כיכר השבת

שיטות לימוד

"יש הרבה מלגלגים" | הגר"מ מאזוז חושף את דעתו על רבי חיים מבריסק

בעוד רוב מוחלט של גאוני ליטא העריצו את שיטת לימודו של הגר"ח מבריסק והיו אף שהתייחסו לפלפוליו כ"מתן תורה" מחדש, דעתם של גדולי עדות המזרח שונה בתכלית | ישראל שפירא עם דעתו המלאה של הגאון רבי מאיר מאזוז על הגר"ח מבריסק (חרדים)

| 47 | כיכר השבת |
הגאון רבי מאיר מאזוז
הגאון רבי מאיר מאזוז (צילום: מנדי הכטמן)

בחודשים האחרונים, בסדרה בת עשרות פרקים שפורסמה בבמה חשובה זו, הבאנו דעות שונות והתייחסויות שונות מאת גדולי ישראל בדורות עברו אודות שיטת הלימוד והפלפול של הגר"ח מבריסק שמסר שיעורים בישיבת וולוז'ין המעטירה.

>> למגזין המלא - כנסו כאן <<

כצפוי, דעתם של גדולי עדות המזרח שונה בתכלית מדעתם של גאוני ליטא, שרוב מוחלט של אלו האחרונים העריצו את שיטת לימודו של הגר"ח מבריסק (זולת הרידב"ז שהיה בדעת מיעוט), והיו אף שהתייחסו לפלפוליו של הגר"ח כ"מתן תורה" מחדש, כהמשגיח הגה"צ רבי אליהו דסלר שכתב על 'בחינת קבלת התורה בדורינו'[1].

נשיא קהילת פרושים, הגה"צ רבי מרדכי צוקרמן, חניך ישיבת ראדין, התבטא ואמר שתורתו של הגר"ח מבריסק נצרכה בדורות האחרונים: "כנראה שההשגחה העליונה חשה כי למען המשך עלייתו של הדור, נצרך הוא לטעימת מתיקותה של התורה בדרכו של רבי חיים – דבר שלא הוצרכו לו בדורות שלפני זה".

אם הרב צוקרמן סבר שבדורות האחרונים אנו צריכים למתיקות התורה בדרכו של רבי חיים מבריסק - הגאון רבי מאיר מאזוז ר"י כסא רחמים בשיעורו השבועי[2], ציטט בין היתר את הרב ד"ר יחיאל יעקב וינברג, ואת הרב החוקר ר' שלמה יוסף זוין העורך הראשון של האנציקלופדיה התלמודית, ומובן מדבריו שגם בדורות הללו לא צריכים את שיטות לימודו של הגר"ח מבריסק.

הרב מבריסק - רבי חיים הלוי סולובייצ'יק זצ"ל (צילום: ויקיפדיה, מאת לא ידוע - הספרייה הלאומית, אוסף שבדרון, נחלת הכלל)

דברי הגר"מ מאזוז:

"יש הרבה מלגלגים על הישיבה [כסא רחמים] אומרים: הישיבה לא יודעים ללמוד בשיטת בריסק, בשיטת הגרי"ז וכו', הם לא יודעים על מה הם מדברים בכלל, הם לא יודעים כלום, אם היו יודעים מה זה הגרי"ז ומה זה הגר"ח מבריסק...".

בהמשך דבריו הגר"מ מאזוז סיפר לתלמידיו שלרבי חיים מבריסק "היה לו מוח מיוחד - מוח מבריק", אולם לשיטתו יש מתנגדים, ולא רק מבני עדות המזרח. אחד מאלו הוא רבי יחיאל יעקב ויינברג "אחד מגדולי הרבנים האשכנזים" שכתב לרבי יהושע הוטנר שהרמב"ם לא סובר כדרך שאומרים האחרונים בדבריו, והוא לא התכוון לא לפלפולים האלה ולא לדברים האלה בסגנון בריסק.

הוסיף הגר"מ מאזוז וציטט שחידושיו על הרמב"ם של הגר"ח מבריסק הם מוגדרים כ"רמב"ם חדש", וזה לא הרמב"ם המקורי... בשל הדברים החריפים, בעלון הביאו את המקור ולא בהערת שוליים - "נדפס בקובץ "המעין" ניסן תשס"ז עמ' 3".

הגר"מ מאזוז הביא דוגמאות לחידוש של הגר"ח מבריסק (דין 'אתה חוננתנו' בתפילת שחרית ביום א' למי שלא התפלל ערבית במוצאי שבת, ודיון על שני אתרוגים, האחד כשר ודאי והשני ספק כשר אבל מהודר - מה עדיף ליטול), וחלק על פסקיו.

בהמשך הדברים מצטט הגר"מ מאזוז דעה של הרב זוין על הגר"ח מבריסק, כאשר שלח שאלה בהלכות גיטין לגאון הנודע רבי יצחק אלחנן ספקטור אמר לו: "תכתוב לי את דעתך בלי מקורות, אני לא רוצה להטריח אותך".

הרב זוין בספרו "אישים ושיטות" (עמ' 58) הסיק "זה לא בגלל שהוא לא רוצה להטריח אותו, אלא בגלל שאולי רבי חיים לפי השכל שלו ימצא פירכא והוא לא רוצה לחלוק על רבי יצחק אלחנן.אז אמר לו: אני חוסך לך את כל הטירחא, אל תכתוב לי טעמים, תכתוב לי הדין כך וכך. זה מראה לך שהשיטה של רבי חיים היא לא להלכה", התבטא הגר"מ מאזוז על המעשה הנ"ל.

המשיך הגר"מ מאזוז וסיפר על רבי חיים שהיה לו בן בשם רבי משה והוא היה למדן גדול (ובנו זה רבי יוסף דב מבוסטון), והוא סיפר איך אבא שלו היה לומד עם חבריו: לומדים רמב"ם ומתקשים בו, ובסוף אביו מוצא תירוץ. והוא אומר: איזו נחת רוח! אני ישן במטה ואני עוקב אחריו לראות איך הוא יסביר את הרמב"ם. ולפעמים אביו וכל הרבנים שם מרימים ידיים, אומרים: אנחנו לא מבינים את הרמב"ם! אז הוא הולך לאמו ואומר לה: אמא, אבא אמר שהם לא מבינים את הרמב"ם, הוא וכל החברים. מה נעשה עכשיו?! והיא אומרת לו: בני, אתה עוד קטן, תגדל ותסביר את הרמב"ם...

הגר"מ מאזוז: "לא לבלף"

על מעשים אלו מרבי משה סולובייצ'יק הגיב הגר"מ מאזוז בחריפות: "ככה היה המתח בלימוד, היה מיוחד במינו. הרמב"ם לא מובן? לא מובן. אבל לא לבלף. אז ככה השיטה של בריסק, היו מחפשים תירוצים".

הגר"מ מאזוז: הגר"ח מבריסק הוא רמב"ם חדש בעצמו

בהמשך דבריו חזר הגר"מ מאזוז על דבריו שהרמב"ם לא התכוון כלל לדברי הגר"ח מבריסק, ומדובר ב"רמב"ם חדש": "ורבי יחיאל וינברג היה אומר שלפעמים מה שמתרץ רבי חיים לדעת הרמב"ם, זה לא מאה אחוז אמת, זה רמב"ם חדש. הוא בעצמו רמב"ם...". בעלון בית נאמן הביאו את המקור על הדף ולא בהערת שוליים: "זה הדברים שכתובים ב"המעין", מכתב שכתב אותו בתשי"ג".

בהמשך הגר"מ מאזוז ביאר לתלמידיו על שיטת הלימוד של ישיבת 'כסא רחמים', וסיפר על עצמו ותלמידיו: "אנחנו לא למדנו רבי חיים, אנחנו לומדים בית יוסף, לומדים רבי כלפון, לומדים פוסקים שלנו. אנחנו יכולים לפסוק!".

עוד הוסיף הגר"מ מאזוז ואמר שאלו שלומדים את פלפולי רבי חיים מבריסק, לא יודעים לפסוק, ומפחדים מכך: "אחרים שלומדים (רק) רבי חיים – לא תמצא אחד מהישיבות שיודע לפסוק! כולם מפחדים לפסוק".

לקראת סיום דבריו אמר הגר"מ מאזוז שבישיבת 'כסא רחמים', יש כאלו שיודעים לפסוק, ובירך את תלמידיו: "בעזרת ה' אתם תגדלו לתורה, לחופה ולמעשים טובים, ולא יחסר לכם שום דבר, ותהיה לכם פרנסה טובה".

[1] וכך דבריו: "בדורנו, דור עקבות משיחא, נתגלה לנו על ידי גדולי הדור, 'דרך ההבנה' בהלכה ובאגדה, שמאירה אפילו לפחותי מדרגה ולקטני ערך. וזוהי בחינת קבלת התורה שבדורנו". מכתב מאליהו, ג, בני ברק תשכ"ד, עמ' 55

[2] הובא בגליון מס 342 פרשת וארא

תוכן שאסור לפספס
47 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
30
והמשכיל בעת ההיא ידום
משה
29
מאמר שטחי
איש אחד
28
מצויין. הם ילמדו רבי כלפון, ואנחנו נלמד רבי חיים. לא ביקשנו להתחלף.
אני
צחקתי. אוי גוט גיזאגט
חח נפלא
לא פלא שעמודי ההוראה הם מעדות המזרח ולא מאשכנז. הרמבם והשולחן ערוך
משה
אתה מהנדס מוסמך? החלטת בעצמך מי 'עמוד' הוראה ומי לא?
אני

הצגת כל התגובות

27
גם הגר"ח עצמו היה מ'יראי הוראה'. הוא חשש לפסוק. אבל לא בגלל שהוא לא ידע. זה בגלל היראת שמים הנוראה, שמא בכל זאת יש צד אחר. אז יש כאלה שבטוחים שיודעים הכל. ויש כאלה שיש להם יראת שמים.
ירושלים
לא חושב שלחפץ חיים לא מספיק יראת שמים לפסוק. המצב של אי פסיקה בגלל קושיות הוא מצב חדש שלא שמענו עליו אלא לראשונה על רב חיים.והרב מזוז אומר בא לא נעשה מרב חיים יותר גדול מהחידא ומהאחרונים שכן פסקו על אף שיש שאלות. גם לשאלות יש את המקום שלהם
דביר
זה לא קשור לירא שמים יותר מהחידא, זו גם שאלה של אופי, הוא היה יותר חששן בנוגע לפסיקה, זה לא אומר שהתורה שלו פחות אמיתית. מי שבאמת למד ר' חיים וגרי"ז, מה שרוב המגיבים פה לא עשו, לא מסוגל לזלזל בהם. עם כל הכבוד לרב מאזוז השגות כאלה שטחיות לא מתאימות לבריסק, הם היו קצת יותר עמוקים..
מאן דהו
גם הרב מזוז. לא ביטל את השיטה.אלא הצדיק את הדרך שלו
שלום
26
אין ספק שהשיטת לימוד צריכה להיות בהבנה ולא שיטחית.לפעמים מקצינים בגלל השאלה בהבנה ומסבירים הבנות שלא כל כך נראים הפשט. לפעמים אפשר להישאר בשאלה מאשר לומר הבנה שהיא לא הפשט. בישיבות לזרז את התלמידים ולהלהיב אותם אומרים גם תירוצים מעין אלו .
שלום
25
דבר חשוב שקורה הרבה.שבחור מרגיש אחרי הברקה בדרך שיטה זו מילוי שזה טוב. אבל הוא מאבד את עמל והתמדת התורה. כי הוא נמשך רק לדברים מענינים שכיף להשתעשע איתם. וכבר לא לומד בשקידה דברים שאין בהם לומד'ס. וככה הוא נהיה עם הארץ.
שלום
24
עשו טובה לעצמיכם לא תהיה לכם עברה אם לא תגיבו.
יואב
תגובה 4, התגובה הכי חכמה שראיתי אי פעם באתר.
אני
צודק! כל אחד מקשקש פה בקצב למה מי אתם בכלל שתביעו דיעה על רבנים גדולים ! על זה נאמר "הוי זהיר בגחלתן"
יואל
23
ר ישראל הגאון האדיר הרב וינברג זצל והגאון האדיר הרב זעוין זצל הם לא הרב החוקר והרב הד"ר הם הין בשורה הראשונה של ענקי התורה תברר תיוכח.
מיכאל
עין בספר שרידי אש זרה, ולגבי החוקר הנ"ל מדובר במיזרוחניק ותו לא.
מיכאל מועלם
22
לא כולם נועדו להיות אותו הדבר
מנחם
21
כמה שטויות במאמר אחד, כשלומדים ר' חיים, יודעים איך לחשוב ואיך לכתוב, ויש שחושבים שיכולים לפסוק מבלי להבין מה כתוב, ונדמה להם שהבינו, ויש דוגמאות לרוב ואין זה המקום, תראו איך הגאון הרב ב"צ אבא שאול זצ"ל מתייחס לדברי ר' חיים באיזה כבוד, אף אם לפעמים חולק עליו, ולא אמר שאין זו דרך הלימוד הנכונה.
יוסף
יש לנו מסורת מהגאונים והרמבם איך לומדים גמרא, והרב מבריסק רחוק ממסורת זו כרחוק מזרח ממערב. אשכנז הייתה מנותקת ממסורת הגאונים כמעט במשך כל תקופת הגאונים.
משה
כמה שטויות בתגובה אחת. אין צורך להביע דיעה על כל דבר במיוחד לא על דברים של רב גדול !
מישהו
מתגובתך מוכח שהרב מזוז צדק
דביר
20
במחילה, מי שאל אותו?
הגר"מ מאזוז חושף את דעתו
19
לא יודע, יותר מתחבר לרגוטשובער. דומה אבל שונה.
שמערל
18
כל חכמי ספרד לומדים בחידוש' הגרח. מרן הרב עובדיה בספרו יביע אומר מביא את דברי מרן הגר''ח מבריסק כמה וכמה פעמים עי בהל שמונה עשרה. תורת מרן הגר''ח היא הבנה ולא פיפולים.
מחילה מכותב המאמר
17
לא הבנתי מה בכלל ההשואה בין ד"ר וינברג, ולמרן הגה"ק רבן של ישראל הגר"ח מבריסק?? פשוט בדיחה לא מוצלחת! וממנו מביא הרב מאזוז ראיה כביכול חידושי ר"ח מבריסק אינו לפי הרמב"ם??!!
יא
מחאה נמרצת, היזהרו בכבודו של גאון עולם הגרי"י ויינברג
ירושלים
16
אם עורכי הכתבה היו יודעים מדוע הדברים של הגר"מ מאזוז נאמרו, הם לא היו מפרסמים את הכתבה הזו. מבחינה מסוימת זו הוצאת דברים מהקשרם. והמבין ויודע כלפי מה הדברים אמורים יודע למה הכוונה...
אביה
נשמח לשמוע בהרחבה
תקבל חצי גן עדן ותכתוב פה!!
15
מחאה! הגה"צ רבי מרדכי צוקרמן ולעומתם הרב ד"ר יחיאל ויינברג (בעל השרידי אש) והרב החוקר ר' (!!!) שלמה יוסך זוין. ככה לא פחות ולא יותר! עכשיו תבינו לבד לאין הרוח, רוח שטות של הכותב, נושבת. בושה! הם לא היו פחות מהרב צוקרמן זצ"ל הם היו גאוני עולם ומפורסמים בכל עולם התורה אבל החוקר לא יודע..........
אוהב צדק
אין גאון שהוא דוקטור!! היה ראש בית חרושת לרבנים!! עין בספהק שרידי אש זרה, ולגבי החוקר הנ"ל מדובר במיזרוחניק ותו לא... וגם חצי חבדניק....
רודף צדר
14
יש היום "רבנים" עם דעות פסולות לא פחות מהמשכילים שלא מגיעים לקרסולי תלמידי תלמידיו של הגר"ח מבריסק זצ"ל,ואין להם תקנה. ובכל דבר מערבבים את העניין העדתי ותיסבוכים שלהם.
אברהם.
13
אתם לא מגיעים לקרסוליו של מרן מי אתם בכלל
אוהבים את מרן הרב מאזוז
12
בה בה בה הרב בובציק בשיחה על דרך הלימוד של הגאון מווילנא
שמעון
תזהר לא להשרף , שוטה מדבר על רבנים אח"כ תבכה
חיה אברמסקי
11
עד מתי? תתעסקו בדברי ענקי ישראל? כל אחד מאיתנו צריך לעמול בעצמו בתורה, ולשאוף להבין אותה בעומקה, בלי לחפש בציציות של חכמי הדורות שלפנינו. ובוודאי לא ללגלג על גדולי ישראל.
מוישי
10
הפועל בריסק מול מכבי מזוז החילונים משחקים עם כדור החרדים עשו מהתורה כדור כן ב"ה היום יש טיפולים מצויינים לחרדות
השפל שבכולם
9
מה עבר עליך אתה מחלק ציונים לגדולי ישראל ?! זה הרב החוקר וזה הרב ד"ר בושה וכלימה? ! (הן אמת שהיום יש אינפלציית תוארים וכל אחד מנסה את כוחו בהגדלת בתארים עד כדי גיחוך , אבל לכתוב על גדולי ישראל ות"ח מובהקים תארים שמקטינים את דמותם ?! זה כבר דבר שאפילו שלא הייתי מעלה על דעתי שתכתוב כך,) תחזור בך!
ששש
8
מעניין מדוע החפץ חיים בספרו ליקוטי הלכות ביקש הסכמה מהגר''ח מבריסק הרי לדעתו של הרב מזוז אין לגר''ח דעה בהלכה לאמיתות של דבר אין לרב מזוז דעה בעניין הגר''ח כמבואר למבין
מבין
7
שבעים פנים לתורה. הרב ביקש לחזק את תלמידיו להמשיך במסורת אבותם. נא לא לפרש אותו כאילו ביקש חלילה להעליב או לפגוע. כולנו בניו של הקב״ה והוא רוצה לראות אותנו אוהבים ומכבדים
יהודה
6
סוף סוף אני מבין שכפו אותנו בדעה מסוימת כל הזמן בישיבות
יעקב
5
מה שבטוח שכל גדולי האשכנזים פחדו להתיר עגונות , רק הרב עובדיה יוסף אין כמוהו בכל הדורות האחרונים, התיר 900 עגונות. ואף אחד לא חזר , אין כמופסקות הספרדים מה לעשות הרמבם גם היה כך,
חיה אברמסקי
זה אומר הכל...
צודקת
4
מה לבית הקברות ולכהן
דרך ארץ קדמה
3
סיג לחכמה שתיקה! גם היא שתיקה רועמת
צפתי
2
לא מתחנף לאף אחד
אין כמו הרב מזוז
1
מי שחושב שבשיטת הלימוד הספרדית הייתה אחידות הוא טועה תסתכל בספרי המחנה אפרים המהרי"ט ועוד מצד שני היביע אומר ועוד שקדמו אותו ותגלה שגם בצורת הלמוד הספרדית יש שניסנכו יותר על דיוקים והבנות וסברות דההינו עיון ויש שנסמכו יותר על בקיאות ואלו ואלו דברי אלו' חיים
אא
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים