כיכר השבת

עמוד ההוראה על הפולמוס המסעיר

הגר"י זילברשטיין הכריע: "מותר לנסוע ברכבת הקלה; הם לא יכולים לאסור דבר ציבורי"

הגאון רבי יצחק זילברשטיין הכריע לגבי הפולמוס האם ישנו חשש לנסוע ברכבת הקלה של גוש דן - שנבנתה בשבת? | בתשובתו משיב הגר"י כי הדבר מותר משום שאין להם אפשרות לאסור דבר ששייך לכלל הציבור, והוסיף לנמק שכיון שהודיעו שהרכבת לא תפעל בשבת, הרי שזה עצמו קידוש השם | הפסק המלא (חרדים)

| 46 | כיכר השבת |
הרכבת הקלה
הרכבת הקלה (צילום: Avshalom Sassoni/Flash90)

הפולמוס ההלכתי על השאלה האם מותר לנסוע ברכבת הקלה בגוש דן שהחלה לפעול בשבוע האחרון, שכן בניית המנהרות וכל תהליך העבודה התבצע גם בשבת קודש, וההלכה אוסרת להשתמש וליהנות ממעשה שבת. כעת, חבר המועצת ורבה של שכונת רמת אלחנן, הגאון רבי יצחק זילברשטיין, מכריע כי מותר לנסוע ברכבת.

פוסקים ומורי הוראה רבים דנו בעניין והביעו את דעתם - כאשר חלקם אסרו לנסוע ברכבת למשך מספר ימים לצורכי מחאה, אך אברכים רבים שיגרו את השאלה לשולחנו של עמוד ההוראה הגר"י זילברשטיין.

בקו 'שיח יצחק' מתורתו של הגר"י, הובא כי כבר בחודש תשרי תשע"ח, כשאחזו עוד בתחילת עבודת החפירות עבור הרכבת הקלה, נשאל הרב בשאלה זו, מה יהיה כשבניית הרכבת הקלה תסתיים, האם יהיה מותר לנסוע בה או לא מאחר והבניה הייתה בשבת.

הגר"י הרחיב בתשובה שנדפסה בקובץ 'ווי העמודים וחשוקיהם' בפרטי ושרשי סוגיה זו ובשיטות הפוסקים, בסופו של דבר הביא בשם הגאון רבי ניסים קרליץ זצ"ל (חוט שני שבת ח"א פרק כב סעיף טו) שדן מה ההיתר להשתמש בגשר שבנו אותו במזיד בשבת, וכתב שיתכן שאין אדם יכול לאסור את הקרקע המיועדת לשימוש הציבור. אך שם סיים שאפילו אם ימצא היתר הרי יש בזה חילול השם ולכן סיים שראוי ליראי ה' להמנע מלנסוע על פסים כאלו שנעשו תוך חילול שבת בפרהסיא.

כעת שהשאלה נהייתה מעשית ואקטואלית במיוחד, וכמעט בגדר 'גזירה שאין הציבור יכול לעמוד בה' שכן השימוש ברכבת הקלה מיקל מאד למשתמשים בתחבורה ציבורית במרכז הארץ, התפרסם בקו 'שיח יצחק' הקלטה בה נשמע הרב חיים מלין, נכדו של הרב, מציע את השאלה מחדש וזוכה להכרעה ברורה.

Your browser doesn’t support HTML5 audio
ההקלטה של הגר"י זילברשטיין מתוך קו 'שיח יצחק' (צילום: Shlomi Cohen/Flash90)

תמלול ההקלטה:

הנכד: "אברכים מהקו, משיח יצחק, ביקשו לשאול, עכשיו סיימו לבנות את הרכבת הקלה, עכשיו הם בנו את זה בשבת, גם בשבת ובעיקר בשבת, ממש חילולי שבת. לפני כמה שנים סבא כתב תשובה בווי העמודים על הנושא הזה, שמעיקר הדין אי אפשר לאסור, כי זה רכוש הציבור. סבא מביא בשם רבי ניסים קרליץ שדן על כל גשר שבונים בשבת איך מותר לנסוע בו, ור' ניסים אמר כי זה רכוש הציבור והם לא יכולים לאסור עלינו לנסוע בו. אבל שם סבא סיים שעדיין כיון שזה נבנה בחילול שבת, אז לא ראוי לנסוע בזה.

"עכשיו היום במצב הנוכחי, יש המון נשים של אברכים שעובדות במרכז, ובמקום נסיעה של שעה וחצי באוטובוסים בפקקים, ברכבת הקלה זה נסיעה של עשר דקות, עכשיו ביום שישי זה התחיל לעבוד, אנשים עומדים ושואלים, המון אברכים ביקשו ממני לשאול את סבא".

הגר"י זילברשטיין: "אני אומר שמותר, למה? כי זה קידוש השם... למה? כיון שהרי הממשלה אמרה שיותר זה לא יעבוד בשבת, בשבת לא עובדים, מכאן ולהבא זה לא יסע בשבת, הממשלה הביעה פה כבוד לתורה, שבשבת הרכבת לא תעבוד, בשבת סוגרים את התחנה".

הנכד: "וזה שבנו את זה בשבת?".

הגר"י זילברשטיין: "הרי אין אדם אוסר דבר שאינו שלו, ומעיקר הדין יש את ההיתר של רבי ניסים שזה רכוש הציבור והם לא יכולים לאסור עלינו. רק מה? זה מאד לא יפה, אבל כאן זה כן דבר יפה, שהם מודיעים שהרכבת לא תיסע בשבת. אז אפשר להגיד להם שמותר".

תוכן שאסור לפספס
46 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
35
גם הבגדים של החרדים נוצרו במפעל בסין שעובד בשבת וכך הלאה בכל דבר.
אז אתה אומר שחרדים פוסקים לפי אינטרס שמשרת אותם בראשונה?
מה הבעיה בין עבודת גויים ליהודים שעבדו בשבת ועוד מרוקאי סתום עורך קידוש. אבל זו תגובה של אשכנזי מצוי
זה נעשה בחול לרוב גויים ואין שום דמיון אם זה נעשה לרוב ישראל עיין רעו סעיף א ו ב
34
יש שני נושאים במלאכת שבת יש איסור הנאה שזה כנ"ל שלא יכולים לאסור עלינו רכוש ציבור (שהרי יש לכל אחד חלק ברכבת מכספי המיסים והארנונה). אך החלק השני הוא שצריך להמתין בכדי שיעשו ולזה לא מהני האי טעמא וכל ההולך נכוחה יראה שכן אלו הדברים והאמת והשלום אהבו.
המתנה בכדי שיעשו נאמר לגבי הנאה מחילול שבת של גוי בשל יהודי במזיד אינו מועיל כדי שיעשו ולכן הדיון אם נכלל בדבר שנאסר משום חילול שבת של יהודי ואם כן יאסר עולמית והגר"י הכריע שאינו נאסר כלל
שהחרדים לא ישתמשו במעלית שבת
בכדי שיעשו זה רק בגוי שעשה בשבת ופסק הרב רובין מהר נוף שפה זה ספק כמה זמן נקרא בכדי שיעשו וגם שמשעה שאפשרי ליסוע אפשר לחשבן וזה וודאי כבר עבר
33
זה פוסק. חד וברור.
חד וברור זה לא יש שם כמה תשובות באותה התשובה(של הסבא). הנכד קצת יותר ברור .אם באמת סינים הם שבנו את זה אז יותר אפשרי. למרות שלא יתכן כי תמיד צריך אנשים מסביב כמו כוחות המשטרה והביטחון

הצגת כל התגובות

32
גם הכבישים נבנו בשבת. אז אך תיסעו עליהם. הרופאים למדו למבחנים שלהם בשבת - אז אל תלכו לרופא. בתי החולים נבנו בשבת - אל תלכו לבתי חולים. גם המים בברזים מגיעים ממי התפלה שפועלים בשבת- אל תשתו מים.... וכו וכו
לא. בתי רפואה כמו שאר המוסדות לא נבנו בשבת. בדרך כלל וכך אמור להיות במדינה ששומרת על היום הזה ולא מפעילה עובדים מתחת לאדמה. גם שאר הדברים שעובדים לא חייבים להעשות בעבירה. כשאתה מדליק את המזגן לפני, אתה עובר על משהו? הוא עובד בעצמו!
31
היתר לרכבת הקלה שנבנתה גם בשבת היות שהרכבת הייתה צריכה להתחיל לפעול כבר לפני שלושה חודשים גמרו את הבניה ואז החלה לנסוע לצורך בדיקה ובשל העבודות בשבת היה להם תקלות בלי סוף כמספר הימים שעבודו בשבת לכן יש להתיר היות שעבר כבר הזמן של בכדי שיעשה .
רעיון נחמד, רק שים לב שמבחינה הלכתית המושג "בכדי שייעשו" נאמר רק על מלאכת גוי ולא על מלאכת יהודי.
30
שמרבית העבודה נעשתה ע"י פועלים סינים שאינם יהודים בכלל אז זו מלאכת גוי ולא מלאכת יהודי שזה כבר פחות חמור משמעותית. שנית, לגבי הנאה ממלאכה שנעשתה בשבת, היא אסורה בשבת עצמה אך לאחר השבת מותרת, אין לזה סוף ואען דרך לפקח על כל דבר ועניין אם לא מעורב בו חילול שבת.
29
כנ''ל לגבי נרכבת מאמין שיש צד גדול בהקלה, כיוון שהרבה מהפועלים אינם יהודים, ולא עשו עבור יהודים בדווקא, אלא עבור עבודתם, ועבור עצמם, ועבור הכלל, שכולל גם יהודים וגם שאינם יהודים. ולכן לכאורה ממה שידוע לי ניתן להשתמש מיד עם מוצאי השבת.
28
כאשר פותחים ברז מים זורמים עי זה שבפתיחת הברז הפעלנו משאבה חשמלית ברזים חשמליים וכו, כך שאין בעיה עם הפעלת חשמל
27
רפורמי לבן
26
אנשים הזויים! תתקדמו למאה ה-21!!!
25
סליחה אבל אתם בושה ליהדות. הפכתם עצמכם לעדר נצלנים עסקנים בורים וחשוכים. אני מתביישת בשושלת שלי.
קודם תכירי את השולשלת שלך אחר כך תבישי בה ,השבת היא קודושה לעם היהודי נקודה נראה שקצת שכחני מאיפה הגענו , הנוצרים והערבים לא מתביישים במורשת שלהם .
24
מעניין כל רב אומר משהו אחר ובכל זאת אין לנו בימינו סנדרין
23
שנוח להם-החלטות משתנות.... חבורת דמיקולו....
22
מי שלא שומר שבת הוא כבר לא יהודי, דינו כרת, ולכן מותר לסוע בשבת ברכבת הקלה.
21
חבל
20
אמר הצדיק הגדול,הרב דתי לדעתי .
19
ואיך בדיוק הדתיים ישלמו על הנסיעה ? בשוטף 30 ?
18
בסוף גם יפנימו הרבנים שאין מנוס מפשרות נוספות עם החיים המעשיים כגון מעליות אוטומטיות בשבת וכפי שהתירו או הסכימו בדיעבד לפאה נכרית, הסתכלות במראה, הצבעת נשים בכנסת ורח"ל אפילו לעלות לארץ ישראל. פוק חזי מה עמא דבר
17
מי שיבדוק טוב טוב אין דבר וחצי דבר שלא עובד בשבת שלא מיוצר בשבת הן במישרין הן בעקיפין
16
אבל רכבת זה מדרכי הגויים, לא?
15
מתי חרדים ילמדו שגם לחילונים יש רגשות, ערכים וחופש לחיות כפי שהם רוצים?
14
הצביעות של החרדים מרקיעה לשמיים
13
אז מה אם נבנתה בשבת? אי אפשר לאסור אותה על כל הציבור זו הלכה שנוגעת להרבה נושאים שקשורים לשבת אומר בתור מסורתי
12
לא להאמין שאפסים מסבירים לרב שהוא טועה ועסקן תלמדו אחד מאלף ממה שהוא למד ותדברו
11
לטעמי שתושבי בני ברק יתיחסו לרכבת הקלה בחומרה ולא ישתמשו בה כי א. נסללה בשבת ב. אין הפרדה בין גברים לנשים
10
שלחו לשולחני כל סוגיה הרובצת לפתחייכם ואמרו לי מהו הפתרון המועדף עליכם ואני כבר אמצא את ההיתר ההילכתי למבוקשכם. ואם תבקשו היתרים הלכתיים סותרים לאותה סוגיה - גם זאת אמצא עבורכם.
9
יותר ממשמח זה להבין שגם בקרב הזויי התורה ישנם בני אדם שעינייהם בראשם , פתוחים ומבינים שאכן בשעה טובה המאה ה 21 כבר כאן ודברים חייבים להשתנות ולהתאים את עצמם לרוח התקופה , שאפו. לכו בדרך זו ובכך רק תקרבו אנשים טובים ויהודים טובים לדרכה של תורה.
8
אדוני הרב, מה עם התרה לנסוע בשבת אם ההפעלה אוטונומית ועי נהג לא יהודי? בבני ברק הרי יורד מתחת לקרקע כי התחשבו בכם אפשר שתחנת בני ברק לא תפעל בשבת
7
כל דבר אסור כי משתמשים בחשמל שמיוצר על ידי תחנות כוח שעובדות גם בשבת ויש בהן טיפול במהלך השבת שמאפשר את עבודתן במוצאי שבת וביום ראשון
6
השאלה הזאת אפילו לא היתה צריכה לצאת לדיון,הרי המכוניות שאנחנו נוסעים בהם כולל כל הדתיים בארץ נבנו בשבת וכל המכשירים כמעט נבנו בשבת אז מה יעשו,יחזרו למערות
5
איסור הנאה זה טוב כי למה להנות אם אפשר לסבול? רק שואל
4
שיאני הקישקוש התורני. אפשר, אי אפשר, אולי אפשר קצת לנוח מכם, השנאתם את הדת והמסורת על כולנו, החילונים.
3
קל מאוד לכאורה להכשיר שרץ כאשר מדובר באינטרסים
2
ישנה תח"צ שפעילה כל שבת (לדוגמא, קו 66 בקיץ מתחיל לפעול כבר בצהרי יום השבת ובחורף מאחר לתוך כניסת השבת) לעומת זאת הרכבת שובתת בשבת. אז למה אנחנו נוסעים בתח"צ?? כי זה חיוני ואין ברירה! אבל מה עם אתרי נופש ואטרקציות המחללים שבת? מהיכן ההיתר ללכת למקומות אלו כשהמה מותרות??
1
השבת נועדה למנוחה לאדם העובד, ולא למי שאינו עובד כלל. אם החרדים לא מקיימים את "בזיעת אפך תאכל לחם", למה שידרשו ממי שעובד כל השבוע, לשבת בביתו בשבת כשהוא רוצה לטייל, להנות , להתרחץ בים ???
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים