כיכר השבת

וגם: אמרות הבעש"ט

איך מענגים את הקב"ה? // סיפור חסידי למוצאי השבת

פעם אחת העלילו על בחור חסידי עלילת שווא וכתוצאה מכך, הבחור נהרג על קידוש ה'. פעם אחת הגיע הבעל שם טוב הקדוש לעיירה של הבחור, ורצה לנחם את אמו של ההבחור | סיפור חסידי למוצאי שבת (חסידים)

| כיכר השבת |
ציון הבעל שם טוב הקדוש זכרו יגן עלינו
ציון הבעל שם טוב הקדוש זכרו יגן עלינו (מענדי הכטמן, פלאש 90)

איך מענגים את הקב"ה?

פעם אחת העלילו על בחור מק"ק פולנאי עלילת שווא, ועל כן, נהרג על קידוש ה', ופעם אחת הגיע הבעל שם טוב הקדוש לק"ק פולנאי, ליד ביתו של אם הבחור, ושלח לקרוא לה שתצא החוצה, וניחם אותה:

תדעי שבשעת הריגתו, נפתחו לפניו כל העולמות שנפתחו ליצחק בעת עקידתו.

והבעל שם טוב הקדוש היה ירא להיכנס לבית, כיון שהיה דירת נכרים, ואמר הבעל שם טוב הקדוש, שהבחור נהרג: ע"י אותו הבית שגר בו.

מה אפשר לעשות, כדי לזכות בחיים בשפע דברים טובים?

מאמרותיו של הבעל שם טוב הקדוש 'צידה' לדרך לשבוע טוב ומבורך

מכיון שהיארצייט של רבי מאיר בעל הנס היה אתמול, נזכיר את הבטחת רבי מאיר בעל הנס: "כָּל הָעוֹסֵק בַּתּוֹרָה לִשְׁמָהּ זוֹכֶה - לִדְבָרִים הַרְבֵּה" (אבות פרק ו') והמשנה מפרטת למה הוא זוכה:

"שֶׁכָּל הָעוֹלָם כֻּלּוֹ כְּדַאי הוּא לוֹ..."

היה כדאי לברוא את כל העולם – רק בשבילו...

נִקְרָא רֵעַ, אָהוּב, אוֹהֵב אֶת הַמָּקוֹם, מְשַׂמֵּחַ אֶת הַמָּקוֹם...

אוֹהֵב אֶת הַבְּרִיּוֹת, מְשַׂמֵּחַ אֶת הַבְּרִיּוֹת...

וּמַלְבַּשְׁתּוֹ עֲנָוָה וְיִרְאָה, וּמְרַחַקְתּוֹ מִן הַחֵטְא...

וְנֶהֱנִין מִמֶּנּוּ עֵצָה וְתוּשִׁיָּה בִּינָה וּגְבוּרָה...

"וּמְגַלִּין לוֹ רָזֵי תוֹרָה - וְנַעֲשֶׂה כְּמַעְיָן הַמִּתְגַּבֵּר וּכְנָהָר שֶׁאֵינוֹ פּוֹסֵק" ועוד...

ויש עוד רובד מכוסה ונסתר, והוא – עמוק ונפלא ממש!

'כל העוסק לימוד לשמה': מסביר ה'תולדות' יעקב יוסף בשם הבעש"ט הקדוש, שאדם שלומד תורה ומתפלל, ומשתדל להתרכז שעיניו יביטו לתוך הספר, אל אותיות התורה והתפילה הקדושות, הוא יכול לדבק ממש:

"פנימיות רוחניות 'אור' - 'אין' סוף" שמצוי באותיות - התורה והתפילה.

האור ה'אלוקי' שבאותיות התורה והתפילה: יש באותיות אור 'אלוקי', אור ה'אין' סוף, ואם האדם ידבק באותיות, אור זה ידבק בו, ואז:

"זוכה לדברים הרבה"! למה הוא זוכה?

"ומגלין לו רזי תורה"... (אבות פ"ו מ"א).

ועוד: "שידע עתידות! וכל מאורעותיו! מתוך התורה!"

מי שדבק באותיות, יכול לדעת כל מה שיקרה איתו בעתיד!

וממשיך: "רואה עולמות של מעלה"!...

ואומר 'תולדות יעקב יוסף', ששמע דברים אלו:

מפי הבעש"ט הקדוש - ממש! (תולדות יעקב יוסף, פר' ויצא, יא').

מוצאי – מצא חיים: שואל הבעל שם טוב הקדוש, מדוע כתוב "דברים הרבה", ולא "לעוד דברים"? ומתרץ, שמי שהוגה ודבק בתורה:

מרגיש את האהבה ההדדית העצומה, שיש בינו לבין הקב"ה!

והאהבה והדבקות הזאת, מביאה לו - חיות וחיים! כמו שכתוב:

"כי מוצאי - מצא חיים"! (משלי ח').

אומר הקב"ה: מי שמוצא אותי – מוצא חיים!!! (בעש"ט – פר' ואתחנן)

הקב"ה מקבל חיות, מעסק התורה – שלך! ה'מאור עינים' מבאר את חשיבות תורתך, ואומר, שעוסק בתורה ל'שמה', ולא לצורך עצמו, אלא:

"רוצה לייחד את העולמות - שיהיה שעשועים ותענוג" לה' יתברך!

הוא עוסק בתורה, כדי לענג את הבעלים של התורה - הקב"ה!

ומוכיח את הדברים מהפסוק: "כי החכמה תחיה בעליה" (קהלת ז', י"ד).

החכמה – התורה מחיה את בעליה:

התורה שלך כביכול, מחיה את ה'בעלים' של התורה - הקב"ה!

הקב"ה מתענג מתורתך: ולזה האדם צריך לשאוף:

"ולא לתשלום חסרונו - ולהנאת עולמו"!

"כי כל העולם כולו - לא נחשב לכלום בכל תענוגיו"!

"נגד תענוג שמתענג בו"... ה' יתברך...

להבין את משמעות הדברים: התורה שלך עושה נחת רוח ותענוג לקב"ה:

האם יכול להיות תענוג יותר גדול, מלענג את מלך מלכי המלכים - הקב"ה?

כשהאדם מפנים את הדברים, כל תענוג גשמי אינו יקר ערך בעיניו.

רבי חנינא הסתפק: "בקב חרובין מערב שבת - עד ערב שבת"...

לא היה משנה לו, מה הוא אוכל וכמה!

כי חיותו היתה מהתענוג לחיבור האלוקי, ועליו אומר הקב"ה:

"רוחי מחיה אתכם" – רוח ה' מחיה את האדם, מי צריך יותר מזה?

ומסיים ה'מאור עינים', והבן... ('מאור עינים', לפר' כי תשא).

אם נתבונן בנאמר, נרגיש שכל רגע של תפילה ולימוד תורה, הוא זכיה יקרה לנצח נצחים - שנזכה...

יהי רצון שזכות רבי מאיר בעל הנס תעמוד לכלל ישראל, ורשב"י הקדוש שהשבוע נשתתף בשמחתו, ונזכה לגאולת הכלל והפרט במהרה ברחמים, אמן!

תוכן שאסור לפספס
תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
אולי גם יעניין אותך
חסידים ואנ"ש