כיכר השבת

מחלוקת בין גדולי הפוסקים

סערה הלכתית: האם לספרדים מותר להסתפר ולהתגלח לכבוד שבת וראש חודש?

מנהג ישראל הוא לא להסתפר ולא להתגלח - ממוצאי חג ראשון של פסח ועד ל"ג בעומר | השנה, עלתה השאלה האם מותר להסתפר ולהתגלח ביום שישי הקרוב לכבוד שבת וראש חודש אייר | הגאון רבי אופיר מלכא פסק שמותר לכתחילה - גם לספרדים וגם לאשכנזים | אך הראשון לציון הגאון רבי יצחק יוסף וכן הגאון רבי בנימין חותה פסקו כי אסור להסתפר • צפו (חדשות חרדים)

| 193 | כיכר השבת |
הראש"ל הגר"י יוסף, הרב בנימין חותה והרב אופיר מלכא
הראש"ל הגר"י יוסף, הרב בנימין חותה והרב אופיר מלכא (צילום: אוליבייה פיטוסי - פלאש 90, דוד יוסף חניה, כיכר השבת)

בימים האחרונים מתחוללת סערה הלכתית, סביב השאלה - האם מותר להסתפר ולהתגלח ביום שישי הקרוב, למרות ימי ספירת העומר, מחמת כך, שבשבת הקרובה יחול ראש חודש אייר.

כידוע שמנהג ישראל הוא לא להסתפר ולא להתגלח - ממוצאי חג ראשון של פסח ועד ל"ג בעומר - לאשכנזים ולספרדים עד ל"ד בעומר, ויש המחמירים עד שבועות.

הפוסקים שמתירים

הגאון רבי יהודה אריה דינר רב מרכז בני ברק, הכריע - כפי שפורסם ב'כיכר השבת' - כי השנה יהיה מותר להסתפר ולהתגלח ביום שישי של ראש חודש אייר.

וכך נכתב בגיליון 'מים חיים' מהלכותיו של הגרי"א דינר: "גם לאלו שנוהגים מנהגי אבילות לפני ראש חודש אייר, מכל מקום השנה (תשפ"ג) שחל ראש חודש בשבת, כיוון שיש שמחת שבת וראש חודש, יש להתיר להסתפר בערב שבת מפני כבוד השבת, (משנ"ב ס' תצ"ג ס"ק ה'), אולם אלו שכל השנה נוהגים כר"י החסיד לא להסתפר בראש חודש, גם בזה אסור להם (הגרי"ש אלישיב זצ"ל ובעל שבת הלוי זצ"ל, מה שלא הזכירו המשנ"ב כאן משום שסמך על מה שמביאו כבר בהלכות שבת ס' ר"ס ס"ק ז'), אבל יכולים להסתפר ביום חמישי ערב ראש חודש אייר".

גם הפוסק הספרדי, הגאון רבי אופיר מלכא, נשאל ברדיו האם מותר השנה להסתפר ביום שישי, והשיב כי מותר לכתחילה. "ראש חודש אייר שחל ביום שבת, מותר לכתחילה להסתפר ולהתגלח גם לבני אשכנז וגם לבני ספרד", השיב הרב, "כמובן, שאלו שנוהגים לפי רבותינו המקובלים ולא מסתפרים בכל ימי ספירת העומר, אז בוודאי שגם זה אסור, אבל אלו שנוהגים להתחיל את הנושא של התספורת והגילוח, כל האבלות, מהיום הראשון של ספירת העומר עד ל"ג לבני אשכנז או עד ל"ד לבני ספרד, כמו שרגילים רוב העולם שככה נוהגים, יכולים ביום שישי להסתפר ולהתגלח.

"למה? בגלל שיש כאן תוספת שמחה - שבת וראש חודש, כך כתבו כל גדולי האחרונים - הב"ח, כנסת הגדולה, העולת שבת, המגן אברהם, הפרי חדש, החוק יוסף, הגר"ז, ופוסק את זה המשנה ברורה בסימן תצ"ג ס"ק ה'. גם הכף החיים באות י"ב מביא את האחרונים הללו, וכוונתו לעניות דעתי לפסוק".

הרב מלכא הוסיף ואמר כי "אני בכלל לא בעד הדבר הזה שפוסקי אשכנז זה לאשכנז ופוסקי ספרד זה לספרד, פוסקי הכנסת הגדולה והפרי חדש זה גם לבני אשכנז והמגן אברהם והגר"ז זה גם לבני ספרד, יש כאלו שמנהגים וכדומה, אבל סתם ככה, רואים באופן ברור גם בכף החיים ובבן איש חי, מרן הרב עובדיה במאות מקומות, שפוסקי אשכנז זה גם לספרד ופוסקי ספרד זה גם לאשכנז, זה לא שייך, רק מרן והרמ"א יש הבדלים בין ספרדים לאשכנזים או בדברים של מנהגים וכדו' אבל באופן כללי אין שום הבדל".

הפוסקים שאוסרים

לעומת זאת, הראשון לציון הגאון רבי יצחק יוסף, פסק שאסור להסתפר ביום שישי הקרוב. בשיעורו השבועי, אמר הראש"ל כי "השנה חל ראש חודש ביום שישי, בערב שבת, שישי ושבת. האם מותר השנה להסתפר בראש חדש? זה לא כמו כל שנה, ראש חודש אייר חל ביום רגיל, שם כולם יודעים שלא מסתפרים בראש חודש, אבל השנה זה לכבוד שבת, אז אולי כן?

"מי שילמד משנה ברורה יגיד כן, נכון! משנה ברורה כותב שמותר להסתפר. אבל תדעו רבותי, הדין הזה תלוי במחלוקת מרן והרמ"א, נכון שלא כל דבר זה ספרדים ואשכנזים ... התורה זה כולנו, אשכנזים וספרדים, אבל יש דברים שזה בית יוסף והרמ"א אז צריך לדעת לפעמים האחרונים לא כולם נחתו לפרש דברי מרן הבית יוסף, כמו המקרה שלנו, ואני ארחיב יותר. צריך ללמוד קודם כל את הבית יוסף, הבית יוסף בסימן תצ"ג הוא כותב: 'צריך שיהיה שלושים ושלושה ימים שלמים ומקצת היום של ל"ד של אבלות שלא להסתפר', אם אתה תסתפר בראש חודש אייר, אין שלושים ושלושה ימים. אלא מה, מה שכתבו שנהגו להקל בראש חודש, אלו שלא מסתפרים מב' אייר עד ערב שבועות, תעשו חשבון מב' אייר עד ערב שבועות יש שלושים ושלושה ימים שלמים, אז הנה, משלימים את זה אחר כך.

"אנחנו שמסתפרים בל"ג בעומר, איפה יש שלושים ושלושה ימים אם נסתפר בראש חודש? לכן לא להסתפר בראש חודש. הוא מביא דעת איזה אחד מהגדולים, מהראשונים, שכותב להתיר להסתפר בראש חודש והוא כותב שזה מנהג טעות, 'מה שנהגו להקל בראש חודש מנהג טעות הוא'. בשולחן ערוך הוא מעתיק את ההלכה בקיצור, 'אותם הנוהגים להסתפר בראש חודש מנהג טעות'. הבית יוסף לא מחלק אם חל ראש חודש בערב שבת או לא, זיל בתר סברא, לך בתר היגיון, מה הוא אמר? צריך שיהיה שלושים ושלושה ימים שלמים, אם אדם יחכה מב' אייר עד ערב שבועות, נו... אבל הסתפרים בל"ד בעומר, איפה שלושים ושלושה ימים? לכן אין הבדל, מאי נפקא מינה אם זה מערב שבת או לא מערב שבת? סוף סוף שלושים ושלושה ימים".

This browser does not support the video element.

הפסיקה של הגאון רבי בנימין חותה (צילום: דוד יוסף חניה)

הפוסק הגאון רבי בנימין חותה, בסרטון מיוחד, אוסר גם כן את התספורת ביום שישי הקרוב ואומר כי "מה קורה להתגלח ולהסתפר בערב שבת שחל בו ראש חודש, שיש בו שתי קדושות - גם השבת וגם ראש חודש ורוצה להסתפר ולהתגלח. אמת, שיש מהפוסקים שהתירו, אבל שנדע הלכה למעשה רבותיי - המנהג שלא מתגלחים ולא מסתפרים, אף פעם לא הקלו בדבר הזה, וכך הורו גדולי ישראל, גם חכם בן ציון אבא שאול כך היה מורה, אין להגלח ולהסתפר, ופשט השולחן ערוך גם כך מבואר, כי מרן דיבר על ראש חודש, יוסיף 'אבל אם זה חל בערב שתב יהיה מותר', מה בעיה להוסיף את זה? הרי זה קורה הדבר הזה... זה ראיה שפשט מרן שזו בעיה.

"לכן, הלכה למעשה, אין להתגלח ואין להסתפר. השנה תשפ"ג שיחול ראש חודש ביום שישי וביום שבת, ביום שישי אין להתגלח ואין להסתפר, וכך היה המנהג.

"ולכן, דברים חדשים שלא נהגו בהם, רבותיי, אי אפשר להביא בגלל שמצאנו פוסקים, זה לא איזה המצאה חדשה איזה כלי חדש שהומצא בו נדון בו, זה תופעה שקרתה ואף אחד לא הקל בזה. אתה מכיר ספרדי שפעם התגלח והסתפר בראש חודש? לא היה דבר כזה.

"לכן רבותיי, עושה חדשות בעל מלחמות, להמשיך לפי המנהג והמסורת ואין לשנות, וכך הורו גדולי ישראל הספרדים ואין להתגלח ולהסתפר גם השנה בראש חודש ובערב ראש חודש אייר אין לגלח ולהסתפר".

תוכן שאסור לפספס
193 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
108
אין כאן מחלוקת. האם הרב עט'ר יצחק יוסף פסק, אין מה להרהר ןלערער
בדיוק יישר כח
לא מסכים.דעתו של הרב אופיר חשובה יותר
פי כמה יותר חשובה?? פי 2 פי 3 פי 10 ?? רק תפרט יותר אם אפשר ואם מישהו סופר!
צריך לדעת שיש עוד פוסקים ולא רק את הרב יצחק יוסף [ לא זלזול חלילה] שחולקים עליו
דביל פרמיטיב
מי שהולך לפי הרב יצחק יוסף שליט"א יעשה כדעתו ומי שיש לו רב אחר יעשה כדעתו! כל אחד הולך לפי רבו. אין דבר כזה ביהדות רב של כל העולם זאת המצאה של שס.
תראה מה הוא כתה בילקוט יוסף . ממש לא מה שכתוב בכתבה
פשיטא שמותר. אם התנאים והאמוראים הסתפרו כל ימי העומר, אז מדוע לאסור??
שמעת בת קול בנושא???? פשוט הביטחון הזה קצת מפליא אותי, כי נשמע לי שאם תתמודד מול הרב אופיר מלכא תתחיל לגמגם.
איפה נשמע כדבר הזה שאי אפשר לחלוק מה זה השטויות האלה וכי מרן הגר"ע יוסף זצ"ל לא חלק על מרן הבן איש חי זו דרכה של תורה ובלי לקחת את זה לאמוציות אישיות (לעלות את הרמה בתורה עסקינן) וליתר דיוק כדי לך להסתכל במה שכתב מרן הגר"ע יוסף על מי שכובש פסקי הלכה העולים לו מלימודו ומה הביא בשם החת"ס ע"כ
107
ואיך אסרו את הגילוח כשכל המנהג היה על תספורת הראש ?
זו מחלוקת ראשונים אם גם גילוח ורוב הפוסקים אומרים שזה גם על גילוח
גילוח הזקן הוא דין דאורייתא, להסתפר בראש הוא מנהג שאין לו יסוד בתלמוד.
הראשונים פסקו שהעיקר לא לספר את שיער הראש.עיין תלמידו של המהר"חו טור ברקת
עיין רב פעלים חלק סוד לישרים תשובה טו
106
אשרינו. מחלוקת לשם שמים.

הצגת כל התגובות

105
כל מחלוקת שהיא לשם שמיים, סופה להתקיים!!!
104
האם פעם ראשונה יוצא ראש חודש אייר ביום שישי שבת?
103
הרב מוצאפי אוסר
למה לאסור בכלל אם חז"ל הסתפרו כל ימי העומר??
102
בא לא נשווה.... "גדולי הפוסקים"?? יש פה אחד... לא יותר. כל השאר מוצי"ם+
לך תשמע את שניהם ואחכ תחליט..אני לא חושב כמוך
נכון אתה צודק. פני הדור כפני הכלב
שמור על הפה שלך גם הרב יצחק היה לפני כמה שנים מוץ [כדברך]
101
מה דעת מרן הראשון לציון ורבה הראשי של ירושלים מרן גאון עוזנו מורינו ורבינו הרב חכם שלמה משה עמאר שליט"א ?
100
פלא על הכתב היקר! יש לי כבוד לתלמידי חכמים ואינני מזלזל חלילה! אבל כיצד הופכים שני אברכים צעירים בגיל ה 40 שעונים תשובות על שאלות ששואלים מראש או תוכנית לשאלות על משנה ברורה הופכים אברכים צעירים ל"פוסקים"? מרן הרב עובדיה שנחשב לפוסק הוכיח את זה בספריו בעמל רב ולא בתשובות בהלכה של רבע עמוד!
אחרי מרן הרב עובדיה כולם אותו הדבר והופך הרב אופיר יותר מעמיק מהרב יצחק
אמת לאמיתה!! התגובה הכי קולעת פה!
מאוד מאוד צודק !!! זה מגוחך שהרה"ג אופיר מלכא, הפך להיות "הפוסק הספרדי". הוא בקי עצום במשנה ברורה, אבל הוא לא שימש תלמידי חכמים ספרדיים בעלי הוראה, והשיטה שהוא "המציא" שהמשנה ברורה זה הפוסק של הספרדים, מוזרה מאוד. הרי כמעט כל עמוד במשנה ברורה מלא הסתייגויות למנהג ופסק הספרדים.
אבל למה לאסור בכלל? הרי חז"ל לא אסרו להסתפר. המנהג שלא להסתפר הוא חסר יסוד בחז"ל
אתה מדבר שטויות בלי להכיר האיש בקי גם בשותי"ם אמת שהוא לא צמוד לפסיקת מרן הגר"ע יוסף אז מה ב"ה היו הרבה פוסקים ספרדים ולידיעתך הוא שימש פוסקים ספרדים
הם תלמידי חכמים גדולים
מה הקשר הגיל?? זה מה שקובע? היו הרבה גדולי ישראל שיצא שמם כבר בגיל צעיר גם מרן הרב עובדיה זצוק"ל ושיבדלחט"א בנו הרב יצחק שליט"א יצא שמם כבר בגיל צעיר וזכה הרב אופיר מלכא שליט"א שיצא שמו בגיל צעיר יחסית ולא בכדי כי הוא יושב ועמל בתורה ובפוסקים ללא הפסקה
99
הפסקים של הגאון הרב אופיר מלכא הם פסקי ההלכה לציבור בני התורה
אין דבר כזה פסקים נפרדים לבני תורה.
אין דבר כזה רב של כולם. יש רב של קהילה. והדבר תלוי בקבלת הקהל. רב לא יכול להמליך עצמו על קהל כל אחד רשאי לבחור לו את רבו שלו ואת דרכו "עשה לך רב"! רב שמתאים לך ולתיקון שלך.
אתקן אותך: פסקים וסיכום של המשנה ברורה בלבד. ספרדים הולכים לפי השולחן ערוך והוא רוצה לעקור מסורת של שנים!!
שטויות אתה אף פעם לא עברת על ספריו הרבה מעבר למשנ"ב לך תעשה שיעורי בית
פשוט ליצנות! ממתי הוא הפך לפוסק לבני תורה??
98
זה פעם ראשונה שיוצא ר"ח אייר בער"ש??? זה כבר קרה הרבה פעמים ואני זוכר לפני למעלה מ25 שנה שהייתי בחור בישיבה ויצא ר"ח אייר ביום שישי ולא היתה שאלה ברור היה לכולם שמותר גם לספרדים וגם לאשכנזים להסתפר ולא שמענו בזמנו לאסור לא ממרן הרב עובדיה זצוק"ל ולא מבנו שיבדלחט"א הרב יצחק שליט"א אז מה נזכרו עכשיו??
לא נכון ! אף פעם לא התירו את זה
תמיד ממציאים פתאום משהו חדש. זה לא חדש. הם כולם טועים ומהלכים באותו החושך.
97
סוף סוף כתבה נאותה ומתאימה לכיכר השבת, ולא עוד איזה דברים בטלים של רודפי כותרות למינהם
96
מותר ומותר אבלות??? על מה! הרי השנאה והלשון הרע ממשיכים בכול רגע נתון.
האבלות היא לא על הסיבה אלא על התוצאה .....
אבל חז"ל לא פסקו שום דיני אבלות בימי העומר. להיפך
95
הכף החיים למעיין בפנים התיר וד"ל ...ולמה לומר שכל רבתינו אסרו ...וכל אחד יעשה כרבותיו
יש לך בעיה בהבנת הנקרא. בכה"ח מבואר בפירוש לאסור לדעת מרן!!! ולומר שהוא חוזר רק על הרישא כמו "שהמציא" הרב מלכא (רק כדי ליישר קו עם המשנ"ב), זה מוזר ותמוה. ואין שום הסתייגות להיתרא בכה"ח בסוף דבריו, אלא רק איסור עד ל"ד. וחבל שצריך לכתוב כאלו דברים פשוטים.
חצוף! תכתוב בכבוד ולגופו של עניין לא מרבים מחלוקות ויש ויכוח אך ללמוד את השו"ע עצמו
94
למה לעשות כזה דבר ככתבה. הדבר פשוט: לפי מרן השלחן ערוך (ומרן הגרע"י) אסור. לפי דעת רמ"א מותר. והכנה"ג ופר"ח רוה"פ כתבו דאינם אליבה דמרן השו"ע.
איפה ראית שהגר''ע יוסף אסר??? לא היה ולא נברא
93
ספרדים רובם ככולם היו מתגלחים ערב יום העצמאות
חחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחח מה.?ץ<?
בדיחה טובה
92
פלא על הטענה של הרב יצחק טענת הב''י היא על מקרה שעקרתה את ה34 יום. במקרה דנן לא עקרת אלא רק בשנה זו יש היתר מיוחד כמו בלג שחל בע''ש שיש היתר מיוחד ואין 34 יום. מה חושב הרב יצחק שכל גדולי האחרונים שכחו את הב''י שהם עוסקים בו
לגבי ל"ג שחל בע"ש כתב מרן להדיא שמותר להתגלח, משא"כ לגבי ר"ח שחל בע"ש, ועוד טען נכון הרב בנימין חוטא שאם מרן היה סובר שמותר להתגלח היה מחלק בין סתם ר"ח לערב שבת ור"ח, אחרי שאמר שבר"ח אסור להתגלח.
שים לב איך אתה מדבר ולמי.. קצת יותר כבוד לא יזיק לך מדובר בגדול הדור תלמיד חכם אדיר , תתנסח אחרת זה לא מכובד ותאמין לי שהוא חשב על ה"דעה" שלך ...
מיהו גדול דור בעיניך?
עדיין צריך עיון
תענה עניינית..יש לך מה להגיב? שלום צודק ואין משוא פנים בתורה
אמת לאמיתה
91
איזה כיף שיבוא המשיח ותהיה אני מקווה הלכה אחת לכולם.
90
מתגלחים לכבוד יום העצמאות
על איזה עצמאות אתה מדבר James? על העצמאות שכל אחד יעשה הישר בעיניו? ללא הלכה וללא תורה וללא מוסר. כמו בנימין זאב הרצל. וכמו דוד בן גוריון.
89
הגאון רבי דוד יוסף פסק גם הוא שאסור אבל הוסיף ואמר שודאי שהמתירים יש להם על מה שיסמוכו
גם מרן ר' יצחק בילקוט יוסףז כתב המקל יש לו על מה שיסמוך
88
לא פלא כי יש שרבנים חולקים על פסיקותיו של הרב מלכה גם בסוגיות נוספות,כל אחד ינהג לפי רבו.
87
לא ידעתי איך לנהוג אז עשיתי אנדנדינו סופלקטינו, התחלתי עם הרב יצחק יוסף וסיימתי איתו אז לא אסתפר, איזה בעסה, הזקן מתחיל לגרד, לפחות אני שומע מוסיקה באזניות כשאני עושה כושר 💪
86
הרב אופיר אלוף..מעולם לא ראיתי ספרדי מבורר ,כל כך נטול מפוליטיקה, לא אלמן ישראל
85
יעויין בספר שתילי זתים סי' תצג ס"ק ה שדעתו כמרן שו"ע ובכל זאת כתב להתיר וכדברי הגאון המפורסם הר' אופיר מלכא שליט"א שזה גם לשיטת מרן
84
אם אני סומך על המ"ב להתגלח השנה כנ"ל, האם יש לי ענין להחמיר כפוסקים האוסרים, או אדרבה יש מצוה להתגלח לכבוד שבת וראש חודש.
זלזה שאינו יודע לשאול דהדור הזה כפני הכלב הוא.
83
ה' יברך את שלושתם שליט"א כולם אהובים בשמיים ובארץ, כל אחד לפי מעלתו וכבודו. כולם לשם שמיים וכל אחד יעשה לפי רבותיו בלי לפגוע או להעליב או לדבר על מי שאומר אחרת ימי ספירת העומר לשלום ואחדות וכבוד הדדי.
מאיפה אתה יודע שהם אהובים ?אני שמעתי ההיפך
אשריך אחי התשובה העיניינית היחידה פה בתגובות...חבל שאנשים מחליקים בלשונם /בכתיבתם...כל העיניין של ספירת העומר תסתפרו אל תסתפרו אל תגררו למחלוקות ותנהגו כבוד זה בזה במיוחד לתלמידי חכמים..מה שווה הזקן או הפאות אם על פינו אנו לא שומרים? להתעורר חברים מספיק צרות עוברות עלינו..אהבת חינם! כפשוטו
יוסף יוסף התותח יוסף יוסף התותח
82
לגבי הכותרת מחילה, אך חוץ מהרב יצחק יוסף מי משניהם נחשב מגדולי הפוסקים? הרב מלכא והרב חותא הם ת"ח אך לא מגדולי הפוסקים. מה זה הדבר הזה?!
מי מחשיב לגדולי פוסקים ?אתה ?
כן. הדברים מפורסמים וידועים וכולם יודעים מי גדולי הפוסקים. אתה עושה עצמך תם וזו זכותך בהחלט.
81
אהבתי את המשוואה בין מרן הרב יצחק יוסף לרב אופיר מלכה...
80
שלושה פוסקים??? למה מי שיש לו תוכנית ברדיו נהיה פוסק??? ירידת הדורות!!! פוסק זה תלמיד חכם שחיבר תשובות בכל חלקי התורה בעיון גדול ולא אינציקלופדיה של קיבוץ תשובות או פסקי המשנה ברורה! חברים תתעוררו!!!
79
הרסתם אותי מצחוק בימי העומר..... אברכים צעירים בני 40 עם תוכנית ברדיו הפכו בין לילה לפוסקים ועוד בשורה אחת עם הראשון לציון... הוסרה העטרה!!! אוי לדור שכך עלתה בימיו!
שלא נדע. אני כל חיי לא נתקלתי בדבר כזה. ואני בן 97. איפה גדולי הפוסקים של פעם? הסטייפלר, הרב שח, הרב אלישיב. לאן הגענו? איך ירדנו פלאים.
78
מי שמסתכל במשנ"ב של דרשו בסימן בהערה על הסימן שהביאו בכתבה מעלה רואים שהרב אלישיב ור' משה פיינשטיין כותבים שגם למי שנוהג כל השנה כמו צוואת ר יהודה החסיד בשנה זו מותר ביום שישי מכיוון שלא ניתן לעשות לפני כן.
77
צודקים חכמי התורה. ופלא על הרב אופיר מלכא שמתעקש להתיר, נגד מנהג הספרדים בכל הדורות האחרונים, ונגד הכף החיים ס"ק י"ב שאסר במפורש.
הכף החיים דווקא התיר, פלא עליך
76
אני לא רב אבל שיש שבעה על מת יושבים שבעה ימיים . אם השבעה נופל ללפני סוכות או פסח וכדומה חותכים את השבעה. אני חושב שזה באותו קטגוריה. יש לבדוק את הנושא הזה לעומק
לא נראה לי. יש הלכה שהרגל (הכוונה לחג) עוצר את השבעה .כאן זה עניין לכבוד שבת וראש חודש יש פוסקים שהתירו, אבל זה לא דין כמו בחג שזה עוצר את האבילות
75
תגידו פורים היום או מה? איך כתבתם 3 פוסקים בשורה אחת שאחד ראשון לציון עם מסורת של כתיבה למעלה מגיל 70 ושני אברכים צעירים שמגישים תוכנית רדיו!! לא התבלבלנו??
חברה תירגעו אבל זריז יש בראשונים שהשיגו זה ע"ז גם בהבדלים של 60 שנה חוץ מיזה בן כמה היה מרן הגר"ע זצ"ל כשחלק על מרן הבן איש חי ג"כ בגיל 40 (חוץ מי זה הרב אופיר עשה 50) [ איזה קטנות המוחין יש כאן וחוץ מי זה לקרוא להם מגישי תוכנית זה קצת בורות כנראה שלא עברת על ספריהם
74
אני מוחה על כבוד התורה שבין לילה הפכו שני אברכים צעירים לפוסקים!! זה ממש ביזוי עולם התורה של הספרדים אני מתבייש ממש!! אילולי שהכתב אשכנזי ואני מלמד זכות הייתי בוכה עכשיו! רבנים אשכנזים לא היו כותבים עליהם ככה "פוסק" כזה מהר.
73
בקיצור צריך להתאפק עד ל"ד לעומר שיהיה אפשר להסתפר ולהתגלח. אשריכם👊👊👊👊👊
72
מה דעתכם לצרף את "הפוסקים הצעירים" כבר למועצת?? הם הרי חיברו יביע אומר!! וחזון עובדיה! וטהרת הבית!!.... רבותי תתעוררו!! פוסק זה מי שחיבר ספרים בעיון גדול בהלכה לא מי שליקט פסקים או סיכם משנה ברורה!!!
פוסק של לפני 60 שנה הוא יהודי קדוש מאד ,ת"ח מופלג שגם בעל רוח הקודש וכמובן יודע קבלה. אני לא מבין למה כל אחד שלמד קצת והגיע לגיל 40 נהיה פתאום פוסק שאין לו שום בקיאות לגמריי בכל הש"ס ובטח לא בעל מידות טהורות. הא, איזה דור
71
הרב אופיר צודק להלכה אבל למעשה קשה להורות כך כיון שלא נהגו כן. אין התייחסות בשו''ע למקרה כזה. וללכת אחר הסברא אין סוף לסברות המשנב גם נוקט את סברת הב''י ואפ''ה מקיל במקרה זה. אי אפשר לפסוק מקושיות נגד אחרונים גדולים זה לא הדרך ברור שלהלכה אפשר לפסוק כך רק שלמעשה לא ראינו שיקולים בזה.
זכורני שתמיד הקלו בזה גם הספרדים
מדויק
70
הרב אופיר מלכא מי הוא שיחור רבנו עובדיה זצ"ל לא חילק אף פעם וכן חכם בן ציון וכל הגדולים, אפילו שזה יוצא בממוצע פעם בשש שבע שמונה שנים לא ראינו אף פעם שחילקו, הוא יותר גדול מכולם?!
69
בשנת תש"פ למיטב זכרוני הרב חותה התיר ...
68
ברור שמותר גם לספרדים! יש הרבה פוסקים ספרדים מדורות קודמים שמתירים להסתפר בר"ח אייר גם בלי שבת (וגם נראה כך מספריו של מרן הרב עובדיה זצוק"ל שמצדד להקל כדבריהם) אז השנה שזה יוצא בער"ש כ"ש שמותר להסתפר לכתחילה וכן פסק הגאון רבי דוד יוסף שליט"א בספרו "תורת המועדים" שנכתב לפני שנים ואף אחד לא ערער בדבר
תוכל לציין המקור בתורת המועדים? איזה חלק? אות?
אתה טועה ומטעה !!! אף אחד לא התיר, רק בשעת הדחק, ובשעה"ד מותר להסתפר בכל יום שישי (וכמו שפסק בחזו"ע ועוד). "לכתחילה" מעולם לא התירו. אני לא מבין את הרב אופיר מלכא מעיז להתיר דבר כזה, נגד המנהג, בגלל שראה ככה במשנה ברורה. אין פוסק ספרדי אחד שיסכים איתו. אני מציע לו שיחזור בו תיכף ומיד !!!!
לא ראייתה ואתה מבלבל במח עיין כף החיים
67
לא רק הרב אופיר מלכא התיר גם הגאון רבי דוד יוסף בספרו "תורת המועדים" שנכתב לפני שנים כתב להתיר לכתחילה
66
לא הבנתי כבוד הרב מלכא מורנו ורבנו עטרת ראשנו לא הבנתי רבא של העם היהודי הספרדי עובדיה יוסף טעה בפסיקותיו לעניין להסתפר בראש חודש בזמן חיוו למה העליתם את הסוגיה אנא ממך הציבור נספרדי מסתפר חד וחלק לד בעומר
רדוד מותר לחלוק
65
מחילה אבל כתבתם שהרב יצחק "אוסר" וזה לא נכון, כתוב בילקוט יוסף שמנהגם לא להסתפר אבל מי שמקל יש לו על מה לסמוך, אלא שמי שבא לשאול מורים לו שלא מסתפים. והמילה "אסור" לא הוזכרה כלל וכלל. נמצא שכל "הסערה ההילכתית" היא סערה בכוס תה, שכל המחלוקת היא האם מותר לכתחילה או שרק מי שרוצה להקל רשאי.
64
מה שאמר הרב מלכה שליט"א שגם הכף החיים התיר ממה שהביא את אלו הפוסקים המקילים . אינו מובן , שהרי המעיין בדברי הכף החיים [שם אות יב] יראה שאסר לבני ספרד בכה"ג.
63
מצער לראות את הדעה הרווחת כאן שהרב יצחק הוא גדול מהרב אופיר מי שקצת לומד כמו שצריך רואה עולם הפוך.הרב אופיר סמל של עיון ובריאות יחד
62
סערה הלכתית לשאינם יודעים לשאול. פני הדור כפני הכלב. אני בן 97.
61
מורנו ורבינו מרן הראשון לציון הרב יצחק יוסף שליט"א פוסק הדור הוא ואין בלתו
60
האם בשביל שטויות כאלו קיבלנו את התורה? הרי בסך הכול מדובר במנהג מזמן הראשונים ותו לא. מעבר לכך, מצווה להסתפר לכבוד יום עצמאות.
59
באמת סלחו לי איך מנהגי אבלות להנצחת תלמידי רבי עקיבא הפכו ל"סערה הלכתית"? הפכו את הטפל לעיקר?
58
איזה כיף לכינים!
57
שמעו סברא נכונה מדובר החברים מחברון שאמרו לי שמעו מה העניין בקיצור מי שרוצה אבלות ישתתף בזה שלא מיסתפר מי שלא רוצה לקחת חלק יכול להיתחמק יש על מי לסמוך אבל הוא לא לוקח חלק מאבלות וחבל עכשיו תיבחן לעצמך כמה תיכול להקריב מעצמך האם להחמיר ולהרוויח חלק או להקל ופשוט אתה לא מהחלק זה סברא שהיא הלכה
56
שאלת ממני על מה שנהגו להסתפר בראש חדש אייר אם הוא מנהג הגון או לא אנא עבידנא עובדא בנפשאי ואני מסתפר כל חדש ניסן ור"ח אייר וכן נהגו רוב העולם
55
גילוח הזקן... אלא שיש מיקלים בזה למי שמצטער הרבה כשאינו מגלח זקנו, משום שכתב הרדב"ז שבענין כזה שאינו בתורת חובה ממש מתקנת חכמים, אלא מנהג בלבד, כל שיש צער כזה יש להקל.
זה פשוט. הדיון כאן הוא למי שלא מצטער האם ניתן להקל בפשיטות כיון שחל ראש חודש בשבת.
54
שערה הלכתית :)
53
תפסיקו לחפש לעצמכם קולות,מה הבעיה לגדל שיער וזקן.? אפשר לחשוב.
52
אולי תתעסקו בעיקר שזו אחדות. הרי בגלל זה מתו שנים עשר אלף זוגי תלמידים. לא בגלל שהסתפרו או לא הסתפרו. אלא בגלל הזלזול אחד בשני!!!
51
אסור להסתפר
לזה אף אחד לא מסכים, הדיון הוא האם מותר בשופי או רק מי שמיקל יש לו על מה לסמוך.
50
שתדעו לכם שאתם בכתבה הזאת מורידים את הרמה של הציבור הספרדי שקבעתם שאלו הם פוסקיו!! אברכים צעירים שלא חיברו ספרי הלכה בעיון!!
49
אין שום בעיה להתגלח כידוע היה מנהג בכל ארצות ספרד להתגלח והאיסור היה רק על תספורת וגם זה אינו מנהג קדמונים אלא נתחדש בדור שלפני השוע כי כל גדולי הראשונים הספרדים לא הזכירו כלל ממנהג תספורת כמו כן מנהג התספורת עד לג או לד הוא בעייתי מאוד כיוון שאין לזה שום מקור בגמרא
48
המציאות היום שונה ולכן הפסק חייב להיות שונה. בעבר כולם גידלו זקן, ולכן לא להתגלח מספר שבועות היה סימן אבלות. אבל כיום גברים מתגלחים כל בוקר, ולא להתגלח מספר שבועות יהפוך אותם למשהו שונה לחלוטין ממה שהם. ולכן מי שמתגלח כל יום, שיקיים המנהג בשערו ולא בזקנו.
47
תעשו קצת סדר . תבדקו . הילקוט יוסף בעצמו מתיר . תפתחו בפנים . וגם בכל ערב שבת הוא יש על מי לסמוך . כולם צדיקים אבל באמת תפתחו ותראו מה הוא כתב . ממד שני היתרים גמורים . אמנם הוא מסיים בני תורה יחמירו על עצמם . אבל מי שנמצא בכיכר לא בהכרח בקטגוריה של בני תורה
מה שאתה אומר זה ממש ממש עצוב, מכעיס, מזעזע... אבל כל כך נכון!
46
תכלס תפתחו ילקוט יוסף ותראו כמה היתרים מפורשים בעניין . הוא גם אומר בני תורה יחמירו על עצמם . אבל היתר מפורש . אין איך לברוח מזה
45
במרוקו נהגו לא להסתפר עד לד בעומר, ולפי הקבלה ערב קבלת התורה
44
מעניין מאוד... רק אלה שנולדו בארצות הספרדים הם שיכולים לבאר דעת מרן הבית יוסף, ואלה שנולדו באירופה אינם מוכשרים לבאר דעת מרן הבית יוסף. איזה מעניין!!! כנראה אכילת קיטניות בפסח מורידה בהבנת דעת מרן הבית יוסף. נא להגיד דברים ברמה, העולם הספרדים שמרן הגרע"י והראשי ישיבות הספרדים הקימו הוא יותר ברמה...
43
בעיר חלאב, עיר ואם בישראל, היו נוהגים להתגלח כל ימי העומר. עי' בשו"ת יצחק ירנן שחיבר.
42
אי משום דבעינן ל"ג ימים לא איריא, דא"כ תיקשי גם על המשנ"ב איך התיר והרי יחסרו לו מהל"ג יום?! אלא ודאי דמשום ראש חודש ושבת היתירו. ומה שמרן לא כתב שמותר, הא ודאי לא קשיא, דלא נחית לדין זה, וכמה פרטים ופרטי פרטים לא התבררו במרן אלא בספרי הפוסקים והשותי"ם שבאו אחריו.
41
ומה דין נשים? מותר להן להסתפר?
40
מה יקרה אם לא יסתפרו ל"ג יום?? מי ישמע הם מסתפרים כל יום שישי לכבוד שבת !! עוד מעט יגידו לכבוד יום העצמאות גם להתגלח ולהסתפר.
39
מותר להם הכל כי עם לא יצאו לתרבות רעה
38
סערה בכוס מים
37
לפני כמה שנים גם חל ר"ח ביום שישי וכולם פסקו להיתר. השנה הזאת מכיוון שהרב אופיר מלכא אמר שמותר (ד"א זה לא הוא אומר.. זה האחרונים אומרים), אז הרב יצחק היה חייב לומר להיפך.
36
חברה להתאפק אני סובל יותר מכולם פה מהגילוח..הכל עובר לא צריך לעשות הרבה רעש רבי עקיבא יחזיר לכולם טובה שהצערו לכבוד פטירת תלמידיו
35
ממתי מותר לגעת בזקן?
מאז שניתנה תורה לעם ישראל
34
נהגו כבוד זה בזה!
33
אני מתגלח לפי מנהג השכנה
32
אתם לא ספרדים אנחנו שנולדנו בספרד ספרדים
אז הרב יצחק לא ספרדי. הוא נולד בארץ. בעצם גם הרב עובדיה לא נולד בספרד אלא בעירק...
31
יש פוסק אחד והוא הרב יצחק יוסף הוא המרא דאתרא זה חוצפה של אשכנזים לכתוב סערה הלכתית אין כאן שום סערה הלכתית
30
בהלם מהשקט כאן לגופם של דברים החילוק פשוט וברור בין מה שכתב הב''י למקרה הזה..הב''י דיבר על כל ראש חודש שא''כ אין יותר לעולם 33 יום. אבל במקרה מיוחד זה גם אם אין 33 אתי שפיר זהו מה שכתבו גדולי האחרונים. אתמהההה על הרב יצחק..תמיד אמרו שהוא רדוד..
מחזק את דבריך עד הסוף כולל..
משה ושלמה היקרים , איך לא תיראו מיום הדין הנורא , לדבר לשון הרע ועוד על תלמיד חכם.. שתזכו לחזור בתשובה אמן
איך הרב יצחק לא ירא לכתוב על גדולי האחרונים לא נחתו לדברי הב''י. הוא צריך לירוא. אני יקבל שכר על הגנתי על גדולי האחרונים
29
למותם של תלמידי רבי עקיבא. ספרדים לא מתגלחים. לפי דעת שולחן ערוך. אשכנזים מתירים לפי דעת רבותיהם. די לקשקשק ולחפש תירוצים.
28
בבקשה לשמור על כבוד התורה והרבנים. יש תגובות ממש לא מכבדות ואינני יודע איך לא מפחדים אותם חצופים מיום הדין. מציע בימי ספירת העומר לפחות להיזהר מאד בלשוננו ולכבד. ומי ששגג או הזיד, כדאי מאוד שיתנצל כאן כתיקון וחייב לעשות זאת, אחרת תהיה לו בעיה. בברכה
27
מה שאמר הרב חותה שליט"א "דברים חדשים שלא נהגו בהם", אינו מדוייק כלל . ע' שות תורה מציון [קונטרס אהבת ציון ד"ה אחת] שרובם ככולם מהבחורים בפורת יוסף התגלחו כל ימי העומר!! וכן אמר מפורשות חכם שלום כהן ז"ל כשהספיד את חכם בן ציון ז"ל , שחוץ מהגרב"ץ ור' עדס כולם התגלחו..
26
אין לכם טיפת פרופורציה. עם כל הכבוד שאני רוחש לרב אופיר מלכא כל בר דעת שקרא את הספרים של הרב יצחק שליט"א (כגון עין יצחק שולחן המערכת ועוד.) מבין שבכלל אין מה להשוות את ביניהם וקשה להאמין שיש פוסקים בדור הזה עם ידיעות של הרב יצחק. ובטח שלא לקרא לזה "מחלוקת בין גדולי הפוסקים"
25
עוד אחד שרוצה שישמעו עליו.. יש לנו את הראשון לציון ונשמע רק לפסקיו
24
באמת בעיה גדולה,לא חשבתי על זה
23
לא הבנתי את הראיה הראשונה של הרב יצחק יוסף שהר לפי השיטות שהאבלות מתחילה מב' אייר מותר להסתפר בערב ראש חודש כי עדיין לא התחיל האבלות ולא בגלל ראש חודש ואם כך מה חידשו הפוסקים הקדומים שמותר להתגלח בגלל ראש חודש ושבת
חזק ביותר
22
מנהג תימן https://www.masoret
21
על כך אמר משה רבנו, "זה נשמע לי כמו אוי, אוי, אוי..."
20
שאלתי רב אשכנזי מהגדולים אני עפר לרגליו האם אני ספרדי יהיה מותר לי להסתפר והורה שפשוט אסור גם לו ואין שום מקום להיתר
19
בלי עין הרע. מעולם לא היו לנו כל כך הרבה גאונים בהלכה כפי שיש לנו היום. כנ"ל גם לגבי מרנים, וקדושים. אשרינו שזכינו לכל כך הרבה רבנים ברמתו של ר סעדיה גאון, ברמתו של ר יוסף קארו וברמתו של ר יהודה הנשיא. ווי ווי ווי
18
אסור להסתפר ביום שישי
17
דעת הרב יצחק יוסף זה נראה גם הכי היגיוני מפשט מרן השולחן ערוך. כל בר דעת יפתח את הספרים ויראה שהפשט הדברים זה כמו שאמר הרב יצחק יוסף
16
הגיע הזמן שכל המחמירים בתורה היום יחזרו לחיות כמו שחיו לפני 2000 שנה ויגורו בסוכה ילבשו גלימה ילכו יחף וינועו על חמור ויוותרו על החיים הטובים של היום.
15
אמנם אסור ביום שישי אבל תדעו שיש פסק הלכתי שביום העצמאות וכמה שעות לפניו מותר ואף ראוי להסתפר ולהתגלח
14
תמשיכו להתעסק בשטויות ותתעלמו מהעיקר כך היה בעבר וכך גם יהיה בעתיד. צבע השטריימל יותר חשוב מהחיים עצמם.
13
הפוך על הפוך, אין מחלוקת בין הפוסקים, הרב אופיר דיבר על הנוהגים מר"ח מנהגי אבלות, והרב יוסף דיבר על מי שמתחיל ממוצאי חג . מי שהעלה את הנושא הזה חיפש לעשות בלאגן
12
הרה"ג הראשון לציון דיבר על תספורת כי זו עיקר התקנה שבפועל זה מנהג אבל על תספורת לא דיבר ואכן להתגלח מצוה ולהסתפר יש להחמיר ואדם שלא הספיק להסתפר לפני החד יהיה מותר לו גם להסתפר
11
את מי זה מעניין בדיוק הכתבה הדבלית הזות רק את קנאי הדת שלא היחכמו כבר אלף שנה
10
לא כ"כ הבנתי את הראיה של מרן הרב יצחק ממרן השו"ע. הרי אפשר לומר שמה שמרן לא חילק בראש חודש משום שזה רבותא כי אפילו אם נופל לד בשבת הוא התיר להסתפר ביום שישי למרות שאין כאן 33 ימים כ"ש בראש חודש שנפל בשבת
9
משעמם לחרדים אז מתווכחים על שטויות אם הייתם עובדים (לא על המדינה) נושאים בנטל בניית הארץ הייתם עסוקים מדי לריב אם מותר או אסור להסתפר בימי העומר
8
מומלץ לא לקרוא את התגובות
7
אותו דבר גם לגבי שמיעת שירים?
6
לפי פסיקת הרב אברהם משה הכהן, מותר להסתפר גם לפני ראש חודש, גם אחריו. וגם לפני חג ומועד. אולם גילוח אינו מותר אלא לפני בלבד. מותר גם אחרי אם חלפו 20 יום מספירת העומר, וכמובן אחרי ברכה (3 פעמים). יש להקפיד על חודו של תער.
5
באמת חשוב!!!! אין על מה לבזבז זמן. ומה עם פסק הלכה למשל האם מותר לחתת באף בשבת ה13 לחודש? לאן הולכים כספי המיסים שלנו שאפילו לא קבעו לנו עם מותר או אסור לחתת באף בשבת ה13 לחודש?
4
הרמב"ם לא הזכיר כלל מנהגי אבלות בספירת העומר,, לא בגמרא ולא אצל חכמים,,
3
זה לשונו של הילקוט יוסף בהלכות ספירת העומר ובשנה שחל ראש חדש אייר ביום ראשון יכולים להתגלח בערב שבת שלפני זה. ומקורותיו (מרן החיד"א בשו"ת יוסף אומץ סי' מ אות ב. וראה בשו"ת ישכיל עבדי חלק ה' חאו"ח סי' נ ואם כן כל שכן בראש חודש עצמו שחל בערב שבתה, למה שהוא פסק בספרו
2
מוזר ממש כך מה שקורה מרן פוסק מפורש שמי שמקל יש לו על מה לסמוך , אז אני מניח שזה סוג של כמו אבקת חלב נוכרי שכל אחד יעשה כפי כוחו ומנהגו
1
רם, תשובה בול. משום מה יש גם איזו נטיה למשפחת יוסף (לא שאני מזלזל חלילה) לחשוב שיש להם בעלות על ההלכה.
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים