כיכר השבת

הלברטל מתלהם שוב / נתן אנשין

הלברטל מנבא, שיום יבוא, ואומן תתפוצץ לברסלב וליהדות בפנים. נדמה לי, שכמשפטן הייתה נדרשת ממנו מידה מינימלית של הגינות כדי לקבוע מציאות, לא על פי תחושות בטן (טור)

| 22 | כיכר השבת |
אומן
אומן (צילום ארכיון: מאיר אלפסי)

פתאום הלברטל הוא לא רק מקנטר שנוקט בכל טריק אפשרי כדי לזכות בתגובות חריפות, אלא גם אנתרופולוג, שיודע לנתח תחושות של ציבורים רחוקים מתודעתו, והוא אפילו נביא זעם...

הלברטל בטוח שלא מעטים באים לאומן להיטהר בתיקון הכללי, כדי לשוב במשך השנה למעשיהם הלא ראויים. והוא גם מנבא, שיום יבוא, ואומן תתפוצץ לברסלב וליהדות בפנים.

נדמה לי, שכמשפטן הייתה נדרשת מהלברטל מידה מינימלית של הגינות כדי לקבוע מציאות, לא על פי תחושות בטן, אלא על פי בדיקה עניינית ואובייקטיבית.

בכדי לקבוע שלא מעטים באים לאומן להיטהר כדי לשוב ולחטוא, הרי זה כאילו אמרת שהלברטל צם ביום כיפור כדי לאכול אחרי הצום ארוחה של דבר אחר.

הלברטל מודה בחצי פה שברסלב טובה לקירוב רחוקים, אבל לדידו הרפורמים טובים בכך לא פחות, משום שאף הם טוענים שהם עוצרים התבוללות. מה הקשר? בירה נשר.

הלברטל קבע לעצמו דמות של חרדי או דתי סטנדרטי, וכל מי שאינו נכנס בסטנדרט הזה, עובר לקטגוריה של משונה ופראי.

אם נניח בעל תשובה לובש ברישול משום שטרם למד את הקודים החברתיים שלנו, הריהו משונה, וכל חתירתו לתשובה שלימה לא שווה, גם אם הדבר עולה לו במאמצים עילאיים.

לא, להלברטל אין סובלנות כלפי מי ששונה ממנו. הוא בטוח שהקב"ה אוהב רק "נורמלים" כמוהו, שדתיותם קפואה כקרח. לפי ההשקפה שלו, אין מקום להתלהבות ולשמחה, לא קיימות עליות וירידות רוחניות, הכל הולך למישרין, מצוות אנשים מלומדה.

נראה שהלברטל מעולם לא התנסה במלחמת היצר, כי הוא פשוט התפשר עמו מזמן, ולכן הוא גם לא מבין איזו התרגשות יכולה לגרום תורתו של רבי נחמן למי שכן רוצה להילחם במלחמת הקיומית הזאת, ואיזה דלק גרעיני נותנת ברסלב למי שכן רוצה לעבוד את ה' שלא כמצוות אנשים מלומדה.

הלברטל אינו מסוגל להבין כי יש יהודים שרואים את העולם כגשר צר, שכדי לעבור אותו נזקקים לחיזוקים רבים, וכי יש יהודים רבים שלא רוצים פשרות עם הבלי העולם; הם שואפים לדברים נעלים יותר, ולכן הם נראים בעיני הלברטל כה תמוהים, כפי שאומר הפסוק בישעיה ט"ו: "וסר מרע משתולל" ומפרש רש"י: "מוחזק שוטה על הבריות" כאשר הכוונה שיש מי שעושה הכל כדי לסור מרע גם אם בעיני בריות כמו הלברטל הוא נחשב משונה ופראי.

תוכן שאסור לפספס
22 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
14
יפה מאוד נכון הלברטל בטוח שהחיים הם בכלל לא על גשר וכ''ש שלא על צר הכל חלק ופשוט אוי אוי אוי הלברטל הוא דוגמא מוחשית למצות אנשים מלומדה ללא חיפוש יותר ללא ביקוש יותר הכל כרגיל קמים בבוקר הולכים לישון כותבים טורים מבזבזים את הזמן בשידורים לומדים קצת משנה גם טוב ולא צועקים לה' אפי' פעם אחת אני רוצה ל
משה
לכל המעלות מעלות של עצביהם-עצבנים זה כסף וזהב מעשה בני אדם
משה נ נח
13
כת, שכנגד מיסדה יצאו כל גדולי היהדות חסידים ושאינם (חוץ מבעל התניא שטען כי לעתיד לבוא עתידים כל הנשמות הנמוכות להדבק בו כפי שאנו רואים היום במוחש) אשר בכח האקסטזה והתרוממות הנפש המדומה מנסים למשוך עוד חסידים לשורתיהם ולמה שלא יצטרפו, ברסלב מציעה מסלול משתלם במיוחד- 1.אורות והשפעות רוחניות ללא הגבל
אובייקטיבי
שלום לכולם -וגמר חתימה טובה. אין ספק שהעו"ד הזה רצה להתסיס באמירות שלו...אבל יש לו גם נקודות נכונות שהם בהחלט בעיה .. במצב של אומן ראש השנה. אני אישית חזרתי אמש בפעם הראשונה.אני לא יכול לכתוב את כל תחושותי. כי הרי זה יהיה ארוך מאוד. התרגשות בחלקה היה לי אבל.גם בושה מהצדדים הלא טובים שנראו לי שם...א
yossinca
12
עוד כתבה אחת ש'מסבירה' להלברטל וכולנו נחשוב שהוא צודק,
חכם או טיפש

הצגת כל התגובות

11
רבי נחמן לארץ ישראל-רבי עובדי-ה-פסק מצוה להביאו-זה הלכה כמו כן סבא ישראל היה לו קבלה שצריכים להביא רבי נחמן לקבורה בארץ ישראל עיין ביאור הלקיטים דפוס תשמ"ט בסוף הספר נושא ארץ ישראל ברסלבס מחקו את זה בדפוסים החדשים
משה נ נח
10
מה שאני לא מבין זה למה בכלל מגיבים להלברטל הזה,אתה הרי רואה שהוא כל הזמן כותב עוד ועוד שטויות והמרירות נראית היטב בפרצוף שלו אז למה להגיב בכלל הרי רואים שזה כל המטרה לקבל תשובות שליליות,
שוהם307
9
לדעתי מנהלי כיכר השבת עושים טעות שנותנים לאיש העלוב והרדוד הזה במה, ועוד בשם התואר ה"נכבד" עו"ד. ואחרי כל השטויות שהוא כותב נדמה לו שמישהו יהיה מוכן לקחת כזה עו"ד שטחי.
אחת
8
היום בדורנו המבולבל והפרוץ צריך כל אדם לבכות ולהתחנן לה' שיזכה אותו למצוא את הדרך האמיתית להתקרב אליו. בנוגע למנובל הנ"ל שאין ראוי להזכיר את שמו, הוא יקבל את "שכרו" מאת בורא עולם ואל לנו לחשב לו כמה ומתי. אך בודאי שעלינו מוטל לא להתייאש להמשיך ולבקש: אבא, גלה כבוד מלכותך עלינו מהרה. זה רק מראה כמה א
איש אמת
7
ועל זה הוא לא ממש ענה
מנחם
6
אף אחד לא יכול לדבר על ברסלב ושיטותיה לפני שהוא לומד את הספרים לעומק. הזהרו מלדבר על כל אחד שגדול ממכם ולו במעט וכל שכן אבוי למי שמעז לדבר על גדולי ישראל ועוד יותר על צדיקי עולם כמו רבנו הקדוש. חכו חכו למשיח ונראה מי צודק???
ברסלבר
5
את מי ישים היצר הרע בשער כדי למנוע מיהודים לבוא לקבל תיקון? הלא אם ישים אנשים פשוטים מי ישמע להם? אלא ישים עורכי דין ואנשי אקדמיה וצדיקים שיחלקו על צדיק האמת ובכך ימנעו מיהודים לקבל תיקון אמר רבי נחמן שאין אף חולק עליו שהיה צדיק עצום- בעיני ה' יתברך אין דבר יותר גדול מלהיות אצלי על ראש השנה!
א. שטיין
4
היה בעברו עם כיפה סרוגה מבולבל לגמרי לא תשעו חרדי אחד על פני כל הגלובוס שמדבר מאית מהשטוית שלו כנראה ליבו של הלברטל נוקפו על כל השנים שהיה מזרחניק וכעת שולף את טלפיו וקורא ראו טהור טהור אנכי האמת שהלברטל ההזוי לא שווה את היחס הזה
תותח
3
טיפש אומר מה שכולם חושבים הלברטל גם. כולנו חושבים שעשו מאומן עבודה זרה! כל הליטאיים (והרבה מהחסידים) חושבים שאין עניין לטוס לשם, אבל הלברטל חושב שצריך להוציא החוצה את דעתו, ואנחנו לא מבטאים את זה מעל גלי ההתר אבל תמיד הלברטל מקיא החוצה בשם "הר' אליושיב"
שונא מזרוחניקים
2
למרות שבאופן אישי אני חושב שההלברטל הזה הוא יצור משונה שזקוק לתשומת לב שלילית לאחר שנואש מלקבלה באופן חיובי, עדיין היותו "משפטן" (נו נו) לא רלוונטית! אנו לא נמצאים ב"שלב ההוכחות"... ניתן לכתוב טור דעה לפי היכרות אישית מנקודת מבט סובייקטיבית. מה גם שהתחושות של ההלברטל הזה הם נחלת רבים... ואני בתוכם..
לאחר העיון
1
מסתמא הוא גם מתיר פאה נכרית מה אתם רוצים מנשמות עמלק ערב רב!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
dan
אולי גם יעניין אותך
חסידים ואנ"ש