כיכר השבת

בצל הקורונה

האם אומרים 'יזכור' בעת תפילה ביחידות?

לקראת החג, ולאור העובדה שיש להתפלל ביחידות בבית בשל התפרצות מגיפת הקורונה, נשאלו הרבנים האם על יתומים, שאין להם אב או אם, לומר תפילת 'יזכור' ביחיד? (אקטואליה)

| 11 | כיכר השבת |
זכרו לברכה
זכרו לברכה (צילום: שאטרסטוק)

נהגו רבים ביום טוב להגיד בבית הכנסת, אחרי קריאת התורה ולפני תפילת מוסף, את תפילת 'יזכור' על ידי יתומים שאין להם אב או אם, לעילוי נשמתם.

בדרך כלל, התפילה נאמרת רק במניין, כאשר כל המתפללים שהוריהם עדיין בחיים יוצאים החוצה, והיתומים נשארים לתפילה קצרה זו לבד בתוך בית הכנסת.

השנה, בשל התפשטות מגיפת הקורונה והאיסור להתפלל בבתי כנסת, נשאלו הרבנים האם יש להגיד את תפילת יזכור בבית ביחידות, או לא.

רבני העיר בני ברק, הרב לנדא והרב רוזנבלט, פסקו כי בשנה זו, כשאין ספר תורה ומניין, ניתן לומר 'יזכור' ביחידות.

מנגד, הגאון רבי אלעזר שטרן, חבר בד"ץ קהילות פוסק כי אין שום עניין או מקור לאמירת 'יזכור' במניין, וכי מדובר רק בעניין רגשי - אך העיקר הוא לנדב את הצדקה לעילוי נשמת ההורים.

הרב שטרן הוסיף כי אלו שמתפללים במניין דרך המרפסות, כאשר מגיעים לתפילת יזכור, על היתומים להישאר בחוץ - במרפסות, ועל כל האחרים להיכנס לבית, כפי שהם צריכים לצאת מבית הכנסת בחגים רגילים.

אך עיקר העניין, מוסיף הרב שטרן, מדובר במנהג גרידא ללא כל מקור, וכי עיקר העניין הוא להבטיח את סכום הכסף לצדקה, ולא אמירת תפילת 'יזכור' במניין.

  • לטובת אלו שכן יגידו את התפילה ביחידות בחג, הנה הנוסח:

תפילת יזכור לע"נ האב:

"יִזְכּוֹר אֱלֹקים נִשְׁמַת אַבָּא מוֹרִי (פלוני בר פלונית) שֶׁהָלַךְ לְעוֹלָמוֹ, בַּעֲבוּר שֶׁבְּלִי נֶדֶר אֶתֵּן צְדָקָה בַּעֲדוֹ. בִּשְׂכַר זֶה תְּהֵא נַפְשׁוֹ צְרוּרָה בִּצְרוֹר הַחַיִּים עִם נִשְׁמַת אַבְרָהָם יִצְחָק וְיַעֲקֹב, שָׂרָה רִבְקָה רָחֵל וְלֵאָה, וְעִם שְׁאָר צַדִּיקִים וְצִדְקָנִיּוֹת שֶׁבְּגַן עֵדֶן, וְנֹאמַר אָמֵן".

נוסח תפילת 'יזכור' לע"נ האם:

"יִזְכּוֹר אֱלֹקים נִשְׁמַת אִמִּי מוֹרָתִי (פלונית בת פלונית) שֶׁהָלְכָה לְעוֹלָמָהּ, בַּעֲבוּר שֶׁבְּלִי נֶדֶר אֶתֵּן צְדָקָה בַּעֲדָהּ. בִּשְׂכַר זֶה תְּהֵא נַפְשָׁהּ צְרוּרָה בִּצְרוֹר הַחַיִּים עִם נִשְׁמַת אַבְרָהָם יִצְחָק וְיַעֲקֹב, שָׂרָה רִבְקָה רָחֵל וְלֵאָה, וְעִם שְׁאָר צַדִּיקִים וְצִדְקָנִיּוֹת שֶׁבְּגַן עֵדֶן, וְנֹאמַר אָמֵן,.

תוכן שאסור לפספס
11 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
9
מה פתאום צריך מניין ל"יזכור"? ישנם הרבה בתי כנסת שלאמירת יזכור לא נשאר בהם מניין. אין פה אפילו לא אמית קדיש. אצל עדות המזרח בכלל לא אומרים יזכור.
אברהם
8
בהליכות שלמה תפילה פט"ז ס"ז ובס' אהלך באמיתך פנ"א אות יא כתבו דלא כהרב שטרן לגבי בן א"י הנמצא בחו"ל יאמר יזכור ביום א' כמנהגו בא"י וביחידות. ומכאן לזמנינו.
יוסי
7
יש טעות בדברי הרב שטרן. לפי הרחבת דבריו הבנתי שצריך להיות כתוב שאין ענין לתפילה בציבור. ולא כפי שכתוב אין ענין בתפילה ביחידות. אני טועה?
אני

הצגת כל התגובות

6
אני מתפלל בישיבה ולפעמים ביזכור אני נשאר עם ראש הישיבה בלבד
ג'פרי
5
אין כלל מקום לשאלה, וכי זה דבר שבקדושה שצריך עשרה, הלא גם בצבור שכל ציבור שאינם יתומים יוצאים מחוץ לבית הכנסת, ונשארים רק החיובים ביזכור לא תמיד נשארים שם עשרה ואומרים כל אחד את היזכור, וזה פשוט.
יוסף
4
לא כתוב במכתב להגיד ביחידות תקרא שוב
חושב
תעבור על המכתב. כתוב כן לומר יזכור ביחידות.
מוישי
כנראה פספסת השורה. כתוב במפורש בדבריהם: "וכן למחרת כשאין ס"ת ומנין ניתן לומר יזכור ביחיד."
חסיד שפוי
3
מענין, אבל בהרבה מנינים של צעירים ממילא אין מנין ביזכור ובכל זאת לא ראינו שלא אומרים אותה.
יהודי
2
לזכור שלא פוסקים הלכה מהאתר ולא מהעיתון, ועל כל אחד לשאול בדעת רבו.
איציק
1
טוביה הלוי שולזינגר בלאאמו"ר מרן הגר"ש רב ואב"ד קרית אתא מח"ס טוב הארץ על הש"ס על עלבונה של תורה במקום שיש חילול השם אין חולקין כבוד לרב חול המועד פסח י"ח ניסן תש"פ הנה בצוק העתים כאשר סכנת המגיפה בארץ הקודש עומדת לפנינו, וחובה מוטלת על הציבור לעצור את הנגיף, והנה מומחי הרפואה שאינם שומרי תורה ו
יזכור
אולי גם יעניין אותך
פסח