פרק ב': מפורסם מנהג תגלחת שער ראש הנשים שהיה נהוג לפני השואה אצל חלק מנשות גליציה והונגריה ואף חלק מפולין. בימינו המנהג נפוץ אצל חלק מהקהילות בעיקר הישוב הישן בירושלים, תולדות אהרן, אברהם יצחק ועוד.
- האם מותר להניח כובע הפוך על השולחן?!
- מנהג "לחיצת היד" שמנע מהנשים לשקר
- מנהג ישראל דין הוא? פסקי הגרי"ש אלישיב והגר"ח קנייבסקי
- הביאור ברשב"א שאין לבטל "מנהג הזקנות"
נשתברו הטעמים והנימוקים בטעם מנהג קדוש זה. יש שאמרו שמדובר בחשש של סחיטה מהשערות בשבת קודש. היו שהתנגדו, כהמקובל רבי יהודה פתייה זצ"ל (מנחת יהודא ס' כ') שכתב בשמו של האריז"ל (שער המצוות פרשת קדושים): "שהאשה אינה מגלחת ראשה, ואדרבה מגדלת שער ראשה כנודע, כדי להשאיר שורש אל הדינים".
ברם, הפוסקים שמצדדים בגילוח, מסיקים שדבריו החמורים של האריז"ל נאמרו בדווקא בתער. בשו"ת 'שואל ומשיב' לגאון רבי יוסף שאול נתנזון הזכיר בדבריו את החשש של 'לא ילבש' והתבטא בחריפות כנגד מנהג זה.
יש שאמרו שהמנהג החל על ידי ועד ארבע ארצות, וכבר בתקופת הגאונים הובא על "עונש" גילוח הראש לאישה.
לכבוד הטקס, בפעם הראשונה בחלק מהמשפחות נערכת סעודה הנקראת "שלייער ווארמעס" (ארוחת הצעיף), בה מעניקים לכלה מתנות המכונות "פאלאדנע". מסופר שביום אחרי החתונה של ר׳ יודיל ע״ה סלונים בא המחותן לר׳ מוטיל ז״ל וביקש מתנה להכלה על גילוח אמר לו ר' מוטיל: "איך האב דיר נישט געהייסען" - אני בקשתי זאת?".
חשיפה ראשונה של מכתב מאת הגאון רבי שלמה פישר זצוק"ל בעניין זה.
להלן מכתבו המלא של הגר"ש פישר זצוק"ל, שנכתב ככה"נ מאת אברך שבבית אבותיו (אמות אמותיו כמובן) נהגו את מנהג זה, והוא וזוגתו, התלבטו האם לנהוג כן, והוא שאל את הגר"ש פישר שיחווה את חוות דעתו ההלכתית.
ממכתבו של הגר"ש פישר זצוק"ל (ההדגשות לא במקור), אנו למדים את דעתו אודות מנהגים ללא מקור אותם כינה גהנום.
"ב"ה שוכ"ט
"תנוח דעתך ואינך צריך להצטער על ביטול המנהג הרע והמטופש (שלכל הדעות אפשר להמליץ עליו מליצתו של ר"ת מנהג אותיות גהנם) לגזוז הנשים הנשאות שער ראשן, דבר שהוא נגד הדין ונגד השכל והוא צער גדול מאד לנשים כידוע.
"בגמ' עירובין ק ב אשה מגדלת שער כלילית וברמבם בפי"ב מהל' ע"ז ה"י שאסור לאשה לגלח ראשה כאיש ובגמ' נזיר כח ב' אי אפשי באשה מגלחת. והנה הנשים המגלחות לובשות פאה נכרית בצאתן לחוץ ואילו בבית הן מנוולות לבעליהם היפך דין תורה. וכבר כתב רש"י בחומש פ' ואתחנן (ד' ט)' כשתעשום על אמיתותם תחשבו חכמים ונבונים ואם תעוותו אותם תחשבו שוטים.
"והנה הספרדים הם נוהגים ע"פ קבלה בכל הדורות יותר מן האשכנזים והם בקיאים הרבה יותר מהם בחומרות הקבלה ולא עלה אף פעם בדעתם לעשות כדבר הרע הזה להיות אשה גוזזת שער ראשה. ואם נתבטל יש לשמוח ע"ז ולא להצטער.
"שלמה פישר".
- לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com