![קברו של האור החיים הקדוש](https://images.kikar.co.il/cdn-cgi/image/format=webp,fit=contain,width=1200/2023/07/25/03d4a970-2b2f-11ee-807f-0bca5ec16dd4__h3840_w5760.jpg)
ליארצייט של ה'אור החיים' הקדוש – ט"ו תמוז.
ה'אור החיים' הקדוש אומר, שלפני הגאולה יהיה בחושך סמיך (מרגישים?) ומסביר:
"וחשך על פני תהום": חושך הגלות יהיה ארוך ועמוק, כמו:
"תהום" – נביט לתהום ולא נראה את הסוף!
ה'חושך' – יצר האדם, יחשיך את הרצון לעשות רצון ה'.
אבל, יש בשורה! הגאולה קרבה, כי:
"קץ שם לחושך" – גם החושך הכי סמיך – בסוף נגמר, והגאולה קרובה לבוא – בקרוב ממש!
'ויהי אור' – אסור לאבד תקווה!
הגלות מתישה - והתקווה אין... אומר על כך ה'אור החיים' הקדוש:
"לא כן הוא! אלא: "ויאמר אלהים יהי אור" והכוונה היא:
"אור הגאולה העתידה - המופלא".
בקרוב יתגלה 'אור אלוקי' אור הגאולה, ויאיר לכל אחד – בעוצמה נפלאה!
כרגע, האור נותר כ'סוד' נעלם, עד רגע הגילוי שיהיה במהרה, אמן!
בזכות מה יתגלה המשיח?
ה'אור החיים' הקדוש מביא ראיה, שביאת המשיח תלויה בלימוד התורה:
"ורוח אלהים" - רוחו של משיח 'מרחפת על פני המים':
"ואין מים אלא תורה" – ההתמדה בלימוד התורה תביא לגילוי המשיח, מכיון:
"שלא יגאלו ישראל, אלא בזכות התורה - שנמשלה למים" (בראשית, מט').
איך עדיף לסחוט ענבים - ליין?
ה'אור החיים' הקדוש אומר, שהגאולה יכולה להגיע בשתי דרכים:
הדרך הראשונה: "הביאני אל בית היין" - התורה נמשלה ליין.
הקב"ה 'יכבס' את עם ישראל ביינה של תורה:
"כיבס ביין" – העיסוק בתורה יהיה כ'כיבוס' לנשמה, ויביא לגילוי המשיח.
הדרך השניה - "ובדם ענבים": אם יגיע זמן הגאולה, וישראל לא יעסקו ב'בית היין' - בתורה:
"יעמיד להם מלך קשה כהמן" – ועם ישראל ח"ו ייסחט ע"י יסורין, וכך, יזדככו ויתבררו ניצוצות הקדושה – ותבוא הגאולה.
איך אתה בוחר להיגאל? הבחירה חופשית!
יש לך בחירה – איך להתכבס ולעשות 'ברור' כדי שתיגאל:
ע"י לימוד תורה: הנקראת - 'מלאכה' נאה, או:
ע"י יסורין ח"ו: 'מלאכה' בלתי נאה.
"ראה נתתי לפניך היום... ובחרת בחיים", אבל:
חכם עיניו בראשו: "מוצאי – מצא חיים!
בישול ענבים עד הפיכתם ליין: אם הגאולה תגיע ח"ו ע"י יסורין, הדבר נמשל לבישול ענבים עד הפיכתם למיץ ענבים, פרי הגפן.
הגאולה תגיע, בהתאם לשתי האפשרויות לעיל:
"יגלה בגילוי מלכות עליון" - גאולה מתוך עסק התורה.
"עני ורוכב על חמור" – גאולה ח"ו מתוך יסורין (זכריה ט', ט').
הגאולה תגיע מתוך – אוזלת יד!
"כי ידין ה' עמו" – אם הקב"ה יאלץ לעשות 'דין' בכעסו, הוא מבטיח:
'לעולם לא יריב אותם' – יותר הוא לא יכעס על עם ישראל (דברים, לב', לו').
'כוסות התרעלה' שעברו הצדיקים – הקב"ה יראה את הצרות והיסורין שעברו על הצדיקים, ובעבור צערם – "ועל עבדיו יתנחם".
אומר ה'אור החיים' הקדוש: "שבשביל הצדיקים שהתייסרו – יתנחם".
הצדיקים מכפרים על עם ישראל בסבל ויסורין שקיבלו על עצמם, ועבורם אומר הקב"ה: "יתנחם, ויאמר - די לצרות הגלות".
האם לפני הגאולה יהיו - מנהיגי אמת?
יתכן שהגיע זמן הגאולה, והקב"ה רואה שאין לעם ישראל כח להציל עצמם מהגלות, ולצדיקים אין כח להוכיח את העם: "לייסר בשבט מוסר למרגיזי אל".
ולא יישארו בישראל: "אנשים גדולים, נביאים חוזים, בעלי רוח הקודש".
ה'אור החיים' הקדוש מגדיר את המצב:
"כי אזלת יד" – ייאוש טוטאלי וחוסר אונים!
ומוסיף, שלא יהיה: "כח למדריכים בדרכי ה' להדריכם" – ועם ישראל ישאר:
"אפס עצור" – אפס! אף אחד לא יצליח להשפיע על נשמות ישראל, והם ירגישו:
"ועזוב" - עזובים ונטושים, ושאין הנהגה בישראל... (מוכר?)
אם כן, איך בכל אופן נצא לגאולה?
איזה טענה – תביא את הגאולה?
"איה אלוהימו צור חסיו בו" – אנו נהיה בשפל המדרגה, והגויים ילעגו לנו!
ואז, נתעורר לזעוק ולטעון לקב"ה:
"איה אלוהימו" – אלוקים שלנו, איפה אתה?
אפילו שמעשינו לא הגונים, עדיין:
'חסיו בו' – אנו חוסים ובוטחים אך ורק בך!
הרשענו, אבל עדיין – בוטחים רק בך!
כי אתה 'צורנו' – אפילו שהרשענו ועברנו על מצוותיך, עדיין:
"כל מחסיהם בה'" – אנו עמך! וחוסים אך ורק בך, ועל כן:
אנו סובלים דלות ושפלות - למען שמך וכבודך!!!
ואף, מוכנים להיהרג על - קדושת שמך!
ולכן, בבקשה שתראה בעניינו, שהרי:
'מצפים אנו לך' – מתי כבר תבוא וגאלתנו???
ואומר ה'אור החיים' הקדוש:
והקב"ה - ירחמנו ויענה לבקשתנו ויושיענו... הלוואי היום, אמן!
מי יגאל את ישראל - בגלות האחרונה?
ארבע גלויות היו לישראל, וכל גאולה היתה בזכות משהו אחר:
גלות הראשון - בזכות אברהם אבינו ע"ה.
גלות שניה - בזכות יצחק אבינו ע"ה.
גלות שלישית - בזכות יעקב אבינו ע"ה.
והגלות הרביעית – תלויה בזכות משה רבנו.
'האור החיים' הקדוש אומר, שהתנאי לגאולה:
"שיעסקו ישראל בתורה"! כי:
"אין משה חפץ לגאול, עַם בטלים מן התורה".
התורה משולה - לשמן זית זך
וזהו שכתוב: "ויקחו אליך שמן זית זך" - רומז שהתורה נמשלה לשמן.
"מה שמן מאיר לעולם - כך התורה"!
ודקדק לומר 'זך' - שעסק התורה צריך להיות:
בלי 'שמרים' - בלי שיהיה רצון לאדם ל'טפוח' להתגדל או לקנטר.
ועוד אמר: 'כתית' – שצריכין לעסוק בתורה:
"ולכתת - גופם וכוחם"... כל אחד כפי כוחו, ועוד קצת מאמץ – ונגאל!
המשיח – משול לאביון שרעב... להתגלות!
"כי יהיה בך אביון" - המשיח משול 'אביון' – שרוצה להשביע רעבונו - להתגלות ברינה לעם ישראל.
ואמר: "בך - פירוש בסיבתך"! "כי עוונותינו - האריכו קיצנו".
משפט מלך המשיח - כיצד?
"ואומרו באחד שעריך" – המשיח יהיה המיוחד שבסנהדרין, ואין מורה כמוהו:
"ושפט בצדק" – משפטו יהיה בצדק, ולא ישפוט - למראה עיניו, אלא:
"והריחו ביראת ה'" – הוא לא יסתכל לעיניים שיכולות לשקר, הוא:
הוא ישפוט עפ"י הריח: האם יש בך יראת ה', אם לאו...?
מי רוצה למלא חשקו של – ה'אחד' המיוחד?
"ויצו ה' לכל איש ישראל, שלא יאמץ את לבבו" -
הקב"ה רוצה ומצוה ברגעים האחרונים לפני ביאת המשיח, שכל אחד:
יתאמץ בכל - עוז ותעצומות! לזרז את ביאת המשיח, כי זה יגרום:
"למלאת חשק - האחד המיוחד"!
אם קצת תתאמץ:
אתה תמלא את - חשקו של מלך העולם! מלך אחד ומיוחד!
אתה קולט איזה זכות תהיה לך?
מי עדיין לא רץ למלא חשקו של המלך?
"הביאני אל בית היין" – ונזכה למשיח!
בהקדמה לספרו, מעיד ה'אור החיים' הקדוש, שספרו נכתב ברוח הקודש, מתוך גילויים עליונים - מעבר להשגת אנוש, כפי שכתב:
"נפתחו השמים ואראה מראות אלוקים..." והבן!
אור תורתו של ה'אור החיים' הקדוש מביא:
תענוג מיוחד, מאיר מטהר ומזכך את הנשמה, עד - "נפשי יצאה בדברו".
ממש בבחינת:
"הביאני אל בית היין" – העסקה הכי טובה - להתכבס ביינה של התורה...
לע"נ רבי חיים בן עטר ה'אור החיים' הקדוש, זכותו תגן על כל ישראל, ונזכה במהרה למשיח וגאולה ברחמים, אמן!