כיכר השבת

זמן אלול בפתח

הרב עמאר: מה קרה לחינוך?

רגע לפני שחוזרים ל´זמן אלול´ יוצא הראשל"צ במתקפה על מפרשי התלמוד ´שוטנשטיין´ ו´שטיינזלץ´. לדבריו, הם מקלים בלימוד: "שמעתי שיש בני ישיבות שלומדים גמרא עם פירושים קלים שיצאו באחרונה. בני ישיבה שיחפשו פירושים קלים זה מראה כמה התרחקנו מעמלה של תורה". להאזנה (בארץ)

| 21 |
הרב עאמר.
הרב עאמר. (פלאש 90)

בעקבות האירועים הקשים שהתרחשו בימים האחרונים אומר הרב עמאר בראיון רדיו לתוכניתו של גלעד כהן ברדיו 'קול ברמה' – "החינוך פשט את הרגל!".

הרב עמאר הדגיש כי הבעיה הגדולה היא החינוך בישראל. "היום כולם מודים שהחינוך בארץ פושט רגל. חסרים מחנכים, חסרים פרופסורים בחינוך. בכל התחומים ישראל מובילה, ומה קורה עם החינוך?".

הרב עמאר לא מסתיר את כאבו לנוכח האירועים אותם הוא מכנה 'אסונות' ו'חליים', מאידך מזכיר הרב, כי יהודים הם לא כמו שאר העמים – "כל הגדול מחברו, יצרו גדול ממנו", ולכן היצר הרע שלנו גדול יותר והקב"ה אומר "בראתי יצר הרע, בראתי לו תורה תבלין". הבעיה היא שלא עוסקים בתורה. זו, לדברי הרב הראשי, התרופה היחידה למצב. לעסוק בעמלה של תורה.

הרב תוקף בחריפות את ההוצאות החדשות של גמרות כמו 'שוטנשטיין' ו'שטיינזלץ'. לדבריו, הם מקלים בלימוד. "שמעתי", אומר הרב "שיש בני ישיבות שלומדים גמרא עם פירושים קלים שיצאו באחרונה בכל מיני מהדורות, פירושים האלה עשו בשביל בעלי בתים שלא למדו גמרא מעולם, בשביל בעלי תשובה שלא למדו אף פעם זה טוב בשביל להרחיב גבולות קודש אבל בני ישיבה שתורתם אמונתם שיחפשו פירושים קלים זה מראה כמה התרחקנו מעמלה של תורה".

במסגרת הראיון הזכיר הרב הזכיר כי הרבנות הראשית קבעה יום תענית לנוכח מגפת השפעת והוא ביקש מכל הקהילות שישתדלו לצום. במקום שיש עשרה מתענים יוציאו ספר תורה ושופרות ויקיימו הקפות כיוון ש"המצב לא פשוט" לדבריו.

תוכן שאסור לפספס
21 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
15
אני בעל תשובה, ומאד קשי ללמוד דף גמרא אורגינל אני משתדל לקרוא ולנסות ולפצח לבד וכאשר אני לא מצליח אני משתמש בשוטנשטיין זה בסדר ?
שאלה
ועוד עצה, תחזור אחר כך על הדף בלי שוטנשטיין ותראה איך זה מתקדם [אפילו רגע אחרי שסיימת ללמוד עם הפירוש].
הבעל תשובה
14
אין לך לדבר בצורה כזאת על הראשון לציון. אני אישית בלי ללמוד עם הפירושים האלה מאבד ריכוז ועניין,אבל מכאן ועד לדבר ככה המרחק עצום. בתקווה להבנה
רועי
13
לא קראת מה שכתוב בתגובה 12, ושם כתוב רק ברמז...אי אפשר להעלות על הכתב מה ששטיינזלץ הזה כתב. הספרים שלו הכי מסוכנים לבעלי תשובה, שלא כמו תלמידי החכמים שיודעים מה לרחק, ואף להם מזיק ארס הכפירה והמינות שבספריו.
מורה צדק

הצגת כל התגובות

12
(צונזר ע"י המערכת)
מוטי
11
שמעתי מאחד מגדולי ישראל שהיה בראש האוסרים של ספרי שטיינזלץ, כי הכל התחיל מבעלי תשובה שנדהמו ממה שכתב בספריו על האבות הקדושים, עפ"ל.
מורה צדק
10
בלי קשר לאם אתה צודק או לא!
שרי
9
בקיצור ששושנטיין ושטניבעכאנטאכנ ץ למבוגרים בלבד
גבריאל.ס
8
אוי לנו מיום הדין, אוי לנו מיום התוכחה, כיצד אפשר לומר לו על הרב שטיינזלץ אפיקורוס וכופר? וכי שמעת את הרב שך אומר דברים שכאלו? נראה לך שת"ח כמו הרב שטיינזלץ יערוך גמרא מחדש (אולי לא בסדר של ווילנא), וכי מה הגמרא שהודפסה ע"י נוצרי נקבעה לדורות? מה הפשע שעשה. וכי גמרות שוטנשטיין ומתיבתא וחברותא לא
אריה פז
7
אבל אם הוא משווה בין שוטנשטין לשטיינזלץ אז הוא מדבר על דברים שהוא ממש לא מכיר. וחבל.
ישראל
6
טוב שלא סנדלו את הרב עם מתן הסכמה לשוטנשטיין.
מבקר המבשר
5
כידוע דברי מרן הגראמ''מ שך זצוק''ל שאמר שאסור להחזיק כזה ספר בבית משום ''לא תביא תואבה אל ביתך'' ע''כ דעת תורה צרופה
שטיינזלץ כפירה!
4
הרב, אל תהיו כסילים. פשוט תקשיבו ואל תקראו את דברי הכתב. הרב לא הזכיר לא "שוטנשטיין" ולא פירוש אחר. הרב דיבר על פירושים קלים, והקריין שאל כבדרך אגב, "זאת אומרת שכל אלו שלומדים בפירושים כמו שוטנשטיין ושטיינזלץ עושים טעות". הרב אמר שכל הפירושים הם טובים למתחילים כמו בעלי תשובה שהתחילו רק ללמוד, וכן ל
שלומי
3
שלומי, כל הכבוד! אכן אי-דיוקים כאלו הן מעיקרי הבעיות ומובילים לשנאת חינם. נכון שבחור ישיבה שמכין עצמו לחיים וללימוד עצמי, אין לו לחפש קיצורי דרך, לפום צערא אגרא. נדמה לי שלגבי אלו דיבר כבוד הרב. אבל כל בר דעת (מבוגר) יבין מה טוב לו ואפילו אם הוא טועה, העיקר לשם שמים באמת. "לשם התורה" זה לצערי לא
שמעריל
2
הייתי רוצה להתייחס עינינית .ובכן ,זה פשוט, ששוטנשטיין מועיל מאד למתחילים ולמיתקשים ,כמו כן ,ללימוד בקיאות מהיר ,הוא יכול להיות טוב ונוח.[גם הוד והדר ודומיו יהיו כנ"ל].אבל חבל שמי שיכול ללמוד בכוחות עצמו ,יתרגל להקל לעצמו וללמוד " בחפיפיות ".ת"ח ,קשה לצאת מזה . כך שהרב צודק ,אולי לא צריך לתקוף בחריפ
אהרוני
1
טוב שהוא מרשה ללמוד עם רש"י, גם הוא מקל ללמוד. ועם גמרות "עוז והדר" מותר? הגיע זמן שגם תלמידי חכמים יבינו שגם אחרי לימוד בשוטנשטיין יש עוד הרבה עבודה "עמל תורה", ראו לדוגמא את המהדורה של "מתיבתא". לכבוד הרב: בחור ישיבה ממוצע שילמד עמוד גמרא במשך שבוע לא יפרש את הגמרא כפשט של שוטנשטיין ובודא
יוסף
עדיף שבן אדם ילמד בעמל ויגיעה פירוש אחד מאשר את כולם בלי עמל ויגיעה כי את הפירוש האחד הזה הוא יזכור אותו מאשר את כל הפירושים שלא למד בעמל שאם בן אדם יע בלימוד הוא יזכור אותו ויבין אותו מאשר פירושים שלמד אותם בלי עמל
אורי
אולי גם יעניין אותך
בארץ