כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

ישראל שפירא משיב לביקורת: למה לפרסם מחלוקות ישנות?

תגובה אחת מני רבות שקיבל החוקר וההיסטוריון ישראל שפירא מגאון אחד שליט"א כתגובה לסדרה על "למדנותם של יהודי ירושלים לעומת אחיהם שבליטא" - מביאה אותו לנמק ולהסביר למה לפרסם מחלוקות ישנות? (היסטוריה)

| 43 | כיכר השבת |
אילוסטרציה
אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

פרק ח': תגובה מעניינת ומרתקת במיוחד קיבל כותב השורות מגאון אחד שליט"א כתגובה לסדרה שהדהדה בציבור החרדי בארץ ובעולם אודות "למדנותם של יהודי ירושלים לעומת אחיהם שבליטא", וכך דבריו:

לכבוד ר' ישראל שפירא הי"ו

עיינתי במאמריך אודות הירושלמים ורמתם הירודה לעומת אחיהם שבליטא.

האמת שלענ"ד עדיף היה שלא לפרסם דברים כאלו, על אף שהם ידועים בקרב בני התורה - הן משום כבודה של ירושלים והן משום כבודם של אותם תלמידי החכמים שדרו אז בה.

תמידין כסדרן אתה מפרסם מחלוקות ישנות, ופולמוסים עתיקים, כ"חסידים" ו"מתנגדים", מאבקי ראב"ד גאב"ד, היעב"ץ והגר"י איבשיץ ושאר ירקות כגון המידע הממש לא חשוב שר' יהודה חסיד שבנה את ה'חורבה' בירושלים, היה שבתאי מוצהר רח"ל.

למרות שאתה מביא את הדברים באובייקטיביות ובמקצועיות, צעירי הצאן בימינו לא צריכים לדעת דברים אלו, ואף אסור להם!

בשביל מה לפרסם על אהדת המשכילים למרן רבי ישראל סלנטר?! לא מספיק שר' דב כ"ץ טעה וכתב זאת בספרו שמעלה אבק במדפי הספריות?

עוד טעות שכתב ר' דב כ"ץ שאתה פרסמת בעבר והיא – שהסבא מסלבודקא גער בקנאי הונגרי שבייש רבאיי רפורמי. לצורך מה זה חשוב?!

בשביל מה צריך לפרסם שקנאי ירושלים התנהגו כמעט באלימות כנגד הגרש"ז אוירבך כשלמד את ספר 'שערי יושר' של הגאון הליטאי ר"ש שקופ?!

איני מבין מה התועלת במאמרים כגון אלו. מה, לא חסר לנו מחלוקות בימינו שצריך לנבור בגניזה ולפרסם את אלו שהסתיימו?! ועין גם במכתבו של החתם סופר שנדפס בספר "התורה והחכמה" להגאון ר' זכריה יוליס.

מקום החותם

הפרקים הקודמים >>

כותב השורות רגיל לקבל תגובות כגון אלו לעייפה. ייחודי היה גאון אחד שליט"א בן משפחתו של הגר"מ מאזוז שבעבר הוציא ספר בו הוא התפלמס בחריפות נוראה עם אחד מבני מרן הגר"ע יוסף, והדברים שכתב בספרו היו כה חריפים שטרחתי לחפש את הטלפון שלו, והתקשרתי אליו לתמוה על הדברים שלענ"ד לא נאמרו כדרכה של תורה.

השאלה הראשונה של מחבר הספר הייתה: "היכן מצאת את הספר שלי?", עניתי "באוצר החכמה". המחבר נהנה מאוד, וענה לי: "הרבה יגיעות טרחתי להכניס את ספרי לאוצר החכמה, בכדי שיפוצו מעיינותיי חוצה", והוא שמח שכך הוה. לאחר שהמחבר הבין שכותב השורות מתעתד לפרסם את דעותיו השליליות כנגד "צורת הפסיקה" של אחד מבניו של מרן הגר"ע יוסף, הוא ביקש שאצניע את דבריו, ולא אפרסמם.

כששמעתי טענה זו, אמרתי לבן שיחי "ואולי תבקש מ'אוצר החכמה' להוריד את הספר שלך מהאתר שלהם, ובכך 'המחלוקות הישנות' לא יתפרסמו?", ולא ידע מה לענות לי...

אנו נענה לאותו מגיב שליט"א, שטוען שאין לפרסם את שנאמר בספרים שנמצאים בארון הספרים היהודי כגון סדרת הספרים 'תנועת המוסר' לר' דב כ"ץ שקבלה הסכמות רבות מגדולי ישראל, כדלהלן:

לענ"ד כל מה שכתוב בספרים ולא הוחרם בידי גדולי ישראל (כדוגמת Making of a Godol - גידולו של גדול), אין שום סיבה שלא להעלותו במדור שעוסק ב'היסטוריה' שמפורסם פעם אחת ביום, מתוך עשרות רבות של כתבות שמועלות באתר החדשות שמסקר את הציבור החרדי שעוסקות בפוליטיקה, סכסוכי חצרות חסידיות וישיבות, מינוי גאב"דים, והפגנות הפלגים השונים ועוד.

יש להוסיף שלענ"ד בזמנינו יש חובה חינוכית לפרסם מחלוקות ופולמוסים ישנים, שכן ישנם מצעירי הצאן, שאינם בקיאים בהיסטוריה של עמנו, ופעמים שיש מחלוקות נוקבת בין גאוני ישראל, הללו מתבלבלים וישנם שעוזבים את הכל במקרים קיצונים.

כך במקרה לאחרונה פגשתי בחור מחסידות מפורסמת אותה עזב קרוב משפחה של האדמו"ר, והקים חצר מתחרה. בעקבות כך חסידים בעלי סמכויות רוחניות שנותרו נאמנים לאדמו"ר, טענו שהפורשים הם הס"מ כופרים ואפיקורסים בכל התורה כולה. הבחור הנבוך טען לי שהגישה מאת החסידות שעדיף לחזור בשאלה, מאשר לעזוב לקבוצת הפורשים, ודבר זה גרם לבחור להיות מבולבל ביותר באופן כללי רח"ל.

אני עודדתי את אותו בחור, וספרתי לו על שריפת ספרי הרמב"ם, ועל שריפת ספרי הבעש"ט ושריפת ספרי הגר"ע יוסף, ואירועים טראגיים אלו נערכו בידי גאוני ישראל מפורסמים, ולמרות זאת בימינו יושבים ולומדים שני הצדדים אלו את אלו, ואין מחלוקות.

כך גם בחסידות האמורה, סביר להניח שעוד כמה דורות המחלוקות תסתיים, והצדדים אף יתחתנו האחד עם השני, כפי שכיום חיים המתנגדים והחסידים.

ומה בקשר לדעות הקיצוניות של שני הניצים כביכול עדיף לחזור בשאלה מאשר לעזוב עם פלג הפורשים? כבר היו דברים מעולם, וברור שדברים אלו נאמרו בריתחא דאורייתא.

לגבי טענתו "לא חסר לנו מחלוקות בימינו שצריך לנבור בגניזה ולפרסם את אלו שהסתיימו?!", אנו נענה, שדווקא בשל כך חובה לפרסם את המחלוקות הישנות, ולמרות שהסתיימו, וכדי לעודד את ה"נבוכים" של דורנו שמתבלבלים וחוששים חלילה שלא תורה אחת נתנה לנו בהר סיני, ומפני המחלוקות הקשות בימינו, הללו מאמינים להאשמות של שני הצדדים האחד על השני, וכך לא נותר להם רבנים באופן כללי להאמין בהם.

כך שברור שלא ניתן לצנזר ולטשטש את ההיסטוריה, מפני ה"נבוכים" של ימינו, שבדלותם הרבה, חושבים כביכול שרק בדור שלנו יש מחלוקות קשות, ובדורות שעברו עם ישראל היה מאוחד וגר זאב עם כבש, ולכך זכיתי להיות אחראי על מדור זה "היסטוריה ואקטואליה", שעוסק בפרסום פולמוסים היסטוריים תורנים.

אין צורך לצנזר ולהשמיט אירועים טראגיים בימינו, כחרמות של גדולי ישראל האחד על השני בעבר, כשריפת ספרי הרמב"ם, הבעש"ט, הרמח"ל, הגר"ע יוסף ועוד.

גם בדורנו שאירועים של שריפת ספרים ברוך ה' לא חזרו על עצמם, אלא חזרו על עצמם ברמה פחותה כשל חרמות של רבנים כנגד רבנים אחרים, כפי שכל אחד מגולשי 'כיכר השבת' מודע לדעתו של מרן הגראמ"מ שך על שיעוריו של הגר"מ שפירא לדוגמה, וכן ממש בימינו דעתו של ר"י חברון הגר"ד כהן על שיעוריו של הגרא"מ פייבלזון, והג"ר אוריה עינבל ידועה ומפורסמת לשלילה.

לא מן הנמנע, ויתכן שבהחלט בעוד כמה שנים, מעמדם התורני של גאונים כדוגמת רבי משה שפירא, רבי יצחק הוטנר, רבי גדליה נדל, רבי שלמה וולבה, רבי יצחק שלמה זילברמן, רבי לייב מינצברג, ושיבלחט"א רבי יונתן דייויד, רבי אליהו מאיר פייבלזון, רבי אוריה עינבל, ועוד ת"ח חשובים שעוסקים ומחדשים בתורה ובמחשבה בזמננו, לא בהכרח ישאר כפי בימינו שנמצא בשולי ציבור הלומדים, אלא יעפיל עשרת מונים, ובדיוק כפי שמעמדם של הרמב"ם, הרמח"ל הגר"י איבשיץ ועוד רבים שלמרות שהוחרמו ונודו בחייהם, מאד מהר ההיסטוריה נהפכה על פיה, וכתבי תורתם זוכים למעמד חשוב בהיכלי התורה, ואף יותר ממתנגדיהם.

מה מעמדו התורני של ר' משה חגיז שהשמיץ ורדף אחרי הרמח"ל וטען שהוא מין, שאל הגאון רבי הלל זקס את תלמידיו בישיבת חברון?!

האם מעמדם התורני של רבינו יונה גירונדי ורבנו שלמה מן ההר שגרמו לשריפת ספרי הרמב"ם משתווה למעמדו של רבנו משה בן מימון?!

יתכן שגלגל ההיסטוריה יחזור על עצמו, ותורתם של הגאונים בני הדור האחרון הנ"ל, תתפרסם בדורות הבאים הרבה יותר מתורתם של הוגי ההשקפה בימינו המתנגדים אליהם.

- יישר כח לידידי הרה"ג יוסף מילר על עזרתו בכתיבת מאמר זה

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
43 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
31
אוי ווי מיר. בור
30
כתב לעצמו
29
מאמר יפה יישר כח
מה יפה בצביעות, יא תמים?

הצגת כל התגובות

28
יצא המרצע מן השק הבנו את מטרתך ולאיזה קהילה אתה משתייך קהילת קורח ועדתו שמערערים את האמונה בה' ובשליחיו אולי כשיו גם שאר הקוראים יבינו זאת תודה שחשפת את מטרותיך הנלוזות
לאיזו "קהילה" השתייך ה'חוזה' כאשר הנהיג עדה בחיי רבו הרבי ר' אלימלך מליז'נסק ? לאיזו "קהילה" השתייך "היהודי הקדוש" כאשר הנהיג עדה בחיי רבו ה'חוזה'? לאיזו קהילה השתייך הרי"מ מגור כאשר עזב את רבי משה מקוז'ניץ והפך לתלמידו של הרבי ר' שמחה בונים מפרשיסחא?
אני לא חסיד בכלל אבל ברגע שאתה מתערב במחלוקת בגור ותמוך בבוגדים באדמור הכל מובן ודעותך האפיקורסיות יותר לא נקרא
חחח, משעשע לקרוא את דבריך!
27
אתה בדרך הנכונה להיות פרופסור באוניברסיטה. בהצלחה. רואים שאין מעליך רב איתו אתה מתייעץ לכתוב או לא ומה לא. מוכן לבוא לטקס של הכתרתך לפרופסור. לכתוב על עצמך חוקר והיסטוריון זה מאד נחמד. לגופן של דברים כל מאמרך בא לכסות ערוותך בעלה תאנה וד"ל.
26
אפשר לכתוב על הכל אבל תלוי מי כותב ואיך. אני הפסקתי להיכנס למאמרים שלו כי ראיתי את הרמה הרדודה בו הוא נכנס לנושאים האלה. וכשאתה כותב על גדולי עולם ולא כותב כראוי לכבודם אתה פשוט מסתכן.
שנייה, הפסקת להיכנס למאמרים??? בטוח? נראה לי שאפילו הגבת באחד מהם :)
25
אולי תחזור להתעסק במיסטיקה סיפורי רוחות ושדים דיבוקים וכו' היה ממש לעניין
24
מעניין התיאור זה ידוע שככה מקובל סגור שהדבר הכי גרוע בעולם זה תעבור לקהילת גור תורה
23
אני חייב להודות שאותי אתה מחזק
22
יפה מאוד מה שאתה כותב. יש פחד בציבור מהאמת ומהעובדות כפי שהן
21
ברור שזה מה שיהיה....
20
השאלה היא, האם יש לך גדול בישראל שאתה מתייעץ איתו. או שאתה הגדול בעיני עצמך. כך מתחיל הכל ונגמר הכל לא נראה שיש מישהו שאתה מתייעץ איתו, ולכן האחריות למה שאתה כותב או לא כותב - עליך בלבד. וחבל לך לאבד עולם הבא בהעלאות פולומוסים שכדי להבין אותם צריך להבין את כל המערכת הסוציאלית הנלווית לאותה התקופה.
דברים כדרבנות
19
עצם זה שאתה מונה את הרב פילבזון והרב ענבל בחדא מחתא עם הגר"מ שפירא והגר"י הוטנר הגר"ש ולבא והגרי"ש זילברמן, זה מראה שאתה פשוט לא מבין כלום לא בדבריהם של הראשונים ולא בדבריהם של האחרונים, ודי למבין
18
שמעשיך אינם רצויים. אתה גורם לבזיון תלמידי חכמים
הכותב במדור זה מביא בארוכה את דברי הרב מוצפי, ומצטטתם שוב ושוב, ואשריו על כך.
כבעל לשון מתגלגלת כתגר בשוק אין מקום להביא את דבריו כתנא דמסייע בשום דבר ועניין.
17
ברור שיש גם תועלת בהעלאת חומרים אלו, השאלה למה רק חומרים מעין אלו. למה לא להכניס למדור שלך חומרים ששיש בהם כדי להראות כבוד תלמידי חכמים וחכמתם, צדקתם ויושרם. אני לא זוכר כתבה אחד כזה. ישראל שפירא טורח למצוא רק את הסיפורים שמראים הצד הפחות מואר של חכמי ישראל וייחסם זה לזה.
16
אם מגמתך לחזק אי אלו בחורים שמבולבלים בהקשפה שלהם, תכתוב גם על הצדדים שמראים על גדלותם וחכמתם וכו'. אני מאתגר אותך למצוא חומרים היסטוריים מהמנים על גדולים שמוציא אותם בכבוד ובהדר יפעתם.
15
גדלותו של אדם נמדד על פי המכלול של אישיותו, לכל בן אדם יש חלקים גם פחות יפים, וחשוב שיהיה מודעות שגם לגדולים היו חלקים כאלה, אבל זה לא מוריד מגדלותם, שכן למרות חלקים אלו חיי את חייהם בגדלות שהפליא כל רואיהם.
14
תשובה לא מספקת בכלל
13
הרבי אמר למרצה על שאלות באמונה "שרק כששואלים לענות, אבל לאדם ללא שאלות לא להציג את השאלה והתשובה כי לפעמים השאלה נקלטת יותר מהתשובה"
12
אני דווקא מסכים עם הביקורת. רק ארמז (מפאת חוסר מקום בתגובה) שכל אחד מבין שלא כל מה שנכון צריך להגיד ולא כל מה שאומרים צריך לכתוב וגם מה שכותבים לא כל אחד יכול לכתוב והכי חשוב זה למי כותבים ובאיזה פלטפורמה. לעשות הכל שחור לבן זה חוסר הבנה בסיסי באחריות בהפצת מידע להמונים. חבל.
11
"אתה מביא את הדברים באובייקטיביות ובמקצועיות" דבר בשם עצמך.
10
חזק וברוך! אנחנו איתך. אני נכנס לכיכר רק בשביל המאמרים שלך. בבקשה תכתוב גם על תנועת שבתאי צבי ויעקב פרנק, תודה.
9
לדעת את העבר זה לדעת את האמת ,מי שמפחד מאמת צריך לבדוק את עצמו. מאמת אין מה לפחד
8
שרץ הוא עדיין שרץ. אתה מסתכן בלשון הרע והוצאת שם רע על גדולים בישראל שנפטרו, בשביל המטרה ההו כה נעלה לידע את צעירי הדור במחלוקות מימים עברו, שלא לדבר על קרור דעתינו מאמונה בגדו"י שתוצאותיה מי ישורם. חבל עליך. יש לך מספיק כישרון להביא לנו כתבות יפות ומעשירות גם ללא חיטוט בביבי שופכין של ההיסטוריה.
הגדויילים שאתה מדבר עליהם אינם גדולים לפני ה'. בעולם האמת אין את מה שהלעיטו אותך מגיל אפס על הגדויילים. אין הינדוס תודעה
7
כרגיל הוא לא מעלה את התגובות שמראות את הצד הלא י.. שלו, מעניין שהוא טוען שצריך אויבייקטיביות רק במדור הסטוריה, ולא להסתיר שום מחלו' מהעבר, אבל להסתיר איזה תגובה קטנה של ביקורת, ותגובה שחושפת את האמת, אז פה הוא נהיה אחד שמסנן ומסתיר... על כבודו הוא מאוד חס, אבל על כבוד רבותינו גדו"י? לא כל כך.. צבוע!
6
גם אם מוצדק לכתוב מאמרים על תקופות קדומות אין סיבה לשים תמונה של הסבא מסלבודקה עם אקדח לידו.
חח צחקתי ונהנתי מתגובתך
5
אתה טועה מאד, הורס ומחבל. מצא לך עיסוקים אחרים.
4
נקודת מבט נוספת שצריך לתת עליה את הדעם שהדם עם הנושאים רגישים הם אכן היו קיימים ואי אפשר להעלים אותם, כל שוחר ידע בוודאי ידע חלק גדול מהסיפורים שעלו לפה. עדיף שנחשף להם בצורה הנוכחית כשזה מתווך ע"י בן תורה מאשר שיחשפו אותם בספרי המחקר וההיסטריה . יישר כוח על המאמרים
3
הבעיה שאתה חובבן וכותב בתורה רדודה מאד וחסר הרבה פרטים הסטוריים וכן בהבנה, וכך הצעירים קולטים דברים מבולבלים ולא מדוייקים
צודק לחלוטין
2
המגיב צודק מיליון אחוז!!!!! מה זה מוסיף את נדע ש"רבינו יונה" גרם לשרפת ספרי הרמב"ם?!
1
מצחיק אותי אנשים שמגיבים כאן בכעס עצום נו שוין הגרויסע צדיקים שגולשים בכיכר ובמי יודע איפה עוד ונכנסים לקרוא ולהתחזק בדיוק כאן
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים