כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

"לא יכול להטיף": העילוי עלה לדרוש, אך פרץ בבכי על בנו שנתפס להשכלה - וירד

פעם אחת בשבת תשובה לפני ימים נוראים, עלה העילוי ממוטלה לדרוש מוסר בבית כנסת הגדול של העיר, אולם לא יכל להתחיל את דרשתו, תוך כדי שהוא נשנק בבכי ואמר שמכיוון שבנו נפל להשכלה וסטה מהדרך, הוא לא יכול להטיף מוסר לאנשים אחרים (היסטוריה)

| 11 | כיכר השבת |
העילוי ממוֹטֶלֶה, הגאון רבי מלכיאל צבי הלוי טננבוים
העילוי ממוֹטֶלֶה, הגאון רבי מלכיאל צבי הלוי טננבוים (מאת לא ידוע - old one, נחלת הכלל)

פרק י"ג: העילוי ממוטלהת של 'העילוי ממוֹטֶלֶה', הגאון רבי מלכיאל צבי הלוי טננבוים רבה של העיר לוֹמְזָ'ה (נפטר בשנת תר"ע 1910).   

בספר זיכרון לבני העיר לומז'ה נטען שבני הגרמצ"ה טננבוים לא הלכו בדרכיו, ונתפסו להשכלה ולתנועת ה'בונד' "וגם קיצצו במנהגי ישראל בפרהסיה". אנשי העיר כתגובה כעסו על רבה של העיר שאינו מצליח בחינוך ילדיו.

קבוצת יהודים שרח"ל פרשה עורף לעם היהודי לתנועת ה'בונד' (מאת here., נחלת הכלל)

פעם אחת בשבת תשובה לפני ימים נוראים, עלה הרב לדרוש מוסר לפני קהל גדול בבית כנסת הגדול של העיר, אולם לא יכל להתחיל את דרשתו, תוך כדי שהוא נשנק בבכי.

מעשה מבהיל זה הובא בספר זיכרון ליהודי לומז'א, והעתיקו מחבר הספרים הנודע הגאון רבי יחיאל מיכל שטרן בספרו 'גדולי הדורות' ג' עמ' 74.

ספר זיכרון ליהודי לומז'ה המתאר על הדרשה בשבת תשובה שבוטלה (אוצר החכמה)

הגרמצ"ה טננבוים החל לבכות, נשק לפרוכת ופתח את ארון הקודש, ובאופן יוצא דופן אמר שמכיוון שבנו נפל להשכלה וסטה מהדרך, הוא לא יכול להטיף מוסר לאנשים אחרים, וירד מהבימה.

טרם ירידתו מהבמה אמר הרב טננבוים בבכי "יהודים, איר זאלט זיךאויבעטם א גוט יאר [תעתירו מה' שתהא לכם שנה טובה] אני לא אוכל לדרוש לפניכם ולהטיף לכם מוסר, כדרכי, בשעה שבני ביתי סטו מן הדרך הישרה ובני אינם הולכים בדרכי".

בית הכנסת בעיר לוֹמְזָ'ה בו התפלל הגרמצ"ה טננבוים ונשא דרשות. בית הכנסת נהרס בשנת תש"א (1941)

דרגה זו של אמת, כמעט ואיננה נמצא בעולם התורני, ומצינו מקרה דומה בישיבת וולז'ין בעת שהיו גדולי ישראל שחששו משיטת לימודו של הגר"ח מבריסק שמונה בגיל 27 בלבד לר"מ בישיבת וולוז'ין וביקרוהו בשל כך.

לכך הגיעו כמה גדולי תורה לישיבה כדי לשמוע את הגר"ח הצעיר מוסר שיעור, ולדון האם הוא ראוי למינוי החשוב.

באותם ימים בין הגאונים ששמשו בהנהלת הישיבה היו רבי אלעזר משה הורביץ, רבי אייזיל חריף, רבי אליה מירער ועוד. הלימוד היה בסוגיה דאילונית בפרק קמא דיבמות, והגר"ח מסר שיעור בביאור שיטת הרמב"ם.

בשיא ה'ריתחא דאורייתא' השיעור הופסק, והגר"ח ירד מבימת מוסר השיעור כי נזכר ברמב"ם בפירוש המשניות שסתר את הפלפול שרצה למסור. (על המעשה הנ"ל מעידים רבים מכותבי קורותיה של ישיבת וולוז'ין).

כך מרוב אהבת האמת שבו, הפסיק הגר"ח מלמסור את השיעור, וחזר בו מחידושיו שמסר קודם לכן.

נתאר לעצמינו ששיעור זה היה אמור להיות "המבחן" שעשו ת"ח מפורסמים להגר"ח הצעיר, ולכאורה גורלו היה נחרץ.

אולם, הרבנים שהקשיבו לשיעור, הכריעו שאיש אמת כזה שמוכן לחזור בו מחידושו מחמת רמב"ם סותר בפירוש המשניות ששומעיו בוודאי לא הכירו, בוודאי ראוי הוא למסור שיעור בישיבת וולוז'ין. (הובא בספר נפש הרב, רבי צבי שכטר, עמ' י')

• • •

יש לציין שבני העיר לומז'ה ידעו שאת קלקול בניו ובנותיו לא אשם רבה של העיר הרב טננבוים, אלא אשתו שהייתה משכילה ולמדה אותם את שפת המדינה וחכמות חיצוניות, ואילו בני העיר החזיקו מהגרמצ"ה טננבוים לצדיק קדוש ובעל מופת, ואפילו בקשו ממנו סגולות שיגרש דיבוקים שנכנסו ביהודי לומז'ה (כך הובא בספר זיכרון ליהודי לומז'ה).

לסיום נביא מעשה מבהיל בשמו של רבי מאיר ליברמן שהיו שלש אחיות ושתיים מהן היו להן בנים גדולי ישראל שהרעישו את העולם בצדקותם. אחת הייתה אמו של הגה"ק רבי צדוק הכהן מלובלין. שניה אמו של רבי יצחק אביגדור מח"ס 'פרדס רימונים' על הלכות נדה, והאחות השלישית לא זכתה לבן צדיק.

כל השנים התהלכה האחות אבלה וחפוית ראש, עד שנכדה רבי מלכיאל צבי הלוי טננבוים פורסם כמחבר שו"ת 'דברי מלכיאל' ואמרה: "עכשיו אוכל למות בהשקט כי גם אני זכיתי שמחלצי יצא גדול בתורה".  (אוריתא ט"ז עמ' 339).

מודעה על פטירת בנו, מר יונה טמיר 'בן הרב הגאון מרן מלכיאל צבי טננבוים זצ"ל' מיסד ועד הורים בת"א, והועד הארצי לבת"ס וגני הילדים. הארץ, 29  נובמבר 1959. (אתר עיתונות יהודית היסטורית)
  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
11 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
7
הדבר החשוב בכתבה זה שהשם של הרב הזה הוא ״הלוי״ וגם שמו של הגרח מבריסק הוא ״הלוי״ וכל גדולי מזרח אירופה הם ספרדים כל פשוטי העם הם צאצאי אשכנז
לא נכון. כל הגדולים במזרח אירופה הם צאצאי מלך כוזר
הפחת את גדולי אשכנז לספרדים, וכל הספרדים מהרי האטלס, ושאר מדברות אפריקה אשכנזים, אתה איש יציב, בלי הזיות, תמשיך ככה, אבל בלווי של רופא פסיכיאטר. חזק ואמץ.
6
בילו , הוא בית ספר דתי, נראה שנשאר דתי
גם כתוב במודעה "הרב הגאון מרן" ו"זצ"ל" על אביו. לא נראה שחילונים היו כותבים כך
5
הכתבה יפה, אבל להדפיס בסוף מודעת אבל עם שם אחד הבנים (גם אם לא עליו היה התלונה) זה לשון הרע על המתים, ואינו ראוי לכל כתב היסוטורי המכבד את עצמו.
דווקא לכתב היסטורי המכבד עצמו זאת חובה, השאלה לאדם תורני הרוצה להדר

הצגת כל התגובות

4
בתקופת הרבנית, לא היה בית יעקב, ולמדו עם גוים, תקוותי שבדורנו לא ידרדרו הבנות ל"השכלה"
3
חבל שהרב טננבוים האמין בדיבוקים והבלים אחרים שבאו מהגויים ונכנסו לעם היהודי דרך תנועות הקבלה והחסידות שערערו את יסודות האמונה היהודית הטהורה. יתכן שאם לא היה נמשך אחרי אמונות ההבל, היו בניו נשארים נאמנים ליהדות מתוך הבנה שהיהדות היא חכמה נפלאה.
2
חבל שנמשך להתעסק בדיבוקים והבלים, כי אז יתכן שהבנים היו נשארים בדת
1
אני מרגיש שהעיקר כאן זה ה"נייעס", לעשות "שמייח", לייצר שערוריות וכו'. מילא כשעוסקים בהסטוריה רחוקה ודנים בשרשי מחלוקת מסויימת, ניחא. אבל כשעוסקים בהסטוריה קרובה, ובמשפחות שחיות אתנו היום, מה ההיתר לדבר על אשתו ובניו של רב מסויים? מה הרווח מזה? היית מעיז לכתוב על בניהם וקרוביהם של רבנים מדורנו??
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים