כיכר השבת

המדור השבועי

הנהג הטוב של השנה? הוא בטח חילוני. על קמפיין "הנהג שלנו" של אגד

קמפיין "הנהג שלנו" של אגד יצא לדרך זו השנה השנייה ומבקש מהציבור לספר על נהגים טובים באמצע הדרך. הסיפורים המרתקים ביותר מזכים את הנהג באות כבוד שהוא מקבל מאגד ואת שולח הסיפור בפרס. אבל למה בקמפיין לא מופיע אפילו נהג אגד חרדי אחד? טור הפרסום השבועי של חיים קליגר (פרסום)

| 25 | כיכר השבת |
ומה עם נהג חרדי?
ומה עם נהג חרדי? (צילום: מתוך קמפיין אגד)

מי שאינו צרכן של תחבורה ציבורית לא יוכל בחיים להבין את חייו של הנוסע מחד ואת חייו של נהג האוטובוס מאידך, ההמתנה בתחנת האוטובוס, הסבלנות של הנהג לכל כך הרבה אנשים שעוברים מולו ביום כשכל אחד בא עם המעמסה הרגשית שלו של אותו יום ושל אותה שעה... בהחלט אתגר כלל לא פשוט.

על המפרסם: אגד

אז איך כל זה התחיל? אגד נוסדה בחנוכה תרצ"ג (1 בינואר 1933), כגוף שאיחד את חברות התחבורה שפעלו באותה עת: "המהיר", "הגה", "קדימה" ו"התאחדות הנהגים". השם אגד ניתן לו ע"י המשורר חיים נחמן ביאליק, שאף נימק באוזני חברי הוועדה שמונו לכך, באומרו באידיש: "שם צריך שיהיה קצר, בעל שלוש אותיות וקל לביטוי, שגם סבתא בלי שיניים תוכל לבטאו בנקל". הקבוצות הפעילו יחדיו 338 אוטובוסים.

כיום צי האוטובוסים של אגד (ללא חברות הבת) מונה כ-3,000 אוטובוסים המסיעים מדי יום כמיליון נוסעים לאורך כ-730,000 ק"מ. כ-4,770 נהגים וצוותי תנועה מחזיקים את ההגה באגד.

מערך ההיסעים של אגד והמערכות הטכנולוגיות והבטיחותיות הולכות ומשתדרגות, הנוסע יכול לקבל למסך בתחנה את הזמן בו האוטובוס אמור להגיע, המערכות בתוך האוטובוסים מעדכנות את הנוסעים בכל תחנה ובתחנות הקרובות, זה כבר לא האוטובוס המקרטע שהיינו צריכים למשוך את החוט כדי שהוא יצלצל לנהג לפני התחנה ולקוות שהפעמון יצלצל והנורה "עצור" תידלק...

משך זמן השרות של אוטובוס באגד הוא 15 שנה (משרד התחבורה וקרן ההצטיידות הם אלה שקובעים את מועדי ההחלפה של אוטובוס). אוטובוס בשרות בינעירוני עושה קילומטרז שנתי של 120,000-150,00 ק"מ בממוצע ואוטובוס בקו עירוני עושה כ-60,000 ק"מ בשנה. עלותו של אוטובוס חדש נעה בין מליון ₪ למליון מאה אלף ₪. כיו"ר מזכירות אגד מכהן אבי פרידמן.

אבל לא הכל מושלם

אמנם, עם כל המערכות המשוכללות והטכנולוגיות המתקדמות, ניתן עדיין לשמוע מפי הנוסעים בתחבורה הציבורית ובאגד תלונות וטענות על איחור של אוטובוסים, על חוסר מקום באוטובוס, שלא לדבר על ערבי שבתות וחגים ומוצאי שבתות וחגים בהם כמות הנוסעים עצומה והיא מתנקזת לזמן מאוד קצר והאפשרות האובייקטיבית להעמיד שירות לשביעות רצון כולם אינה פשוטה כלל ועיקר.

הנוסע, שהוא הלקוח, לא מוכן תמיד לקבל תשובות והסברים, הוא רוצה שירות כאן ועכשיו, אז זה לא שחור ולבן, או במקרה הזה, זה לא ירוק ולבן... כולם צריכים לעשות מאמץ להשתפר, גם הנוסע להיות קצת יותר סבלני לפעמים, וגם החברה להשתדל לתת את השירות הטוב ביותר.

קמפיין "הנהג שלנו"

קמפיין "הנהג שלנו" של אגד שנמצא כעת באוויר הוא קמפיין שעולה כבר שנה שניה, במסגרת הקמפיין נקראים נוסעי אגד לשלוח סיפורים על שירות אדיב ומיוחד שהם קיבלו מנהג אגד, הסיפורים המרתקים ביותר מזכים את הנהג באות כבוד שהוא מקבל מאגד ואת שולח הסיפור בפרס.

חשוב לציין שקמפיין זה איננו קמפיין ייעודי לציבור החרדי, הוא קמפיין כללי של אגד שפונה גם לציבור החרדי, ההתייחסות היחידה לציבור החרדי היא האפשרות לשלוח את הסיפורים גם באמצעים פחות טכנולוגיים, זאת מתוך הבנה והתחשבות שחיש בציבור החרדי מי שאיננו מחובר לאמצעים טכנולוגיים מסויימים כמו אפליקציות וכו'.

אכן, הקמפיין הזה נועד לענות על הנושאים אודותם כתבנו קודם, השירות של הנהג. התחרות הזו עושה את פעולתה והיא מאתגרת את הנהגים להיות אדיבים יותר כלפי הנוסעים, היא גם מחברת בין הנוסע לנהג, היא גורמת לנוסע לבחון ולשים לב לרמת השירות של הנהג. אין ספק שמדובר בתהליך חשוב לאינטגרציה בין הנוסע לבין הנהג באגד.

גם אם נסתכל על המודעה ועל העיצוב שלה, היא מעמידה במרכז את הנהג, זה כבר לא מישהו אנונימי, הוא מזדהה כלפינו ציבור הקוראים והנוסעים באגד, הוא יוצר דיאלוג בין הנוסע לבין הנהג, חבל לדעתי רק שהוא לא מופיע בשמו ובכמה מילים על עצמו.

באופן טבעי כשהנוסע עולה לאוטובוס, בפרט היום כשאין צורך לרכוש את הכרטיס מידיו של הנהג, וכשהנהג עם הפנים קדימה אל שמשת האוטובוס, אין אינטגרציה בין הנוסע לנהג. הקמפיין הזה מנסה להביא את הנהג למרכז האוטובוס, ליצור דיאלוג וחיבור עם הנוסע מחד ומבקש מהנוסע למצוא "מילה טובה" על הנהג.

למבצע הנהג שלנו בשנה שעברה הגיעו למעלה מ-1,200 סיפורים חיוביים, חלקם הגדול מהציבור הדתי והחרדי, שלימדו את ערך "הכרת הטוב" שיש בקרב הנוסעים החרדיים, גם הזוכים בפרסים היו דתיים. אגב, כאן גם המקום להזכיר כי בשנה שעברה עלתה אגד עם קמפיין מאוד פוגעני כלפי הציבור החרדי כשהיא האשימה אותו "כציבור" שעולה בדלת האחורית ונמנע מלשלם, קמפיין שיצר הדים שליליים מאוד.

הערה בשולי הקמפיין

פעמים רבות אני מלין על כך שהחברות אינן משקיעות את הסכום היחסי בפרסום בהתאם לחלקו של הציבור החרדי בישראל, בקמפיין הנוכחי, בכל הדמויות המצולמות לקמפיין אנחנו לא רואים ולו נהג חרדי אחד, למרות שבאגד ישנם למעלה ממאה נהגים חרדיים, אז היכן מקומו של הנהג החרדי בקמפיין הזה? ואולי, רק אולי אם היו מציגים גם נהג חרדי אחד, ציבור הנוסעים החרדי היה מתחבר יותר לקמפיין?

(נתי שוחט, פלאש 90)

(על הכותב: המדור נכתב מידי שבוע ע"י חיים קליגר מנכ"ל מגזין "זמן" ובעלי משרד היעוץ חיים קליגר אסטרטגיה תקשורתית ושיווקית. לפניות kligerc@gmail.com)

25 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
14
איזה נהג חרדי שיש לו קצת כבוד עצמי ירצה להצטלם לקמפיין שטותי של אגד ( ועוד לעשות עם הידיים צורת לב???!!!!) אתה לא באמת מתכוון לשאלה שלך, נכון?
13
אם מתוך 4700 נהגים רק מאה מתוכם דתיים אז מה הפלא??? איך אתם חולים על זה לחפש מה לא טוב אצל החילונים. אצל החרדים הכל בסדר???? (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
12
תפסיקו לנסות להביע את דעתכם. ככה זה העולם. תפסיקו. מי שלא שומר על האידאילים שלו עולה גבוה גבוה!

הצגת כל התגובות

11
די חלאס אם הכותרות הטיפשיות האלה סייג לחוכמה שתיקה
10
ולכן גם אין רופא חרדי טוב, ועורך דין חרדי טוב, וראש עיר חרדי טוב, וחבר כנסת חרדי טוב, ושר חרדי טוב.
סנדלרים ושואבי מים
9
החרדים היחידים שעובדים הם שסניקים חוזרים בתשובה אז למה שיהיה נהג חרדי??? (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
8
נהג אדיב לא קשור לדת להיות נחמד לציבור הנזקק לשרותיו זאת התמסרות של נהג לתפקידו בשרות הציבורי לכלל האוכלוסיה .
7
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ואם אתה דתי אתה נחיתי, אגב נראה לי שאתה חרדי, דרך ארץ...
6
תוכן (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
נהגים חרדים אולי עושים מעשה חסד "כי כתוב". נהגים חילונים עושים מעשי חסד מהלב, ובזכות מצפן פנימי. מה עדיף? אני מעדיף את המצפן הפנימי, מעשה טוב הוא הרבה יותר טהור כשהוא בא לא כי "כתוב", אלא כי אדם ממש רוצה לעשות אותו.
אני מעדיף בנאדם מחונך מאשר מישהו שעושה טוב רק כשמתחשק לו
גדול המצווה ועושה ממי שאינו מצווה ועשה הרבה יותר קשה לבצע משהו שמישהו מחייב אותך... צא וחשוב!
5
הכותב לא מתמסכן הוא רק מסביר שאם היה נהג חרדי זה יוצר חיבור חזק יותר ללוקח החרדי שיכול להשיג טוב יותר את מטרת הקמפיין, לא כל דבר זה התמסכנות, הוא מסביר איך כדאי לפנות למגזר הספציפי הזה.
4
צודק, מי שמשתמש הכי הרבה בתחבורה ציבורית זה החרדים אין הרבה חרדים בעלי רכב פרטי לדעתי היה ראוי אם היו גם משלבים בקמפיין נהגים דתיים וחרדים גם (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
3
איך יתכן שיש נהגים חרדים באגד? הרי הרב שטרנבוך פסק שאסור לחרדי לעבוד במקום חילוני.
2
החרדים בחודש אלול הם ברור שעושים חסדים כדי להרבות זכויות לדין (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
1
למה תמיד צריך לחפש סיבות להתמסכן אין שום עניין בדבר שכל הזמן אישי ציבור מחפשים לעורר סערות מה זה באמת משנה אם יש נהג חרדי או שלא לא בדקתי את הענין אבל אולי בכלל אין נהג חרדי שרוצה להשתתף בקמפיין? למה צריך למשוך צומי בדברים שליליים למה לא לפרסם ולעורר סערות בדברים חיוביים שקורים בין חרדים לשאינם דתיי
צודקת בכל מילה לא צריך לחפור מתחת לאדמה בשביל למצוא אפליות (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
כל מתחיל בפרסום במיוחד מגזרי יודע עד כמה חשוב להגיע לקהל היעד ולהתחבר לנקודה שלו, וכאן כותב המאמר מד צודק שזה אלף בית בפרסום
פרסום ושיווק