כיכר השבת

מאמר ליארצייט

איזה יין אתה מעדיף ובוחר ואיך זה קשור לאור החיים הקדוש? 

היום, ט"ו תמוז מציינים עמך בית ישראל את יום פטירתו של בעל האור החיים הקדוש - רבי חיים בן עטר זי"ע | ורד שאלתיאל במאמר מיוחד לזכרו ומתורתו (חסידים)

| כיכר השבת |
קברו של האור החיים הקדוש
קברו של האור החיים הקדוש (צילום: Hadas Parush/Flash90)

ליארצייט של ה'אור החיים' הקדוש – ט"ו תמוז.

ה'אור החיים' הקדוש אומר, שלפני הגאולה יהיה בחושך סמיך (מרגישים?) ומסביר:

"וחשך על פני תהום": חושך הגלות יהיה ארוך ועמוק, כמו:

"תהום" – נביט לתהום ולא נראה את הסוף!

ה'חושך' – יצר האדם, יחשיך את הרצון לעשות רצון ה'.

אבל, יש בשורה! הגאולה קרבה, כי:

"קץ שם לחושך" – גם החושך הכי סמיך – בסוף נגמר, והגאולה קרובה לבוא – בקרוב ממש!

'ויהי אור' – אסור לאבד תקווה!

הגלות מתישה - והתקווה אין... אומר על כך ה'אור החיים' הקדוש:

"לא כן הוא! אלא: "ויאמר אלהים יהי אור" והכוונה היא:

"אור הגאולה העתידה - המופלא".

בקרוב יתגלה 'אור אלוקי' אור הגאולה, ויאיר לכל אחד – בעוצמה נפלאה!

כרגע, האור נותר כ'סוד' נעלם, עד רגע הגילוי שיהיה במהרה, אמן!

בזכות מה יתגלה המשיח?

ה'אור החיים' הקדוש מביא ראיה, שביאת המשיח תלויה בלימוד התורה:

"ורוח אלהים" - רוחו של משיח 'מרחפת על פני המים':

"ואין מים אלא תורה" – ההתמדה בלימוד התורה תביא לגילוי המשיח, מכיון:

"שלא יגאלו ישראל, אלא בזכות התורה - שנמשלה למים" (בראשית, מט').

איך עדיף לסחוט ענבים - ליין?

ה'אור החיים' הקדוש אומר, שהגאולה יכולה להגיע בשתי דרכים:

הדרך הראשונה: "הביאני אל בית היין" - התורה נמשלה ליין.

הקב"ה 'יכבס' את עם ישראל ביינה של תורה:

"כיבס ביין" – העיסוק בתורה יהיה כ'כיבוס' לנשמה, ויביא לגילוי המשיח.

הדרך השניה - "ובדם ענבים": אם יגיע זמן הגאולה, וישראל לא יעסקו ב'בית היין' - בתורה:

"יעמיד להם מלך קשה כהמן" – ועם ישראל ח"ו ייסחט ע"י יסורין, וכך, יזדככו ויתבררו ניצוצות הקדושה – ותבוא הגאולה.

איך אתה בוחר להיגאל? הבחירה חופשית!

יש לך בחירה – איך להתכבס ולעשות 'ברור' כדי שתיגאל:

ע"י לימוד תורה: הנקראת - 'מלאכה' נאה, או:

ע"י יסורין ח"ו: 'מלאכה' בלתי נאה.

"ראה נתתי לפניך היום... ובחרת בחיים", אבל:

חכם עיניו בראשו: "מוצאי – מצא חיים!

בישול ענבים עד הפיכתם ליין: אם הגאולה תגיע ח"ו ע"י יסורין, הדבר נמשל לבישול ענבים עד הפיכתם למיץ ענבים, פרי הגפן.

הגאולה תגיע, בהתאם לשתי האפשרויות לעיל:

"יגלה בגילוי מלכות עליון" - גאולה מתוך עסק התורה.

"עני ורוכב על חמור" – גאולה ח"ו מתוך יסורין (זכריה ט', ט').

הגאולה תגיע מתוך – אוזלת יד!

"כי ידין ה' עמו" – אם הקב"ה יאלץ לעשות 'דין' בכעסו, הוא מבטיח:

'לעולם לא יריב אותם' – יותר הוא לא יכעס על עם ישראל (דברים, לב', לו').

'כוסות התרעלה' שעברו הצדיקים – הקב"ה יראה את הצרות והיסורין שעברו על הצדיקים, ובעבור צערם – "ועל עבדיו יתנחם".

אומר ה'אור החיים' הקדוש: "שבשביל הצדיקים שהתייסרו – יתנחם".

הצדיקים מכפרים על עם ישראל בסבל ויסורין שקיבלו על עצמם, ועבורם אומר הקב"ה: "יתנחם, ויאמר - די לצרות הגלות".

האם לפני הגאולה יהיו - מנהיגי אמת?

יתכן שהגיע זמן הגאולה, והקב"ה רואה שאין לעם ישראל כח להציל עצמם מהגלות, ולצדיקים אין כח להוכיח את העם: "לייסר בשבט מוסר למרגיזי אל".

ולא יישארו בישראל: "אנשים גדולים, נביאים חוזים, בעלי רוח הקודש".

ה'אור החיים' הקדוש מגדיר את המצב:

"כי אזלת יד" – ייאוש טוטאלי וחוסר אונים!

ומוסיף, שלא יהיה: "כח למדריכים בדרכי ה' להדריכם" – ועם ישראל ישאר:

"אפס עצור" – אפס! אף אחד לא יצליח להשפיע על נשמות ישראל, והם ירגישו:

"ועזוב" - עזובים ונטושים, ושאין הנהגה בישראל... (מוכר?)

אם כן, איך בכל אופן נצא לגאולה?

איזה טענה – תביא את הגאולה?

"איה אלוהימו צור חסיו בו"אנו נהיה בשפל המדרגה, והגויים ילעגו לנו!

ואז, נתעורר לזעוק ולטעון לקב"ה:

"איה אלוהימו"אלוקים שלנו, איפה אתה?

אפילו שמעשינו לא הגונים, עדיין:

'חסיו בו' – אנו חוסים ובוטחים אך ורק בך!

הרשענו, אבל עדיין – בוטחים רק בך!

כי אתה 'צורנו' – אפילו שהרשענו ועברנו על מצוותיך, עדיין:

"כל מחסיהם בה'"אנו עמך! וחוסים אך ורק בך, ועל כן:

אנו סובלים דלות ושפלות - למען שמך וכבודך!!!

ואף, מוכנים להיהרג על - קדושת שמך!

ולכן, בבקשה שתראה בעניינו, שהרי:

'מצפים אנו לך' – מתי כבר תבוא וגאלתנו???

ואומר ה'אור החיים' הקדוש:

והקב"ה - ירחמנו ויענה לבקשתנו ויושיענו... הלוואי היום, אמן!

מי יגאל את ישראל - בגלות האחרונה?

ארבע גלויות היו לישראל, וכל גאולה היתה בזכות משהו אחר:

גלות הראשון - בזכות אברהם אבינו ע"ה.

גלות שניה - בזכות יצחק אבינו ע"ה.

גלות שלישית - בזכות יעקב אבינו ע"ה.

והגלות הרביעית – תלויה בזכות משה רבנו.

'האור החיים' הקדוש אומר, שהתנאי לגאולה:

"שיעסקו ישראל בתורה"! כי:

"אין משה חפץ לגאול, עַם בטלים מן התורה".

התורה משולה - לשמן זית זך

וזהו שכתוב: "ויקחו אליך שמן זית זך" - רומז שהתורה נמשלה לשמן.

"מה שמן מאיר לעולם - כך התורה"!

ודקדק לומר 'זך' - שעסק התורה צריך להיות:

בלי 'שמרים' - בלי שיהיה רצון לאדם ל'טפוח' להתגדל או לקנטר.

ועוד אמר: 'כתית' – שצריכין לעסוק בתורה:

"ולכתת - גופם וכוחם"... כל אחד כפי כוחו, ועוד קצת מאמץ – ונגאל!

המשיח – משול לאביון שרעב... להתגלות!

"כי יהיה בך אביון" - המשיח משול 'אביון' – שרוצה להשביע רעבונו - להתגלות ברינה לעם ישראל.

ואמר: "בך - פירוש בסיבתך"! "כי עוונותינו - האריכו קיצנו".

משפט מלך המשיח - כיצד?

"ואומרו באחד שעריך" – המשיח יהיה המיוחד שבסנהדרין, ואין מורה כמוהו:

"ושפט בצדק"משפטו יהיה בצדק, ולא ישפוט - למראה עיניו, אלא:

"והריחו ביראת ה'" – הוא לא יסתכל לעיניים שיכולות לשקר, הוא:

הוא ישפוט עפ"י הריח: האם יש בך יראת ה', אם לאו...?

מי רוצה למלא חשקו של – ה'אחד' המיוחד?

"ויצו ה' לכל איש ישראל, שלא יאמץ את לבבו" -

הקב"ה רוצה ומצוה ברגעים האחרונים לפני ביאת המשיח, שכל אחד:

יתאמץ בכל - עוז ותעצומות! לזרז את ביאת המשיח, כי זה יגרום:

"למלאת חשק - האחד המיוחד"!

אם קצת תתאמץ:

אתה תמלא את - חשקו של מלך העולם! מלך אחד ומיוחד!

אתה קולט איזה זכות תהיה לך?

מי עדיין לא רץ למלא חשקו של המלך?

"הביאני אל בית היין" – ונזכה למשיח!

בהקדמה לספרו, מעיד ה'אור החיים' הקדוש, שספרו נכתב ברוח הקודש, מתוך גילויים עליונים - מעבר להשגת אנוש, כפי שכתב:

"נפתחו השמים ואראה מראות אלוקים..." והבן!

אור תורתו של ה'אור החיים' הקדוש מביא:

תענוג מיוחד, מאיר מטהר ומזכך את הנשמה, עד - "נפשי יצאה בדברו".

ממש בבחינת:

"הביאני אל בית היין" העסקה הכי טובה - להתכבס ביינה של התורה...

לע"נ רבי חיים בן עטר ה'אור החיים' הקדוש, זכותו תגן על כל ישראל, ונזכה במהרה למשיח וגאולה ברחמים, אמן!

תוכן שאסור לפספס
תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
אולי גם יעניין אותך
חסידים ואנ"ש