כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

"מנהגי הזקנות"; מחלוקת הראשון לציון והרבי מליובאוויטש

דעת הראשון לציון שדברי הרשב"א אינם תקפים לכל מיני מנהגים עלומים; ומה סבר הרבי מליובאוויטש בעניין הדלקת נרות שבת? והאם יש מנהג לא לדלג על ילד קטן? (היסטוריה)

| 15 | כיכר השבת |
הדלקת נרות
הדלקת נרות (צילום: Mendy Hechtman/Flash90)

פרק ד': דברי הרשב"א המפורסמים אודות מנהג שקיים אצל "הזקנים והזקנות", שאין לבטלו, כיוון שבהכרח יש לו מקור שמגיע עד משה רבינו.

דעת הראשון לציון הגר"י יוסף ב'ילקוט יוסף'[1] שדברי הרשב"א אינם תקפים לכל מיני מנהגים עלומים, ואי אפשר להוכיח מדבריו למנהגים הנוהגים כיום כפי שכתבו כמה רבנים.

נימוקו של הגר"י יוסף הוא משום שדברי הרשב"א נאמרו רק לעניין קבלה ביד זקני ישראל לעניין יסודות ועיקרי האמונה, אבל לא יעלה על הדעת לקבוע הלכות על פי מנהגי נשים זקנות.

כמו כן מנמק הגר"י יוסף את דבריו בכך שדברי הרשב"א נאמרו רק על קבלה שהיתה ביד הנשים בדורות הראשונים לפני למעלה מ-700 שנה, אבל לא על מנהגים של היום.

פולמוס הוא מנהגם של נשים צדקניות להוסיף את המילה "קודש" לברכת הדלקת נר שבת, כך שהברכה היא "להדליק נר של שבת קודש", במקום "להדליק נר של שבת". מנהג זה גרר בעקבותיו דיון הלכתי, האם מותר לנהוג כן.

בפולמוס זה של "קודש" ציטט הגר"י יוסף את כתב ידו של האדמו"ר מליובאוויטש משנת תשי"ב (1952), כפי שהובא ב'קובץ יגדיל תורה' שכתב שחמותו, אשת אדמו"ר הרייצ' רבי יוסף יצחק, הייתה מברכת בנוסח "להדליק נר של שבת קודש", והוא אצלה בקבלה מהדורות שלפניה, וציטט הרבי את דברי הרשב"א כאסמכתא למנהגה של חמותו.

על תשובה זו של האדמו"ר מליובאוויטש חולק הגר"י יוסף, וטוען שדברי הרשב"א לא שייכים לגבי מנהג זה כלל וכלל.

יש לציין לאחר עיון במקור דבריו של הרבי מליובאוויטש, נראה שהרבי בפירוש חיזק את מנהג 'הזקנות' והצמידם לדברי הרשב"א, אך ורק כשאינו נוגד הלכה מפורשת, כיון שכתב שאם יש חשש 'הפסק' יש להשמיט את המילה קודש, וכל מה שחמותו הרבנית נהגה כך: "והוא בקבלה מהדורות שלפניה ובטח נהגו כן דור אחר דור בבית נשיאינו" ,- היה זה כשאין חשש הפסק.

בנוגע למנהג שנהגו שלא לעבור מעל ילד קטן מפני הסכנה שלא יגדל, כפי שציטט 'באר משה' שמקורו בדברי הרשב"א והוא "בכלל מנהג נשים זקנות שעליהם כתב הרשב"א שאל יזלזלו בדבריהם ובמנהגיהם, כי בוודאי יסודותם בהררי קודש", וכן לגבי מנהג שנהגו שנשים לא באו לשמוע קריאת זכור, כתב הגר"י יוסף שאינם שייכים לדברי הרשב"א, וכל כוונתו היא על יסודות האמונה.

וכך גם דעתו של הגאון מחבר שו"ת יד אפרים שדברי הרשב"א נאמרו על "קבלה ולא על "מנהג", ואין להוכיח מדברי הרשב"א לכל מיני מנהגים. את טענת המצדדים שהרשב"א התכוון לכל מנהג של זקנות כותב 'יד אפרים': "והנה אנכי חיפשתי בהרשב"א ולא מצאתי לשון הזה", והמשיך וכתב: "ובפרט שכמה פעמים ראיתי בפוסקים שצווחו ככרוכיה על איזה מנהג בורות וכתבו כמה פעמים מנהג אותיות גיהנום", כגון מה שדן שם במנהג נטילת הציפורניים.

[1] ראה: סימן רסג ברכת ההדלקה. סימן תרפה פרשת זכור

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
15 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
12
מה לזבוב קצוץ כנפיים ולנשר הדואה בשמיים?
11
ירקות יבול נוכרי ממש מגעילים טעם נורא זוועה וגם טעם של כלור אולי אפשר למצוא פתרון אחר ולמה אין אוצר בית דין??????
10
וכששמע הבאבא סאלי על מחלוקת עובדיה יוסף על דברי הגה״ק האדמור מליובאוויטש ענה: מה לזבוב קצוץ הכנפיים עם הנשר העף בשמים
הגאון רבנו עובדיה יוסף זצ"ל, למה לכתוב ככה כאילו יש פה מחלוקת בין אחד העם לרבי

הצגת כל התגובות

9
הא הא . . הרבי מליובאוויטש אינו מטפל בו . . הוא ורק הוא - שכבודו במקומו מונח, חולק על הרבי מליובאוויטש, ושיחלוק. ידועים מאמחז"ל כל המיצר לישראל נעשה ראש!
8
אני רק מצטט משהו בלי לפגוע בכבודו של הראשון לציון כשש''ך ביקש מהבבא סאלי לצאת נגד הרבי הוא ענה לו "מה לזבוב קטן נטול כנפיים לנשר גדול שבשמיים", הרבי כשמו כן הוא ראש בני ישראל והאמת זו קצת בושה שמביאים את הדיעות הללו כאילו זה נתון למחלוקת כי כשהרבי אומר משהו אין נתינת מקום לדיעה אחרת!!!
שמועות וסיפורים.
7
כל יוצאי מרוקו כך מברכים עם המילה קודש, עד שבאו משפחת יוסף וניסו לעשות קולקטיב מרן... שכחו יסוד הכי פשוט: הא לן והא להו!!!!!
6
לידיעה: יש הבדל מתי הוא זמן הברכה בהדלקת נרות שבת. למנהג ספרד והראשון לציון: קודם ברכה, אח''כ הדלקה. למנהג חבד והרבי מליובאוויטש: קודם הדלקה, ואח''כ ברכה. עפי''ז יובן גם סוגיית חשש ההפסק באמירת 'קודש'.
5
זה הפסק!!!
4
ההיסטוריה חוזרת: כפי שאמר סידנא בבא סאלי בעניין מבצע נרות שבת קודש של הרבי - אליו התנגד הגר"ע יוסף - "מה לזבוב קצוץ כנפיים ולנשר הגדול בשמיים?"
שמועות וסיפורים
3
יש החושבים שהרבי הוא "עוד" אדמו"ר ו"עוד" פוסק, בבקהילה האחרון בעמוד 95 התפרסם שהרבי מצא מקור שגאונים התייאשו מלמצוא, וגם ילד שעזב את הדת כי לא הבין מהו לויתן זה יצרת לשחק בו הרבי ענה לו שהיות והקב"ה הרג את הנקבה הוצרך לשחק כל יום עם הלוויתן שלא יהיה לבד, מי שלומד את תורתו רואה שידוע לו גם פרטי עולמו
2
ידוע מה הבבא סאלי אמר בעניין...
1
שחכתי מה רציתי
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים