כיכר השבת

במחילת כבוד תורתו

תושב רמות לשעבר, עורך 'בקהילה', אברהם דוב גרינבוים בטור מיוחד על פולמוס קביעת חג הפורים בשכונה • ממה נפשך! אם רמות היא חלק מהבירה, הרי שיש לנהוג פורים ביום ט"ו (יהדות, פורים)

| 26 | כיכר השבת |
שכונת רמות
שכונת רמות (צילום: ליאור מזרחי - פלאש 90)

מיום שעלה סבא הגאון רבי מאיר מנדלסון זצ"ל לכהן פאר כרבה של שכונת רמות פולין, הועסק בשאלה הגורלית: האם השכונה מסונפת לירושלים, או נחשבת עיר בפני עצמה. נפקא מינא לעניין חג הפורים, זמני ההלכה, מנהגי ירושלים ועוד.

רמות פולין הוקמה בשנת תשל"ב. שר השיכון דאז, אברהם עופר, ביקש להרחיב את העיר אל מעבר לשטחים שנכבשו במלחמת ששת הימים. על תכנון השכונה - המוזרה, יש לציין - הופקד אדריכל המתנסה בצורות גאומטריות חדשניות. בתי השכונה הייחודיים נכללו באופן טבעי ברשימות 'הבניינים המוזרים בעולם' ותוארו ככוורות או כתבניות ביצים.

אכלוס השכונה ע"י 'כולל פולין' בראשות העסקן הרב מרדכי דויטש ז"ל החל רק בשנת תשמ"א. בתשובות מפורטות שערך סבא באותם ימים, הוא מברר את קביעת חג הפורים. הדברים הונחו אז בפני פוסקי הדור, שרובם צידדו עמו וסמכו ידיהם עליו כמרא דאתרא.

לאחר שנכנס לעובי הקורה, הוציא סבא פסק הלכה שעל בני העיר לנהוג פורים רק ביום ט"ו כבני ירושלים. בביקורו אצל מרן הגר"ע יוסף זצוק"ל באותם ימים, אמר לו הגר"ע כי לעתיד כשיתחברו הערים אף הוא יורה לנהוג בט"ו. סבא כבר לא זכה לראות זאת, שכן בינתיים שבק חיים לכל חי.

כאשר ראב"ד העדה החרדית הגרי"י וייס זצ"ל בעל 'מנחת יצחק' פרסם כי יש לנהוג ברמות פורים בי"ד באדר, שלח אליו סבא את תשובתו השנונה, הפולנית והחכמה: "ממה נפשך, אם רמות היא חלק מירושלים הרי פשוט שעליהם לנהוג פורים בט"ו, אך אם היא אינה חלק מירושלים הרי שכאן אין אתם ה'מרא דאתרא'...".

הדברים פורסמו בשעתו כתשובה יהודית חכמה של רב מדור אחר, של מי שעוד הוסמך להוראה על ידי גאוני וורשה הגה"ק רבי יעקב מאיר בידרמן והגה"ק רבי מנחם זמבא זצוק"ל והיה חבר בבי דינא רבא של מרנא החזון איש זצוק"ל להתרת עגונות השואה.

• • •

ועל של עתה באתי: בשבת האחרונה שהיתי בשכונת רמות. עם בואי למקום, תחב לידי אברך - בן תורה לפי מראהו - קונטרס הדור בשם 'דברי שלום ואמת'. לא הייתי צריך הרבה לרפרף כדי להיווכח שהכותרת היא כנראה בנוסח פורימי. בלשון סגי נהור.

אם ביקשתם לדעת את סברתו של מרן הגר"ע יוסף זצוק"ל אין כל צורך לנדוד אל תשובותיו הישנות בחלק ז'. בערוב ימיו, כשכבר שקד על 'יביע אומר' האחד עשר ושינוי נסיבות ותוואי העיר, פסק מרן הגר"ע את דעתו הברורה, כפי עדות בנו הראש"ל הגר"י יוסף: "והעידו עדים נאמנים מרבני שכונת רמות, שמרן אאמו"ר עט"ר זצוק"ל אמר להם שאם יניחו קרוואנים לחבר את רמות לשאר שכונות ירושלים, אף שלא ידורו שם, די בזה לקרוא את המגילה בט"ו".

יתר פרטי הדינים וההלכות הלוא המה כתובים על ספרים, קונטרסים, קבצים וקירות ירושלים. ואין כאן המקום להאריך.

• • •

כמו גאון פולני טוב, היה סבא מעטר את ספריו בביתו עם אינסוף הערות קשות וקשות יותר, כשהוא תמיד מקדים מילה קצרה, שאיתה היה דורך את נשקו. למילה הזו, יותר נכון - לקוד הזה, קוראים: במחכ"ת. במחילת כבוד תורתו. לדוגמא: במחכ"ת, אבל הינו מגבב הבלים, וכן על זה הדרך.

צר לי, אבל מסורת אבות בידי וירושה היא לי. לכן אני פונה בכל הכבוד הראוי:

במחילת כבוד תורתו. ממה נפשך! אם רמות היא חלק מהבירה, הרי שיש לנהוג פורים ביום ט"ו כפסק כל הרבנים כיום. אך אם אינה חלק מירושלים וכו'.

ודי בזה, דברי שלום ואמת, לקיים את ימי הפורים האלה בזמניהם.

תוכן שאסור לפספס
26 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
19
יש לנו פוסק דור שממשיך את דרך אביו
א.נ
18
מותר לנכד
ברק
17
פורים שמח (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
גדי

הצגת כל התגובות

16
תושב רמות לשעבר, מה אתה מתערב??
שלום ואמת
15
סליחה, אתה עורך עיתון, זה לא עושה אותך לדיין או לרב ולא לפוסק הלכה, אני תושבת רמות אשכנזית, שחוגגת בט''ו ויודעת שרב מוחלט של ספרדים חוגגו בי''ד לפי הוראת מרן הרב עובדיה, יתכן שיש על זה ויכוח הלכתי אך זה ויכוח בין פוסקי הלכה ואתה אינך פוסק אז שומר את הפה ואת העט היטב שלא תכוה מגלחתן, כי סגנון הכתיבה
אפרת
רוב הספרדים, עפ"י מר"ן רבנו עובדיה זצ"ל, חגגו בי"ד עד לפני שנתיים. החל מהשנה שעברה רוב מוחלט של הספרדים חוגגים בט"ו !
ספרדי
14
אל תרגזו הבחור מתלוצץ אין כוונה אמיתית במאמר אל תשכחו פורים !
א.א.א
13
אני מתפלא, עורך עיתון עם כל הכבוד מאימתי מכניס ראשו בין ההרים הגדולים לחוות דעה על זמן רמות? אם הגרע"י באמת שינה דעתו, למה לא העלה את תשובתו המנומקת על הכתב עד לפני שנתיים והסתפק במסירת דברים לבנו הראשל"צ, הרי הרבה חיבורים מחוכמים הוא כתב עד לפני שנים ספורות ממש? אז יש כאן ויכוח הלכתי נוקב מאד בין ג
דוד מגבעת זאב
12
כאשכנזי תקרא בט"ו כפי פסק ההלכה של מרן הגרי"ש אלישיב אתה בכלל כבר לא גר ברמות ויצאו צווי פינוי לקראוונים אז כך שדעתו של מרן הגרש"מ עמאר מתחזקת ואסיים במה שכתבת בסוף אם אנו תושבי רמות בני ירושלים צריכים לקרוא בט"ו על אף דעתו של מרן שליט"א ואם אנו לא בני ירושלים אז אל לנו להקשיב רב העיר מרן שליט"א
תלמיד למרן הגרש"מ עמאר שליט"א
11
גם הערה ועקיצה טובה ככל שתהיה לא משנה סברות בהלכה!!אז...במחכ"ת תתעסק במה שאתה יודע לעשות(עורך עיתון פשששששששש) ואל תכניס ראשך בין ההרים!!
לא משנה
10
אדוני היקר אתה מדבר כנגד הרב עמאר שהרב עובדיה בשו"ת מעיין אומר פסק שאפשר לברך עליו שחלק מחכמתו ליראיו וכבר אמרו חז"ל הוי זהיר בגחלתן, איך אדם לא מפחד להעלות כתבה כזאת אל מול המון אנשים ולהכניס את ראשו בין ההרים שמא ירוצצו את גולגלתו ולעניין מה שהרב עובדיה אמר כבר ידוע מה שכתב בספר "רבינו" של הרב שטר
אלי
9
ומה אתה?
אחד
8
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אבי
7
דברי נבלה וכפירה ואפיקורסות!!!!!
בושה
6
בושה! מה לעיתונאי להכניס ראשו בין ההרים! בושה!
אביב
5
אני פשוט בהלם על מה שכתבת על הרב עמאר וכבר אמרו חזל לא חרבה ירושלים אלא על שביזו בה ת"ח, אני מוחה בך מחאה עצומה אם סבא שלך כתב דברים בשו"ת שלו זה אומר שלך מותר? עיין בספר תורת הבית הארוך בבדק הבית ומשמרת הבית בין הרשב"א לרא"ה איזה מילים וכי מותר לנו להגיד עשירית מזה? מי אתה בכללל אדוני אני מזועזע!!!
אלי
4
אולי בפולניה זה נחשב לחוכמה. לדעתי זה חוצפה ולא חוכמה רבה של ירושלים מגדולי המשיבים בדור הקודם לא מדברים אליו כאל חבר בשטיבל. פולנים! אל תתגאו במה שאתם צריכים להתבייש!
שוייצר
3
גם מחלוקת הלכתית אסור לומר אתמהה זכותו של רב העיר לומר את דעתו אגב דווקא אתה שחושב שפורים בטו חייב לשמוע למרא דאתרא שאומר שלא בטו אלא ביד הציניות שלכם עולה עד השפם
קובי
2
והלכה כמו הרב עמאר!!!!
דוד
1
אין מה לדון
שלמה
אולי גם יעניין אותך
פורים