא מן קמאי
נכון מאד עדיף לימוד בקיאות מפלפול חסר תועלת
מישהו
כתבתי ליטאית ושינו לי לתמנית
חדא מן קמאי
12
לאליהו מהצפון (מגיב 13). אינך יודע מה זה מעתיק שמועה. הישיש התימני שיודע רמבם בע"פ הוא המעתיק שמועה אמיתי ממשה רבינו. המגיד שיעור שלך עם הפראק הוא בסך הכל ממחזיקי ההשקופע, חדשים מקרוב באו לא שערום אבותינו. הם מעוותי התורה. ואם היית ירא שמים אמיתי, היית שם את התימני הישיש לראש ישיבה כדי שיהיה באפשרו
משה
11
ולכן ברור למה יש שמתנגדים... לצערנו היום רואים שהמסגרת מחזיקה, וכשהיא מתערערת כמו בתקופת הקורונה יש כאלה שלא נשאר אצלם כלום.
פלוני
אם כולם היו לומדים את הספר הזה, הם היו צריכים פחות את המסגרות. ובאמת אלו שקידשו את החיצוניות וסיסמאות יצאו נגד. ואלו שמעריכים פנימיות ואמת מצטטים את הספר. מומלץ לכל בחור ירא ה' לעבור על הספר ולקחת ממנו את מה שיכול לחזק אותו ואת הפנימיות שלו.
מכאל רבי
10
לרקוד עם זקן תימני. הוה יודע לרקוד הרבה יותר טוב
ברור שעדיף
9
עלמא דשיקרא. במקום שיעריכו תורה ויראת שמים אמיתיים שהיו אצל היהודי התימני. הולכים אחר החיצוניות והשקר
יהודה
8
אני באמת לא מבין למה התנגדו לספר.. אולי מכיוון שכיום אין זמן להסתכל על מה באמת ה' רוצה,יותר קל ללכת אחר המודה. לכך מי שמעורר אותנו לשנות כיוון זה מרגיז,ומטיל אימה וספק על הזרם הליטאי
דוד
7
לא ברור למה מתנגדים לו!
למה?
6
אם לא היו מתנגדים לו היו קמים עוד עשבים שוטים ופורצים את הגדרות לגמרי
קובי
5
מה הפלא, זה הדמות של הציבור הליטאי. לומדים 5 דפים בזמן, וחושבים שהם גאונים גדולים
טובי
4
מסתבר שההתנגדות היתה בבחינת לשם שמים, כי יש אנשים שחושבים שלטובת קיום היהדות חשוב ונחוץ שכולם יתחנכו באותו כיוון ובתוך מסגרת אחידה, ולכן הם מתנגדים שחלילה לא יפתחו חשיבה למה מכבדים מישהו מתוך המסגרת אפי' שהוא בגדר אברך או מעט יותר, לעומת אדם שלא שייך למסגרת ובעיקר לא דמות שנחשבת (אולי???) לא מי שיוד
סליחה טעות
3
אם הספר חותר לאמת פנימית , אז ברור שליטאים יצאו נגדו.... כי הם מוחזקים בהתנגדות להתעוררות פנימית ...
אליהו
2
אל תסתכל בפראק ובזקן אלא במה שיש בו.....יכול להיות לובש פראק ומתנהג כמו בהמה.....העיקר זה הפנימיות ולא החיצוניות......יש נראה כמו אדמור ומתפלל מהר מאוד ובולע מילים ומדלג ומתפלל שחרית מאוחר...ויש עם חולצה טריקו צבעונית ומתפלל יום יום בנץ החמה ללא דילוג מילה אחת וקורא כמונה מרגליות.....
קובי
1
לך לאלף..... בור צבוע ומרוקן מתוכן לקחת ברצינות את המושג עלמא דשיקרא ואימצת אותו לליבך בחום
יודע
אולי גם יעניין אותך
עולם הישיבות