פרק ט': מאמר מרתק אודות החכם השנוי במחלוקת משה קוניץ רבה של אוֹבּוּדָה (חי ופעל בין השנים תקל"ד, תקצ"ז - 1774, 1837), מאת הרב חיים אשר פריימן מירושלים פורסם במאסף תורני ישורון מ' עמודים א'י והלאה בשם 'לטיבו של בעל 'בן יוחאי' וספרו'.
- תעלומת משה קוניץ; גאון תלמיד חכם או משכיל מאבותיהם של הרפורמים?!
- חתנו המשכיל של ה'קְצוֹת' שחיבר ספר נגד 'קדמות הזוהר'
- הקשר בין משיח השקר שבתאי צבי לשאלה - "מי חיבר את הזוהר?"
- פרסום תמונה בראש הספר - מעיד על השקפה פסולה?!
- תמונת המחבר בספר תורני - צעד נפוץ או מהלך משכילי?
- "מחבקים ומנשקים" | איור של רבי יהונתן אייבשיץ - והעקיצה של היעב"ץ
- המשכיל עקץ את המשכיל: "יתרץ קודם את השפלאט והיארמולקי אדום שלו"
- הספר הראשון של הרפורמים בגרמניה שהתיר ניגון עוגב בשבת
בראש דבריו מצהיר הכותב הרב פריימן שמאמרו בא "להראות כי למרות שהספר 'בר יוחאי', מאת ר' משה קוניץ זכה לכבוד ושבחים ע"י חלק מגדולי ישראל, היה זה מפני שלא התפרסמו כ"כ עלילותיו ודעותיו, נתינת ידו לרפורמים, ולשאר דעות ודרכי ההשכלה".
לאמור: הרב פריימן מקובץ ישורון סבור שהיו גדולי ישראל שטעו בכך שציטטו את משה קוניץ, כיון שבאמת הוא היה משכיל וקרוב אל חוגי הרפורמים, ודבריו לא פורסמו.
אומנם על ספרו "בן יוחאי" (וכן על חלק מספריו), גדולי האחרונים שבחוהו ביותר, ומכנים את המחבר בתוארי כבוד מופלגים, "ונחזי אנן בס"ד" כותב בתחילת מאמרו הרב פריימן בקובץ ישורון ואנו נצטטו להלן:
• • •
גאוני עדות המזרח שבחו את משה קוניץ בתארים מפליגים ביותר, כיון שראו את מגמתו ליישב את דברי הזוהר הקדוש, והם לא היו רגילים למציאות שהיה באשכנז של יהודי חריף ובקיא בתורה, ובבד בבד כורת ברית עם רשעים, סבור הרב פריימן.
כך לדוגמה כותב הגאון מהר"ח פלאג'י בספריו השונים על משה קוניץ:
"והרב גדול הדור האחרון בעל ספר בן יוחאי נר"ו"
"גאון דורינו"
"מופת דורנו"
"ספר הנורא בן יוחאי"
"הגאון בדורו בספר בן יוחאי"
עוד כתבו בניו של הגר"ח פלאג'י, הגאון רבי שלמה חזן, רבי יצחק וויז מווערבוי והגאון רבי משה מרקוביץ ה'סנדלר מראסיין', תיאורים מפליגים אודות משה קוניץ.
בדורנו הובא בשו"ת 'ישמח לבב' (חאו"ח ס' לד עמ' רמב) בשם הגר"מ מאזוז בשם אביו הגאון רבי מצליח שהיה מעריכו על בקיאותו הגדולה.
• • •
מאז שפרסם משה קוניץ את שו"ת 'המצרף', הוא התפרסם אצל חוגי המשכילים והרפורמים, ונעשה כרבם. קוניץ התכתב עם גדולי המשכילים המפורסמים והרעיף על כולם שבחים כאילו היו מגדולי ישראל ממש.
ברם, בכמה מהתשובות מצינו שהתכתב קוניץ עם גאוני ישראל, והמפורסם בהם הוא הגאון המקובל רבי נתן אדלר (המצרף ח"א סי' כ), שהיא בין התשובות הבודדות שכתב הרב אדלר בכתב יד, ומשה קוניץ שלחה למרנא החתם סופר שאישר שזהו כתב ידו של רבו.
ברם, כפי שהזכרנו במאמר ארוך שפורסם בקובץ ישורון הוכיח (לטענתו) הרב פריימן שטעו גאוני ישראל אלה שציטטו את משה קוניץ שבאמת היה משכיל שתמך ברפורמות הלכתיות רח"ל.
המשך יבוא...
- לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
הצגת כל התגובות