כיכר השבת

תופעת הגיוס 

האם החברה החרדית השתנתה מאז ה-7 באוקטובר? אלו המסקנות של ה'טיימס'

ב'ניו יורק טיימס' סיקרו את השינוי שחל בחברה הישראלית מאז אירועי השבעה באוקטובר, שינוי שעלול לעצב מחדש את פני המדינה, אומרים בעיתון | גם לשינוי שהתרחש בחברה החרדית - ביחס לצבא, מתייחסים בעיתון ומתחבטים בשאלה אם מדובר בשינוי קבוע או בתופעה חולפת (בעולם)  

| 38 | כיכר השבת |
היהדות החרדית. חרדים בהלווייה, אילוסטרציה
היהדות החרדית. חרדים בהלווייה, אילוסטרציה (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

בעיתון ה'ניו יורק טיימס', הנחשב לאחד מכלי התקשורת המובילים בעולם, מסקרים את השינויים שחלו בחברה הישראלית מאז טבח השבעה באוקטובר, בבוקר חג שמחת תורה, ומסקרים גם את השינוי שחל, אם חל, בחברה החרדית.

>> למגזין המלא - לחצו כאן

בכתבה הובאה תופעת הגיוס לצבא של החרדים מאז החלה המלחמה הנוראה, ואת השינוי התודעתי שהתרחש לכאורה בחברה החרדית ביחס לחיילים החרדים, בסדיר ובמילואים.

"הפיגוע ב-7 באוקטובר על ישראל עורר חשבון נפש בשמאל הישראלי, וערער את האמונה בעתיד משותף עם הפלסטינים. זה יצר משבר אמון בימין הישראלי, ופגע בתמיכה בראש הממשלה בנימין נתניהו. היא קירבה את היהודים החרדים, לרוב אמביוולנטיים ביחס למדינת ישראל, אל המיינסטרים", אומר ה'טיימס'.

האם נוצר משבר אמון בימין הישראלי? ובכן, ה'טיימס' אומר, אז מי אנחנו שנחלוק, מצד שני חשוב לזכור שה'טיימס' היה גם זה שהאשים את ישראל בהפצצת בית החולים בעזה. כך שבכל הנוגע לימין-שמאל-ישראל-פלסטין, יש לקחת את הדברים של העיתון החשוב, בעירבון מוגבל.

ובחזרה לחברה החרדית. העיתון מתאר את המחלוקת העזה שבערה בחברה הישראלית טרם המתקפה ואת השינוי הפתאומי שחל ברחובות ישראל מאז התרחשה. לאחר מכן עובר העיתון לסקר את תופעת הגיוס החרדי, וגם את התגובה החרדית לתופעת הגיוס שהשתנתה "לטובה", אומרים בעיתון.

"בחלקים בציבור החרדי, שחוסר רצונם לשרת בצבא הישראלי היה מקור לפילוג לפני המלחמה, ניכרו סימנים של הערכה מוגברת - ובמקרים מסוימים למעורבות - בכוחות המזוינים", אומר ה'טיימס'.

חיילים חרדים של פיקוד העורף בכניסה לבני ברק (צילום: באדיבות המצלם)

ה'טיימס' מביא סקר של המכון החרדי למחקרי מדיניות, ממנו עלה כי 30% מהציבור החרדי תומך ברעיון הגיוס, נתון שעלה בעשרים נקודות ביחס לימים שלפני המלחמה.

במקום לראיין את מנדי אושר שלנו, בחר עיתון הטיימס ביהודי חרדי בשם אריה צייגר שהתגייס לצה"ל בשנת 2000, ושיתף את העיתון בשינוי עומק שלדעתו התרחש בחברה. צייגר מספר כי כאשר התגייס לשירות צה"ל לפני עשרים שנה הוא הרגיש מנודה על ידי חבריו לקהילה. "ההצטרפות לצבא הייתה משהו לא מקובל", אמר צייגר, אך עתה המצב שונה, מדגיש צייגר.

אחרי טבח השבעה באוקטובר הוא הרגיש מקובל ואף רצוי, אומר נהג האוטובוס החרדי ל'טיימס'. הוא מתאר כי חברים ורבנים בירכו אותו, והוא אף נקרא על ידי קהילות בשכונתו להתפלל עימם בשבת מאחר והוא נושא נשק.

"זה שינוי גדול", אמר צייגר, בן 45. "הם רוצים אותי שם", תיאר עוד.

ה'טיימס' מתאר כי כ-2,000 חרדים ביקשו להתגייס מאז אירועי השבעה באוקטובר, ביניהם גם אריה שנקרא לשירות מילואים לאחר שפרצה המלחמה.

לפי נתונים של הצבא, מדובר בעלייה של 200% ברמת ההתגייסות של החברה החרדית לצבא שהחלה לפתע לאחר הטבח הנורא.

אך האם מדובר בשינוי עומק? האם מדובר בשינוי תפיסה? או שתופעת גיוס החרדים היא בסך הכל תגובה ספונטנית למצב הקשה שצפויה לחלוף עם הזמן? כותב הכתבה מסתפק גם הוא בשאלה זו ומביא כמה צדדים לדבר.

"כי הם חיינו ואורך ימינו". היכל פוניבז' | ארכיון (צילום: משה גולדשטיין)

אריה צייגר, החרדי שהתגייס והתראיין ל'טיימס' סבור כי חל שינוי עומק בחברה החרדית, משהו שישפיע גם על השנים הבאות: "אותם אנשים שניתקו איתי קשר לפני 20 שנה, עכשיו הם מאוד גאים בי", אמר. צייגר משוכנע כי ישנו שינוי תפיסה, והוא מקווה ומאמין שאותו שינוי ימשיך גם הלאה.

אך בכתבה הובאו גם דבריהם של רבנים שהמשיכו להביע התנגדות חריפה לתופעת הגיוס, כולל אמירות קשות שצוטטו גם בתקשורת הישראלית.

חוקר החברה החרדית בשם נרי הורביץ התראיין אף הוא ל'טיימס' והוא חולק על אריה וסבור כי אין מדובר בשינוי עומק בחברה החרדית אלא בתופעה חולפת. הוא אמר ל'טיימס' כי מדובר בשינוי נקודתי שקטן מכדי להיות משמעותי וכי הסולידריות חרדים-חילונים תרד מהר מאוד לאותה רמה שהייתה לפני המתקפה הקשה.

בעיתון 'לה-מונד' הצרפתי, שנחשב לעיתון המוביל בצרפת, סיקרו בכתבה את תופעת גיוס החרדים.

הכותרת של הכתבה מלפני מספר שבועות הייתה: "בישראל, היהודים החרדים שמתגייסים לצבא כדי להגן על ארצם".

בגוף הכתבה מסקר העיתון בתחילה את השאלה: מיהו חרדי? וכך נכתב: "בישראל הם נקראים לפעמים "הגברים בשחור". עם החליפה השחורה, החולצה הלבנה, הציצית (השוליים) על הירכיים והכובע רחב השוליים, יהודים חרדים לובשים תלבושת בלתי משתנה, בכל עונה. אבל מאז התקיפות שביצע חמאס נגד ארצו ב-7 באוקטובר, משהו השתנה. תוך פחות משבוע, ובניגוד לנוהגם הרגיל, שקלו כמה מאות חרדים ("יראי שמים") להחליף זמנית את ה"מדים" השחורים-לבנים שלהם באלו של הצבא", מסקר העיתון את התופעה, ומסביר בסוגריים את משמעות המילה "חרדי".

גם לה-מונד שואל את שאלת ה'מיליון דולר', שמשום מה מעסיקה רבות חלקים בחברה הישראלית שמאוד רוצים לראות שינוי בקהילה החרדית שגדלה על מסורת של אלפי שנים. "האם זו מהפכה? אבולוציה פשוטה? תופעה חולפת? כפי שקורה לרוב, הרבנים אינם מסכימים ביניהם, אך דבר אחד בטוח: המתנדבים המדוברים עוברים על הכללים המרומזים של קהילתם", אומר העיתון הצרפתי, ובצדק.

התנגדות עזה לצבא. הפגנת הפלג (צילום: דוברות המשטרה)

"למרות שהתופעה נשארת מוגבלת לכ-3,000 מועמדים, מתוכם רק 350 שכבר התגייסו (ככל הנראה הכוונה מאז החלה המלחמה י.ג), ההתגייסות הזו מכה גלים בחברה שבה החרדים חיים זה מכבר הרחק מענייני צבא", כותב לה-מונד.

אז האם מדובר באמת בשינוי, או בתופעה חולפת? ובכן, מסתבר שהאמת נמצאת היכן שהוא באמצע. השינוי שחל בחברה החרדית בימי המלחמה ככל הנראה ימתן גם לטווח הרחוק את היחס של החברה החרדית לגיוס גם אם אך מעט, באותה מידה שהחל תהליך בנושא ב-20 השנים האחרונות.

בד בבד, מסתבר כי במוקדם או במאוחר, כשרעמי התותחים ישקטו והמלחמה תסתיים, תרד במקביל התמיכה גם בנושא הגיוס, אשר כשלעצמו הוא נושא מורכב ורגיש הטעון שאילת רב פרטנית לכל מקרה לגופו.

תוכן שאסור לפספס
38 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
20
תפקידנו תורה ועבודת השם צבא השם ולא צבא השמד
מי מחליט בשבילי מה תפקידי?
ממי אתה מפחד זה נראה שאתה פחדן מה נראה לך שמישהו מכתיב לך בעין דת טיפש שכמוך תגדל ...
הבליל מילים לא מובן חוץ מטיפש על מי איזה תגובה אתה מדבר תסביר...
אשריהם, אשי קידוש השם עושים עבודת קודש מקיימים דברי חז"ל כפשוטם נושא בעול עם חבירו
אמת ויציב
גם אני מצטרף
גם ללא השמד החלקי בשוגג, לא נתגייס כי המדינה אינה שלנו ,והציונים גרמו לאיבה ואין לסמוך על שיקול דעת של חסר יראת שמים
19
האם דם שלך אדום ייצור משל חייל צהל? חלק לומדים תורה וחלק הולכים לצבא אבל תעריך את מה שמקריבים בשבילך בזמן שאתה לומד על כוס קפה. טראומות לחיילים ולסביבה פצועים לכל החיים ומתים לכל החיים… הם חיים חיים שאתה לא רוצה לדמיין
👍בראבו.
18
לא הגיוני שחרדי הולך לצבא כי אם הוא הולך לצבא הוא לא חרדי!!

הצגת כל התגובות

17
בושה, איך אפשר לעזוב את הסטנדר וללכת לשרת בצבא הציוני, ועוד בתור ג'ובניק, בושה
16
המקום לראין את מנדי שלנו.... אשמח לקבל הסבר למשפט
15
רגע, אז עכשיו אנחנו פוזלים אל ה'טיימס' לראות מה אחרים אומרים עלינו? ועוד אחרים שאין להם הבנה בסיסית בחרדים? מספיק עם התסבוכת הזו. אנחנו לא צריכים ולא רוצים ולא מעוניינים בדעתם האולטרה-פרוגסיבית של אלה היהירים החכמים בעיני עצמם.
14
לא משנה מה אתה לאיפה שהחיים סובבו אותך שם אתה צריך לחשוב מה הכי טוב לעם ישראל ואיך תורמים למצב ללא אינטרסים אישיים ולפעמים גם בלי שאף אחד יודע
13
האתר של ניו יורק טיימס מאוד פרו ישראל, בניגוד למה שנאמר בכתבה
12
ה ״ניו יורק טיימס״ הוא עיתון לא מדויק, ומעקם אמת ידוע
11
כל הכבוד שאתם מוכנים לשרת למען עם ישראל זכות גדולה שעל התורה ועל העבודה ועל גמילות חסדים עומד העולם זכות זו תעמוד לכם ולמשפחותיכם שתזכו בדור ישרים מבורך
10
לא השתנתה ולעולם לא תשתנה. במלחמה ובאסון האמת הפנימית יצאה החוצה. הם האנשים הכי מסורים לחברה ,ולעזרה לצרה , מתוקף התרבות , החינוך והדת. תמיד היו ככה ותמיד יהיו ככה . פשוט התקשורת השתנתה במלחמה ,ולמדה לכבד את האחר . אבל השינוי של התקשורת הוא זמני לצער של אנשי האמת.
9
עוד כמה שנים יעברו ויבינו שלהיות חרדי זה לא יותר מבדיחה עצובה
8
אם יש שינוי ,האו בשולי השוליים, חכם לא מתנדב להסתכן במוות.
7
"חרדיות" אינה מסורת של אלפי שנים. לכל היותר 150 שנה. היהדות הינה מסורת בת אלפי שנים, ובה גדולי ישראל צעדו בראש המחנה הצבאי. למעט תקופה אחת בה לא היה צריך צבא, אך כל תינוק ותינוקת ידעו הלכות טומאה וטהרה מדן ועד באר שבע. כשאראה את כל סביבתי יודעים על בורים הלכות אלו - אדע שאין צורך לצבא.
6
אתה לא קולט מה הסבירו לכם שיש שאלה מבצעית לא שואלים רבנים אלא מפקדים עם השקפת עולם שמלאנית יוצא שבעצם יש פה סוג של הפקרות דם ע''פ התורה שאני לא הולך להתחייב עליה ולמסור בשביל את נפשי
5
יש הבדל בין עיתון 'ניו יורק טיימס' ומגזין 'טיימס' הכותרת מבלבלת כאילו נתת לעיתון שם חיבה לא ידוע
4
יש שינןי בחלקים נרחבים שפחדו מהממסד וכעת יצאו לאוויר. גם הרבה שסניקים לא יכולעם כבר לחיות בשקר כשהבנים ברחובות ולא בישיבות ובני דודם בצבא.. אין לכך שום הסבר
3
החילונים והדתיים התגייסו ברובם הגדול , התפרסם שאפילו תורם כליה שהיה לו פטור התחנן וגוייס וכן פצועים שדרשו לחזור ללחימה בודדים וכו וכו ... לצערנו בציבור שלנו היו בודדים שהתגייסו לטירונות של שבועיים שבנינו אינה ממש עוזרת ....כשהדיון בין הרבנים הוא האם מוצדק לבקר חולים ? ללכת להלוויות ?
2
חבל שקימים בתוכנו אנשים כל כך נחיתים שכל עיסוקם הוא מה נכתב ומה יכתב
1
"ה' דיבר אלינו בחורב לאמור רב לכם שבת בהר הזה פנו וסעו לכם ובואו הר האמורי בערבה בהר ובשפלה בנגב ובחוף הים ארץ הכנעני והלבנון" הביקורת של משה מופנית אל העם שסירב לעזוב את הר חורב כי רצה להידבק בתורה יתר על המידה כי עיקר קיומה הוא בא"י ולא המדרש עיקר אלא המעשה. ואידך זיל גמור ..
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים