כיכר השבת

בחור כהלכה

ערים כל הלילה? | מקבץ הלכות מצויות לבין הזמנים 

בין הזמנים מביא עמו עושר הלכות חדשות – עכשיו תדעו מה דעת ההלכה בכל מקרה לגופו | דין ברכות השחר לערים כל הלילה | והלכות 'תפילת הדרך' המגוונות כמו השומע תפילת הדרך ברמקול או הצועד במסלול רגלית ועוד | הלכה ואקטואליה (יהדות)

|
בין הזמנים בפארק בלינסון בפ"ת
בין הזמנים בפארק בלינסון בפ"ת (צילום: שוקי לרר)
מאחר ואלו דברים המצויים מאוד בנופש, נציין בקצרה את עיקרי ההלכות הטעונים שימת לב.

הלכות הניעור כל הלילה

א. גם אם לא ישן בלילה צריך ליטול ידיו אחרי עלות השחר.

ב. מחצי שעה לפני עלות השחר אסור ללכת לישון עד שיקרא קריאת שמע בזמנו ויתפלל אלא א"כ יעמיד שומר שידאג להעיר אותו שעון מעורר אינו מועיל לשמש בתורת שומר לשינה אך אם מרגיש שאינו מסוגל להתפלל ימתין עד זמן שאפשר לקרוא קריאת שמע ויקרא ואח"כ ילך לישון בשעת הדחק יש אופנים שיכול להתפלל יותר מוקדם.

ג. לא ישן כלל בלילה ברכת המעביר שינה אלוקי נשמה וברכות התורה לא יברך וישתדל למצוא אחר שיוציא אותו אם אין לו מי שיוציאנו לכתחילה יכוין בברכת אהבה רבה לצאת ידי חובת ברכת התורה וילמד מעט מיד אחרי התפילה אם ישן במשך היום שינה קבועה יותר מחצי שעה י א שיכול לברך ברכות התורה

ד. שאר הברכות רשאי לברך בעצמו מלבד על נטילת ידים שיברך רק אחרי שיגרום לעצמו חיוב כדין ברכת ציצית אם לא הסירו ולא לובש טלית גדול לא יברך אלא יצא מאחר.

ה. אם ישן יותר מחצי שעה אחרי צאת הכוכבים בצורת שינה רגילה יכול לברך את כל הברכות אא"כ כבר בירך ברכות התורה בלילה אחרי שקם.

ו. מחצי שעה קודם עלות השחר אסור להתחיל לאכול יותר מכביצה אבל מעלות השחר אסור לאכול ולשתות כל שתיה חוץ ממים ואפילו כמות קטנה.

ז. ואפילו התחיל בהיתר צריך להפסיק אך אם מחמת שלא שותה לא יוכל להתפלל יאמר תחלה ברכות השחר ואח"כ ישתה.

הלכות תפילת הדרך

א. תפילה ברכות וכדו' לא יוצאים ע"י שמיעה מרמקול ולכך כשיש מי שאומר תפילת הדרך ברמקול אפשר לומר ביחד איתו אבל לא לצאת ע"י השמיעה מהרמקול י"א שלכתחילה כשיכול ראוי לומר בעצמו ולא לצאת מאחר.

ב. אם אינו זוכר את תפילת הדרך בעל פה כל שאמר תפילה להצלחת דרכו ולהצלתו וסיים בברוך אתה ה' שומע תפלה יצא.

ג. גם ביציאה למסלול הליכה ללא נסיעה ברכב מתפללים תפילת הדרך אבל רק באופן שהתחילו את המסלול ממקום ישוב ששהו בו וכדו' ולא כשכבר אמרו בנסיעה קודם לכן תפילת הדרך ואח"כ התחילו את המסלול הרגלי.

ד. בטיול שנמשך כל הלילה אינו אומר בבוקר שוב תפילת הדרך ואי"ז דומה לברכות השחר שיש שמברכים אלא יאמר בלי ברכה.

ה. אם ישן בלילה שינת קבע וממשיך הטיול למחרת אומר תפילת הדרך שוב למחרת.

ו. אם ישן באמצע הדרך ואח"כ ממשיך בטיול באותו יום אינו אומר תפילת הדרך שוב.

ז. אם הגיע ליעדו ואח"כ מסיבה שאינה צפויה יוצא לדרך שוב יש לחזור ולומר תפילת הדרך.

*ההלכות נלקטו מאת הרב רבי דוד א"ל שרייבר שליט"א מח"ס ומו"ץ

תוכן שאסור לפספס
תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים