

בהמשך לסדרת הכתבות לקראת חג הפסח - מידע כשרותי פרקטי ואקטואלי, המוגש כשירות לציבור על ידי מומחה הכשרות הרב יוחנן רייכמן, שמחים אנו להגיש כתבה שנייה בסידרה.
כשרות תרופות לפסח.
המשגיח הרב רייכמן, מסכם בתמצית את הכללים בנושא חשוב זה בהתייעצות עם מורי הוראה מוסמכים.
ראשית כדאי לדעת שהתרופות המופיעות ככשרות לפסח במדריך היו״ל ע״י בד״ץ העה״ח ירושלים בשיתוף קופ״ח כללית, אינן מפוקחות על כך שאין בהם קטניות ושקו הייצור הוכשר, כלומר מאשרים תרופות לפסח למרות שלא מכשירים את המפעל ולמרות שיש בהם קטניות.


תרופות שיש בהן חמץ גמור אינן מופיעות במדריך זה, לכן חשוב לדעת את כללי ההלכה כדלהלן:
חשוב מאוד למורה הוראה לפני שעונה על כשרות תרופה שאינה מופיעה במדריך הכשרות, עליו לברר האם יש שם ודאי חמץ או ספק חמץ.
ואם זה ודאי חמץ יש לברר האם הרכיב של החמץ עשוי לטעם ואם כן האם יש פי שישים נגדו ומתבטל לפני פסח, שאז אולי אסור רק מדרבנן ואפשר לתת לקטן (גם על ידי גדול), ואם יש בזה טעם צריך למוכרם ערב פסח לגוי, ולהשתמש בהם.
כדורי בליעה:
מעיקר הדין מותרים בשימוש בפסח אפילו אם יש בהם וודאי חמץ, ובכל צורך ניתן להקל [למעט ויטמינים שאין בהם נחיצות כ"כ, אבל אם יש בהם נחיצות יש להקל].
כדורי מציצה:
צריכים בירור שאין בהם חמץ - יש מתירים לבלוע עטוף בנייר, (לא תמיד מועיל).
יש להתייעץ עם רופא לפעמים יש אפשרות להמיס את זה במים, ואם ממיסים לפני פסח ויש שישים במים נגד החמץ שבכדור - יש להקל [משום שהגדרתו ההלכתית היא - לח בלח ואינו חוזר וניעור, ואף שמבטל איסור לכתחילה לצורך חולה פוסק הפרי מגדים שיש להקל. וגם קודם פסח בשעת הדחק כותב המ"ב סי' תנ"ג שיש לסמוך על המקל]. ואם ממיסים את זה בפסח עצמו - צריך להוסיף למים מלח וכדומה שיהא מר.
כדורים ללעיסה: דינם כנ"ל.
כדורים שיש בהם טעם והשימוש בהם שמניחים מתחת ללשון: דינם כנ"ל.
כדורים שממיסים אותם במים:
כשיש בהם חשש חמץ ניתן להמיס אותם במים לפני פסח כשיש פי שישים נגד, או בפסח ולהוסיף מלח וכו' כנ"ל.
סירופים שיש בהם חמץ כשהחמץ הוא מילתא דעביד לטעמא: כלומר החמץ בתרופה מיועד לתת טעם טוב. [כגון סורביטול שהוא סוכר ולפעמים עשוי מגלוקוזה שעשוי מחיטה], תלוי, אם זה עבור אדם מבוגר [מעל גיל מצוות - 13] - יש להוסיף לתרופה מלח או חומר פוגם אחר ולבלוע את זה, ויש למכור את התרופה לגוי ערב פסח ולהוציא את זה מרשות הגוי כל פעם שצריכים.
ואם זה לילד - אם הילד יכול לקחת זאת בעצמו, עדיף שייקח לבד, אבל כשמדובר בתינוק שלא יכול לקחת בעצמו, כדאי שילד שלא הגיע עדיין לגיל מצוות ייקח את התרופה המכורה לגוי, וייתן את זה לתינוק כשצריך.
ויטמינים - ויטמינים למעוברות:
ויטמינים עלולים להכיל מיני דגן וקטניות, ועל כן יש לרכוש עם כשרות לפסח.
אך אלו שיש בהם תערובת קטניות באופן שבטלות ברוב, אם יש בהם צורך מותרים בפסח גם למבוגרים, אבל ללא צורך יש להימנע.
לדעת הרופאים גם נשים הנוטלות פרנטל, ברזל ותחליפי ברזל, מסיבת חוסר דם, בדרך כלל יכולות בפסח לדלג על תוספי הברזל, היות ובחג בדרך כלל רוב הארוחות בשריות ועשירות בברזל, ולא ייגרם נזק אם בימות הפסח לא ייקחו ויטמינים וברזל.
אלא שיש מקרים יוצאים מן הכלל בהם הרופא מחייב לקחתם אזי לא להתחכם אלא לקחת. ויש להתייעץ עם הרופא לפני החג.
תרופות שהשימוש בהן אינן דרך הפה:
כגון משאפים, טיפות עינים ואזניים, פתילות, זריקות ומשחות רפואיות לשימוש חיצוני על העור, מותר להשתמש בהם בפסח ובכל השנה בכל צורה שהיא.
חברת "אבוט "בהולנד אשר מוצריה עומדים בימות השנה תחת השגחת ה- .O.U, מייצרת חלק גדול מהמזון לתינוקות ומהמזון הרפואי הנמכרים בישראל.
בין מוצריה:
אנשור פלוס, המיועד לסובלים מירידה במשקל, גלוצרנה פלוס, מיועד לסוכרתיים, פדיאשור לילדים, נפרו HP לחולי דיאליזה, ג'ביטי, פרטיב, ויטל, אוסמוליט, פולמוקאר לחולים במחלות ריאה, סימילאק לתינוקות ועוד. מה.O.U נמסר שהמלטודקסטרין במוצרים אלו הינו מתירס ללא חשש בליעות חמץ ובחומרי הטעם אין חששות חמץ. בגלוצרנה פלוס יש סובין של שבולת שועל (כנראה שטרם הפרדתם מגרעיני שיבולת השועל הושרו במים חמים עם הגרעינים והינם חמץ) הבטלים ב-60.
תכשירים נוספים (רשימה חלקית):
מודולן - מיועד לחולי קרוהן, אינו מכיל רכיבים בחשש חמץ (מלבד הויטמינים כנ"ל).
Thick and Easy - להסמכת נוזלים כולל מלטודקסטרין העלול להיות חמץ.
קטוקל - לחולי אפילפסיה. הרכיב הבעייתי היחיד הוא אספרטיים הנדון לעיל.
נוטראמיגן - לתינוקות אלרגיים לחלבונים. אין חשש מיוחד לפסח.
נאוקייט - לתינוקות אלרגיים לחלבון . כולל את כל חומצות האמינו מייצור תעשייתי. סך החומצות שיש בהן חשש חמץ אינו בטל ב-60.
מכתב נוקב מאת הגאון הגדול הרב שמואל אליעזר שטרן שליט״א בנושא רגיש זה, אשר פורסם בזמנו בקובץ 'מבית לוי' .
בס"ד, בפרוס הפסח תשע"ה.
במענה לשאלתך אודות שימוש בתרופות בפסח לחולים, הנני בזה להעתיק לך מקצת מעין הדברים שכתבתי בנידון ואקוה שבכך יתבהרו הדברים להלכה ולמעשה. נראה להעיר הערה נחוצה ביותר בענין השימוש בתרופות בפסח. בשנים האחרונות חודרת לציבור השקפה ותודעה כאלו הנושא המרכזי בחג הפסח הוא השמירה והזהירות המופלגת לא להיכשל חלילה וחס בנטילת תרופות שאין כשרותן לפסח מבוררת, כל מדריך כשרות מייחד את חלקו הגדול של החוברת לרשימה מדוקדקת של התרופות הכשרות ואותן שאינן כשרות, ואף מקימים מוקדים מיוחדים שדרכם יוכלו לברר - כל אלו שלא היה סיפק בידם להגיע לבירור - את כשרותן של התרופות למיניהם השונים. וכך חודרים הרתיעה והפחד בלבות שלומי אמוני ישראל והמה בודקים בשבע חקירות ובדיקות את מלאי התרופות אשר הם משתמשים בהם, בכדי שחס ושלום לא יבואו לידי כשלון ותקלה, כי הדבר מתקבל אצלם כמכשול של חמץ בפסח.
וכתוצאה מהשקפה משובשת זו באים יהודים רבים לידי חשש סכנה, שהרי היהודים החרדים לדבר ה', ובפרט הזהירים בזהירות יתירה מחשש של חמץ בפסח, באים לידי מסקנא שמדוע להם להשתמש בדברים כאלו שהם בגדר "הורה בה חכם", והם עושים לעצמם חשבונות של מה בכך, שבודאי לא יזיק להם אם לא יטלו את התרופות הקבועות שלהם במשך שבעת ימי חג הפסח, והם משלים את עצמם ברוב תמימות שאף על כיוצא בזה נאמר: שומר מצוה לא ידע דבר רע. והמציאות בשטח מוכיחה שהרבה אנשים מבוגרים חולניים שהם נזקקים לטיפול תרופתי קבוע, קיימת אצלם נסיגה משמעותית מבריאותם התקינה בימי הפסח עקב השינויים בנטילת התרופות, ביודעי ומכירי קאמינא, מאנשים רבים ששבועות מספר לאחר כלות הפסח עדיין לא חזרו למצב בריאותם הקודם.


לכן מצאתי חובה בנפשי לפרסם בשער בת רבים בהסכמת מרנן ורבנן בעל שבט הלוי זצ"ל והגרי"ש אלישיב זצ"ל, שכל אותן האנשים אשר נוטלים תרופות מחמת בעיות רפואיות, כגון, לחץ דם סכרת, או חולי לב, כליות ושאר איברים פנימיים, וכן אלו הסובלים מבעיות נפשיות וכדומה, רשאים לקחת את תרופותיהם בלי שום חשש ופקפוק כלל, בין אם הם מופיעים ברשימת התרופות הכשרות ובין אם הם אינם מופיעים.
ויתירה מזו, אפילו אם יש ברשימת התרופות תרופה מעין זו שהיא כשרה לפסח, אין לשנות מן התרופה הקבועה לתרופה אחרת, דעצם השינוי יכול לגרום סיבוכים שונים ובעיות רפואיות שלא ניתן לצפותם מראש, ולכן כל הירא וחרד לדבר ה' ונפשו איותה לקיים מצות "ושמרתם לנפשותיכם" ככל משפטה וחוקתה לא ישנה מאומה מן התרופות הקבועות שהוא משתמש בהם, הכל מותרים והכל שרויים, אין בהם לא שמץ של איסור או חשש איסור כלל וכלל. והמחמיר בזה הוא מאלה שאותם מזכיר רבינו נסים גאון בוידויו "את אשר הקלת החמרתי" וההסבר הוא, שהרי רובא דרובא של אותן התרופות המצויות בידינו כהיום הם נפסלו מכבר מאכילת כלב מלפני הפסח,
(ואין דברינו אמורים לגבי סירופים ממותקים וויטמינים שונים, שבהם משתנה הדין).
המשגיח הרב רייכמן מוסר כי ידיעה זו היא הידיעה השנייה במספר, ובעזרת ה' עד חג הפסח הוא יעשיר בעוד כמה ידיעות החשובות לציבור הנכבד. למידע ולהתייעצות: טלפון: 052-7112543 - וואטסאפ: 054-7694615 - דוא״ל: yr383464@gmail.com