כיכר השבת

מלמדים, דעו נא

שור שנגח את הפרה והילד שקיבל מכות רצח על כך | שיטת 'שתי הסתירות'

מלמדים, דעו נא! יש בעולם אלפי אברכים, וכאלו שכבר מחתנים צאצאים, והם לא מסוגלים לפתוח דף גמרא, הם יושבים ובוהים בגמרא ולא חשים חיבור בגלל הצלקות שהותירו אחריהם המלמדים משיטת 'שתי הסתירות' | חיים רוזנבוים דמע וכתב בתקווה שמי שצריך להפנים - יקרא את זה וילמד לקח לדור הבא, כי את מה שעברנו אי אפשר לתקן (מגזין כיכר)  

| 13 | כיכר השבת |
שור שנגח | אילוסטרציה
שור שנגח | אילוסטרציה

את הכתבה למגזין סוף שבוע גנזתי ביום שלישי השבוע במורדות הירידות מעיה"ק ירושלים, אכן בתחילה חשבתי להרחיב בידיעה אודות כוחו של כל יהודי באשר הוא שם, אשר בכוחות על אנושיים יכול להתגבר על כל המכשולים העומדים לו בדרך, אך כפי מנהגי מזה עידן עדנים, עלי דרך אני נוהג להאזין בשקיקה לתוכניות מלאות תוכן אשר ישמע חכם ויוחכם.

>> למגזין המלא - לחצו כאן

ואכן, השבוע האזנתי בשקיקה לראיון המיוחד שערך ידידנו אלי גוטהלף עם הרב יגאל מוניסר, דיין וראש כולל הלכה וראש מכון למשפט והלכה, על שיטתו הייחודית, שיטת לימוד המבוססת על דברי חז"ל, השיטה, המכונה "שיטת שש הנקודות", הנועדה להביא את הלומדים לידיעה מקיפה תוך שימוש יעיל בזמן הלימוד.

ברגעים אלו, צפו ועלו בי דמעות בעיניים, כאילו חזרתי במנהרת הזמן, לימים בהם חונכתי בתלמוד התורה בשיטה אחרת, לא שיטת שש הנקודות, אלא שיטת ה'שתי סתירות', ועוד מכות רצח! לשיטה שהייתי חוזר הביתה כולי אדום, ולא מריצה, אלא ממכות רצח שקיבלתי מהמלמד בחיידר, ולא על פשעים ח"ו שעשיתי, כי אילו פשעים יכול כבר ילד יהודי טהור לעשות, לא, את המכות קיבלתי ובצדק, כי לא עניתי לנכון על הסוגיה המורכבת של 'שור שנגח את הפרה'...

רבש"ע, לפני אלפיים שנה נגח שור את הפרה, אוקיי, יש דין ויש דיין, אולם מה אשם הילד הקטן בן התשע, שקיבל מכות רצח פשוטו כמשמעו כי לא ענה נכון על התשובה הנ"ל, שתנאים ואמוראים גדולים דנו זה עם זה, לאביי היה קושיה, ולרבא היה תשובה, מה אשם הילד הקטן שלא ידע את התשובה של רבא לאביי על בוריה, למה הוא חייב לקבל מכות רצח על כך? זה היה דרך שיטת הלימוד דאז.

ישבתי בגיל 10, זה אחד הסיפורים שנצרב בזכרוני עד היום, עמדנו בכור המבחן על כל פרק 'הכונס צאן לדיר', חזרנו על החומר במשך שבועות אחדים, ביום המבחן חילק המלמד של הכיתה 2 דפים - אחד של שאלות, ושני לתשובות, אני שחזרתי היטב על החומר, עניתי בדף 2 את התשובות, אולם לא הבחנתי שהמלמד כתב שצריכים להתחיל לכתוב את התשובה בדף 1 ואת ההמשך בדף 2.

המלמד עבר בין השורות, והנה הבחין שלא כתבתי שום תשובה על דף 1, עוד לא ידעתי מה קורה לי, כי בשניה אחת החל להפליג בי מכות רצח עד זוב דם. בכיתי, צרחתי, מה אתה רוצה ממני, אז הוא צועק עלי בחזרה, שעה שאתה יושב כאן, ואתה לא כותב שום תשובה... הראתי לו את דף 2... המלמד לא התנצל, פשוט המשיך ללכת לקורבן השני.

המלמד אגב, לא התנצל עד היום, ואני זוכר לו את זה היטב, כי למה? מאז אני לא מסוגל לפתוח גמרא 'הכונס', על הגמרא הנ"ל ירקתי דם, את המסכת הנ"ל נבחנתי בעל פה שקלא וטריא, ושום דבר, מכות רצח קיבלתי על זה.

השבוע כשאלי ראיין את הרב יגאל, נזכרתי מאותה שיטה, 'שיטת 2 הסטירות', ופשוט צף ועלה בי רגשותיי, ועל אתר החלטתי מה יהיה הכתבה שלי למגזין השבוע.

שורות אלו מופנות לכל אנשי החינוך, אכן ב"ה בשנים האחרונות יש שיפור משמעותי בכל הנ"ל כפי שאני שומע, אולם דעו נא, יש בעולם אלפי אברכים, וכאלו שכבר מחתנים צאצאים, והם לא מסוגלים לפתוח דף גמרא, הם יושבים ובוהים בגמרא ולא חשים כלל חיבור למסכת הנ"ל בגלל הצלקות שהותירו אחריהם המלמדים הנ"ל.

הם קובעים סדר לימוד בטור שו"ע, הלכה ברורה, ועוד, אולם את הגמרא הם פוחדים לפתוח, על הגמרא הם הקריבו עצמם על קידוש ה', אכן, השור נגח את הפרה לפני אלפיים שנה, אך המלמד נגח בהם בנשמתם בדורנו אנו, ואת זה קשה לתקן, אולם אתם, המחנכים של הדור הזה, אתם כן יכולים לתקן עוד את העוול שנעשה לדור הישן, ולהחדיר את לימוד התורה מתוך מתיקות נועם וחן.

>> למגזין המלא - לחצו כאן

מי יתן, ושיטת הלימוד של הרב יגאל, כן יצליח להחזיר לי את המתיקות ללמוד את התורה, ולצלול לעומקה של גמרא וסוגיה בלי פחד ומורא מהמלמד האדמוני אשר לא סעד ארוחת צהריים בביתו, והחליט להקריב את הילדים בכיתתו על המזבח...

תוכן שאסור לפספס
13 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
9
פגשתי השבוע יהודי שעבר על כל תריג המצוות אחת אחרי השניה בגלל המכות שקבל בחיידר. ברוך ה' התקרב לאחרונה לחבד באשקלון. עד הרגע הוא לא יוצא לי מהראש. ואני מורה כבר שנים רבות וזה עדיין זעזע אותי
יואל דנינו
בכל העולם (לייקווד למשל) לא מרביצים ככה- וכולם יוצאים חזקים...
כולם מכירים כאלה...
8
בשביל זה אנחנו חיים במדינת חוק. מורה שמרים יד יש חובת דיווח על כך. וצריך לפטר אותו מיידי!!
שלום
7
צודק במאה אחוז אשרייך וחזק וברוך
חיים

הצגת כל התגובות

6
אצלי היה משהו דומה אבל בישיבה. ראש הישיבה רמס אותי, ריסק אותי נפשית. לא הייתי מסוגל ללמוד גמרא. שנאתי את לימוד התורה. סבתא שלי שתיבדל לחיים ארוכים אמרה לי, התורה היא מתוקה, הרב הוא זה שלא בסדר. תחשוב שהוא כלי מלא במלח ששמו בו דבש. מה לעשות המלח יהרוס את הטעם של הדבש. עברתי לישיבה אחרת וב"ה הצלחתי.
יעקב
5
למה לא מפרסמים תתגובות שלי???
???
4
לא קראתי את כל הכתבה אבל סתם חידוש ששמעתי שאולי לא צוין פה תחשבו על שיר הילדים "יש לנו תיש" מה קשור בסוף במקל בסרגל מה שבא ליד זה על המורה שלו בת"ת שהיה מרביץ לו
משהו
3
איזה נס,שאין היום כבר את המלמדים החולירות האלה .צריך לתת להם מאסר עולם
מני
מאסר עולם ישתגענו המלמד לא מחבל מקסימום שלוש שנות מאסר
משה
2
חבל שמפנים זרקור לסתירות, הן מזמן אסורות בחוק ואין חיידר נורמלי שעונש פיזי מתאפשר שם היום... העניין הוא התעוללות בילדים. לדעתי התעוללות נפשית זה עוד יותר גרוע. החיידרים הבודדים שאני מכירה משטדלים מעל ומעבר בשביל התלמידים. העונשים היום זה פתק להורים או להוציא מהשיעור. לא כזה נורא לדעתי.
בטי
1
ברור שעל דברים חמורים צריכים קצת להפליק לילד אבל לא מכות רצח ברור סתקלו מה קורה במשרד החינוך המורה כבול אין לו מה לעשות לתלמיד מפריע אפילו לא להוציאו מן הכתה זה מביא לאהבת תורה?! מתקיים בזה נערים פני זקנים ילבינו
שמחה רוט
מהקצת פלקים זה כבר נאפך לעמון פלקים ויש הרבה שחזרו בשאלה מהקצת פלקים
דוד
עדיף מורה מאופק מאשר תלמיד שנהרס לו החיים בדור הקודם יש כאלו שחזרו בשאלה ויש כאלו שישתעגו מהקצת פלקים וזקנים פני נערים ילבינו
שלמה
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים