כיכר השבת

תחקיר לימי האבל על חורבן בית המקדש

אדמו"רי ורבני ב"ב שעלו לאמירת תהילים בהר הבית | חשיפה 

יחד עם רבנים נוספים ובהדרכה מדויקת של גבולות הר הבית המותרים בכניסת טמאי-מת, עלו שני חברי מועצת גדולי התורה להר הבית מיד עם שחרורו | תחקיר "כיכר השבת" התחקה אחר היסטוריית איסור-הכניסה וגילה רבנים נוספים שעלו להר, רבנים שדחו את הניסיונות והבקשות שיצטרפו לחתימות על האיסור | מי מהם שילם על-כך בהדרה ומי התיר לעלות להתפלל בהר הבית על בניין בית המקדש? • תחקיר מרתק (חדשות חרדים)

| 86 | כיכר השבת |
חסידים בהר הבית
חסידים בהר הבית (צילום: באדיבות המצלם)

סערת התפילה בהר הבית שחולל השר איתמר בן גביר לאחרונה מעלות מן האובך חשיפות דרמטיות לימים אלו של בין המצרים. המטלטלת שביניהם היא ללא ספק זו שעולה מעדויות שונות שמספרות את אותה עובדה. בימים הראשונים לשחרור הר הבית במלחמת ששת הימים, עלו לשם כהלכה כמה מגדולי התורה - האדמו"ר ה"בית ישראל" מגור וראש ישיבת טשעבין הרב ברוך שמעון שניאורסון בעל ה"ברכת שמעון" זצ"ל. לפי אותן עדויות האדמו"ר מגור עמד שם לאמירת תהילים בהר הבית.

החשיפה הדרמטית צפה לראשונה בימים האחרונים בקבוצת רשת חרדית ידועה. מקבץ עדויות של אברכים חרדים שמעידים ממקורות שונים ונפרדים כי מיד עם שחרור העיר העתיקה ונהירת האח"מים אל הכותל דרך הר הבית, הגיעו למקום גם האדמו"ר הבית ישראל וראש ישיבת טשעבין.

שני חברי המועצת עלו להר הבית בהדרכתו של הרב הגאון רבי נתן לוברט זצ"ל. גאון מופלג, חסיד גור, יושב בישיבת טשעבין וידידו מנוער של ראש הישיבה מימיהם כתלמידי ישיבת חכמי לובלין האגדית. על פי העדויות על העולים איתם להר הבית נמנה גם דיין מפורסם שיבדל לחיים טובים וארוכים.

ברקע, הימים שבין שחרור ירושלים לחג השבועות. הדרכים עדיין היו ממוקשות. לעיר העתיקה הורשו להיכנס בזהירות רק אח"מים חשובים. ביניהם הרבנים הראשיים, שרים וחברי כנסת שכספו ונהרו אל הכותל מיד עם סיומם של 19 שנות ריחוק כפוי. לאחר שהירדנים כובשי מזרח ירושלים בתש"ח לא עמדו בהסכמי שביתת הנשק, בהם התחייבו לאפשר חופש גישה למקומות הקדושים. בעשרת הימים עד לפתיחת הצירים ושערי העיר העתיקה האחרים בחג השבועות, הגיעו האח"מים אל הכותל דרך שער האריות, ממנו פרצו חיילי ישראל כאשר שעטו בשחרור העיר העתיקה.

חסידי גור בהר הבית (צילום: באדיבות המצלם)

רבנים מפורסמים וחברי כנסת חרדים שנחפזו אל הכותל הגיעו באותם הימים במסלול הצנחנים שכבשו את העיר העתיקה ממזרחו. משער האריות של העיר העתיקה הם עברו אל שער השבטים של הר הבית. זהו השער הצפון מזרחי של ההר. בדרכם אל הכותל הנכסף חצו ועברו את ההר, וירדו אל הרחבה דרך שער המוגרבים. השער המערבי דרומי של ההר שממנו ירדו אל הרחבה הישנה והקטנטנה טרם הורחבה בהריסת שכונת המוגרבים. חלקם לא ידעו מראש שימצאו את עצמם עוברים בהר הבית, והצטערו על כך ימים רבים. חלקם התירו זאת בלהט ימי המלחמה בשיקולי "כיבוש הארץ". לעומתם, חברי מועצת גדולי התורה הבית-ישראל וה"ברכת שמעון" הגיעו אל המקום הקדוש מוכנים מבעוד מועד, לאחר טבילה כהלכה, ובהדרכה הלכתית מדוקדקת של הגר"נ לוברט עלו להתפלל בהר הבית.

הרב נתן לוברט שהיה גאון מופלא וחריף גדול בקיא בש"ס ופוסקים, היה גם בקיא מופלג בחכמות העולם ובשפות רבות. חלקן לפי השמועה למד תוך לילה אחת בלילות ה"ניטל". בהם נמנעים בחוגים שונים מלימוד תורה. הרב לוברט החל את דרכו בישיבת חכמי לובלין שאחד ממאפייניה המפורסמים היה דגם בית המקדש הענק שהוצב במרכז הישיבה, על פי דרכו של ראש הישיבה הגאון הרב מאיר שפירא מייסד הדף היומי שלא לדלג על אף דף גמרא ועל שום מקצוע התורה. הרב לוברט שהכיר את שטח הר הבית על בוריו, וידע את הגבולות המותרות בכניסת טמאי-מת לפי מדרגות הקדושה השונות, נבחר על ידי גדולי הדור ההוא להנחותם את הדרך אל הקודש.

חסידים בהר הבית (צילום: באדיבות המצלם)

קשריהם של שני גדולי הדור הללו עם הגר"נ לוברט הם מן המפורסמות. הגאון רבי אברהם מרדכי מרקסון שקיבץ את פניני הרב לוברט בספר "שארית נתן", מספר בהקדמה לפנינים הנפלאים, כי חשש שלא יהיה הדבר לכבוד ת"ח כמותו של הרב לוברט. "שהרי כל מה שאצליח לכנס כאן לא יהיה אף דוגמא מעין גדולתו בכל חלקי התורה. אלא גרגרים קטנים בעלמא שנשארו למזכרת בפי תלמידיו". אולם "כ"ק אדמו"ר שליט"א מגור עודדני לגשת למשימה זו. וגם ידידו מנוער הגאון רב"ש שניאורסון ראש ישיבת כוכב מיעקב המריצני לעריכת ספר זה". בהתאם לאופיו הספר מלא גם בחידושי תורה מבריקים. ביניהם אחת שמקשרת את שמו של ר' נתן, שהיה גם שמו שלו, אל מידות ת"ק האמות של הר הבית.[1]

ר' נתן ות"ק אמות של הר הבית (מתוך: שארית נתן פר' בהעלותך)

כמסופר ב"שארית נתן" חייו של הגר"נ לוברט לא היו סוגה בשושנים. הוא גלה ממדינה למדינה ומעיר לעיר. גם לבני ברק הגיע, שם נכנס מיד אצל החזון איש לעסוק בדברי תורה. החזו"א התפעל מבקיאותו ולמדנותו והעיד עליו גדולות. בסוף גילגוליו איווה למושב לו בית ערבי נטוש בשכונת רוממה בירושלים ואת מקום תפילתו קבע בבית הכנסת הסמוך של "שיכון הרבנים" לצד אבי שושלת משפחת אלבוים המעטירה. צאצאי הרב נחמיה אלבוים ז"ל הפכו לנחשוני העליה להר הבית כהלכה בהוראותיו והדרכותיו של ראב"ד "העדה החרדית" הגרי"י פישר זצ"ל. תנועה שמונה כיום אלפי חרדים, חמישים אלף שומרי תורה בשנה, ורבנים מכל החוגים שעולים להתפלל בקדושת הר הבית שחרית ומנחה תמידין כסדרן.

היסטוריה של איסור כניסה להר הבית

עם פתיחת שערי העיר העתיקה בחג השבועות תשכ"ז נהרו המוני בית ישראל אל הכותל, ולמגינת ליבם של שומרי התורה פרץ ההמון לביקורים גם בקודש הקדשים. זאת לפי מדיניות שר הבטחון דאז משה דיין שהר הבית יהיה ליהודים מקום תיירותי בלבד, ואילו מקום של תפילה רק למוסלמים. לפי החלטתו מתפללים יהודים בהר הבית יפונו לכותל על ידי כוחות הבטחון. רוב רובם של הרבנים נחרדו מכך שהר הבית הפך למקום שבו נכשלים רבים כל כך באיסור הכניסה לתחומי העזרה וקודש הקדשים, חלקם לדאבון הלב אף שיחקו במתחם הרחב במשחקי כדור ואחרים. הרבנים שחשכו עיניהם מכך יצאו לגדור גדר ולאסור כל כניסה אל מעבר לכותלי הר הבית פנימה.

אלא שלמרבה ההפתעה לא כל גדולי ישראל השלימו עם גזירת ההרחקה הזו, במיוחד בשנים הראשונות לשחרורו. מלבד הבית ישראל וראש ישיבת טשעבין ובני לווייתם היו עוד מגדולי התורה שעלו להר הבית. בהתחקות אחר העדויות הללו נחשפתי לעובדה הידועה בחוג תלמידי החזו"א על עליותיהם להר הבית של שניים מגדולי תלמידיו בבני ברק. הגאון רבי יחזקאל ברטלר, רֶבּ חַצְקְל זצ"ל, והגאון רבי יעקב ישראל פוֹזֶן זצ"ל לימים אב"ד בית דינו של הרב נסים קרליץ. הם היו נטהרים בטבילה ובאים אל תוך שערי הר הבית כדי להיות בקודש פנימה. שני גדולי ההוראה הללו הפכו למחותנים כאשר הרב אליהו פוזן אשר ממלא היום את מקום אביו כאב"ד בית דינו של הרב קרליץ, לקח לו לאשה את בתו של רב חצקל זצ"ל.[2]

ראש מינהלת הר הבית הרב שמשון אלבוים בלווייתו של הגרי"י פוזן זצ"ל (צילום: באדיבות המצלם)

גם בקרב גדולי ירושלים מצאנו מי שהיו עולים להר הבית, כאשר השלטונות איפשרו זאת או שהצליחו להתגנב פנימה. חלקם לאורו של ראש ישיבת עץ חיים הירושלמית הגאון רבי יחיאל מיכל טיקוצ'ינסקי, אשר חקר וליבן את גבולות הר הבית בסדרת ספריו "עיר הקודש והמקדש", חמישה כרכים גדושים מלווים במפות, תצלומים ותרשימים. הגרי"מ טוקצינסקי זצ"ל מקיף את שלל הנושאים ההלכתיים הקשורים בהר הבית ובבית המקדש. קדושת המקום והמחיצות. הדינים הנוגעים לזמן הזה, כולל אפשרות לבנין מזבח והקרבה בזמן הזה. יצויין שכאשר עלה החזו"א לראשונה לירושלים בחייו בשנת ת"ש, טרם נסע לכותל עלה לבית הגרי"מ טיקוצ'ינסקי וליבן עמו את הלכות הגישה עד לכותל. עפ"י המסופר בספרו החזו"א קיבל את דעתו.

חסידי גור וחרדים מקהילות שונות בהר הבית (צילום: באדיבות המצלם)

דעת הגרי"מ טוקצינסקי

הגרי"מ טוקצינסקי מסיק בספרו שניתן לבנות בית כנסת בהר הבית בזמן הזה. הוא אף מוסיף שאם נזכה לכך ברשות וברשיון, תהיה זו סגולה לבנין בית המקדש ולגאולה השלימה. "בזמן שתהא ברשותנו לבנות בית תפילה במקום המקדש, בטרם ביאת המשיח, בנין בית תפילה בהר הבית קודם לעזרה ולמקום החיל. ומקום כזה קל להגביל את גבולו. וכשתהיה לנו הרשות והרשיון ותהא הנפש כסופה לבית תפילה שכזה, בהסכמת ראשי התורה, יהא דרוש להעמיד משמרות שלא יכנסו לשם אלא הטבולים במקווה, טהורים מטומאה היוצאה מגוף. ובית תפילה שכזה, לו יהא אפילו בהר הבית, ומכל שכן לכשנזכה להקים מזבח ולהקריב עליו קרבן ציבור, תהא זאת מן הסגולה לתקומת יעודנו, לבנין בית קדשנו ותפארתנו ולהופעת הגואל אשר יגאל את עם ישראל, להגאולה השלימה בחומר וברוח. והלכו גוים ועמים לאורו ומלאה הארץ דעה את ה'".

ראב"ד עדה החרדית ומשפחת אלבוים

ראב"ד העדה החרדית ורבה של שכונת זכרון משה רבי ישראל יעקב פישר זצ"ל הפך כאמור למורה דרכם ותומכם של משפחת אלבוים המפורסמת במאמציהם לחידוש עבודת המקדש ושיבת ישראל להר הבית. הסכמות שונות תשובות והדרכות רבות העניק להם, כולל הזמנה לשאת דברים בנוכחותו בבית מדרשו "זכרוןן משה" בין קבלת שבת למעריב. אחד מפסיקותיו שבו הוא דוחה עוד טענה לאסור את העליה להר הבית בזמן הזה אף הובאה בספרו בשו"ת "אבן ישראל" (סימן קס"ג). הנהו בריוני אף תקפוהו על תמיכתו בכך, אבל הוא לא שת לבו להם. האדמו"ר מליזענסק ירושלים הרב אלימלך שיף זצ"ל היה מזכיר תדיר את מה ששמע מהגרי"י פישר: "בשחרור הר הבית בשנת תשכ"ז היה עלינו לפרק את המבנים הערביים ממקום מקדשנו, לבנות מזבח ולהתחיל בהקרבת קרבנות. בעשייתנו זאת מיד היינו נושעים".

כתבי גאוני ירושלים לעידוד ותמיכה בפעילות המעשית לבנין בית המקדש

הגאון רבי שרגא פייבל פראנק רבה של שכונת ימין משה בירושלים ודיין בביד"צ פרושים, נמנה גם הוא על דורשי המקדש, חידוש העבודה והעלייה להר הבית בזמן הזה. במאמרים שכתב ופירסם פתר אחת לאחת את המניעות שהעלו מחברים שונים. במכתב שכתב יחד עם רבה של נתניה הרב דוד שלוש ורבנים נוספים כתב כי "דורנו זכה לחזות בכיבוש הר הבית מידי צר ואוייב, אולם טרם נגאל ההר מבחינה רוחנית. תכלינה עינינו בצפותנו להשתחוות ולשפוך שיחנו במקום הגדול והקדוש, ואין אנחנו יכולים לעלות ולראות מפני הודעת הרבנות הראשית לישראל שאסרה את הכניסה לכל שטח הר הבית, גם למקומות שאליבא דכולי עלמא הכניסה מותרת בהם כיום. וזוהי גזירה שאין הציבור יכול לעמוד בה מרוב חשקם לחזות בקודש". מרוב תמיכתו הפך הרב פראנק את ביתו למוקד פעילותם של משפחת אלבוים לעידוד העליה להר הבית, וכתובתו התנוססה על חומרי ההסברה לעליה להר הבית כהלכה.

בדברים שנשא בשנים מאוחרות יותר כבר התבטא הרב פראנק בדברים חריפים מתמצית ליבו. את החריפים מדי השארנו שם בקובץ מורשה חלק יא. בדבריו המתונים יותר הוא מתנה את נפשו. "כואב הלב שחלקת השדה עדיין בין שוביה. הכלי יקר אומר שעצם ההסתכלות כבר מטהרת ומקדשת את נפשו של ישראל. אפילו זאת שוללים מאתנו. השכינה רוצה לראות אותנו ולא אותם. באים לאסור ולהחמיר על מי? הרי רוצים לדחות כאן את רגלי השכינה. צריך לגשת לפעולות ממשיות. את "ויאמר אני אגאל" צריך לשמוע מכל מי שכואב לו. יש מהנדסים שמדדו אך מפחדים לומר זאת. כמובן שכך זה לא ילך. כל אחד צריך לומר את האמת ואז נזכה להיות הגואלים".

ראש כולל וראב"ד חיפה הגרי"נ רוזנטל

מסורת מרתקת על גדולי ירושלים שעלו להר הבית הוזכרה פעמים רבות על ידי הראשון לציון הגר"ש עמאר בשם מורו ורבו הגאון יעקב ניסן רוזנטל אב"ד חיפה זצ"ל, שהיה מנהגם לעלות להר הבית במקומות שהיתה להם מסורת שאיננו בתחום העזרה. בראיון לגליון ראש השנה של עולם-קטן (567) סיפר הגר"ש עמאר כי "נכון גם שעלו בעבר אל הר הבית. הייתה להם מסורת. גם הרב שלי הרב יעקב ניסן רוזנטל עליו השלום, עלה להר הבית לפני קום המדינה".

הגרי"נ רוזנטל זצ"ל הרחיב על כך בעצמו באחד משיעוריו הקבועים בישיבת נהר דעה בנהריה. שם הוא סיפר לתלמידים בגילוי לב: "אתם יודעים שאני מתיר לעלות להר הבית. מי שיודע על עצמו שהוא טהור, טבל, מותר להיכנס לשטח שהוא מחנה לויה השטח הסמוך לכותל. אני מתיר והתנועות שמעודדות עליה להר הבית אכן אומרות זאת בין השאר בשמי". הרב רוזנטל סיפר להם גם על אכזבה שנחל פעם בענין: "רציתי פעם לעלות להר הבית כשהייתי בירושלים בתשעה באב. טבלתי מערב תשעה באב, נעלתי נעליים שאינם מעור כמובן ובאתי לעלות ולא נתנו לי".

בספרו "משנת יעקב" על הרמב"ם פוסק הרב רוזנטל כי מי ש"עולה להתפלל שם מתוך רגש קודש להיות קרוב יותר למקום קודש הקדשים, ובפרט שרצונו להתפלל על חורבן הבית שיבנה במהרה בימינו, הוי שפיר צורך מצווה". בהמשך דבריו שם הוא מוכיח מדברי הרמב"ם שמותר להיכנס בזמן הזה להר הבית, (ולמי שטהור, גם לעזרה), ודוחה את מי שפקפק לומר שמותר לעלות רק לדבר מצווה מיוחדת.

אנקדוטה מעניינת היתה כאשר שימש הגר"ש עמאר שליט"א כראשון לציון והרב הראשי וחלק על מי שהציעו להשתמש בפועלים גויים בהר הבית. הרב עמאר דרש להעדיף דווקא יהודים ובמיוחד יראי שמים שיטבלו לשם כך במקוה תחילה. היה זה בקשר לשיפוץ אבני הכותל בתיקונים הנדרשים אשר צריך לעלות לשם כך להר הבית. לפי פסקו של הרב שהשיב אל הקרן למורשת הכותל "את הבניה במקום המקדש יש לעשות רק על ידי יהודים". "העליתי דבעינן יהודים. הטוב טוב שיתקנו יהודים יר"ש. ועליהם לטבול בכל יום במקוה טהרה. כדת וכדין. דבעל קרי אסור ליכנס להר הבית. ובטבילה במקוה יוצאים מטומאה זו. ואע"ג דכולנו טמאי מתים. ואין לנו אפר פרה אדומה להיטהר מזה, מ"מ זה לא מעכב. שהרי טמא מת מותר להיכנס להר הבית. שלא אסרה תורה אלא במי שיצאה טומאה מגופו". (שו"ת שמע שלמה. או"ח סימן ו').

תגובת גורמים רשמיים בחסידות גור אודות הטענה שהבית ישראל עלה להר הבית

בין חסידי גור שאישרו את הפרטים היו שביקשו להדגיש כי הבית ישראל עלה להר הבית עוד לפני פרסום כרוזם של גדולי ישראל שקראו לא לעלות למקום עקב חששות שונות. ביניהם החשש שמא עמי הארץ יעלו ללא הכנה כהלכה או ייסחפו פנימה ללא הבחנה בין גבולות הר הבית לגבול העזרה האסורה בכניסה ללא הזאת אפר פרה. לפיכך, טענו לומר שאין בעליית הבית ישראל להר הבית ראיה להיתר, וחסידי גור אינם נוהגים לעלות לשם.

חרדים בתפילת מנחה בהר הבית (צילום: באדיבות המצלם)

מדוע הבית ישראל לא חתם על כרוז איסור עלייה להר הבית?

בעקבות כך הלכתי לבדוק את כרוז הרבנים בתשכ"ז. מה הופתעתי להיווכח כי מבין עשרות הרבנים החתומים עליה נעדרים חתימותיהם של שני גדולי הדור הללו. גם הבית ישראל מגור וגם הברכת שמעון מטשעבין שכאמור כיהנו כחברי מועצת גדולי התורה, אינם חתומים על הכרוז שנועד לאסור את העליה להר הבית!

באופן מפתיע או שלא בדיקה מעמיקה יותר העלתה תגלית עוד יותר מעניינת שכדי לעמוד עליה נחזור להמשך שיעורו המרתק של הגרי"נ רוזנטל בישיבה בנהריה: "רצו להחתים אותי על כרוז האוסר עלייה להר הבית, אך לא הסכמתי. הם רצו שלא יעלו להר הבית מתוך החשש שיעלו גם אנשים שלא בטהרה. אמרתי שאם ינסחו זאת כך שקוראים לא לעלות מחשש שיעלו שלא בטהרה וכד', אני מוכן לחתום. אך לאסור כאיסור גורף, זה לא אמת. היו צריכים לנסח זאת אחרת" אמר הרב רוזנטל והוסיף "עכשיו יש כאלו שלא מדברים איתי בגלל שלא הסכמתי לחתום. אך מה לעשות, זו האמת".

הסטייפלר והר הבית

ובחזרה אל הבית ישראל. בגליונות דברי תורה מפי האדמו"ר מחוג חתם סופר ב"טיש" של ליל שבת קודש פרשת נשא תשע"ז, מספר האדמו"ר כי בהקשר למאמצי הסטייפלר לפרסם כרוז שכתב נגד העליה להר הבית בימים שאחרי ששת הימים. אז כאמור התרחשה עליה עממית המונית למקום הקדוש, של המוני בית ישראל שהתרגשו לעלות להר הבית אחרי אלפיים שנות איסורי וגזירות על השליטים הגויים ששלטו בו מאז חורבן בית המקדש. כאשר הם לא מודעים לחומרת איסור הכניסה שלא כהלכה, עלו לשם המון העם ללא שום הכנה, ללא טבילה, בנעלי עור, והחמור מכל נכנסו לא רק בתחומי העזרה האסורים אלא אף לשטח ההיכל וקודש הקדשים. בעקבות כך התגייס הסטייפלר ונעמד בראש המאמץ לגדור גדר שלא לעלות כלל להר הבית, אפילו למקומות המותרים. הסטייפלר חפץ היה בהצטרפות הבית ישראל אל האוסרים, וביקש ממנו להוסיף את חתימתו על הכרוז שניסח על איסור העליה להר הבית. אולם מסיים שם האדמו"ר מחוג חת"ס את הסיפור במילים ספורות וחתומות, "אך לא אסתייע מילתא". סתם ולא פירש, מדוע לא הצטרף הבית ישראל.

נראה כי תגלית עלייתו של הבית ישראל עצמו להר הבית שופכת אור על הפרשה, ומגלה לכאורה את סיבת הימנעותו וסירובו לגזירת איסור העליה. שהרי בניגוד לאלו שלא ידעו את תחומי גבולות הקדושות השונות בהר הבית, הבית ישראל הכיר אישית את היודעים ואף סמך עליהם בעצמו הלכה למעשה.

הסבר הסטייפלר מדוע הבית ישראל לא חתם כנגד עלייה להר הבית

תלמיד הסטייפלר הגר"א הלוי הורביץ שכתב את ספרי "אורחות רבנו" מתאר בהרחבה את מאמצי הסטייפלר ועיסוקו הרב ביצירת איסור העליה. הוא מביא שם שהבית ישראל אכן סירב מפורשות לבקשתו להצטרף לאוסרי העליה. מעניין עד משעשע הוא הנימוק המתחמק שמובא בשם הבית ישראל על ידי הגר"א הורביץ: "בקשני מו"ר שאחתים גם את האדמו"ר מגור זצ"ל הבית ישראל שהיה אז בחיפה. דיברתי עמו בטלפון באמצעות משמשו שעמד על ידו, (הרבי בעצמו לא הי' מדבר בטלפון), וענה לי שכרוז זה שייך לרבנים, ולא לאדמורים. ולא חתם".

בקשר למה שהזכיר באורחות רבנו ש"הבית ישראל היה אז בחיפה", מעניין לציין את קשרי ההיכרות הקרובים של הבית ישראל עם הגרי"נ רוזנטל שכאמור היה מתומכי העליה להר הבית כהלכה. הבית ישראל היה מגיע לנפוש בעיר חיפה מדי שנה. היה עולה אל הגרי"נ רוזנטל, ואף מעניק בידו 1,000 לירות מדי שנה בשנה, כדי לתמוך בכולל החלוצי הראשון שפתח הרב רוזנטל בחיפה. סיפורים מעניינים נכרכו סביב אותם מפגשים. בתמונות של הבית ישראל בחיפה שמופיעים בספר "בית ישראל להבה", נראה הבית ישראל עולה לביתו של הגרי"נ רוזנטל, ואף משתתף בשבע ברכות במשפחתו.

מעניין לציין שהסטייפלר עצמו השתמש גם הוא בהתחמקות מהסוג הזה כפי שמסופר ב"אורחות רבנו". גם הוא בהקשר לכרוז רבני, כאשר ביקשו להחתים את הסטייפלר להצטרף לקביעת צום "פוליטי" כלשונו. בערב ראש חודש סיון תש"ל הכריזו רבני ב"ב תענית ציבור. מספר הגר"א הורביץ: "מרן הגר"א שך לא הי' חתום, וכן לא מו"ר [הסטייפלר]. ואמר לי הגרח"ק (שליט"א), שאביו אמר לו שבאו אליו שיחתום וסרב, ודחאם בדיחוי "עדין" שאינו רב. ואמר מו"ר שגזירתם "פוליטיקה". היות והמועצה הדתית בב"ב הכריזה על יום שלפני זה כ"ח אייר כיום חג לשחרור ירושלים, וגזרו הם למחרת לאפוקי מהמועצה הדתית שהם מתנגדים לה. ואמר מו"ר שאין צורך לצום כי אינם רבני כל העיר. כי כל אחד מהם יש לו רק חוג שלו".

חרדים בהר הבית (צילום: באדיבות המצלם)

בסופו של דבר הסטייפלר עצמו גנז ולא פרסם את כרוז האיסור שכתב בעמל רב, תיקן גרסא אחר גרסא ואף הספיק כבר להחתים עליו כמה רבנים ואדמו"רים. יתכן שסבר וקיבל את התנגדות הבית-ישראל. ויתכן שלהיפך. אולי חשש שהעדר חתימתו של הבית ישראל תביא לפרסום עמדתו ועלייתו, וייצא שכר כרוז האיסור בהפסדו. ומי יעמוד בסוד קדושים. באורחות רבנו מציין לנימוק נוסף מפיו, שאחר הכרוז של ראשי הישיבות שיצא בענין, התייתרה כרוזם של גדולי בני ברק.

קרבן פסח, הבית ישראל והגרי"ש אלישיב

סיפור מרתק נוסף מהבית ישראל בקשר להר הבית מסופר על ידי האדמו"ר מטאלנא שליט"א. לקראת אחד הפסחים הראשונים שלאחר שחרור הר הבית, הגיעו מאת הגרי"ש אלישיב אל הבית ישראל שליחים שביקשו לחדש את מצוות קרבן הפסח. הגרי"ש זצ"ל טען שכל הדרישות ההלכתיות פתורות ומן הדין ניתן להקריב את הפסח בזמן הזה, אלא שצריך לשמוע את דעתו של מנהיג הציבור כהבית ישראל. בין העניינים שנידונו היו איתור מקום המזבח, כהנים מיוחסים, הקרבה בטומאה ועוד. כאשר עלו אל הבית ישראל נשא אף הוא ונתן איתם בסוגיא. כאשר הגיעו לשאלת ההקרבה בטומאה שלגביה נטען שהלכה מפורשת היא ש"טומאה הותרה בציבור". נענה האדמו"ר הבית ישראל ואמר: "את הטומאה אני רואה, אולם הציבור אינו נראה…".

צילומים שונים שהגיעו לידי "כיכר השבת" מלמדים כי לאורך השנים היו מעט מחסידי גור שנצפו בהר הבית מפעם לפעם. חלקם אף מתלמידי החכמים שבהם. אחד המפורסמים מביניהם הוא מבניו של בעל ה"נחלת משה" זצ"ל. תלמיד חכם מופלג כשלעצמו שגם הוא ידיו רב לו בחכמות העולם כהרב לוברט בשעתו. בדיקתי מול מינהלת הר הבית העלתה כי גם כיום ישנם מחסידי גור שעולים להר הבית לאחר טבילה ולפי כל דקדוקי ההלכה.

אפונדתו או פונדתו?

נסיים עם פנינה תורנית של בעל הברכת שמעון מטשעבין שעלה להר הבית יחד עם הבית ישראל. בקובץ ישורון פורסם חידושו בענין איסור הכניסה להר הבית באפונדתו החגורה לו מבחוץ. רש"י מפרש זאת חגורה, ואילו הרמב"ם מפרש זאת כתונת של זיעה. הברכת שמעון עובר על המקומות הרבים שמושג זה מוזכר בחז"ל, ומוכיח שאת שני הפירושים קשה להלום בכולם. את הקושיות המתעוררות פותר ראש הישיבה באימוץ שני הפירושים גם יחד. מתוך הוכחה מספר "הערוך" שמעלה שני ערכים נפרדים, אחד ל"פונדתו" ואחד ל"אפונדתו". הברכת שמעון מיישב בכך כל סוגיא בהקשרו. אפונדתו הוא חלוק של זיעה, ופונדתו הוא סוג של חגורה. ואלו ואלו דברי אלקים חיים.

[1] פנינה נוספת מאפיינת מפי הגר"נ לוברט מביאים תלמידיו בספר "דף על הדף" עמ"ס פסחים. היא בסוגיית "הגיעני כפול" כתב רש"י: "כהן שאינו מודה בעבודה, אף במגונה שבהם". ,וצ"ב מאד שנקט רש"י לשון כזו "אף במגונה שבהם" לגבי עבודת המקדש. ומה שייך לשון מגונה בזה. ובפרט בסוגיה של לשון נקיה. ומו"ר הגה"ח ר' נתן לוברט זצ"ל אמר שצריך לנקד דברי רש"י "אף במגנה". היינו אפילו שהכהן רק מגנה ומזלזל את העבודה, כבר אין לו חלק בכל העבודות שבכהונה עכ"ד ודפח"ח".

[2] תגובה רשמית קיבלתי מאחד מגאוני בני ברק, שהגאונים הנ"ל לא נכנסו להר הבית, אלא רק לשער הר הבית, ובכל זאת טבלו מטו"ק. גם מגורמים רשמים בחסידות גור וישיבת טשעבין קיבלתי תגובות שלא ידוע להם על הנאמר בכתבה זו.

חשוב לציין שגם המקורות בידי כותב השורות המצביעות על כך שגאונים אלו עלו להר הבית, היה זה מיד לאחר שחרורו לאחר מלחמת ששת הימים, ולפני שהתקבע בציבור החרדי את תוקף איסור הרבנים לעלייה להר וכמבואר בגוף הכתבה.

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
86 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
59
אשריהם ישראל, יש הרבה חרדים אנוסים שעולים להר בטהרה בסתר
אריה
58
מצווה גדולה לעלות להר קדשנו להר הבית לבנות בית מקדש לה', שנאמר "ועשו לי מקדש" [פרשת תרומה] כל המתרשל ממצווה גדולה זו, ומתעלם מצער גלות השכינה הקדושה, אוי לו, **** אוי לנפשו, אוי לו בזה, **** אוי לו בבא, מה יענה ליום הדין, מה יענה ליום התוחכה ....
ירמיה
57
לאלו שמפחדים פחד מוות מיעדנו, לכבוש את ההר כמצוה עלינו בתוה
שבתי

הצגת כל התגובות

56
בסוף האמת תנצח כי ההתנגדות לעלייה להר בית ה' היא התנגדות השקפתית ולא הלכתית ביסודה
יעקב גולדן
55
כל הכבוד על הבעת העדויות הנפלאות האלו! אכן ברור שעל פי עיקר הדין מותר לעלות להר הבית לאחר טבילה כהלכה למקומות המותרים, ואשרי הזוכים לכך גם בימינו על פי הרבנים הגדולים המתירים עלייה להר הבית כהלכה.
גאולה
54
נפלא ביותר
יוסי
53
חמור מאוד. דמי כל מי שיעלה חלילה כתוצאה מדברים אלו לכאורה תלויים בו. לא מפרסמים דברים כאלו בלי התייעצות עם מרנן ורבנן גדולי הדור. קלות דעת נוראה.
אחד העם
העניין שמתברר שגם אחרי שאסרו מאות חילונים הגיעו ונכנסו לקודש הקודשים באין מפריע ומאז שהתחילו לעלות בטהרה גם שוטרים וגם חילונים טובלים ומקפידים. יוצא שהמציאות בה חששו היא לא היתה נכונה
דוד ש
52
לא היה לא נברא! הבית ישראל מגור אף פעם לא עלה להר הבית! מי המציא את השטויות הזה שיתבייש!
פנחס
51
הרב יעקב ישראל פוֹזֶן היה עולה בקביעות להר הבית* (ממש ושלא ימכרו לך סיפורים), ומחותנו הרב יחזקאל ברטלר, לא היה מתקרב אף לא לכותל. * מקור שיחה מוקלטת בעניין עם הרב יעקב פוזן בעצמו
עוד אחד
50
נפלא ביותר! )הארה- כמדומני שהרב רוזנטל חזר בו מהיתר העלייה בפועל, כך מספר הגר"ש עמאר(
מרדכי
49
גם העולים, וגם מי שעדיין לא עולה, מכוונים לבניין הבית, כציווי התורה וכנפסק ברמב"ם (בית הבחירה פ"א ה"א) השאלה כיצד מתקדמים לשם למעשה
"מצוות עשה לעשות בית להשם"
48
יש עוד רבנים שהתירו עליה להר הבית, חלקם אני יודע אישית: הגרז"נ גולדברג זצל, הרב שריה דבליצקי זצל, הרב הדיין יצחק ברקוביץ, הרב מאיר מזוז, הרב הדיין עורך שס שוטנשטיין חיים מלינוביץ זצ"ל, הרב טנדלר בשם חמיו הרב פיינשטיין זצל, הרב הדיין שלמה דיכטובסקי הרב אשר וייס
אברהם בן אשר
47
רואים שגם בחרדי בני ברק מנצנצים הירהורי תשובה..ויה"ר שיהפך להם לבבם הערל והאטום ויהיו אוהבי ציון וירושלים, ישרתו את עם ישראל נאמנה בצבא ההגנה לישראל, יעלו בהמוניהם להר הבית בקדושה ובטהרה ויבנו את בית המקדש בקרוב בפועל ממש.
יחיאל מיכל ארליך
46
אתה רוצה לגרום לעוד אינתיפדה ? חוץ מזה,ידוע מגדולי הדור שאין כהנים מיוחסים בוודאות, ואף אחד לא יודע מקום המזבח,ואין בגדי כהונה ותכלת (למרות כל הסיפורים ).לכן לא שייך להקריב שום קרבן. זה כל מה שחסר כדי לקרב את הגאולה...... או להרחיקה ?
יעקב
בדיחה שיהודים נרצחים כבר אלפי שנים כי הם יהודים. ויש כאלו שעדיין.תקועים בגלות וחושבים שאינטיפאדה נגרמת בגלל עליה
דוד ש
45
אין מחלוקת שאין מצוה כעת,לעלות להר, משחק באש של איסור כרת והבערת המזרח התיכון
יצחק
44
לא מספיק טבילה גם צריכים הערב שמש...
יהודה
הערב שמש רק למחנה שכינה (=עזרה וחיל), אליו ממילא לא מתקרבים. בהר עצמו טבול יום מותר.
מייחל לבנין
43
הכל ציטוטים מפוברקים שאין להם שום סימוכין, דעתם של כל גדולי ישראל ללא יוצא מן הכלל שהעולים להר הבית עוברים באיסור כרת, בתקופה הראשונה לאחר שחרור הכותל דאג הרב אלישיב למימון של שומר שיתריע בפני הבאים לאזור על איסור העליה להר הבית
אברהם חיים
לך תלמד קצת את הנושא ואל תהיה ניזון מרב אחד שמדבר ככה . להגיד כל מי שעולה זה וודאי כרת זה בורות
דוד ש
42
הטיעון היחיד בדורנו לאי עלייה להר הבית (שהרי לפי ההלכה אין כל איסור כלל) הוא מצד "ללכת אחר תלמידי חכמים" ובשל כך הם מציירים באופן קבע שכל המתירים "כולם קמיה כלא".
חננאל
41
לאלו שמפחדים פחד מוות מיעדנו, לכבוש את ההר כמצוה עלינו בתוה"ק ולבנות את בית המקדש כמו שעשו החשמונאים, על זה אמר משרע"ה אל תירא ואל תחת, אנחנו כעם צריכים לעלות בטהרה בלי שום פחד, בלי שום המצאת איסורים וכריתות חדשים, יש לנו ידיעה ברורה מה הם המקומות המותרים, ייש"כ להצדיק ר' ישראל על הכתבה המדהימה
שבתי
40
לך לקדושת ציון
מנסה לנרמל דברים מוזרים?
39
מצוה גדולה לעלות אל הר הבית במקומות המותרים אנחנו ידועים איפה מותר , חשש זיבה לא נכון בגלל שזיבה לא שכיח ע' תויו"ט טהרות ז'ו' , וע' בכל זה בריתי יצחק עליה להר הבית נמצא באוצר החכמה ובאתר בריתי יצחק
המעורר
38
בספר מכוחם של ר' שמואל מרדכי מינץ ז''ל שיצא לפני כחודש, יש גילוי מעניין בנושא מאת הבית ישראל והאמרי חיים שהתנגדו לאיסור גורף, והפשרה שניסח האמרי חיים בכרוז מועצת גדולי התורה...
זאב
37
ברוך ה. 'שהאמת נחשפת הגיע הזמן לבנות את בית המקדש ולקיים את מצוות " ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם"
חיים
36
לקראת ט באב נעלה כולנו ונביא הגאולה
משה
35
והיה ראשיתך מצער ואחריתך ישגא מאוד, (איוב ח' ז') עליית חרדים להר הבית התחילה בטפטוף של כמה יחידים, "משוגעים" לאותו דבר, עכשיו מדווחים על 50 אלף עולים כל שנה בטהרה להר הבית, והנביא ישעיהו [נ"ד י"ז] אומר, "כל כלי יוצר עלייך לא יצלח"
נצח ישראל לא ישקר
34
יפה מאוד!! יישר כוח! הלוואי ובירור זה באמת יזכה את כל עם ישראל בעזרת ה' לעלות ולהראות בקדושה וטהרה על פי ההלכה. ונשוב אל ה' ואל מקדשו בכל לבנו ובכל נפשנו יישר כוח גדול.
יהודי צדיק
33
מרתק!!! תמשיך להביא חומר איכותי כמו זה.
חואל ויזל
32
לדעתי הבית ישראל לא עלה להר הבית, אין מי שמאשר זאת
לביא..
31
דרכם של בני משפחה של גדולי ישראל שלא פעלו כפי הזרם הרגיל, שאחרי פטירתם מציגים שהם היו כמו כולם (למשל ר' גדליה נדל, ר' שריה דביליצקי, הגרז"ן וכו'), וגם אצל הצדיק ר' יעקב פוזן, מנסים להכחיש שעלה להר הבית, אז יש לי הקלטות שלו שהוא מספר בין היתר שהוא נהג לטבול ולעלות להר הבית, ואפרסם את ההקלטות.
מקורב
30
נו... באמת אלפי חסידי גור לדורותיהם לא שמעו על התגלית הזו ורק ישראל שפירא גילה את הסוד הזה. חלאס עם השטויות האלו
לייש
29
יש לציין שאף על פי שמעיקר הדין לא חוששים לטומאת זב האוסרת את הכניסה להר מכל מקום ראוי להחמיר ולטבול (במים חיים מעיין) על מנת להטהר מזיבה.
ר.ה.
28
גם הרב דב קוק עלה וחתם על מכתב עידוד לעולים
דב
27
ככה מספרים בדותות ומסיתים בתעמולה את ההמון לדבר עבירה של חיוב כרת..
משה
26
היו צריכים להביא את תגובת הרבנים הראשיים
דוד ש
25
כך לא בונים תיאוריה ע"י הבאת שמות וקטעי דברים שלא קשורים (הרב שרגא פייבל פראנק עם כל להט הגאולה שהייתה בו מעולם לא טמא את המקדש ולא עלה להר הבית)
חרדק
24
געגועים עזים לחרדים הנורמלים של פעם....
נחמיה
23
ידוע שיטתו של אדמו"ר מליובאוויטש זי"ע, שהורה לאפשר חוקית ליהודים לעלות לבתפלל בהר הבית, כדי להטיל מורא ופחד על הצר הצורר אתכם. אך לפועל לפרסם דעת הרבנים אשר מצד הלכה שלא לעלות.
יהודי
לא מדויק. בשנים הראשונות הורה שלא לעלות (בגלל חוסר המודעות שהיה אז). בשנים האחרונות נתן לגיטימציה (ואף עודד) לעלות
חב"דניק
גם לא מדויק. הרבי לא עודד לעלות. יש הבדל בין העובדה של מניעת יהודים לעלות להר הבית מצד הממשל מצטייר כרפיסות וכניעה לבין עידוד עלייה.
גם חבדניק
לא נתן ליגיטמציה ולא עודד, אסר באיסור חמור ופרסם דעת הרבנים שמבחינה הלכתית אסור לעלות
חבדני"ק
כלל לא, אתה מסלף.
זו כלל לא היתה דעת הרבי
22
כיום שאפילו ללא בעיה הלכתית עליה להר זה ממש פיקוח נפש. היום שכל הדיוט רואה את המצב בו המדינה מוקפת אויבים בעלי יכולות להחזיר אותנו לתקופת האבן לפחות ורק ניסי ניסים מחזיקים אותנו כאן, לפרסם כתבה זו זה מעשה רשע
רשע מרושע
כשהר הבית נסגר ליהודים בשומר חומות חמאס ירה טילים ושנה שעברה הם איימו שיירו טילים אבל בגלל שיהודים לא פחדו ועלו הם לא העיזו לירות! על זה המלחמה, על הר הבית! אנחנו צריכים להבין שזו מלחמת המקדש!
מאיר הוכמן
אתה ממשיך בדרכו של הדוכס פנגר כמובא בחז"ל שיעץ לטיטוס להחריב את ביהמ"ק - ולריב"ז טען שהוא בכלל דואג ליהודים, שהגויים נלחמים בהם בגלל רצונם בביהמ"ק - וריב"ז קילל אותו
יהושע
מה שכתבת נשמע כמו ספרד ב1492
עולה להר בגאווה יהודית
אתה מבלבל את המוח. היום, כשאלפים עולים לשם ומתפללים שחרית ומנחה במניינים בקול גדול - מוכח יותר מתמיד שאין כל סכנה בדבר. ושליחות מיוחדת להגדלת כבוד ה' בעולם, במצב של חילול ה' על ידי הערבים הטמאים שמבזים את בית קדשנו
דוד
אתה צודק בהחלט !
יעקב
אתה צודק, אבל לך תסביר זאת לחרדים הלאומיים המסכנים שבוטחים בכוח צה"ל, ומתרברבים בכוחה של המדינת כלום הציונית, הם לא מבינים שזה הצלחה זמנית (עד כמה שניתן לקרוא לזה "הצלחה", ובאמת מדובר בכישלון, כי הרי המקום שנהרגו בו הכי הרבה יהודים מאחר השואה זה אצל הציונים).
כנראה שיש יצר הרע מיוחד למינות הציוני!
ברור שאנחנו כאן רק בסיעתא דשמייא. אבל אני לא יודע מאיפה אתה לוקח את הדברים שכתבת? לאיראן יש חיל אוויר?? יש להם F35? יש להם אטום? יש להם הגנה אווירית? אתה בכלל יכול להשוות בין הצבאות??
יענקל
אתה שותף לשמאלנים הארורים של מערכת הביטחון שמשתמשים בטעמים דתיים כדי להרחיק את קץ הימים
רשע בעצמך
21
ידוע שיודעים איפה מותר לעלות על הר הבית והגדולים אסרו בגלל הסכנה שגם אנשים יעלו בלי טבילה מתאימה וגם יפלשו למקומות אסורים
אליהו
20
קצת לא יפה והרבה מטעה לצרף לדיווח חדש ותקדימי, תמונות של אנשים שלכל הדיעות עלו להר למרות קונצנזוס על האיסור ההלכתי של כל הרבנים לא ראוי…
נתי
19
כמה כסף קיבל מר שפירא עבור הכתבה הזו מידי גורמים המעוניינים להצית כאן מלחמת דת?? בושה לכיכר השבת על שנותנים במה לסיקריקים של דורנו המדרדרים אותנו למלחמת דת אכזרית מול שני מיליארד מוסלמים.
יוסף ירושלמי
18
מוזר מאוד חרדים בהר הבית
הם לא חרדים לדבר השם
אתה חרד, ואילו הם חרדים על דבר השם, ועל הר השם ששמם
חרדה
מוזר מאוד, חרדים לא בהר הבית. זה יסוד רגשי הקודש של יהודי. זה מזימה של מערכת הביטחון השמאלנית להשתמש בדת כדי להרחיק את הקץ
הכי מתאים לנו
17
כל הרבנים של כל הגזר החרדי אסרו לאלות להו הבית ולמה הרבנים האלה עוברים על היסור הזה מאפוא יש להם התאר לאלות להר הבית ?
בילם שם
מי שממציא הלכה כאילו אסור לעלות להר הבית הןא חרד לדבר ה'? מי שמתנגד לבניין בית המקדש הוא חרד לדבר ה'? מי שמוותר על מצוות קרבן פסח הוא חרד לדבר ה'?
געצאלע
כל????
??
הם חסידי גוז
💨💨
הגזר החרדי נחטף על ידי עסקנים בריונים שמשתיקים כל מי שלא מוצא חן בעיניהם. האמת של התורה תנצח בסוף
דעעעעעס תיייייירה
16
שקרנים אנשי הכרת של הר הבית שום רב לא התיר איסור כרת . יש כרת בכל הר
יצחק
ע' ברמב''ם פ''ב מהלכות המקדש שכותב במפורש 'שאין איסור טמא מת בהר הביתה עיין שם היטב
אתה שקרן
15
שלשום עליתי להר בקדושה וטהרה. עם כובע וחליפה. מי שלא עולה פשוט מפסיד. חבל
עליתי
14
משחקים באש באיסור כרת, ה
יצחק
13
היום יש חרדים מוזרים מוטציות של חרדים אני קורא לזה ....
חעכ
12
יש עוד הרבה רבנים חרדים שתמכו בעליה להר הבית. הרב זלמן נחמיה גולדברג, הרב משה טנדלר חתנו של הרב פיינשטיין (שאף הסכים עמו לפי דבריו), הרב זילברמן מהעיר העתיקה, הרב חיים עוזר מלינוביץ, ולפי עדויות רבות גם האדמו"ר מחבד. ולהבדלב"ח הרב דב קוק, הרב גולדשטיין ממיצד, ועוד ועוד
תחקיר חסר. יש עוד הרבה
האדמו"ר מחב"ד לא עודד, וכתב על האיסור שבזה. אין כאלה עדויות
אלחנן
11
מי שמאמין לכתבה הזו הוא תמים! בחסידות גור (שכל תנועה של האדמורים נחקקת לעד) לא יודעים כלל מהבית ישראל שעלה להר הבית, וכן אותו דבר על הגאון מטשעבין.
יענקל
10
חסידי גוז
פרסי בדרן
9
זה חסיד גור? זה חסיד בור
הרב שמריהו
8
כתבה מרתקת חשוב לא להיות עם הארץ הלכה פשוטה ברמב"ם ושאר פוסקים שמותר להכנס אחרי טבילה להר הבית חשוב ללמוד ולא סתם לדבר
משה
חשוב לא להיות עם הארץ כי זוהי בדיוק השאלה, היכן הגבולות, היכן הר הבית, היכן העזרה וכו'
יהודי
7
ישר כח עצום על פרסום הכתבה והמחקר המעמיק. כדאי להפיץ את הדברים בכל פורום אפשרי.
שמעון
6
הראי"ה קוק בעצמו אסר!!!
צבי
הגראי"ק זצוקלל"הה ובנו הגרצי"ה אף נזהרו שלא להכניס את אצבעותיהם בין אבני הכותל. עד כדי כך נזהרו והקפידו...
יהודי
5
לדעתו של הרבי מהמ מליובאויטש העליה להר הבית אסורה! כיוון שבזמן הגלות כולנו טמאי מתים ואסור לעלות למקום הקדוש הזה במצב של גלות שאי אפשר לטהר מטומאה זו
ב"ה
4
למה לא כתבתם רבבות חרדים? במציאות של זמנינו שאנחנו רואים בעין, פיברקת. אז למה אתה רוצה שמישהו יאמין לשאר האמור בכתבה שזה לא משוכתב לטובת עולי הר הבית?
אלפי חרדים?
3
החרדים הישנים בעד לעלות, והחרדים החדשים האלימים נגד
בריונים
2
אשריך ר' ישראל שפירא! כתבה מעניינת וחשובה ביותר. תודה רבה!
משה חיים
"אשריך" על מה? על ההמצאות שתומכים באד'זנדה שלך?..
דוד
1
הר הבית של עם ישראל לנצח - עלה נעלה וירשנו אותה
מנחם אב
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים