כיכר השבת

'הקנאים החדשים': קנאות ללא נטילת אחריות

אם יטרפדו "הקנאים החדשים" גם הצעת פתרון ל"משבר הגיוס" שתכנה יהיה: לשחזר את ההסכם ההיסטורי שהוסכם בין גדולי התורה בדור שעבר לבין השלטונות שעיקרו: השלטונות מצדם יאפשרו לכל מי "שתורתו אומנותו" שלא להתגייס אך בתנאי כפול ומכופל שההנהגה החרדית מצידה תדאג שכל חרדי שאין תורתו אומנותו יתגייס. אם גם הצעת פתרון זה תטורפד על ידי אותם גורמים, ההגינות מחייבת לשנות ולהחליף את כותרת המאבק מ"המאבק לאי גיוסם של תלמידי ישיבות" ל"המאבק לאי גיוסם של "רודפי הישיבות".

| 115 | כיכר השבת |
כותב השורות
כותב השורות (צילום: באדיבות הרב דוד בלוך)

בימים אלו שסכנת קריסת עולם התורה אורבת לפתחנו, הגיע הזמן לבוא חשבון ולקבל תשובות מ"הקנאים החדשים" שניהלו את הציבוריות החרדית עד לפני כחצי שנה. והם שהביאו בחוסר אחריות תוך מרידה בגדולי הדור שעבר, את עולם התורה אל סף התהום!

כל "קנאות" שנושאי דגלה לא לקחו על עצמם את האחריות על תוצאות יישומה המעשי, הביאה בכל הדורות לאסונות רוחניים וגשמיים. וזה בדיוק מה שקרה לנו.

מבחינה כלכלית הישיבות ובעיקר משפחות רוב האברכים תלויים כיום בתקציבי הממשלה הישירים והעקיפים עד צוואר. [וראה מאמריו של י. ריבלין בעיתון "בקהילה] עצירת תקציבים ממשלתיים תגרום מידית לקריסה כלכלית של משפחות האברכים ויביאם לחרפת עוני קשה ובלתי אפשרית.

עובדה זו מגחכת אמירות מתלהמות כגון "כולנו נכנס לבית סוהר" וכדומה. שהרי השלטונות אם רק ירצו להביא לגיוס המוני לא זקוקים לבתי סוהר, לחץ כלכלי יספיק להם שהרי מצב מצוקה איום שכזה יביא חס וחלילה ליציאה המונית של אברכים מהכוללים מאימת הרעב המתדפק על דלתם ויתחננו לשלטונות הצבא לגייסם.

האדמו"ר מסאטמאר זצ"ל שלקח על עצמו גם את האחריות המעשית ליישם את שיטתו ה"קנאית" שלא ליהנות משום אגורה הבאה מ"מרשיעי ברית", השכיל לפעול בד בבד עם הקמת עולם תורה מפואר לבנות במקביל גב כלכלי עצמאי איתן כדי שלא להזדקק לתקציבים ממקורות חיצוניים עוינים. הוא הקים קהילות לתפארת של אלפי חסידים יראי שמיים העובדים לפרנסתם, שישמשו כשבט "זבולון" לשבט "יששכר" שבקהילתו.

גם גדולי הדור שהנהיגו את היהדות החרדית בשנותיה הראשונות של המדינה הבינו זאת. שתי משוכות עמדו בפני הצורך הקיומי לקומם מחדש את עולם התורה וקהילות יראי ה' שחרבו בשואה. האחת חובת הגיוס לצבא, והאחרת מציאת מקורות כלכליים עצמאיים עד כמה שניתן שלא לתת חרב ביד גורמים זרים שתאפשר להם להתערב בתכני החינוך או באורחות החיים שלנו.

משוכת הגיוס

בחסדי שמיים, את משוכת הגיוס פתרו גדולי הדור שעבר בהסכם דו צדדי עם השלטונות ודעת הקהל הכללית. מצד אחד הסכימו השלטונות שכל מי שייטול על עצמו את הנטל הכבד שבהקמת עולם התורה מחדש ישוחרר מחובת גיוס. קבוצת עילית זאת "שתורתם אומנותם" יישאו בתפקיד "שבט לוי" כשכל חייהם יהיו קודש להפצת תורה וירא"ש בעצם קיומם.

כל זאת, בתנאי כפול ומכופל, שכל חרדי שאינו שייך ל"שבט לוי" יישא גם הוא בנטל הביטחון כשאר האזרחים. ראשי הישיבות הבינו כבר אז שאם יופר ההסכם וגם מי שאינו "תורתו אומנותו" לא יתגייס, הציבור הכללי ביום מהימים לא יאפשר לנציגיו בכנסת לקיים את חלקם בהסכם ולשחרר מגיוס את מי "שתורתם אומנותם". ולכן הגדירו כל חרדי שנוהג כך בכינוי החריף "רודף" את עולם התורה.

כאשר התברר ששרות בצבא מסכן רוחנית את המשרתים. הקימה תנועת "צעירי אגודת ישראל" הליטאית ועוד אדמורי"ם [האדמו"ר מוויז'ניץ ועוד] את ה"נח"ל החרדי" הראשון במושב קוממיות כפתרון ראוי לבעיה זו. לפני הקמת גדוד "נצח יהודה" נפגשו היזמים עם הרב שלמה לורנץ ז"ל שהיה אז מנהיג צא"י ובין הדברים סיפר: הייתי מקורב מאוד לכל גדולי התורה ובכללם הגרי"ז מבריסק זצ"ל ומעולם לא ביקרו בפני את הקמת הנח"ל החרדי ולו ברמז.

קיום כלכלי עצמאי

כאמור, ניהול כלכלה עצמאית ללא תלות בשלטון החילוני הוא תנאי קיומי להמשך קיום עולם התורה ועולם החינוך ללא פשרות ערכיות. ולכן אסרו על "החינוך העצמאי" והישיבות לקבל תקציב בשיעור כזה שהפסקתו בעתיד ימוטט כלכלית את בתי הספר והישיבות.

את השלמת התקציב שילמו נדיבי עם. כמו כן עולם האברכים התקיים כלכלית ללא תקציב מקופת האוצר והתבסס רובו ככולו על עבודת הנשים שבגדלות נפש הרואית הסכימו לבקשת גדולי הדור כ"הוראת שעה" לסטות מדרך המסורה לנו מדור דור ולמחול על התחייבות כל בעל בכתובה לפרנס את המשפחה ונטלו על עצמן את עול קיומו הכלכלי של הבית בנוסף לחובותיהן כרעיות וכאימהות המגדלות משפחות ברוכות ילדים.

כהשלמת ההכנסה קיבלו משפחות האברכים מלגות בכוללים כסף שהושג מתרומות. ומתמיכת הורים שרובם ככולם עבדו לפרנסתם וחלקם גם נתמך משילומים מגרמניה.

גדלנו מספרית ב"ה ונאלצנו לחפש פתרונות חדשים לבעיות קיומיות

גדלנו מספרית ב"ה, עולם התורה קם לתפארת אך בד בבד התפתחו תהליכים שסיכנו את המשך קיומו של קהל יראי ה' .

בנושא הצבאי: התפתחה והתעצמה התופעה המדאיגה שגם אלה שהפסיקו להיות בפועל במעמד "תורתו אומנותו" לא שרתו בצה"ל. עובדה זו התחילה כבר אז להתסיס את החברה הכללית. יותר ויותר "רודפים" המסכנים את עולם התורה התרבו במחננו וקיבלו לגיטימציה ציבורית. זו הייתה הפרה בוטה של הציבוריות החרדית בהסכם הנ"ל שעמלו עליו מנהיגי הדור שעבר והקפידו על קיומו ככתבו וכלשונו.

בנושא הכלכלי: "אם אין קמח אין תורה" אמרו חז"ל, החיידרים והישיבות התרבו ב"ה אך עולם הנדיבים לא גדל באותו יחס. מקורות פרנסת משפחות האברכים התמעטו מאוד. דור ההורים העובדים הזדקן. משרות ההוראה התמעטו [היה זה אז המקצוע היחיד ש"הקנאים החדשים" הרשו למנהלי הסמינרים ללמד, ורוב משרות ההוראה נתפשו ע"י נשות ובנות המקורבים.] זאת ועוד, ציבור האברכים שבנותיו בגרו נאלץ לקחת על עצמו חובות כבדים מנשוא כדי לקנות דירות יקרות לבחורי ישיבה שלא הואילו בטובם לעבור ולגור במקומות רחוקים וזולים.

כל בר דעת הבין כבר אז, שכדי להציל את עולם הישיבות מקריסה ולהמשיך את קיומו לאורך שנים צריך לפעול בדחיפות בשתי המישורים.

בנושא הצבאי: יש להילחם ב"רודפי הישיבות". למחות בכל אותם מנהלי הישיבות שרשמו את מי שכבר לא לומד בישיבה "כתורתו אומנותו" ולפעול מעשית לגיוסם. במקביל לבוא בדברים עם שלטונות הצבא כדי לפתוח "מחנות כשרים" שיותאמו לאורח החיים החרדי בו יוכלו כל אלה שאין "תורתם אומנותם" לשרת ללא שתפגע רמתם הרוחנית שאיתה הגיעו לצבא. [ובכללם גם גיוס הנערים שלמדו(?) בקייטנות המכונות "ישיבות(?) לנושרים"]. דהיינו מחנה נפרד ללא נשים. מטבח בהכשר המקובל על הציבור החרדי. נהלים קפדניים שלא יאלצו את המשרתים לחלל שבת שלא במקום פיקוח נפש. ולייסד שם שיעורי תורה ומוסר שיעבירו מחנכים מהמגזר החרדי ויטמיעו בחיילים את ההכרה שהם עוסקים במצוות פיקוח נפש והצלת נפשות "במסירות נפש" כפשוטו ללא מליצה. כמו כן ללמד את החיילים שהם יכולים להיות עבדי ה' ראויים גם בתפקידם זה. ושוב נזכיר היו דברים מעולם בנח"ל "קוממיות".

בנושא הכלכלי: כל מי שעיניו בראשו הבין שגם אם כעזרה ראשונה והוראת שעה יש לפנות ולקבל יותר תקציבי ממשלה כחמצן לזמן קצוב, אך בד בבד בשום שכל ומתוך אחריות יש לפתח קהילות יראי ה' שיעבדו לפרנסתן "כפי שהיה נהוג בכל הדורות עד משה רבינו עליו השלום" ובכך ימנעו את קריסת קופות הצדקה, ובעתיד בע"ה ישמשו קהילות אלו כ"זבולון" ל"יששכר".

לשם כך, יש לאפשר קודם כל ל"בנות ישראל" נשות האברכים ללמוד מקצועות נוספים במסגרות חרדיות אקדמיות שיפוקחו ע"י רבנים מתאימים. ובמקביל לפתוח גם מסגרות חרדיות ללימודי פרנסה ברמות שונות לאברכים שבחרו לעבוד את ה' בחיי המעשה. ["כפי שהיה נהוג בכל הדורות עד משה רבינו ע"ה] כל זאת על פי הוראות חז"ל: "חייב אדם ללמד את בנו אומנות".... "ואנא איזון ואפלח ואפרנס ליכי..." ומקורות רבים אחרים.

זכור לטוב הרב ר' אברהם רביץ ז"ל תלמידם של גדולי הדור שעבר שהתריע שוב ושוב שאם לא ננהג כנ"ל - יום הדין של עולם התורה חלילה עוד יגיע במוקדם או במאוחר כפי שלאסוננו כך קורה היום. לזכותו יש לציין שבכהונתו כסגן שר החינוך הצליח לכפות על מנהלי הסמינרים להכניס לכיתות ה' ו' עוד סוגי מקצועות שיעזרו לפרנסתן של נשות אברכים בעתיד. דבר שהתנגדו לו מנהלי הסמינרים כביכול מסיבות השקפתיות. מפחיד לחשוב מה היה קורה לו לא היה מצליח בכך. רק נזכיר כמה רדיפות רדפו את הרב רביץ עורכי "יתד נאמן" בגין פעולותיו ואזהרותיו.

ה"קנאים חדשים"

אך "דא עקא" קמה לנו קבוצת "קנאים חדשים" הלא הם עורכי ועיתונאי "יתד נאמן" [היום "הפלס"] ורבני הוועדה הרוחנית של עיתון זה שבקוצר ראיה ובחוסר אחריות השתלטו באלימות על השיח החרדי.

הם הציגו את עצמם בתרגילי פרסום כאחרוני הקופירייטרים כאילו הם ורק הם: "בעלי ההשקפה הצרופה"! "הצופים למרחוק"! "השומרים על גחלת היהדות ללא פשרות"!, "האחרונים שעומדים בפרץ"! "המגינים על עולם היהדות כולו בארץ ובעולם בדור זה ובדורות שעוד יבואו בעולם הזה ובעולם הבא"! בעלי "סוד ה' ליראיו" וכממשיכי דרכם של גדולי הדורות ממשה רבינו עליו השלום ועד היום" ואם שכחתי משהו עמכם הסליחה.

כדי להצדיק את דרכם הם המציאו "השקפות חדשות" וכוזבות המעוותים את דעת חז"ל כגון:

א. חיי עוני הם דבר שלכתחילה ולא בדיעבד.

ב. כל אדם מישראל באופן אישי חייב בחיוב גמור לעבוד את ה' רק בתפקיד "שבט לוי" להימנע מכל עיסוק מפרנס ולהטיל את פרנסתו על הצדקה.

ג. אסור ללמוד אומנות המפרנסת את בעליה בכבוד גם בגיל מבוגר ובמסגרות כשרות למהדרין.

ד. חובת הפרנסה על האישה! [ולא רק כצורך שעה]

ה. יש רק דעת תורה אחת ויחידה והיא שלהם, יש רק "גדול הדור" אחד והוא שייך למגזר שלהם, וכל החולק דינו כאפיקורס וגם אם הוא גדול בתורה יש לבזותו, ליטול את תאריו, וכדומה.

העיוורון הכלכלי

בכל השנים מאז הגיעו לשלטון לחמו והסיתו את דעת הקהל במאמרים הזויים ובכתבי פלסתר שהודבקו על לוחות המודעות, בכל יזמה מבורכת שתסייע לבנות עולם כלכלי חרדי עצמאי. הם נאבקו גם נגד פתרונות כלכליים שזכו לברכתם של גדולי התורה בהסכמה שבשתיקה.

באותם גדולי התורה נהגו כאחרוני ה"משכילים" ועברו במעל על איסור "בזוי תלמידי חכמים" שחז"ל הפליגו בענשם ופעלו כל העת להשפיל אותם בשיטות מתוחכמות הידועות ולהטיל דופי בסמכותם של גדולי תורה אלה לפסוק בענייני ציבור.

הפיכת הציבור החילוני ל"זבולון" בעל כרחם.

במקום להעמיד את אלפי האברכים היקרים שנטלו על עצמם את נטל "שבט לוי", על בסיס כלכלי מוצק בבניית שבט "זבולון" חרדי עצמאי ואיתן, הם שלחו את החכי"ם החרדים להפוך את החילונים ל"זבולון" המרכזי של עולם התורה. בשליחותם "השכילו" החכי"ם החרדיים במניפולציות קואליציוניות לאלץ את הציבור החילוני לתקצב בתקציבי עתק את עולם התורה. כך הפכו האברכים לבני ערובה לרצונם הטוב של השלטונות כך דחפו את עולם התורה היישר למלתעות אויבי התורה. במעשה זה מרדו ביהירות בכל גדולי הדור הקודם שהזהירו וחזרו והזהירו שלא להתפתות ל"מלכודת הדבש" החילונית.

גורמים אלו העמידו את עולם התורה על קרקע בפסגת "הר געש" ולא הבינו שעוד יבוא יום ו"לבת הזעם" החילונית תהפוך את הקרקע על יושביה. ולא עוד אלא שחכי"ם ודוברי קבוצה זו [וח"כ חסידי...] ליבו כל השנים בקוצר דעת ובחוסר אחריות את השנאה החילונית כלפינו באמירות תקשורתיות פוגעות, דבר שגרם להתפרצות ה"לבה" מהר יותר.

מקוממת במיוחד העובדה שאותם "קנאים חדשים" מעולם לא לקחו על עצמם את עול קיומו הכלכלי של עולם התורה, דווקא אותם גדולי הדור המכונים אצלם בעזות מצח "פשרנים" הם הם שנשאו בעבר ונושאים גם כיום על כתפיהם השחות את הנטל הכבד.

הוא אשר אמרנו, קנאות ללא לקיחת אחריות היא הרת אסון.

אברכים שבחנו את עצמם ומצאו שבלחץ העוני או סיבות אחרות הפסיקו לתפקד כראוי כ"שבט לוי" ובשל כך נאסר עליהם מדין תורה להטיל פרנסתם על הציבור [בדרך המקובלת לנו...עד משרע"ה] אותם גורמים באטימות לב מנעו מהם להתפרנס בכבוד ושלחו אותם, נשותיהם וילדיהם, לחרפת עוני.

ואם חז"ל קבעו ש"עני חשוב כמת" הם הפכו "רודפים" לאותם יראי ה' שחפצו לעבוד את ה' בחיי המעשה. ולא זו בלבד שמנעו מהם את האפשרות הטכנית להתפרנס בעצירת יוזמות כלכליות ובהתננגדות לכל מסגרת לימודי פרנסה. אלא גם השפילו אותם בכינויי גנאי והורידו את מעמדם החברתי לשפל. עוד הוסיפו להרע לאותם משפחות ופקדו על מנהלי מוסדות חינוך שלא יקבלו את בניהם ובנותיהם למוסדות חינוך נחשבים. וכל זה בשם "ההשקפה האמיתית והטהורה"

ושוב אותה תופעה אותם גדולי הדור שעל דלתם מתדפקים אברכים דוויי פרנסה רבים, ככתובת מוכרת לבקשות עזרה. אותם גדולי הדור הם גם אלה שעמדו מאחורי יזמי פרנסה. ואילו המתנגדים ליוזמות אלו משום מה אינם משמשים ככתובת לבקשות עזרה לרבים. האם זה מקרה??? הוא אשר אמרנו "קנאות ללא אחריות"!

מה לא? - אמרתם. אבל מה כן? - לא אמרתם.

לא להכנסת מקצועות נוספים לסמינרים, לא ללימודי פרנסה בכבוד לנשים בשום מסגרת חרדית, לא ללימודי פרנסה במסגרת חרדית גם לאברך שהגיע לפת לחם, לא לשרות אזרחי שיאפשר למשרתים בו לעבוד גם בעבודה רישמית, לא לפתיחת מפעלים ועסקים עתירי פרנסה בריכוזים חרדים, לא! לא! לא!

אז מה כן? קופת העיר? אוי סליחה, ועד הרבנים?

מחנות צבא כשרים

גדוד "נצח יהודה" שרק בזכות קיומו הסכים בג"ץ לאשר את "חוק טל" ולאפשר לעולם הישיבות והכוללים להמשיך וללמוד בשקט ללא איום הגיוס, או איום מניעת תקציבים למשך עשר שנים יקרות [כידוע לכל מי שמצוי בעניין]. גם בגדוד זה וב"חוק טל" שבא בעקבותיו לחמו "הקנאים החדשים" והחציפו פנים כנגד גדולי הדור שראו בחוק זה הצלת התורה. מלחמה זו הרבתה אלפי "רודפים" לעולם התורה שהצליחו למגינת לב בימים אלה ברדיפתם.

כמה סכלות הייתה בהתנהגות כל חברי הכנסת החרדים [כולל חכי"ם מש"ס] שלא השכילו להבין שהתעלמות פומבית והתנכרות לגדוד זה מקרבת את גזירת הגיוס לו השכילו חברי הכנסת לעודד עוד מחנות צבא דומים שיאכלסו רק יראי ה' שיצאו מעולם הישיבות לחיי המעשה, במחנות שכאלו היה מתקיים צווי התורה "והיה מחניך קדוש" במלואו. היו מקטינים מאוד את להבות הזעם בציבור הכללי והיו מונעים בוודאות את משבר הגיוס המאיים.

[הטענה כאילו שלטונות צה"ל אינם רוצים או אינם מסוגלים להקים מחנות שכאלה, שקרית וכפוית טובה, בגדוד "נצח יהודה" עמדו שלטונות צה"ל בכל הדרישות החרדיות עד לפרט האחרון. אלא שהדופי שהטילו בגדוד זה מנע רבים מיראי ה' להצטרף אליו ואת מקומם תפסו רבים מיוצאי משפחות וישיבות חרדיות שרמת "חרדיותם" נמוכה מאוד. לטעון כנגד "נצח יהודה" כאילו הגיוס עצמו הביא לתקלות רוחניות, דומה לטענה כאילו הישיבות לנושרים עצמם גרמו לבחורים להיות ברמת יראת שמיים קלוקלת ואכמ"ל]

לסיכום: הנהגתם הלוקה בחוסר אחריות של "הקנאים החדשים" היא זאת שהביאה כצפוי את להט החרב המתהפכת מעל עולם התורה. והכניסה לחרדה אלפי משפחות אברכים שפוכרים ידיהם לשמים בתפילה מקירות ליבם לבל יישבר מטה לחמם.

מה הם חשבו? שחבית חומר הנפץ הציבורית שבנו במו ידיהם, לא תתפוצץ לנו בפרצוף ותאיים לרסק את עולם התורה? איך לא חלו והרגישו אותם "הרואים למרחוק" את הסכנה המתקרבת?

בין פשרה לפשרנות

פשרנות בערכים הוא דבר מגונה. אך פשרה היא החכמה המעשית ליישם את האידאולוגיה במגבלות המציאות והכח שבידך. יהודה בן יעקב לא היה "פשרן" כשהציע פשרה לאחים לא להרוג את יוסף אלא למכור אותו. הוא גם לא היה פשרן כשהציע ליוסף לאסור אותו במקום את בנימין. יהודה כאבי מלכות ישראל ידע לקרוא נכון את המציאות וכמלך שעליו ליישם מעשית בעולם השקר את כל ערכי התורה ידע והכיר ש"כהכרח בל יגונה" לפעמים חייבים להתפשר ביישום המעשי של ערך מסוים. ללא חלילה פשרה באידאולוגיה עצמה.

כך נהגו גדולי הדור שבהוראתם נשלחו ל"כנסת המינים" נציגים חרדים למרות שכאידאולוגיה הם נגד "הציונות" ונגד שירת התקווה או תליית דגל ישראל אך הם הבינו שללא "פשרה מעשית" יבולע ליהדות החרדית ויסכן את המשך קיומה. הקנאים שקוראים גם היום לא לשום פשרה! להמשיך לגור במדינה אך לנתק מגע עם השלטונות הם אנשים לא אחראיים ולא מעשיים, לו היינו שומעים להם היינו מסכנים את קיומינו.

עוד לא מאוחר

בימים אלו סוף סוף תפסו החכי"ם ומסבירי היהדות החרדית, שכדי להציל כיום את עולם התורה צריך להכריז שוב ושוב בכל כלי התקשורת [ולפעול מעשית לשם כך] שכל שמי שאינו במעמד תורתו אומנותו חייב להתגייס. [חוץ מחבר כנסת חסידי אחד שבכדי להגן על עולם ה"עובדים" מגיוס הוא מסית את הציבור החילוני כנגדנו כשהוא מצהיר שוב ושוב בכלי התקשורת הצהרה מקוממת "הצבא כבר לא זקוק לחיילים וכל כוונתם להפוך אותנו חילונים!" [בגירסה אחרת "להוציא אותנו לשמד"!!]

השמועות אומרות שמאחורי הקלעים ובשליחות גדולי התורה מנסים העסקנים נציגי המפלגות החרדיות בכנסת, לשחזר ולשקם את ההסכם ההיסטורי במסגרת "מתווה יעלון" הקרוב מאוד להסכם ההיסטורי.

אך גם בימים אלו מציפים גורמים אלו את לוחות המודעות בהבלי "קנאות" ובהשמצות גדולי התורה, וקוראים להילחם עד ה"שקל" האחרון של משפחות האברכים בכדי לטרפד את ההסכם המתגבש. אם לא נתעשת ונמשיך לתת בידם כוח הנהגה, ירחם עלינו ה'.....

האם לפנינו מאבק להצלת עולם הצורה מגיוס? או שמא נקרא להפגנות ואמירת תהילים לטובת הצלת "רודפי הישיבות" מגיוס? חשוב שנדע.

תוכן שאסור לפספס
115 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
68
איך אמר בלוך??? הביאו את הדור לפי תהום?? ואתה אדון בלוך?? עם הנחל שלך הצלת את הדור ברגע האחרון ....באמת איך נודה לך??? עליך נאמר מהרסייך ומחריבייך ממך יצאו!! עוד ילד שמדבר לך לכל הרוחות!!! צא ממחננו!!! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
67
כמי שמכיר את הרב מהמדרשיה- בני תלמידו- אומר רק שהוא צודק אבל איחר את הטיסה. ראשי ההנהגה החרדית- עולם הישיבות וחברי הכנסת- עברו את הגבולות הנורמטיביים והם מרבים בהפצת שיטנה ולעז ולעג. בוטחים בשטויות ועוסקים בהבלים. כדרכם בעבר. אין סיכוי שבחורי הישיבות לא יפגעו בגללם. עיוורון וקוצר שכל ורוח תמיד היו ב
66
ולא שמעו את דינו של המעביר בנו או ביתו למולך רק אדם קטן שבקטנים מסוגל לכתוב דברי הסתה על עולם התורה בצורה מתנשאת כל כך בושה

הצגת כל התגובות

65
כל מי שלא לומד חייב לאלתר להתגיס כעת אנו במלחמת מצווה וזו חובתכם!
64
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
63
כבר זמן רב שלא נכתבו דברים כהווייתן על כל ענין חרדי ארצנו. מי זה הרב בלוך? לולי דמיסתפינא הייתי קורא לרב זה לייצגנו בכנסת. ולו יאה להיות שלוחא דרבנן ללא כחל ושרק ולייצג את הציבור החרדי המתשתוקק לפרנס דור ולא עוד "כבוד וממון לקר". וכאן הוכח שלא אלמן ישראל ועדיין אנשי אמת ואמונה לא פסו מן הארץ.
62
למה לא שומעים את האמת ברחובות למה לתת לקיצונים להשטלט על השיח הציבורי. שהרב בלוך יבוא אלינו לבסיס לדבר לתת רוח גבית לחיילים החרדים שמקבלים משוב רע מאד מהסביבה המושפעת מקיצוניות
61
צפיתי בוידאו שלך בנקודת מפגש והתרשמתי ממך ומדעותיך עמוקות, אתה חכם, אמיץ וישר. אבל משום מה, כתבותיך המיועדות לחרדים, תמיד נושאות אופי מקנטר ומאשים, ולא אובייקטיבי כפי שהיית בהרצאה. מדוע??? בטוחני כי יש לך תשובה מצוינת, ע"פ התרשמותי ממך כאדם עמוק בעל ראיה רחבה ביותר.
60
בחורי הישיבות הקדושות אתה אוהב להסתכל מה לא טב אצל אחרים תסכל קצת מה לא טוב אצלך:אתה שונא ספרדים,מאמין שיש אפשרות שתורת האבולוציה נכנונה, מזלזל בגדולי הדור חלקם אפילו אשכנזים חוץ מזה אתה אלוף בלהראות שדעותיך מבוססות ותה בלתי מנוצח אך כמי שלמד אצלך בעבר(שנה המוגדרת אצלי כשנת ביטול תורה ולשון הרע גמור
59
איך אני יודע? פשוט, כי אני תלמיד שלו. והוא לא עסקן שנדחף להגיד את דבריו, אלא ת"ח שלמד מגדולי דור, אומר את דבריו בלי לפחד - ונכרים דברי אמת. הרב, יישר כח! כמו שלימדת אותנו, שיש הרבה אנשים ש'קנאים' לעולם התורה, אבל באמת הם בלי יר"ש, והנה ההוכחה - פותחים את פיהם נגדך, ומבזים ת"ח. ושכחו את הפסוק - ""מִ
58
מבחור חרדי לא תיפול לצבא הזוהמא!!! כבר קדמוך הרבה חכמולוגים בהיסטוריה שלנו! ואיפה שהם נעלמו - בתהום הנשיה- שם תאבד אתה ודומיך!
57
ויציל אותנו מעצמנו . . .
56
מי שיצא לעבוד יצביע "טוב" שבסוף תתאחד עם "תקומה" ועל זה העסקנים החשובים עומדים בפרץ.
55
כבוד הכותב. ההתלהמות שלך נכונה ומוצדקת. אבל ערבבת פה נתונים שאינם נכונים. ניסית לייחס את שליחותם של חברי הכנסת החרדיים לאותה קבוצה קיצונית שהשתלטה על השיח החרדי וכביכול שהחחכי"ם פועלים בשליחותם ולמען האינטרסים השמרניים שלהם. הדברים כמובן אינם נכונים. גדולי הדור הם אלה ששלחו אותם ואינם נוקפים אצבע בכ
54
שישלח את ילדיו לשרת ויבין מזה שוויון בנטל. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
53
אתה תגיד לגדולים של הדור מה לעשות? עליך נאמר מסית ומדיח כפשוטו פערת פיך נגד מצוקי עולם מרן רשכבה"ג מרן הרב אלישיב ומרן הקהילות יעקב מצוקי ארץ מחאה נמרצת וזעזוע עמוק (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
52
היחס לציבור החילוני כאל האחר ! ועל זה הרב בלוך הציבור החרדי משלם בריבית דריבית ! על כל השאר רק בריבית
51
כל הכבוד לרב דוד בלוך על המאמר האמיץ ומאיר העיניים. בימים אלו של הסתה נוראית אתה מאיר שבעתיים באמת הברורה והפשוטה שאתה כותב בבהירות כה רבה.
50
עולם אנטי ציונית ! , ולכן עדיף לשמור על השקפה טהורה שאנו לא מתערבים בדברים הללו מאשר לכפות על הבטלנים ם!!!!!!!
49
צריך עיון גדול: הרי בכל הכתבות בעיתונות הקודש (לרבות כיכר השבת) לימדונו תמיד רבותינו שתרומתו הכספית של הציבור החרדי לקופת המדינה גדולה עשרות מונים מהקצבאות שאנו מקבלים ממנה. אז מהי סכנת הלחץ הכלכלי שמדובר עליו פה במאמר? אלא אם כן מישהו שיקר לנו בכל שאר הכתבות, וצע"ג
איזה מין תמים אתה, מה זה שכתבו? אתה יכול לומר בעצמך מה תורמים? בודאי שכל הוצאותיו של בית יהודי מביאות כסף לקופת המדינה,אבל זה בא רק מההקצבות. לעומת זאת, מי שעובד מביא גם כסף ממקורות אחרים ובכך הוא תורם הרבה יותר.
48
לא שמעתי ולו מילה אחת מאותו מתימר להחלץ להגנת בני הישיבות כאשר נשפך דם על ידי שלוחי חבריו כאשר נרדפים יהודים חרדים בשל עוון של רצונם להתבטא באופן עצמאי ולהיות כפופים למי שהם חושבים כראוי להנהגהתם וללא פסילת אף אחד אחר להנהיג את ציבורו הוא!
47
נחל החרידי של צאי היה לגמרי אחרת !!!!!!!!
46
אם באמת כונתו של מר בלוך לשם שמים ילך ויציע את הזיותיו לגדולי התורה, ולא יפרסם זאת ברבים, ובזה יתן וח גבית ללפיד וחבריו. מה שטיפש אחד יכול להרוס מאה חכמי לא יוכלו לתקן.
45
עם כל זאת, גם במצב הנוכחי אסור לתת ליאיר לפיד ודומיו לנהל את העניינים, הרי ברור שאין כוונתו "לשם שמים"
44
-יש אמת, חבל שהיה צ להוסיף דברי הוואי ,הנקודה של דחיית גיוס רק לבחורי ישיבות היא נכונה שהחזו"א נאלץ להתפשר בבחינת תן לי יבנה וחכמיה ואף מטו משמיה דמרן הגרא"מ שך זצוק"ל שמי שעובד ולא מתגייס הוא רודף של עולם הישיבות. -אך בעניין לימודי מקצוע לנשים דעת מרן הגראי"ל שליט"א נגד רוב המסלולים ובאמת במס' סמינ
43
רבותי היקרים צריך להגיד את האמת, והאמת הינה כסף וכסף בלבד נמאס לנו לממן אותכם, נמאס לנו לשמור עליכם, נמאס לנו לראתכם קונים דירה בסכומים מצחיקים נמאס לנו לראות את ח"כים שלכם מנסים לקבוע לנו לאן הכסף שלנו יעבור נמאס לנו מההטבות כלכליות שאתם מקבלים נמאס לנו מלממן את חוסר המעש שלכם
42
רמת הכתיבה שלך מעידה שלא למדת אצלו.[אולי רמת נמשכל שלך נמוכה מכדי להבין את שיעוריו הלמדניים ביותר. אני למדתי ממנו גם לחשוב נכון. איך להציג שני צדדים ולחשוב נכון. כל למדנותי ולמדנות חבריי רק ממנו.
אתה נופל בזה וחוץ מזה דעותיו שונות מלמדנותו תדע שידוע לי שכל המפרשים והפשטים הם לא ממנו ולא מלימוד עצמי שלו אלא מתוך ספרי עזרה כגון מתיבתא וכדו...כמו שהרב רביץ הגדיר זאת עיתונים....
41
אני שומע את זה כל יום
40
פאיניק מיסודות שקפץ לו הפיוז אני מציעה לך לקחת את הכדור הוורוד שהרופא נתן ולא לדלג
39
הבעיה העיקרית של המאמר היא, שהציבור החרדי פשוט לא אוהב פשרות!! הציבור החרדי חושב שבכוחנות הוא יצליח להכניע את כולם. לצערי הרב שוב ושוב הוא נופל בגלל זה. זה קרה בעמנואל, זה קרה עם האוטובוסים וזה קרה עם חוק טל. זה לא חוק כזה או אחר, זה שיכרון הכוח.
"ראש בראש". הנה, עכשיו לפיד לא נלחם בחרדים ולא לוחץ עליהם לעשות דבר מה, הוא פשוט מקצץ ומתעלם. במצב כזה מה תעשה בדיוק? תשלח את הסיקריקים להניף שלטי "יהודי אמיתי דורש כסף מהפריץ"?
אצלו הכל זה מי שולט. מי שנכנע מיד מוגדר כרוקד "מה יפית". אני אומר זאת בצער ולא בהתרסה
38
ואולי זה הזמן של המנהיגות החרדית לתפוס יוזמה, ליזום ולהוביל מהלכים לטובת הציבור החרדי ולטובת כלל ישראל. אבל בבקשה רק לא בכח ולא בדרך של יאיר לפיד.
37
זו קבוצת אנשים מעם ישראל פורקי עול מלכות שמים והנלחמים נגד יוצרם ותורתו הקדושה - אשר חרתו על דיגלם מילת כסם >"ציונות"< כעגל הזהב -> במדבר העם-הארצי שלהם !
36
הרב לפקוביץ הרב בירנבוים הרב י"א וינטרוב הרבמ"ש שפירא הרב אוירבך הרב פנחס שינברג הרב פינשטיין הרב זלזניק ועוד הרשימה ארוכה אז את מי בדיוק אתה תוקף תתבייש לך
35
כל הכבוד יישר כח. רבים חושבים כך רק לא מעיזים להביע את דעתם בגלוי.
34
הרב בלוך הוא דובר הנחל
33
יש להטמיע אמת זו בהנהגה ובפוליטיקה החרדית כדי לעצור את חילול ה'המתמשך. דומני שמעולם התורה לא הייתה בזוייה כ"כ בקרב בני עמינו כמו היום. יש לשנות זאת מייד ולקדש שם שמיים
32
כל הכבוד על הדברים הנפלאים, סוף סוף לשמוע את האמת כדבעי ממשהו שלא מפחד מהקנאים הישנים והחדשים שבגללם גם נחרב בית שני. ירבו כמותך בישראל.
31
מי אתה הרב בלוך? צייד הנפשות של הנח"ל החרדי! כמה נפשות הפלת? כמה בחורי ישיבות שיכלו להיות תלמידי חכמים נהרו אחר מילותיך ואבדו. הס לך די להתיפיפות. מכירים את המסלולים שהכשרת. העבר חייב ללמד על העתיד . 'אין עתיד' חרדי בצבא. נקודה.
30
סוף סוף מאמר רציני וחשוב - כל הכבוד
29
חרדים - תקראו טוב את דבריו כי השנאה כלפיכם ברחוב החילוני עולה ועולה מיום ליום.
28
חבל שכותב המאמר לא מציין את רמת הדתיות (הלא משהו) של הנחל החרדי (אני כותב מתוך ניסיון). הנחל החרדי הוא וודאי לא מקום לחרדים, אולי לנושרים. אולי אפשר להקים מקום אחר, אבל את זה צריך להוכיח. אי אפשר להוכיח שאפשר לגייס חרדים מתוך המציאות של הנחל החרדי כיום.
גם אני הייתי שם וזה סתם לא אמיתי כל מה שעושים מזה כי זה יותר נחל מאשר חרדי (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
27
הרב בלוך היקר.. מדוע בניך ובנותיך שאני מכירם אישית לא משרתים בנחל החרדי לכל הפחות? אם היית שולח אותם ראשונים היו מבחינים שזה באמת דבר טוב.. ומה עם לעבוד במקומות חיצוניים ולא להסתמך על הכלכלה החרדית שיכולה ליפול כל רגע לדעתך.. מדוע הינם עובדים רק בתוך תוכינו???
26
אפס מאופס הדיוט חסר דעת מי בכלל נותן לך פה אתה תגיד לגדולי ישראל מה לעשות אל תתן פרשנויות בגדולי ישראל.
איזה חכם אתה, איך הפרכת את כל טענותיו אחת לאחת, אני פשוט מתפעל מרמת האינטלגנציה שלך.
25
הי רבי! - מותר ליהודי להתגיס למקום...טמא : רבי! רבי! ->>> מותר להתגיס לשמ ? מותר להתגיס לשמ ? אשרי האיש -- אשר לא הלך, בעצת רשעים; -> לשמוע לזמרות ? ובדרך חטאים! לא עמד!....וכו' ובמושב לצים! ......לא ישב!...וכו' -> מותר להתגיס לשמ ?
24
מאמר צודק
23
אחרא המלבישה על פניו של הרשע הזה , זאב בלבוש כבש , מסית ומדיח.וממש הוא ה"רב" שעליו אמר עשיו ליעקב "אחי ,יש לי רב". רב מהסיטרא אחרא רח"ל.וכל אלה שנהו אחריו צריכים לאמר לקב"ה , "וסלחת לעווני... למה? "כי רב הוא".חשבתי שהוא רב ונגררתי אחריו.
22
אין לך מושג כמה אתה צודק!הנה אני ועוד הרבה מחברי בשנות העשרים המאוחרות לחיינו,אברכים נשואים עם ילדים ופשוט לא מתחילים את החודש.אנו לא רואים שום פתרון באופק.גם אם נצא לעבוד ונקח סיכון שנחשב סוג ב' אין לנו במה לעבוד.אין לנו שום הכשרה בשום תחום.תמשיך הרב בלוך להעלות את הנושא הכאוב לפני שיקרה אסון.הזדהת
קורס JAVA (שפת תכנות במחשבים), שאותו נשים חרדיות עושות במשך 4 חודשים. תחפש כזה קורס. תשקיע, תתמיד, ואחרי 4 חודשים תתחיל לחפש עבודה. תתחיל לעבוד בעבודה עם שכר נמוך (3-6 אלף לחודש), ואם תשתפר, עם הזמן תוכל להחליף למקום יותר רווחי. תדע שיש המון חרדים במקומות עבודה חילוניים ואף אחד לא מנסה להחזיר אותם ב
21
השוחד מעוור עיני חכמים, ומסלף דברי צדיקים.
20
להוי ידוע לך הר"ר בלוך .. באם תספור את תלמידיו של אותו "גדול הדור" של הקנאים החדשים כהגדרתך שעברו מסלול גיוס או לאו דווקא אך בעיקר עובדים לפרנסתם וב"לבן" ולא נופלים על כתפיך או זולתך.. וכל אחד מתלמידיו נאמניו נכנסים לקודש פנימה לקבל את עצתו וברכתו ורק אז יוצאים להנ"ל תמצא שהם עוברים במספר הרבה מעל
19
חובת גיוס גם מצד הערבות ומאי חזית דדמא דידך בנוסף אלפי אברכים שאיבדו את 2 העולמות גם אין שקיעה בעולמה של תורה מעול החובות וגם אין כבר כל כך אפשרות לקניית מקצוע במצבם צריך פתרונות.
18
הנה מתגלה חכם יהודי אמיתי,אשר 'שם מראה מול עייננו החילונים,מאמר מאלף זה עם הכתבות של עיתונאי ערוץ 10 אבישי בן-חיים על החוזרים בשאלה,מביא את התמונה הגדולה על 20% מתושבי מדינת ישראל.
17
ואתם יודעים מה?! הדבר שהכי משמח אותו זו הידיעה שמישהו במקום לענות עניינית מגמגם חרפות וניאוצים. לא מכיר בן אדם ששם קצוץ על אינפנטילים כמוכם כפי שהוא לא סופר אתכם... מבחינתו אתם בקושי אוויר... אז יאללה תנו גז ותמשיכו לעשות לו את היום. גם לי... ולך דוד היקר א ומר, שכיף לשמוע את דעותיך המוצקות ברשות הר
16
כל מי שאוהב את הקב"ה בכל לבבו ובכל נפשו ובכל מאודו, איננו רוצה להפוך את התורה לקרדום לחפור בה לטובת עצמו לא לעוה"ז ולא לעוה"ב, אלא כל מאמציו בלימוד התורה הנם לשם גדלותה של התורה ממש לעיני כל חי, יודע שהרב בלוך דובר אמת. עלינו לעשות חשבון נפש בפני יוצרנו ובפני גדולי רבותנו של הדורות הקודמים כיצד נתנו
15
היית צודק לוגית, מה שאפשר בקלות להפריך, הרי יש קוים שלא חוצים ולא אתה תקבע מהם, אם אכן יש סיכון קיומי ליהדות כאן בארץ יש אלטרנטיבה, מעולם לא נשארו יהודים למעט האנוסים על ארצם "הטובה" למען נוחיות אלא גלו וזה מה שיש לעשות גם כאן. מה שאתה מציע זו התמזגות בסביבה לא גויית שתמיד יוצרת מסך מסדיל אלא יהודית
14
בסמינרים החרדים יש מסלולי ראיית חשבון, הנדסאות תוכנה, חינוך מיוחד, התעמלות, גננות, מה עוד אתה רוצה שיכניסו? רפואה?
תואר אוניברסטיאי, עושה את כל ההבדל. איך ? או באופן פרטי להשלים תעודת בגרות, או שהסמינרים החרדים יאפשרו לימודי תעודת בגרות. מבין ?
13
כל מי שלמד בישיבה יודע שאחוז לא קטן לא לומד,וחלק אפילו לא מגיעים לישיבה..אם ראשי הישיבות היו שולחים אותם להתגייס ..הצבא היה מגרש אותם מעודף ממתגייסים..אך משום מה הישיבות יפכו לערי מקלט לבחורים האלה. הכותב צודק אם הבחורים שלא לומדים היו מתגייסים כל הנושא הזה לא היה בחדשות.נוצר מצב בילתי ניסבל שמי של
12
לא דיברתי על צורת ה"לימוד"שלו בזה אתה מוודק יש לו גישה נכונה דיברתי לגבי דעותיו לגבי הגישה לגדולי ישראל והיתיחסות לפסיקתם שמעתי ממנו מפורשות שאמר למרות שהרב שטינמן והרב אויירבעך אומרים לא לנחל אז הוא אומר כן...(למרות שיש לו רב אבל עדדין הוא לא גדול הדור)
11
מי ששמע את הרב בלוך נותן שיעור בקידושין, יודע שמדובר בתלמיד חכם. הדברים ידועים ובבל ששופכים כאן את דמו. ביזוי תלמידי חכמים פשוטו.
10
וממנה נטל בלוך 10 קבין. וכי מי שמך לנביא ומוכיח בער? וכי אתה מתקרב לעפר כפות רגליו של גאון הגאונים מרן הגר"ש שליט"א? במה בהתמדה בידיעת כל התורה כולה ממש בצדקות נוראה בידיעת הנסתר והנגלה כאחת בלמדנות בפסק ובמה לא? חצוף ורשע מי שמך? האם אתה יכול לצפות שפשרה כיום איננה פתל לדרישה של מחר לגיוס לכל וכי א
9
גם מצד מאי חזית וגם פתרונות כלכליים לאברכים מבוגרים שצועקים גיוואלד
8
חכם. עול התורה של 100% לא מתרים לרוב האנשים. לכן כפיית העול על אנשים הוא לא מוצדק וגורם לעוול כלפי החברה הישראלית וכלפיי הפרטים
7
בחורי הישיבות הקדושות בוערת בך אתה אוהב להסתכל מה לא טב אצל אחרים תסכל קצת מה לא טוב אצלך:אתה שונא ספרדים,מאמין שיש אפשרות שתורת האבולוציה נכנונה, מזלזל בגדולי הדור חלקם אפילו אשכנזים חוץ מזה אתה אלוף בלהראות שדעותיך מבוססות ותה בלתי מנוצח אך כמי שלמד אצלך בעבר(שנה המוגדרת אצלי כשנת ביטול תורה ולשון
6
תענוג לקרוא את המאמרים שלך, ובזה האחרון גיליתי שבקולמוסך גם הומור מושחז, תמשיך בזה. דבריך קילורין וברורין, מים קרים על נפש עיפה, ולואי ודברים היוצאים מן הלב יכנסו אל הלב.
5
הרב בלוך כל הכבוד! הדברים כואבים ואף קשים אך זוהי האמת שאתה אנחנו חייבים להתמודד.
4
שימו לב שכל החולקים על דעתו של כותב המאמר לא השמיעו ולו טענה הגיונית אחת. גידופים אינם טיעון, והשמצות אינן שכנוע. כנראה אין שום טענה לוגית אחת שתחלוק על הכותב. דבריו נכוחים ואמיתיים.
תענה לחי על שאלה לוגית פשוטה מי ערב לך שמחר לא יבואו דרישות גיוס חדשות שאיום עצירת תקציבים בצידם? וכי נביא אתה או בן נביא? גרונו של מוטלה ושות' החרדים המתחדשים ומחופשים מדבר מתוך חוצפתו של בלוך ותו לא! כל דבריו הינם הטחת דברים כלפי מרן זיע"א ומי שקצת מתמצא מבין את זה! לפחות שידבר דברים ברורים ולא יס
בכל מעשה עושים את מה שנראה לכנון. אין נבואה כיום, עושים מה שניתן. לא ענית על טענות כותב המאמר חוץ מ"אולי זה לא יעזור". אולי, אולי לא. כרגע נוצר חילול ה' ושנאת דת
3
אולי במקום לזעוק כמה הוא עם הארץ תענו לענין? יש לכם טיעון שכנגד??? קדימה, נשמח לשמוע!!!
2
זה לא אןביקטובי הרב בלוך הוא דובר הנחל --
1
גדולי ישראל בקנאות גדולה לא לאשרים לגלוש באינטרנט טול קורה מבין עיניך
אולי גם יעניין אותך
חרדים