היסטוריה ואקטואליה

על איזה מנהג כתב רבי שלמה פישר שהוא "רע ומטופש"?

"תנוח דעתך ואינך צריך להצטער על ביטול המנהג הרע והמטופש", כתב הגאון רבי שלמה פישר זצוק"ל לאדם ששאלו לדעתו על ביטול המנהג שנהגו אמותיו לאחר החתונה (מאמר)

|
61
| כיכר השבת |
הגר"ש פישר זצ"ל בישיבת איתרי (צילום: באדיבות המצלם)

פרק ב': מפורסם מנהג תגלחת שער ראש הנשים שהיה נהוג לפני השואה אצל חלק מנשות גליציה והונגריה ואף חלק מפולין. בימינו המנהג נפוץ אצל חלק מהקהילות בעיקר הישוב הישן בירושלים, תולדות אהרן, אברהם יצחק ועוד.

נשתברו הטעמים והנימוקים בטעם מנהג קדוש זה. יש שאמרו שמדובר בחשש של סחיטה מהשערות בשבת קודש. היו שהתנגדו, כהמקובל רבי יהודה פתייה זצ"ל (מנחת יהודא ס' כ') שכתב בשמו של האריז"ל (שער המצוות פרשת קדושים): "שהאשה אינה מגלחת ראשה, ואדרבה מגדלת שער ראשה כנודע, כדי להשאיר שורש אל הדינים".

ברם, הפוסקים שמצדדים בגילוח, מסיקים שדבריו החמורים של האריז"ל נאמרו בדווקא בתער. בשו"ת 'שואל ומשיב' לגאון רבי יוסף שאול נתנזון הזכיר בדבריו את החשש של 'לא ילבש' והתבטא בחריפות כנגד מנהג זה.

יש שאמרו שהמנהג החל על ידי ועד ארבע ארצות, וכבר בתקופת הגאונים הובא על "עונש" גילוח הראש לאישה.

לכבוד הטקס, בפעם הראשונה בחלק מהמשפחות נערכת סעודה הנקראת "שלייער ווארמעס" (ארוחת הצעיף), בה מעניקים לכלה מתנות המכונות "פאלאדנע". מסופר שביום אחרי החתונה של ר׳ יודיל ע״ה סלונים בא המחותן לר׳ מוטיל ז״ל וביקש מתנה להכלה על גילוח אמר לו ר' מוטיל: "איך האב דיר נישט געהייסען" - אני בקשתי זאת?".

חשיפה ראשונה של מכתב מאת הגאון רבי שלמה פישר זצוק"ל בעניין זה.

להלן מכתבו המלא של הגר"ש פישר זצוק"ל, שנכתב ככה"נ מאת אברך שבבית אבותיו (אמות אמותיו כמובן) נהגו את מנהג זה, והוא וזוגתו, התלבטו האם לנהוג כן, והוא שאל את הגר"ש פישר שיחווה את חוות דעתו ההלכתית.

ממכתבו של הגר"ש פישר זצוק"ל (ההדגשות לא במקור), אנו למדים את דעתו אודות מנהגים ללא מקור אותם כינה גהנום.

"ב"ה שוכ"ט

"תנוח דעתך ואינך צריך להצטער על ביטול המנהג הרע והמטופש (שלכל הדעות אפשר להמליץ עליו מליצתו של ר"ת מנהג אותיות גהנם) לגזוז הנשים הנשאות שער ראשן, דבר שהוא נגד הדין ונגד השכל והוא צער גדול מאד לנשים כידוע.

"בגמ' עירובין ק ב אשה מגדלת שער כלילית וברמבם בפי"ב מהל' ע"ז ה"י שאסור לאשה לגלח ראשה כאיש ובגמ' נזיר כח ב' אי אפשי באשה מגלחת. והנה הנשים המגלחות לובשות פאה נכרית בצאתן לחוץ ואילו בבית הן מנוולות לבעליהם היפך דין תורה. וכבר כתב רש"י בחומש פ' ואתחנן (ד' ט)' כשתעשום על אמיתותם תחשבו חכמים ונבונים ואם תעוותו אותם תחשבו שוטים.

"והנה הספרדים הם נוהגים ע"פ קבלה בכל הדורות יותר מן האשכנזים והם בקיאים הרבה יותר מהם בחומרות הקבלה ולא עלה אף פעם בדעתם לעשות כדבר הרע הזה להיות אשה גוזזת שער ראשה. ואם נתבטל יש לשמוח ע"ז ולא להצטער.

"שלמה פישר".

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
תוכן שאסור לפספס

61 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

27
ה״שואל ומשיב״ אומר שחיפש בכל התורה מקור למנהג ולא מצא אלא- ״ ויספר המן לזרש אישתו״
26
מה עם אל תיטוש תורת אמך?? אף רב לא יכול לבטל מנהג קדום וקדוש
יש מנהגים חדשים וקדושים. יש מנהגים קדומים וטמאים. ויש מנהגים מטופשים. ואף אחד לא יכול לכפות את העדפותיו החולניות על זולתו. ובאשר ל"אל תיטוש", זה פסוק במשלי המדבר על מסורת תושבע"פ. מה לזה ולמנהגי עמארצות מטופשים?
'אל תטוש' חל רק ש... אם האמא הולכת בלי גרביים, ואו ומגלה חצי משערות ראשה, אזי חייבת הבת להמשיך במסורת זו..... ואנשים כאלה מחליטים איזה מנהגים קדושים ואיזה טמאים ואיזה מטופשים... וד''ל...
25
איש הדעת, בקיא בכל חדרי ומרחבי התורה שהשיגה בכשרון עילאי ובעמל מבהיל.
רוב המקורות שהוא הביא מוכרים לכל תלמיד ישיבה. ותימה גדולה היא שאדמורים לא מכירים גמרא מפורשת.
תמיהה? לא לי
תוכן שאסור לפספס

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות