כיכר השבת

"חובה להעריך את החיילים" • המכתב המלא

למה החרדים לא מתגייסים? ראש הישיבה הגר"י אייכנשטיין עושה סדר בסוגיה הכי בוערת

במכתב ארוך ומנומק, מתייחס ראש הישיבה הליטאי לשבר הישראלי סביב נושא גיוס בני ישיבות: "אלו שעוסקים במודיעין אינם מסכנים את נפשם כמו אלו שעומדים בחזית, אך אף אדם לא יבוא ויטען שאין כאן שוויון" | הוא מבהיר כי "יש להעריך את חירוף נפשם של החיילים", אך גם "יש להכיר במצפונו של בחור ישיבה להקדיש חייו לעבודת ה'" | המכתב המלא (חרדים)

| 129 | כיכר השבת |
היכל ישיבת חברון
היכל ישיבת חברון (צילום: שוקי לרר)

סאגת גיוס תלמידי הישיבות, שפרצה בסערה עם התארכות המלחמה, מציבה את הנושא הרגיש והמורכב ביותר במגזר החרדי בראש סדר היום הישראלי, כאשר הקריאות לגייס את כל לומדי התורה (למעט מאות בודדות של 'עילויים') נשמעת גם מפי אנשי הימין והציבור הדתי לאומי.

ראש הישיבה הגאון רבי יהושע אייכנשטיין, במכתב ארוך ומנומק המתפרסם לראשונה ב'כיכר השבת', עונה על הטענות כנגד אי גיוסם של לומדי התורה ומשיב עליהן אחת לאחת - דבר דבור על אופניו.

ראש הישיבה בוחר להתחיל את מכתבו הנוקב, על חובת ההשתתפות בצער אחינו היהודים: "מספר חודשים אנו נמצאים במלחמה קשה, מול האויבים האכזריים שקמו עלינו לכלותנו".

"קשה לתאר את גודל הכאב והצער העוברים על רבים מתוך הציבור, ההרוגים הרבים, הפצועים, אלו שעדיין נתונים בשבי האכזר, אלו שמפונים מבתיהם כבר זמן רב על כל הקושי הכרוך בכך, אלו השרויים בדאגה מתמדת לשלום בני משפחתם, וכל מי שנפגע בגופו או בנפשו" כותב הגר"י אייכנשטיין.

"חובתנו לשאת בעול בצער הציבור, להצטער צער עמוק על כל אחד שנהרג או נפגע, ולהתפלל שאף אחד לא יינזק יותר" הוא מסכם את הנושא הזה.

הגאון רבי יהושע אייכנשטיין (צילום: באדיבות המצלם)

שיוויון בנטל - האמונה

ראש הישיבה מתייחס במכתבו להסתה כנגד לומדי התורה: "המצב הקיים מעורר בציבור מבוכה רבה, בדבר שותפותם של בני הישיבות החרדים לדבר ה', ועולים כנגדנו טענות מוכרות בנושא שוויון בנטל, שותפות, וגיוס בני הישיבות לצבא".

"הטענות השונות עלולות לגרום לבלבול מסוים וחוסר הבנה גם בקרב רבים מאתנו, ועל כן מן הראוי לדון בדברים ולהעמידם בצורה ברורה, למען נדע את הדרך אשר בה נלך. נבוא להסביר כמה לא נכונה הטענה של "שויון בנטל" כותב הגר"י.

"ביסוד בריאת האדם נאמר בפסוק: "בצלם אלוקים ברא אותו" (בראשית א, כז)" מצטט הגר"י ומסביר: "המובן הפשוט במושג צלם אלוקים הוא שהאדם כולל בתוכו את כוחותיהם של כל העולמות העליונים, וניתן לו הכוח להנהיג ולהשפיע במעשיו על כל הנעשה, שזהו ביאור השם 'אלוקים' - כוח ההנהגה והממשלה".

"זוהי קדושתו העצומה של האדם, שהעולמות העליונים כלולים בו, ובמעשיו הטובים הוא משפיע שפע ברכה והארת פנים בכל העולמות, ואילו במעשיו הרעים הוא הורס ומחריב בהם" כותב רה"י.

הוא מוסיף: "העולם שלנו מושפע ישירות ממה שקורה בעולמות העליונים, ולכן כל מצב של הארת פנים או הסתר פנים בהנהגת הבריאה תלוי במעשיו של האדם, שהקב"ה מנהיג את הכל לפי המעשים שלנו, בהנהגה של שכר ועונש. וכבר האריך ביסודות אלו בספר נפש החיים".

"יסוד זה הוא מעיקרי אמונתנו, לדעת שהקב"ה ברא את העולם יש מאין ומקיימו ומנהיגו בכל רגע ורגע, וההנהגה תלויה במעשים שלנו, שהם הקובעים אם נזכה להארת פנים או לא" כותב הגר"י.

הוא מוסיף בנחרצות: "מי שלא מכיר בכך ותולה את הנעשה ב'כוחי ועוצם ידי', אין זה חסרון צדדי וטפל אלא זו כפירה בעיקרי האמונה של עם ישראל!".

This browser does not support the video element.

תלמידי ישיבת פוניבז' בתפילה לשלום החטופים בליל פורים (צילום: שוקי לרר)

גלות ישמעאל

הוא מתייחס לטענה הכפרנית כי קיומו של עםן ישראל תלוי רק בצבא: "ולמשל הטענה שהשואה קרתה כי לא היה לנו צבא חזק שיגן עלינו, היא כפירה גמורה. השואה היתה קיום של התוכחה האמורה בתורה, בעקבות המצב של עם ישראל קודם המלחמה, כפי שקבעו גדולי הדור הקודם, והכל נעשה בהכוונה משמים. ויעוי' במאמרו של הגרא"ל מאלין זצ"ל בהק' לקובץ התבונה שהאריך לבאר זאת".

"אנו חיים כעת בעומק גלות ישמעאל" כותב הגר"י. "ומבואר בכתבי מוהר"ח וויטאל, שהאופן להינצל מגלות ישמעאל הוא דווקא כאשר מבטלים את המושג 'כוחי ועוצם ידי' ומכירים שאין לנו להישען אלא על אבינו שבשמים, ולה' הישועה. ככל שמתחזקים בתורה ובתפילה ומכירים בכך שהכל תלוי בידי שמים, כך זוכים לישועה והצלה".

חובת ההשתדלות

"אמנם בד בבד" כותב ראש הישיבה, "ודאי שקיימת חובת השתדלות, ובמפורש נפסק להלכה שבשעת סכנה יוצאים להילחם אף כשהדבר נוגע לחילול שבת. ולכן יש כאן חובת השתדלות, כפי שאנו פונים לרופאים לצרכי רפואה".

"אבל ההשתדלות" הוא מדגיש, "היא רק החלק המעשי והצינור שדרכו הקב"ה משפיע עלינו את מה שנגזר מלמעלה, אולם אם לא נגזר כך מלמעלה, ודאי שההשתדלות לא תועיל מאומה, והגזירה מלמעלה תלויה כאמור במעשיו הטובים של האדם".

"ולכן בעת המלחמה, ודאי שקיימת חובת השתדלות וחובה להילחם נגד האויבים. הצבא הם אלו שלמעשה עושים את ההשתדלות, כמו ברפואה שפונים אל הרופא שירפא את החולה, ויש להעריך את עצם הדבר ואת חירוף נפשם של החיילים" הוא כותב את המסר המיועד לבחורי הישיבות והאברכים.

"יחד עם זאת" הוא מחדד את המסר, "עלינו לזכור שהכל בגדר השתדלות, והישועה עצמה תלויה לפי מה שגזר הקב"ה ולפי מעשינו. עלינו להפנים שהתורה מגנא ומצלא, הקב"ה מנהיג אותנו בהשגחה פרטית למעלה מן הטבע, לפי מעשינו, ובלא שתהיה גזירה מלמעלה, לא יועילו כל דרכי ההשתדלות".

ראש הישיבה הגאון רבי יהושע איכנשטיין (צילום: באדיבות המצלם)

ערך לימוד התורה

"והנה בלימוד התורה ישנם שני רבדים שונים" מוסיף הגר"י במכתבו. "הרובד האחד הוא החיוב המוטל על כל יהודי ללמוד מקרא משנה וגמרא ולעסוק בתורה, כפי שנפסק להלכה. אולם מעבר לכך יש מושג של תלמידי חכמים שהוגים בתורה יומם ולילה, המקדישים את חייהם לעבודת ה' ופרושים מענייני העולם".

"בענין זה כותב הרמב"ם (פרק ג' מהלכות תלמוד תורה): 'מי שנשאו לבו לקיים מצוה זו כראוי ולהיות מוכתר בכתר תורה, לא יסיח דעתו לדברים אחרים, ולא ישים על לבו שיקנה תורה עם העושר והכבוד כאחת'" מוסיף הגר"י אייכנשטיין.

"במדרש תנחומא בתחילת פרשת נח, מבואר באריכות הקושי והעמל הגדול הנדרשים בכדי לקנות את התורה שבעל פה, ושהיא מתקיימת כראוי רק במי שממית עצמו עליה. ואומר המדרש, שהקב"ה כרת ברית עם ישראל שלא תשתכח מהם התורה שבעל פה, ולצורך קיום הברית קבע הקב"ה ישיבות בכל דור ודור שהוגים בתורה יומם ולילה, ונושאין ונותנין במלחמתה של תורה" הוא כותב.

התרומה של לומדי התורה

"הישיבות הקדושות הן אלו המעמידות את מסורת התורה שבעל פה בעם ישראל, ממעמד הר סיני ועד ימינו, על ידי שלומדי התורה הוגים בה יומם ולילה ומקדישים לכך את חייהם" כותב ראש הישיבה.

"כותב רבינו יונה (שע"ת שער ג): 'הלא הדבר ידוע כי אין העבודה מתקיימת בלתי על ידי לומדי התורה אשר יהגו בה יומם ולילה, כי הם יורו דעה ויודעי בינה לעיתים לדעת מה יעשה ישראל, והם יעמידוה בישראל לבלתי תשכח מפי זרעם'" הוא מצטט.

"בני הישיבות הם אלו המעמידים את המשך נצחיות התורה בעם ישראל. גיוסם לצבא פירושו הרס והחרבת העתיד של עם ישראל, אשר אין אומתנו אומה אלא בתורתה!"

This browser does not support the video element.

פעילת כוחות צה"ל ברצועת עזה (צילום: דובר צה"ל)

שבט לוי

"כידוע" מוסיף הגר"י לחדד את תרומתם וןמעלתם של לומדי התורה, "אלו שמקדישים את חייהם ללימוד התורה נחשבים 'שבט לוי'. שבט לוי הוא שבט שונה ומיוחד משאר העם, מרומם ומקודש לעבודת השם".

"וכותב הרמב"ם בסוף הלכות שמיטה ויובלות: 'ולמה לא זכה לוי בנחלת ארץ ישראל ובביזתה עם אחיו, מפני שהובדל לעבוד את ה', לשרתו, ולהורות דרכיו הישרים ומשפטיו הצדיקים... לפיכך הובדלו מדרכי העולם, לא עורכין מלחמה כשאר ישראל ולא נוחלין ולא זוכין לעצמן בכח גופן, אלא הם חיל ה'... והוא ברוך הוא זוכה להם' וכו'" הוא מוסיף.

"עוד כותב הרמב"ם: 'ולא שבט לוי בלבד אלא כל איש ואיש מכל באי העולם אשר נדבה רוחו אותו והבינו מדעו להבדל לעמוד לפני ה' לשרתו ולעבדו לדעה את ה' והלך ישר כמו שעשהו האלוקים ופרק מעל צוארו עול החשבונות הרבים אשר בקשו בני האדם, הרי זה נתקדש קדש קדשים' וכו'" כותב הגר"י.

הסיבה האמיתית

"והנה רבים חושבים שבני הישיבות אינם מתגייסים לצבא בעקבות התנגדותנו למדינה ולצבא, או שאיננו רואים צורך בהשתדלות ובדרכי מלחמה" מצטט ראש ישיבה מקצת מהטענות המושמעות כלפי הציבור החרדי.

"ואמנם" הוא מודה, "נכון הדבר שהצבא אינו מתנהל על פי התורה, יסודותיו בכפירה גמורה, ובאופן מוצהר חרט על דגלו להיות 'כור היתוך' עבור צעירי ישראל, לערבם עם החילוניות ולהרחיקם מאבינו שבשמים. אך האמת היא שלא זה עיקר הנושא".

"הסיבה האמיתית היא שבני הישיבות שהם 'שבט לוי', אין זה מתפקידם לצאת למלחמה, כמפורש בדברי הרמב"ם" פוסק הגר"י בנחרצות.

"גם במלכות בית דוד, שבט לוי ישב לעסוק בתורה ולא יצא למלחמה. תפקידו הנעלה הוא לעסוק אך ורק בתורה ובעבודת ה'. ואדרבה, בכוח תורתם הם מגינים על כולם ופועלים לשנות את הגזירה מלמעלה, ורק מכוח לומדי התורה ההשתדלות המעשית יכולה להצליח" הוא מדגיש.

"זאת ועוד" כותב הגר"י, "שכל קיום המדינה הוא רק בזכות שנותנים את האפשרות לעסוק בתורה. אחרת לא היה כאן שום קיום".

הגר"י אייכנשטיין עם תלמידי ישיבת יד אהרון (צילום: באדיבות המצלם)

שיוויון בנטל! האמנם?

"מכאן נבוא לדון בטענת השוויון בנטל. ברור שעם הנמצא במלחמה הוא מחולק, ולא כולם נושאים בנטל המלחמה" ממשיך ראש הישיבה לפרוס את משנתו הסדורה.

"רבים האזרחים שאינם בנטל המלחמה, ביניהם אוכלוסיות שלמות הנדרשות לקיום המערכת האזרחית, שהיא חשובה לא פחות, ולפעמים אף יותר. וניתן דוגמא להמחשת הדברים מעצם התנהלות הצבא בעת מלחמה" הוא מקדים.

"הנה", כותב הגר"י, "במערכות הצבא ישנם תפקידים רבים ומגוונים, יש חיילים שנלחמים בחזית, ויש חיילים שאחראים על המודיעין, על מערכות ממוחשבות, על לוגיסטיקה ועל שאר הדברים".

"אלו שעוסקים במודיעין אינם מסכנים את נפשם כמו אלו שעומדים בחזית", אך אף אדם לא יבוא ויטען שאין כאן שוויון, שהרי כל בר דעת מבין שללא המודיעין הסכנה היא עצומה, ואדרבה – הם מגינים על הלוחמים ומורים להם את הדרך" כותב ראש הישיבה.

"הצבא מורכב מתפקידים רבים, וכל אחד צריך למלא את תפקידו האישי בכדי שהצבא יוכל להילחם, ובוודאי שאין מקום לטענות בנושא שוויון" כותב הגר"י.

"עם ישראל מחולק בתפקידים שונים. אחת החלוקות העיקריות היא בין שבט לוי לשאר העם. שבט לוי קדוש לעבודת ה' ומקיים את נצחיות התורה, והוא חלק בתוך עם ישראל שיש לו מהות אחרת ומיוחדת. תפקידו להתמסר ולהקדיש את עצמו ללימוד התורה ועמלה, ולהיות חיל ה', וכלשון הרמב"ם 'לפיכך הובדלו מדרכי העולם'" מסביר הגר"י אייכנשטיין.

הוא מחדד את הדברים: "ובשעה שמתנהלת מערכת צבאית של מלחמה באויבים, שבט לוי כלל לא שייך לכך. הוא לא חלק מהמערכה הנלחמת, ואינו מיוצאי צבא!".

תורה מגנא ומצלא

ראש הישיבה חוזר להרחיב על תרומתם של לומדי התורה למערכה: "ומעבר לכך, רק בזכות לימוד התורה שהיא 'מגנא ומצלא' אנו זוכים להארת פנים. כאמור כל ההצלחה תלויה בהארת פניו של הקב"ה אלינו, ובלי לומדי התורה הסכנה היא עצומה ואין לנו שום הגנה אמיתית".

"כל אחד שיושב ועוסק בתורה" הוא כותב ברגש, "ממלא את תפקידו המיוחד וכולם מוגנים בזכותו! וברור שאחת מהזכויות הגדולות העומדות למדינה היא העובדה שהיא תומכת בתלמוד תורה!".

חרדים בלשכת הגיוס (צילום: Photo by Avshalom Sassoni/Flash90)

בלבול פנימי

"הבלבול הקיים אצל רבים או תחושות נחיתות על חוסר התגייסות ונשיאה בעול, נובעות מכך שלא מאמינים בלב שלם בכוח התורה ושהכל למעשה תלוי בסייעתא דשמיא, ולכן מתבלבלים כששומעים טענות שוויון למיניהן וטועים לחשוב שיש צדק בדברים" כותב הגר"י.

הוא מוסיף להסביר: "אולם מי שמכיר בבירור בחשיבות מקומו ועד כמה הוא מגן על כולם, אינו מתבלבל כלל וכלל. ובפן המעשי עלינו לחזק בנו את ההכרה הזו, להוסיף עוד ועוד בלימוד התורה ועמלה ובתפילה להקב"ה שנזכה להארת פנים".

סרבני מצפון

ראש הישיבה חושף את מסיכת הצביעות מעל פניהם של דורשי הגיוס: "והנה ישנם רבים מכלל הציבור שאינם מתגייסים לצבא, בטענה שהם שוחרי שלום ומתנגדים באופן עקרוני לשימוש באלימות ודרכי מלחמה (המכונים פציפיסטים)".

"זהו פטור חוקי מטעמי מצפון, וקיימת הבנה בכלל הציבור שאין לגייסם לצבא כנגד מצפונם הפנימי. אך אם קיימת הכרה במצפונם בכדי לפטור אותם מלהיות בצבא, באותה מידה יש להכיר במצפונו של בחור ישיבה שחלקו מבני שבט לוי, וחדור במצפונו שתפקידו להקדיש את חייו לעבודת ה' ואין חלקו עם יוצאי צבא" כותב ראש הישיבה בחדות.

ישיבת רינה של תורה - אורחות כרמיאל

"ביום שמחת תורה ולאורך המלחמה היה הסתר פנים גדול ומידת הדין פגעה בנו מאוד. כל מה שקרה ודאי מוגדר כהסתר פנים, ואנו מצטערים ומבכים על האסון הגדול. מצד שני ישנן עובדות רבות ופלאיות של השגחה פרטית משמים, בכל מיני מצבים ומקרים, שבשום אופן לא שייך להתכחש ולתלות זאת בכוחי ועוצם ידי ובמקריות אלא רק בניסים גדולים!" מחדד הגר"י את השקפת התורה.

"אנו כמאמינים בני מאמינים יודעים כמה הארת פנים יש גם בתוך ההסתר פנים, ושבשורש הדבר הכל תלוי בכוח התורה והתפילה. ככל שמבינים את הענין הזה, מכירים בצורך הגדול של לימוד התורה ושאין לגייס חלילה את בני הישיבות, שהדבר רק יגרום לקטרוג ולהסתר פנים גדול יותר חלילה" הוא כותב.

"עלינו להפנים את הדברים" כותב הגר"י, "ולהכיר בתפקידנו הגדול כבני שבט לוי, להתחזק עוד ועוד בעסק התורה ולפעול להארת פנים. תפילתנו שנזכה לראות בישועת ה' ובגאולה השלמה במהרה בימינו".

תוכן שאסור לפספס
129 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
110
מוירא'דיק
109
מדהים!
108
ברור שרוב הצעירים במגזר החרדי לא מקדישים את חייהם ללימוד תודה באופן שאפילו לשיטתו של הרב מצדיק את ההשתמטות מהצבא. הרב מתעלם מכך. ניכר מהתבטאויות של לא מעט רבנים בעת האחרונה שלא תורה מגנא ומצלא נמצא בבסיס ההתעקשות החרדית לעבור על האיסור המפורש של לא תעמוד על דם רעך אלא חוסר האמון בשיטת החינוך החרדית
מה עם הישמעאליות ? בני ה18 ..? לפי חוקי המדינה חייבים לגייס אותם . המדינה בפועל לא מגייסת
למה לי לתת רובה לערבי?
השיטה החרדית מבוססת על דברי התורה הקדושה "אל תאמין בעצמך עד יום מותך". וכן אני לא אכניס לא את עצמי ולא את ילדי לניסיונות הנוראיים של זימה ותועבה הקיימים בצבא.
העניין זה שאם לא תכניס אותם לסכנה של אל תאמין בעצמך עד יום מותך יום מותך חס וחלילה עלול להיות קרוב יותר

הצגת כל התגובות

107
אבל חייב הרב להוסיף 2 דברים: כי מי שאינו לומד באמת תורה חייב להתגייס לצבא אחרת מניין שהוא פטור??? גם לפי הרמב"ם והשו"ע במלחמת מצווה כולם יוצאים להלחם כולל כולם,והיום זו מלחמת מצווה מאין כמוה.
לא כתוב בשום מקום שבמלחמת מצוה מגייסים לומדי תורה , והדין בחתן הוא מ"ע "רגילה". ואילו בתורה יש כללים אחרים שמצווה אם אפשר לעשותה ע"י אחרים אינה דוחה ת"ת וכל ילד שפתח גמרא יודע את זה . (ואף אם א"א לעשותה ע"י אחרים דוחה רק אם לא יפריע ללימוד העתידי ובחו"ב פסק שלתלמדי ישיבה אינו נדחה כלל
106
מי אני שאדבר על גדול הדור, אמנם אם כל העניין זה לימוד התורה היה אפשר למצוא פיתרון למי שלא לומד למסגרת מתאימה אלא הסיבה היא מחמת ההתנגדות החרדית למדינה ועיין
105
3 שנים שירות אזרחי/לאומי/דתי כולשהו בשילוב לימודי קודש מגיל 18-21 ואחרי זה אפס מימון ללומדי תורה או כל דת כולשהי בישראל. להגדיל מכסות גיוס בטחוני משטרה/צבא/בטחון אזרחי לחרדים הגדרת מספר מצומצם של עילויים תורניים וגיוס גדול של האחרים.
104
מסכים עם הכל.... אבל, מה נענה לאותם בחורים רבים שלכל היותר פותחים את הספר שעה ביום, ובכל שאר שעות היום, עסוקים בשיחה בטילה, צפייה בסרטים, כדורסל, כדורגל, שוטטות בעיר, צפייה במשחקי כדורגל, מסעדות, חתונות, פיצה, פלאפל, וזה במקרה הטוב.... מה הקשר בינם לבין "שבט לוי" ????
103
אמת צדיק וישר הוא דברים של אמת וטעם ראיה ברורה היו מקרים של רבים ממסיבת הטבע שניצלו כשצעקו ממעקי הלב שמע ישראל והתחילו לשמור שבת ומצוות
102
כחצי מי נקראים כבּיכול תלמידי ישיבּות לא לומדים.ראשי הישיבּות יכולים לתת רשימה של כל הלומדים יום יום כל היום,וכול השׂאר להתגייס .
101
מי מינה אתכם לשבט לוי? תנו לכל מי שאינו לומד להתגייס. כולם יודעים שרק מעטים באמת לומדים ברצינות. ואתם יודעים יןתר מכולם! כמה רשומים בישיבה אבל באמת עובדים או פשוט הפכו ליושבי קרנות? עודדו אותם להתגייס כדי שהרציניים יוכלו להמשיך ללמוד
100
אז לפי זה, כל בחור חרדי שלא מקדיש חייו ללימוד התורה, חייב להתגייס
כך צריך להיות מי שלןמד שילמד ומי שמתבטל שיתגייס
99
שבט לוי נלחם במלחמת מצווה ולא היה 30 אחוז מכל מחזור גיוס
98
אחיי החרדים, אני אוהב אתכם מאד מאד! לימוד התורה הוא ערך עליון ואסור לפגוע בו. אבל מי שלא לומד צריך להתגייס, וזה לא קורה. כאן נמצא חילול ה'. בנוסף, האם יבוטל בין הזמנים השנה בגלל שעת המלחמה? אם לא - כל הדיבורים הם מהשפה ולחוץ.
לידיעתך 1 כבר בוטל בין הזמנים הקודם משמחת תורה לראש חודש 2 גם אם לא היה מתבטל בין הזמנים מי אתה שתגיד לנו השקפה יש לנו את הרבנים שלנו והם יקבעו את הדרך
שזה די הזוי - כי לצערי נראה שחלק מהציבור החרדי סוברים ש"מי יימר דדמא דידך סומק טפי דילמא דמא דהוא גברא סומק טפי" לא חל על מזרוחנקים וחילונים. אם אתה חושב שזה נורמלי שבגלל שאתה יושב ולומד (ממש לא כל היום אם יש לך זמן להגיב באתרי חדשות) אחרים ימותו במקומך אתה חי באגדות רבב"ח
97
יהושוע בן נון נלחם דוד המלך נלחם שלמה המלך נלחם להמשיך.....
96
דברי טעם וחכמה. שגם מנוסחים טוב. אשריכם תלמידי חכמים..
95
המכתב חולק על יהושע דוד שאול וכל גדולי ישראל שנלחמו מלחמות ישראל, המכתב חולק על הר"ן בדרשות על חובת השתדלות לשיטת הר"ן וחובת הלבבות ועוד. תורה חדשה שלא נמצאה כמותה בראשונים אלא באחרוני האחרונים שבויי הגלות הארורה.
94
אמת ונכון : התורה מגינה ומצילה . אבל אם קרה האסון הזה צריך לבדוק אם יש בני תורה שרשומים בישיבה כדי לא להתגייס אבל בעצם לא לומדים תורה.
93
גם אם החילונים כופרים בתורה ולא מבינים אנחנו צריכים לדבוק באמת. יישר כח לכבוד הראש ישיבה.
92
הסיבה האמיתית היא אי האמונה רח"ל בטהרתה והצביון הכפרני המושרש בצבא החילוני המוצהר, תורתו "אומנותו" זה צלופן יפה כלפי חוץ איך לשווק את זה לחילוניים, ולנסות לא ללכת ראש בראש, בוודאי שבלי לימוד ועיסוק בתורה אין קיום לעולם עיין נפש החיים,
91
דברים כדורבנם הייתי מציע לכל מי שדורש כביכול שוויון בנטל שיכנס לשבט לוי
90
נשמע כמו תגובת שבט ראובן לדבורה
89
אז אני מבין שמי שלא לומד צריך להתגייס. אם כך פתרנו את כל התסבוכת כנראה. יישכייח
88
המשתמט
87
סוף סוף מישהו מדבר לעניין
86
נראה לי שהוא התבלבל - בצבא יש תפקידים רבים חלקם בלחימה וחלקם בתמיכה בלחימה, כמו שהיה בתקופתו של דוד חלק יוצאים למלחמה וחלק יושבים על הכלים, אבל אלו שישבו על הכלים היו חיילים. כאן יש לנו מציאות שבה קבוצה שלמה - שלא כולם לומדים תורה מחליטה שהיא פטורה כי היא לומדת תורה.
85
שמתם לב מהן המילים היחידות שהודגשו בכתבה?
84
גם הפטור ממלחמת רשות אין שום מקור שחל על מי שאינו מזרע לוי כל דברי הרמב’’ם שם בהלכות שמיטה ויובל הם לגבי הצלחה בפרנסה בלבד וכמפורש שם ברדב’’ז. האם לטענת הרב הזה אלו שקיבלו עליהם עול תורה וכו’ מותרים גם באכילת תרומות ומעשרות??
83
הצלחה של חיילי ישראל בכול הגזרות הם בזכות לומדי התורה הקדושים הללו ביבי לא לפחד כלל תשמור על לומדי התורה הקב"ה ישמור על עם ישראל
82
מדוע אינכם מעלים תגובות החולקות על הרב? וכי מפני שהרב המכובד נמנה על המיגזר החרדי אסור לחלוק עליו ולומר שהוא טועה ומטעה?
81
אכן נצח ישראל לא ישקר
80
והאלו’ עשה את האדם ישר והמה ביקשו חשבונות רבים... בפסוק מפורש אלף למטה אלף למטה לכל מטות ישראל ובספרי מובא ברש’’י שם לרבות שבט לוי, במלחמת מצוה כולם חייבים וכך מפורש ברמב’’ם הלכות מלחמה.
אם תצא קצת מהפיגור שלך תבין שהלוואי והיה אלף למטה....
79
הסבה האמיתי שלא מתגייסים כי אסור לסכן את הנפש בידי גנרלים ומנהיגים כופרים שמקריבים חיי חיילים למען מציאת חן בעיני הגויים ובעבור אינטרסים אישיים בניגוד גמור לתורתנו הקדושה. בצבא המנוהל לפי הלכות מלחמה של הרמב’’ם החרדים אמורים להיות הראשונים להתגייס כמו מתתיהו כהן גדול ובניו...
אתה בעצמך לא מאמין למה שכתבת. אחרת לא היית גר פה רגע אחד בארץ שהרי אתה מסכן את נפשך בידי "גנרלים ומנהיגים כופרים"...
78
מצויין, עכשיו לגייס את כל אלה שלא לומדים
77
יישר כוח לכבוד הרב ממש מחזק
76
מכתב מאלף. חבל שבאתר זה לא מציגים אותו במלואו ורק בקטעים מובחרים עם פרשנות של מן דהו, כאילו הציבור אינו מסוגל לקרוא ולהבין בעצמו !
זה המכתב המלא מילה במילה. למה אתה משקר?
75
אין כל חידוש. אבל מה לגבי אלה שלא לומדים ולא עושים את ההשתדלות? כשאין תשובה יש תירוצים. אנחנו לא מתגייסים כי זה נוח. פשוט וקל. לצאת לחזית זה מפחיד ומסוכן. כל השאר רק תירוצים כדי לאפשר את הנוחות הזו.
74
1.מדוע הרמב"ם לא כותב את הפטור בהלכות מלכים שם הוא מונה את הפטורים ממלחמת רשות ומצווה? למה הוא כותב את זה בסוף הלכות שמיטה וכידוע דרך הרמב"ם פעמים רבות לסיים בדברי מוסר.
73
2.מה דעת הרב על דברי הערוך המפורשים שכתב על היציאה למלחמת מצווה "וכל שכן תלמידי חכמים" 3.בהלכות מלכים כותב הרמב"ם שהמארס אשה האסורה לו כגון כהן שנשא גרושה וחלוצה אינו חוזר מעורכי הלחמה. אם שבט לוי פטור מלצאת למלחמה מה שייך לדון בכהן שאירס אישה האסורה לו הרי בכל מקרה הוא לא יוצא למלחמה?
מדובר בכהן מה'ציונות הדתית' שהחליט כן להתגייס...
72
אם לא צריך להתגייס לצבא תעברו בבקשה לארץ אחרת
71
מה שהראש ישיבה מביא רמבם על שבט לוי שפטור ממלחמה, היינו מלחמת כיבוש הארץ, ולא מלחמת מצווה, הראש ישיבה טועה בגדול, ועליו להודות בטעות.
70
נמות ולא נתגייס
69
הוראת שעה
68
בליל שטויות. אם יש "מושג של ת"ח שפרושים מענייני העולם" אז שיואילו בטובם גם לא להצביע בבחירות, משום שהם פרושים מענייני העולם.
67
איך אפשר בעזות פנים להסתמך על הרמב״ם בהלכות שמיטה יובל, ולהתעלם ממנו עצמו במה שכתב בהלכות תלמוד תורה?! מאיפה עזות המצח הזו?!
66
ואווו אשרינו שיש לנו כאלה רבנים בדוק ברור מובן נפלא ואווו
65
אני מאוד מבין את העניין של שבט לוי, אבל מי קבע שכל הציבור החרדי הם כאלה? למה מי שלא לומד לא צריך להתגייס? על זה אין שום תשובה
64
נשמח לראות את המכתב עצמו. כזה אוצר צריך לשמור איתנו
63
עצם פרסום המכתב (המאוד לא משכנע) הזה, מראה עד כמה העסקנים לחוצים וחוששים ונבוכים.
62
יש אלפי בחורי ישיבות שרק מעבירים את הזמן ולא באמת לומדים תורה!
61
וואו כמה מדויק
60
לעומת הדברים הנ"ל,ראש ראשי הישיבות פסק, לכל חרדי גם לאינו בישיבה, אסור להתגייס,כך מעיד חתנו הרב ברגמן שליטא, אפשר לשאולו.
59
תפרשו מהממשלה אם האיום ימומש! לא נוותר!
אם תפרשו מהממשלה בזמן שכזה אתם פוגעים בכל מדינת ישראל פשוט תסרבו בלי הכנסת מסגרות מתאימות בצבא למי שלא לומד. לא מפרקים ממשלה!
58
רבי שמעון בן עקשיא אומר, זקני עם הארץ, כל זמן שמזקינין, דעתן מיטרפת עליהן, שנאמר (איוב יב) "מסיר שפה לנאמנים וטעם זקנים יקח". אבל זקני תורה אינן כן, אלא כל זמן שמזקינין, דעתן מתישבת עליהן, שנאמר (שם) "בישישים חכמה ואורך ימים תבונה". (קנים ג ו)
57
להסביר דבר לא הגיוני - זה קשה... האריכות, הפולמסנות והציטוטים המגמתיים לא יעזרו....
56
יפה דיבר הרב דברים ברורים ונכונים חבל שהרב לא יכול ללכת לכנסת להסביר להם באמרי נועם למה לא שייך לגייס את בני הישיבות אולי היו כמה מביניהם שהיו מבינים יותר
55
אם כך הדבר ולומדי התורה הם שבט לוי, הרי ששבט לוי אמור לשכון בתוך העם ולהפיץ תורה ברבים. איך יתכן שישאר סגור בקהילות מבודלות וישאיר את עם ישראל הגדול ללא מורה על דרך הישר?
נכון נכון הבה נצא ונראה מי הם מזכי הרבים הפושטים בכל ערב על כל ערי הספר להסתובב וללמד לעם שבשדות תורה ומצוות... מהציונות הדתית הם לא!
54
הרב כתב בצורה מרשימה ומכובדת. יישר כח. הרב לא נתן מענה ל2 נקודות מרכזיות: 1. בהלכה נפסק שבמלחמת מצווה כולם צריכים לצאת. אין שום התייחסות לנושא הזה בדברי הרב. 2. מה ההתייחסות לבחורים שלא לומדים כראוי. לפי מבוססות מדובר על 25% נשירה + 50% מהבחורים שלא לומדים כמו שצריך בישיבות. האם גם הם שבט לוי?
53
הנושא הוא לא מי שלומד ברצינות אלא כאלו שלא הבעיה שהציבור החרדי לא מוכן לעשות את ההפרדה הזאת ולכן כולם נדפקים
52
הכל טוב ויפה. מה עם אלפי הצעירים שלא לומדים באמת. האם על אלה לפחות מוסכם שישרתו?
51
מה עם הבחורים או הנשואים שלא לומדים האם עליהם לשאת ממש בעול?
50
איזה יופי ממש דברי אלוקים חיים הבאים כמים צוננים על נפש עייפה
49
מרדכי היה גם צריך את אסתר מלחמת מצוה על הצר הצורר גם שבט לוי לוקחים ואם באמת ממש מתמידים כו' שיתגייסו אחרי נישואין לנחל חרדי ויקדשו ש"ש
48
בפעם הבאה אם אפשר להעלות מכתב בלי פרשנויות מיותרות באמצע? "הוא אומר בנחרצות" "אומר את המסר לבני הישיבות והכוללים" "מחדד את המסר" - מטופש, מיותר, ומעוות לפעמים את הכוונה.
47
בעצם לא דיבר על העניין באמת, מדברים על ה40% מהבחורים שלא לומדים. מדברים עליהם.
46
אז שראשי הציבור ישלחו בפועל את כל אותם רבבות שלא לומדים תורה ואינם שבט לוי. תעבדו בשיתוף פעולה עם הצבא לגייס את כל מי שלא לומד בישיבה שלושה סדרים ושואף להיות תלמיד חכם. ובמקביל תדרשו מהצבא שיתאים מסגרות חרדיות לציבור החרדי.
45
בעיניים של קורא חילוני, שמכיר בלימוד תורה, אני יכול לומר שעושה רושם שמנהיגי המגזר מפחדים על ההון הפוליטי של מגזרם ותו לא. מי שתלמיד חכם, יודע זאת
44
הכל סחור סחור בלי שום טיפה של אמת. לא מאמינים בצבא ובמדינה ומחפשים תירוצים להצדיק את ההתנהגות הכי לא מוסרית, לא יהודית ולא הגיונית. חילול ה' שאין כדוגמתו.
43
דברי אמת וצדק. מצווה לפרסמם עוד ועוד
42
ישר כח גדול לכב' הגאון הרב על היוזמה וההסברים המאלפים.
41
הרבה מילים יפות ופלפולים אבל בשורה התחתונה הצבא צריך עוד אנשים כדי שלא יקרוס בזמן מלחמה אמיתית מכל החזיתות. מי ילמד תורה אז, כשכל הארץ תהיה כמו בארי? רק לפני 80 שנה נמחקו שישה מיליון, יהיה קשה לאלוקים למחוק עוד שש?
40
למי המכתב
39
שלום לכב' רה"י לאחר המחילה יורשה לחלוק על כבודו. אין קשר בין חשיבות לימוד תורה לבין חובת הגיוס. הרמב"ם בשמו"י דיבר שם רק על מלחמה לנחול את הארץ. שאם כדבריך, האם אתם פטורים גם ממחיית עמלק, או עזרת ישראל מיד צר? אם כן - כיצד אתם מוציאים את הרבים בפר' זכור הרי אינכם בני מלחמה?!
38
זאת ועוד - אם כדבריך שלימוד תורה פוטר מעזרת ישראל מיד צר מדוע איפא הרמ' בהל' מלחמה לא ציין את הפטור הזה? [אדרבא הערוך בערך אנגריא אומר - חתן מחדרו וכ"ש ת"ח] ועוד- הרמ' בשמו"י דיבר על מי שפרק מעליו חשבונות העולם הזה, וכי ויתרתם על הזכויות?! ואם הדברים כפשוטם הרמ' גם אומר שאסור להתפרנס מן הצדקה!
37
בהמשך דברי. אם תורה לבד מגנא ומצלא כיצד ארע אסון מירון לעשרות חרדים? כיצד חרדים יקרים נפגעו בפיגועים רבים ובקורונה? וכי יוצאים יד"ח במצוות "לא תעמוד על דם" באמצעות לימוד תורה?! האחיכם יבואו למלחמה ואתם תשבו שם?! מדוע הפטור של כבודו לא כתוב בפרשת שופטים?
36
יתירה מכך, גם כמה מבחורי הישיבות ניתן לומר עליהם את דברי הרמב״ם ש״הבינם מדעם ונשאם ליבם״ - הרי הם מוסללים ללימוד תורה כאפשרות היחידה העומדת להם משחר ילדותם. מי שבוחר בחיי תורה כי ה׳ הוא נחלתו - אין הכי נמי. מדובר במיעוט דמיעוטא שהם מחזיקים את הדור. רוב רובא של הציבור החרדי הלכה שינהג כרבי ישמעאל.
35
האם תסכימו שהצבא לא ישמור על ביתר עילית, כי התורה מגינה עליכם? ואם תטענו שיש להשתדל אבל מישהו אחר צריך לעשות את ההשתדלות, האם תפסיקו להשתמש ברופאים? הרי הרמב"ן אמר שמי שמאמין בתפילות לא הולך לרופא.
34
לטובת הלימוד חשוב להדגיש: 1. דברי הרמב"ם בסוף הלכות שמיטין ויובלות אלו דברי מוסר ולא דברי הלכה כפי שהרמב"ם מסיים את כל ספריו בדבריו מוסר 2. בהלכות מלכים ומלחמותיהם ששם הרמב"ם כותב מי פטור אין שם ברשימה את שבט לוי
33
3. האם נקח את גדר בני לוי עד הסוף? הרי כותב הרמב"ם - "ולמה לא זכה לוי בנחלת ארץ ישראל ובביזתה עם אחיו מפני שהובדל לעבוד את י"י לשרתו...... לפיכך הובדלו מדרכי העולם לא עורכין מלחמה כשאר ישראל ולא נוחלין ולא זוכין לעצמן בכח גופן" האם לפי זה - אסור לאברכים לנחול בארץ, לקבל תקציבים ולעבוד?
32
הכל נכון אבל כל הדיון הוא לגבי אלו שרק רשומים בישיבה או שעובדים חצי יום בחורים הללו וודאי לא נמנים על שבט לוי וממילא מחויבים להתגייס…
31
4. רואים מכל כך הרבה מקומות שאין זה נכון ששבט לוי אסור לו להתגייס. יש כהן משוח מלחמה. יש פסק הלכה של הרמב"ם - שכהן מותר באשת יפת תואר. איך הגיע הכהן למלחמה. ועוד כמה מקורות.
30
5. אכן יש מי שכתב ששבט לוי םטור ממלחמה - אך מאיזו מלחמה רשות או מצוה? 6. האם נוכל לומר שאם יש מלחמה על איזור שיש בו ישיבות אסור לבני הישיבות שם להילחם?
29
7. גם למאן דאמר שבני לוי - כלומר בני הישיבות לא מתגייסים - האם אסור להם או שלא חייבים? כפי שכתב הגאון הרב קנייבסקי ב"דרך אמונה" הלכות שמטו"י פי"ג הי"ב -
28
כבר אמרו רבותינו: "הניי'ר סובל הכל"...........
27
באמת עפר לרגליו רצוני המרכזי לעורר לשאלות ולימוד הסוגיה כפי הנלמד בבית המדרש פסק הלכה רק לגדולי ישראל
26
מי שמך להחליט שאתם שבט לוי??? כל מי שלא בא לו להתגייס הוא לוי??? תירוצים עלובים להשתמטות המונית
מי שלוקח על עצמו את לימוד התורה הוא בגדר לוי כי הרי אתם לא תעשו את זה
יש לך רמב"ם לזה? כי לא נראה לי. וחוץ מזה - אם יש לך מספיק זמן לכתוב פה באתר חדשות רח"ל כנראה אתה לא עונה על הקריטריון של הרמב"ם לשבט לוי בכלל.
25
נניח שאנחנו מקבלים את ענין שבט לוי, זה עדיין לא פוטר ממלחמת מצוה. וזה עדיין לא מסביר למה ההנהגה החרדית לא מעודדת את אלפי החרדים שלא נמצאים בישיבות להתגייס.
24
איזו גאונות שכך מצליחים להשתמט מגיוס לצה"ל. ועוד גאונות לא לשלם מיסים, לעבוד שחור, לרמות את הביטוח לאומי והכל לשמירה על ישראל. בושה!
23
הכת החרדית היא מחלה כרונית. מחלה שמקננת בגוף המדינה ותחריב אותה עד יסוד. השכינה לא תעזור למי שעיוור.
22
כל בר דעת מבין שאם היו הורגים רק מי שלומד תורה לא היו מפסיקים ללמוד תורה ובשואה ובאינקבזיציה ובחנוכה היו חשופים למוות בעיקר שומרי התורה אז שיבינו שזה ערך עליון כבר.
21
כאדם שאינו דתי התפעלתי ממכתב מנומק ואינטליגנטי, בהחלט דיבר אלי ותמיד אמרתי מי יודע מה יהיה בלי שיהיה לימוד תורה? לא כדאי להסתכן...
קשה להאמין שאינך דתי. לא קונה!
20
אז למה אינכם מביאים גם את כל המכתב כפי שהוא אלא מטריחים את הגולשים לקרוא קטעים קטעים???
19
א. מי מצרף לכתבה את התמונות והסרטונים שחלקם ממש מתנגד לתוכן הדברים כמו למשל תמונה של חרדים מתגייסים?? ב. הרב לא התייחס לשאלת הבחורים שלא לומדים תורה. האם שיתגייסו? האם לייצר עבורם מסגרות מיוחדות לחרדים?
18
מה עם דבריו החריפים של הרמב"ם על מי שמתפרנס מלימוד תורה? מתעלמים מדבר הרמב"ם בעניין כל כך מהותי, אך נשענים על דבריו כאשר זה נח. לזה קוראים "חילול ה'" ולא יועילו כל הפילפולים. הטענות על "כור היתוך" הן טענות סרק! שהפוליטיקאים החרדים יילחמו על יחידות נפרדות ומתאימות, במקום על השתמטות המונית.
17
בפטור ממלחמת רשות אין שום מקור שחל על מי שאינו מזרע לוי כל דברי הרמב’’ם שם בהלכות שמיטה ויובל הם לגבי הצלחה בפרנסה בלבד וכמפורש שם ברדב’’ז. האם לטענת הרב הזה אלו שקיבלו עליהם עול תורה וכו’ מותרים גם באכילת תרומות ומעשרות??
16
לימוד תורה מוביל לעברה. זו המציאות. עד שיתגיעסו ככול בני האדם, יש לאפשר מוות על קידוש השם בנוכחות ההורים והרבנים בבסיס קליטה ומיון. ההוצאות על חשבון ההורים והכולל.
15
אתם יודעים שאתם משקרים יותר ממחצית הרשומים בישיבה אינם לומדים או רק מסמנים כאילו לומדים למה השקר האם זו דרכה של תורה
14
הליכוד וסמוטריץ' רוצים לפרק את הגוש רוצים לחזור לאופוזיציה ולחבר שוב את החרדים והשמאל סמוטריץ' עושה מעשה בנט לחבור ללפיד
13
ברגע שהחרדים ידרוש לגייס את הישמעאליות והישמעאלים בני 18 לפי חוקי מדינה ... הכול יתפוצץ ולא יגייסו את החרדים . האיתי שמח להבין מדוע מיארה ובגצ לתובע את הישמעאלים להתגייס . אם הם סוג 'ג באו נזרוק אותם מהמדינה
12
את שבט לוי ה' בחר, ואילו לומדי התורה כיום - מי בחר בהם להיות שבט לוי? בנוסף, לא כתוב בכתבה שום מקור הלכתי שבו רשום ששבט לוי לא יוצא למלחמת מצווה.
עשרות מגיבים כותבים, אז הבהרה: זה לא מלחמת מצווה. פשוט לא. עיינו במקורות.
11
מרתק לראות איך כל רב בוחר לו את הפסוקים שיתנו גיבוי להשקפת עולמו. כדאי לכולם לשוב ולעיין להקדמת הנציב לחומש בראשית, שנקרא חומש הישר. שם הוא מסביר למה חרב בית שני... בגלל אותם שידעו את התורה אבל היו עקומים בהליכותיהם והקב"ה לא סובל התנהלות כזו. ודי לחכימא ברמיזה...
10
מילים כדורבנות אבל האם כל אותם מבולבלים נתנו להם לבחור? או שהכניסו אותם לסיסטם וזהו?? הלוואי שכל מי שבישיבה זה כי הוא בחר ללמוד תורה ולא כי זה נוח לו לא לעשות כלום...
9
לא יתגייסו - המדינה תחרב! לצד לימוד תורה, חייבים צבא חזק.
8
חצי מהחברה האלה בכלל לא לומדים, מסתובבים עם אייפונים ברחובות ובמסיבות. זה עדיף? הרבנים לא רוצים גם אותם בצבא משני טעמים: 1. הם לא רוצים לקחת חלק אמיתי בחברה הישראלית. 2. הם חוששים לאבד עליהם שליטה פוליטית - חברית.
7
בולשיט
6
כל מי שמדבר נגד הרב כנראה שלא מכיר אותו בכלל הרב הוא איש אמת בלי שום אינטרסים שלא מפחד להגיד את האמת (לשני הצדדים)
במחילה אבל כנראה שאין להרבה אנשים שלא התגייסו מושג מה קורה בצבא, וכנראה שכל הבעיות ששמעו שיש שם זה מאנשים אחרים (ח"ח ספר מעולה להלכות לשון הרע)
5
אותו רב מביע בורות אין סופית ביחידות המודיעין השונות (אבל מה אפשר לצפות מאדם שלא מכיר את המסגרת, אגב זו בורות עצומה לדבר על דברים ללא ידיעה, הזיה שצריך להגיד את זה לרב).
4
סוף סוף נותנים לאנשי תוכן לדבר, הדוברות כולל הפוליטיקאים שלנו מזמן שכחו את הערכים ולכן אינם יכולים להגן על מה שאינם מאמינים בו. בכל מקרה אף אחד לא רוצה לגייס זה טריק להפלת נתניהו שהוא לא יצליח לתת לנו הגנה מגיוס ונפרוש אבל כנראה שהם הצליחו כי אין לנו מה להיות חלק מקואליציה שלא נותנת אלמנטריה.
3
זוג נשוי שוהה בביתו.האישה עסוקה מאוד בשטיפת הבית ואילו הבעל לא עושה דבר חוץ מלהתרוצץ הלוך ושוב בבית תוך כדי הליכה על ה'רטוב' ובעצם מפריע לאישתו.'אתה רוצה באמת לעזור'?'תצא החוצה לשעה'. יצא אך שב לאחר כחצי שעה .'זהו'? שאלה.'נו באמת,כמה אפשר לעזור'? ענה הבעל.
2
הדברים ברורים מאירים ומחזקים כל הכבוד להר''י
1
רב יקר לא היה ולא קיים ולא יהיה צדיק או אוהב השם יותר מלובש מדי צהל המחרף נפשו לקדושת המדינה כל מה שלמדת לא הבנת זאת אז תתגייס ותבין
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים