כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

המתנגד הכי גדול לחסידות שהלשין וגרם למאסר בעל התניא

אחד מגדולי המתנגדים בעיר ווילנה, היה ר' אביגדור בן חיים, עליו נטען שהלשין וגרם למאסר השני של הגרש"ז מלאדי בעל התניא; זהו סיפורו (היסטוריה)

| 67 | כיכר השבת |
דיוקן נפוץ המיוחס לגרש"ז מלאדי - בעל התניא זיע"א
דיוקן נפוץ המיוחס לגרש"ז מלאדי - בעל התניא זיע"א (צילום: מאת בוריס שץ, נחלת הכלל)

פרק ט"ו: אחד מגדולי המתנגדים בעיר ווילנה, היה ר' אביגדור בן חיים עליו נטען שהלשין וגרם למאסר השני של הגרש"ז מלאדי בעל התניא.

הפרקים האחרונים >>

ר' אביגדור עלה על כס הרבנות בעיר פינסק והגליל בשנת תקמ"ו (1786), לאחר שהרה"ק לוי יצחק עזב את העיר לברדיטשב לאחר שראשי הקהל של וילנה גרמו שיעזוב את העיר.

ר' אביגדור עצמו העיד שהוא חכר את הרבנות בפינסק למשך עשר שנים תמורת כסף גדול. חסידי העיר פינסק לא סבלו את התנגדותו החריפה לחסידות, ולאחר שגברה ידם, הם הצליחו לסלקו שנתיים לפני תום כהונתו. כתגובה ר' אביגדור תבע אותם לדין בערכאות, אולם לא זכה.

ר' אביגדור התעמת עם בני קהילתו, בתקופה בה גבר הפולמוס בין החסידים והמתנגדים. הוא עצמו העיד שהשפיע על הגר"א שיצווה לשרוף את כתבי מה שכינה "כת החסידים". התנגדותו לחסידות באופן כללי, בצירוף שחסידי פינסק גרמו שיעזוב את הרבנות, גרמו לר' אביגדור להיות מתנגד חריף ביותר, יתכן המתנגד הכי גדול מאז התגלות אור שבעת הימים הבעש"ט הקדוש.

באביב של שנת 1800 למניינם, הגיע ר' אביגדור לפטרבורג והגיש בקשה לקיסר פאוול, בו הובא כתב קטרוג חריף על החסידות ורבותיה.

בחלק השני מגולל ר' אביגדור את סבלו הרב מצד החסידים מקהל פינסק, וביקש ודרש שיפוצה על נזקו הכספי.

בראש המכתב כותב ר' אביגדור בשבחו של הקיסר "שהוא ראשון וחכם ביותר מעל כל האימפראטורים ומלכים המושלים עלי אדמות", ולאחר מכן הוא עובר לדון בתולדות התנועה השבתאית שעורר שבתאי צבי בטורקיה, ואחריו יעקב פרנק בפולין.

תנועות אלו הדגיש ר' אביגדור עברו לדתות אחרות, ורק שלושה מהם (ופה מזכיר ר' אביגדור, את מיסדי החסידות), יסדו אגודה מחדש ומפיצים "פירושים של דופי וגלוי פנים בכתבי הקודש שלא כהלכה... והתירו בינם לבין עצמם דברים רבים האסורים על היהדות". לדברי ר' אביגדור תנועה זו משפיעה אף על נוצרים, והיא משפיעה שלא לקבל את מרות המלכות.

בדברים אלו ר' אביגדור ניסה לרמוז לקיסר שהחסידות מטיפה לאנרכיה ולאי ציות למלכים ולמושלים, כך שהוא עצמו ינזק!

ר' אביגדור כראיה לדבריו החזיק וציטט דברים מצוואת הריב"ש.

אגרתו (כתב המלשינות) של ר' אביגדור הועברה מהקיסר פאוול, לקטגור של מלך ליטא לאבולינינוב, והוא פנה למושל הצבאי של ליטא בבקשה שיחקור את מהות הכת עליה טען ר' אביגדור שנפוצה בליטא.

תוך פחות מחודש קיבל אבולינינוב אגרות תשובה, בהם הוברר ש"כת שבתאי צבי" עליה מתלונן ר' אביגדור, אינה אלא תנועת החסידות, שעליה כבר נדון רבות במשרדי השלטונות הרוסים, וכבר שנתיים קודם לכן ניתן לה הרישיון לנהוג כפי מנהגיה באין מפריע.

ר' אביגדור אף לא קיבל את התשלום אותם דרש מחסידי פינסק שפטרוהו ממשרתו, למרות שבהם דווקא המושל בדק את טענותיו.

בינתיים אירעו מאורעות חדשים, אותם ר' אביגדור ראה לנצל, וגרם למאסרו השני של הגרש"ז בעל התניא, ממנו שוחרר לבסוף.

ר' אביגדור לא התייאש והוא ניצל שהגרש"ז מלאדי הוכרח להישאר בפטרבורג לתקופה מסוימת, והוא הגיש לקטגור הראשי את כתב המלשינות עם קטעים מספר 'תניא' בגנות העכו"ם, וכך טען שהגרש"ז מסכן לא רק את היהודים, אלא גם את הגוים, והם מהווים סכנה לשלום המדינה.

ר' אביגדור גם טען שהגרש"ז מלאדי מעביר כספים לחוץ לאחר, מה שנאסר מאת המדינה.

למעשה גם מהאשמות אלו ניצל הגרש"ז מלאדי, ושוחרר, ואף ניתן לו רשות לצאת מהעיר פטרבורג.

ר' אביגדור יצא עם ידו על התחתונה, כל בקשותיו לא מולאו. במקביל בשנים הללו פרצה המחלוקת הגדולה בין החסידים למתנגדים, והם היו הניסיון האחרון לבלום את התפשטות החסידות, וניסיון זה נגמר בכישלון.

בינואר 1800 למניינם הודיעו השלטונות לראשי המתנגדים בוילנה, ש"כת החסידים צריכה להיות נסבלת", והתקווה שתלו המתנגדים בר' אביגדור לא התקיימה. מכשלונו של ר' אביגדור נודע להם שהשלטונות עומדים לצידם של יריביהם החסידים.

החסידים מהצד שלהם, שלא הניחו את היד בצלחת, והתגוננו, גם הפסיקו להילחם, שכן הגרש"ז מלאדי הורה להם לחדול מהתגרותם במתנגדי העיר, והם גם הבינו שאין בכוחם לשלוט בקהילה שרוב חבריהם אינם מאנשי שלומם, וכך שני הצדדים לאט לאט הבינו שהם יכולים לחיות זה לצד זה.

רק בשנת 1804 למניינם פרסמה הממשלה הרוסית "חוקה על היהודים" בה נתנה רשות לכל כת בתוך הקהילה, לקיים בתי כנסת מיוחדים ולבחור רבנים מיוחדים, ואסרה על הרבנים להטיל חרם בענייני דת.

מסורת שנשתמרה בכתבי חב"ד שבסוף ימיו ר' אביגדור נפל לשכרות, והיה מסתובב בשווקי העיר יחד עם נשים נוכריות וכו', והיה מסתובב בעיירות יהודיות כדי לבקש נדבות.

'המשפיע' ר' שלמה זלמן הבלין, ירושלים תשמ"ב עמ' 129 (באדיבות אוצר החכמה)
'שבחי הרב' רודקינזון, ר' לוי בן אלכסנדר מיכאל, מונקץ' תרנ"ה (באדיבות אוצר החכמה)
'שבחי הרב' רודקינזון, ר' לוי בן אלכסנדר מיכאל, מונקץ' תרנ"ה (באדיבות אוצר החכמה)

מקורות: ראה בספר 'חסידים ומתנגדים' - לתולדות הפולמוס שביניהם בשנים תקל"ב-תקע"ה, מוסד ביאליק, 1990, שאסף וליקט פרופ' מרדכי וילנסקי

הערה לגולשי 'כיכר השבת' מאת כותב המדור ישראל שפירא:

ידוע שבכל הדורות היו מחלוקות לשם שמים, כולל כמובן המחלוקת בין החסידים והליטאים, שגרמה להשביח ולהפרות את תורתם של שני הצדדים עד דורנו. ברור לן שכשיבוא מלך המשיח, יתאחדו הזרמים השונים לעדה אחת קדושה.

"אֶת ה' אֱלֹהֶיךָ תִּירָא" דרשו רבותינו לרבות תלמידי חכמים, ודי בזה, ומשום מראית עין, נוסיף הדגשה לאלו שאינם מבינים זאת מעצמם:

את ההיסטוריה לא ניתן לשנות, וחקר ההיסטוריה התורנית מחייב להביא את העובדות כהווייתן, וידוע שבכל הדורות היו מחלוקות לשם שמים, כמחלוקת הלל ושמאי, וכך גם המחלוקת בין החסידים והליטאים. אין בדברים המובאים במאמר מלהוריד אף לא במעט מהמעט מכבוד צדיקי הדורות הקודמים, תורתם או קדושתם, ובעתיד עוד נראה, שדעת שני הצדדים הם דברי אלוקים חיים.

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
67 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
28
לפי תגובות החסידים והחבדניקים רואים כמה אהבת ישראל יש בהם
הם אוהבים בתנאי שלא תפריע להם להפיץ את המינות והעבודה זרה שלהם בכל פינה בעולם
אוהבים מאוד! אבל את שונאי ישראל מחריבי הדת כמו 'אלעזר - משה -יהודה' ו'בני ברק' ודומיהם שמרחיקים מלימוד חסידות!
מה הקשר? האם להתגונן מפני חיות רעות, זה מראה על חוסר אהבת ישראל? אתה חושב שאמורים לזרוק אותך במאסר, ולהעליל עליך עלילות, ולהחרים אותך, ולרדוף, ולהציק, ולרדת לחייך, ולחסידים אסור לפצות פה, ולגלות את קלונך ברבים? שנית אתה מסיק מסקנות, על סמך כמה מגיבים באתר אינטרנט? כאילו זה מלמד על הכלל כולו החסידים
27
גם היום יש מתנגדים גדולים שמוציאים ממון רב על מחלוקות על רבנים. אין חדש תחת השמש....
אבל הם לא רבנים אלא שרלטנים שזוכים לתעמולה שיקרית המפארת אותם על ידי סיפורי מופת חסידיים, והתמימים בולעים ומאמינים
26
זה מראה לנו עד היום הזה על ההתנהגות המחרת ריב של המתנגדים

הצגת כל התגובות

25
לא לנסות לייפות כל מחלטקת עם כותרת לשם שמים... באשכנז תמיד היו,יש,ויהיו מחלוקות בתחפושת לשם שמים(ראה פונוביץ'). וחבל שכל בני ישראל בארצנו למדו ונדבקו מרדיפת הכבוד שלהם והחלו לחלוק גם כן "לשם שמים"
24
ליטאים. מחריבי היהדות
23
יפה מאוד!! חזק וברוך!
22
א. איך אפשר לכתוב על רשע זה בתואר ר׳ וכו׳ ע״פ הדברים הנוראים שהם עצמם מביאים בכתבה, שקיבל הרבנות בכסף ומה שקרה לו בסוף חייו וכו׳. ב. מהערה שהוסיפו, הנה וודאי מובן לכולם שמחלוקת כמו של אביגדור שר״י היא כלל לא לש״ש וח״ו להשוותה למחלוקת הלל ושמאי, שהרשע הלז עשה זאת בשביל כספו וגאוותו, ומתוך גסות הלשין
21
הכי מצחיק פה שהם קוראים ליהודים הכשרים "מוסלמים", להזכירכם החסידים הם אלו שהקימו דת חדשה, כמו המוסלמים, ולא היהודים הכשרים יראים ושלמים וצדיקים (המכונים מתנגדים)
אתה צודק בהחלט. אבל לצערינו הם לא יוכלו להבין אותך כי הם חונכו מקטנות על ברכי החסידות. שטפו להם את המוח. ממש תינוקות שנישבו. על זה נאמר, כל באיה לא ישובון
חחח תמשיך להתכתב עם עצמיך יא "חייזר"...
תגיד מר חסר שם וחסר זהות, יש דבר יותר מדומיין וחולני מחסיד שכל חייו הם סביב "גורו" בשר ודם?
20
לרב ישראל היקר. יש כאן מגיב שלא מכיר באמת את דעת הנודע ביהודה על החסידות ועל החסידים בכוונותיהם האליליות בתפילה. התוכל בבקשה לפרסם את דעת הנודע ביהודה כפי שפרסמו הרבנים כהנא וסילבר את דרשת הנודע ביהודה שהייתה מוסתרת במשך 200 שנים מאימת החסידים? אולי סוף סוף יבין אותו מגיב חסידי אומלל שהוא חי בשקר וס
שפירא תעלה את מה שכתבתי פה, מניין ההיתר שלך לסנן תגובות??
19
ראו מה אומר הבעשט בספרו צוואת הריבש: "התפלה הוא זיווג עם השכינה, וכמו שבתחלת הזיווג ניענוע, כן צריך לנענע עצמו בתפלה בתחלה". מה דעתכם? כי את הציטוט הזה הביאו תלמידי הגר"א בין ציטוטים הזויים רבים כדי להראות שהבעשט היה ע"ה ובעל דעות מכוערות. זאת מלבד היכרותם אותו אישית כאדם שאינו למדן הבז לחכמה בינה ו
לך תוכל ריבת אתרוגים של שר התיירע... סגולות וכו'
זה זוהר מפורש, וזה פשוט על דביקות ואהבה להשם, גוי כמוך לעולם לא יוכל לבבין לא גמרא, לא רמב"ם, ולא חסידות! מה דעתך הגויית על מה שכתב תלמידו של הגר"א בנפש החיים שער ד' אות י"א, ש"הקב"ה וישראל זה הכל אחד", וז"ל: כי "קב״ה ואורייתא וישראל כולא חד", שכ״א מישראל שרש נשמתו העליונה מדובק ונאחז באות א' מהתור
זה לא זוהר מפורש. חס ושלום!! אל תשקר!! בזוהר לא כתוב שהמתפלל מנענע את השכינה בזיווגו. חס ושלום!! אתה פשוט אפיקורס ואין לך שום יראת שמים כלל. חצוף!!
הנענועים לא כתובים בזוהר. תתבייש לך
בתיקוני זוהר כתוב יותר ממה שכתוב בצוואת הריב"ש, ועקב שאתה גוי (ואם אציין לך מקור, אז תנצל זאת לכפור בתורה ובאלוקים) לכן אסור לי להכשיל אותך בללמד אותך מה שכתוב בתיקוני זוהר בנושא!
לא כתוב בזוהר על נענועי השכינה. אין שום מקור לכיעור הזה
אם זה הכל אמת שאתה כותב פה אז גם סיפרי מוסר ורב חיים ולוז׳ינער זה מינים ואפיקורסים. אתה בור ועם הארץ. לא יעזור לך לא פרק משניות ולא כלום. תלמד את המקורות.
18
רבי יקותיאל יהודה הלברשטאם מצאנז-קלויזנבורג זיע״א אמר בשיעור חומש רש״י ״כי היה לו כבר תיקון לנשמתו, ואולי היתה כוונתו לטובה במעשיו".
17
ממתין שסוף סוף משהו יכתוב על המלשינות שהכניסה את רבינו הגר"א למאסר.. להגיד שאביגדור השפיע על הגר"א ולרמוז שכביכול משהו אחד הטעה את הגר"א וכל ההתנגדות הייתה בגלל אדם כזה או אחר זה בזיון ת"ח שאין כמותו. או שבעצם זה מה שעושים היום לגדולי התורה.. על החרם בברודי ועל אלו שאחריו חתומים רב בנין גדולי ישרא
זה נוגד את האג'נדה החבדית של הכותב... העיקר פה זה עלילות חבד על הצדיקים האמיתיים (המכונים על ידם מתנגדים)
16
הסיפורים של החסידים הם לא מקור מידע אמין בקשר לארועים היסטורים.
15
הליטאים לא ממש השתנו מ1800 גזענות בכל המוסדות וחרמות כל רבע שעה על מישהו אחר מסכנים הספרדים והתימנים החרדים לאן הכניסו אותם גועל נפש מצטער להלשין לגויים?? רק ליטאי מסוגל
14
שפירא חזר בתשובה לרגל הושענא רבה? או שהחליט הפעם לזרוק איזה סוכריה לחסידים, כדי להשתיק את ים הגידופים שהוצף בו לאחרונה?!
אתה תמים!
מאז ומתמיד הוא מביא בעיקר מעלילות חב"ד ומאמין לכל בדותה על היראים ושלמים (שכונו מתנגדים)
13
בזכות ר' אביגדור, חוגגים הרבה יהודים כל שנה בי"ט כסלו !
חוגגים? חחח אולי משתכרים ומידרדרים וכורים לעצמם גיהינם במו ידיהם. זה יותר מדוייק
הרבי שלך מישיבה המוכרת בטוח בגהינם חחחחח
12
מה התוחלת בהעלאת שלל המריבות האלה ולטחון אותם? ישראל שפירא, אתה מספיק מוכשר. אל תהיה כקורח ועדתו.
11
אם כבר מעלים את עניין ההלשנה שהכניסה את האדמו"ר הזקן לכלא, כדאי להזכיר שמנגד הלשינו החסידים על הגר"א והוא ישב בתפיסה בעיצומו של חג הסוכות (ומסופר שהיה רץ בתא מצד לצד כדי שלא להירדם מחוץ לסוכה). הסיפור הזה פחות מוכר, כי בעוד הגר"א רק בירך הגומל כשהשתחרר, אצל החסידים עשו "חג הגאולה" התוועדויות מדור ל
10
לפי מה שמקובל בחב''ד שאביגדור היה מסתובב עם נוכריות והיה מגיע להתוועדיות של חסידים לקש קצת משקה
כבר אז הם היו משתכרים?
חחחחח בפורים אתה דומה לגוי ליטאי או רוסי איך אתם משתכרים בישיבות הקדושות
אסור להשתכר בשום יום. מותר להתבשם, לשתות יותר מהרגיל, אבל חלילה לא לאבד את הדעת
ליתר דיוק: השמועה שהיה מגיע להתוועדות יט כסלו ואומר לחבדניקים שבזכותי יש לכם את החג אז תביאו לי משקה
9
התוצאות לדורות ידועות, מר' אביגדור המהולל לא נשאר דבר וחצי דבר, בתורה, או בתלמידים, או דרך, או משהו שהשאיר, ואילו מבעל התניא נשאר ספרים בנגלה ובנסתר, עד שגדול הדור הליטאי שלפני השואה הח"ח, הביא במשנה ברורה שלו, משו"ע של בעל התניא.
8
לא ידעתי שהברנש אביגדור, ירד לכזה דיוטא תחתונה מרוב קנאה ותסכול, עד שהיה מוכן להעליל עלילות שהחסידים רוצים למרוד במלכות!
7
רבי אביגדור זתע"א ראה את הנולד. הוא ראה את השחיתות המוסרית של החסידות. את ההפקרות. את ההערצה האלילית לבשר ודם. את הזלזול בש"ס ופוסקים ועוד.
אני מצטט מדברי ההבל שלך ומשיב, "שחיתות מוסרית", האם תלמידי ישיבת פונוביז שזורקים סטנדרים ומכים זה את זה, ומחללים השם בכל העולם, האם הם חסידים??... "הפקרות" האם... ו... שעשה מעשי... וטימא את לקוחותיו, וקיבל חסיון מלא מהמפלגה ורבניה, האם היה חסיד?? "הערצה אלילית לבשר ודם", האם בגלל שהחסידים מקי
הוא כלל לא חסיד, אתה מגיב למוסלמי כופר מתוסכל, ששורץ פה ומגיב יומם ולילה נגד החסידים.
אכן אתה צודק אותו מגיב משוגע, הוא לא חסיד ולא ליטאי, אלא מוסלמי ידוע ששורץ פה בתסכול, ומגיב נגד מלאכי אלוקים קדושי עליו כבעש"ט הקדוש ותלמידיו.
יש הבדל בין הערצה וסגידה לבשר ודם לבין להידבק בחכמים. הערצה לבשר ודם, כגון לכוון את מחשבותיי לרבי כדי שהוא יושיעני, זוהי עבודה זרה ממש כדברי הגר"א. לעומת זאת להידבק בחכמים הכוונה ללמוד תורה מפיהם וללמוד ממעשיהם הטובים. אגב, הבעשט לא היה ת"ח כלל אלא בעל שם כלומר משביע רוחות, ולכן הגר"א ראה בו סכנה לי
עם הארץ כבד, הרמב"ם פסק "להתאבק בעפר רגליהם של חכמים" (דיעות ו, ב), ואין לך סגידה יותר גדול מזה, אלא מאי? פשוט שזה לא קשור לע"ז, כי אצל החסידות לא אומרים שהרבי הוא אלוקים, ואף אחד לא מכוון מחשבותיו לרבו שיושיע אותו, וגם ללא קשר, צדיק יכול להושיע אותך, כפי שדוד המלך הושיע את בנו מ7 מדורי גיהנום (סו
להתאבק בעפר רגליהם, פירוש, התלמידים היו יושבים ללמוד מול רבותיהם שרגליהם היו מאובקות. חבל שאינך יודע לשון הקודש.
חחח איזה בור ועם הארץ, שאומר פירושים עצמאיים, במילים ברורות שכתב הרמב"ם, חחחח נו אז אתה רואה בעצמיך, עם מי יש לנו עסק, עם כזה בור ועם הארץ כמוך? וז"ל הרמב"ם: וכן צוו חכמים ואמרו "והוי מתאבק בעפר רגליהם", "ושותה בצמא את דבריהם" עכ"ל, האם "לשתות בצמא את דבריהם", זה גם לשבת מול החכמים ששתו משקה או מ
אתה מצטט את הרמבם. כל הכבוד. התקדמת. רק היכן אתה רואה כאן את הסגידה(השתחווייה) לבשר ודם? מדובר בסך הכל בצימאון לתורה ולא להערצת בשר ודם חס ושלום. כמו שמקובל אצלכם להעריץ את הרבי
היכן אתה רואה חסיד שמשתחווה לרבו בתור 'אלוה'? (מלבד אצל הברלנדים, שאין להם שום קשר לחסידות, ולתורה, ולחרדים, והם בעל"ת תמימים שהוטעו ע"י ברלנד), והערצת חכמים (על אף שהם בש"ו), זה דבר מבורך מאוד, וכלל לא מעריצים אותם בתור 'אלוה', אלא הערצה בתור ת"ח וצדיק שקרוב להשם וכו' (הבנת שוטה את ההבדל?). ואם
מלא חסידים מכוונים את מחשבותיהם ומעשיהם לרבי. אפילו בשעת התפילה!! רח"ל. במקום שויתי ה' לנגדי תמיד. שויתי הרבי... במקום שם שמיים שגור בפיו, שם הרבי... רח"ל. היש סגידה גדולה מזו? היש ע"ז גדולה מזו?
והמון ליטווקעס קוראים לעצמם רבי ויוצא שויתי לעצמי אני ואפסי נגדי תמיד...ותיירע לשם אני ואפסי...זה המציאות של מסנגדים ושיטת לימוד שלהם
גם הליטוועקס התקלקלו מהחסידים. אין ספק
יש לנו כתבים של הגר"א שכותב במפורש שהחסידים הם מינים ועל המצטרפים לתנועת החסידות כתב שכל באיה לא ישובון. וכתב עוד שמצוה לעקור אותם מן העולם. אתה לא יודע שום דבר
אין לך שום כתבים, הגר"א חי בליטא ואתה מארצות מוסלמיות, אל תבלבל בשכל, אתה חולה נפש, שקרן רמאי, שכבר הוכחתי הרבה פעמים את שקריך וזיופיך, והוספת מילים שלך בשמם של גדולי עולם, אתה עתיד ליתן את הדין, אוי ווי!
6
כפי שכתבת, ברור לן שכשיבוא מלך המשיח, יתאחדו הזרמים השונים לעדה אחת קדושה. היום רואים את זה ברבנות בני ברק ועוד מקומות שיודעים לשלב ידיים.
5
מי שמעוניין להתרשם מהעובדות בצורה אובייקטיבית, ולא מה"חוקר" זב החוטם הזה, יכול לראות במכלול ערך 'ר אביגדור מפינסק'.
4
אני יכול לחלוק על ראשונים והבעשט לא יכול
כי הגאון מוילנא היה תלמיד חכם גדול ולא מכשף העוסק בסגולות וקמיעות.
3
בושה לקרוא לאדם כזה רב, שונא ישראל שכמוהו
2
דבר מעניין שבמלחמה בין חסידים לליטאים דווקא האחרונים השתמשו בנשק מלוכלך של "מסירה" והכפשה ושקרים . אם בגנות הגויים עסקינן אפשר לשרוף עוד כמה ספרים וכו
1
הגאון רבי אביגדור היה תלמיד גאון עוזנו הגר"א. הוא צדק ללא ספק. הראייה הגדולה לכך שהוא צדק, ראו כעת את העבודה הזרה בחב"ד. תנועת החסידות=מינות כהגדרת הגר"א והנודע ביהודה שהיו גדולי הדור והכירו את הבעשט
אולי גם יעניין אותך
חסידים ואנ"ש