כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

יוזמת הרב שהיתה גורמת ל"הרס נורא לי-ם"

לקראת תחילת שנת הלימודים נעסוק בסדרת מאמרים על "לימודי היסטוריה וגאוגרפיה בראי רבותינו זצלה"ה", ובפרק א': היוזמה של הרב שסוכלה מחשש שתגרום ל"הרס נורא" (בארץ)

| 6 | כיכר השבת |
חיידר בירושלים. אילוסטרציה
חיידר בירושלים. אילוסטרציה (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

בימים אלו מנהלי תלמודי התורה ברחבי הארץ מקבלים את ההוראות החדשות של פקידי משרד החינוך (המחוז החרדי) לשנת הלימודים הבאה. לא את כולם הם ממלאים. חלקם מקיימים 100 אחוזים, כגון רשתות ה"חינוך העצמאי" של האשכנזים, ו"בני יוסף" של הספרדים, ולומדים לימודי חול מלאים בכל תוכנית ה"ליבה".

יש לציין שה"מיינסטרים" של הציבור הליטאי והחסידי, "מוסדות הפטור" החרדים, מקיימים אך ורק 45 אחוז מהדרישות של משרד החינוך ולומדים חשבון ודקדוק באופן מינימלי ביותר מחשש לביטול תורה, וכמובן שאין שיעור מיוחד להיסטוריה וגאוגרפיה.

לא ניכנס לכל ההמלצות של משרד החינוך, אלה מבקשים ללמוד יותר לימודי חול, כגון אזרחות, אנגלית, מתמטיקה, וכמובן גאוגרפיה והיסטוריה. נתעסק בסדרת מאמרים קצרה על "לימודי היסטוריה וגאוגרפיה בראי רבותינו זצלה"ה"

• • •

אחד המאבקים האחרונים כנגד לימודי חול, היה בבית הכנסת החורבה בעיר העתיקה ירושלים, בשנת תר"מ (1880), או אז התכנסו מאה מגדולי ירושלים, כשליבות כולם בחרדה עצומה לגורל החינוך היהודי הטהור בירושלים.

שנתיים קודם עלה לירושלים הרב יחיאל מיכל פינס מהעיר גרודנא, וניסה להקים בית יתומים מיסודו של היהודי המתבולל ד"ר זאב וילהלם הֶרצבֶּרג, בו למדו רח"ל לימודי חול כנגד המקובל בירושלים.

ספר מור וקציעה, דפוס ראשון (hebrewbooks.org)

לאחר שהתריעו בפניו, שירושלים היא לא חוץ לארץ, ולא ניתן לשנות את אופי החינוך בירושלים עיר הקודש, התכנסו מאה מגאוני ירושלים בראשות המהרי"ל דיסקין, והטילו עליו חרם לבל יבוא בקהל. (לא נתעסק במאמר זה על גישתו של רבה של ירושלים הגאון רבי שמואל מסלאנט שביטל את החרם שערך המהרי"ל דיסקין כנגד הרב פינס).

לימים התבטא הגרי"ח זוננפלד, על יוזמתו של הרב פינס, שאילו הייתה קמה וניצבת, הרי שהייתה גורמת "להרס נורא לירושלים".

• • •

נשוט מאתים ושמונים שנים אחורה לגרמניה, שם בבית דפוס בעיר אלטונה באזור המבורג הולך ונדפס ספר "מור וקציעה" לגאון המפורסם רבי יעקב ישראל בן צבי אשכנזי עֶמְדין, (יעב"ץ) בו נכתבו אלפי פסיקותיו של הגאון הנודע במלחמתו בשבתאים ושאינם.

בספר "מור וקציעה" מובא שאלה שנשאל היעב"ץ, האם מותר ללמד היסטוריה? מה ענה על כך היעב"ץ הידוע בקנאותו הרבה? פרטים בפרק הבא...

  • ישראל שפירא, הינו היסטוריון, השם דגש על ההיסטוריה התורנית של ארץ ישראל, מדריך טיולים, ובעלים של סוכנות הטיולים 'ישראל בשטח'
    לפרטים נוספים נא לפנות: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
6 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
5
טרול מקצועי
נמאס
4
חן חן לישראל שפירא על העלאת פרשיות מן העבר. למרבה הצער, יחסם של הרבנים השמרנים לחידושים המתרחשים בעקבות התנאים המשתנים בעולם, לא הוכיח את עצמו, ומיליוני נפשות אבדו לישראל הן בכבשני אירופה והן על מזבח ההתבוללות וההיטמעות בסביבה.
יצחק
צריך לקרב את האנשים לתורה ולא את התורה לאנשים להגיד שצריך להתאים את התורה לדור זה כמו להגיד לחתוך את הרגל כדי להמשיך להשתמש בנעל הישנה במקום לקנות חדש. התורה יוצרת את המציאות. לא צריך לדעת מתמטיקה או אנגלית כדי להצליח בחיים הגמרא במסכת קידושין אומרת שלעולם ילמד את בנו אומנות קלה ונקיה וישים את מבטחו
דורון
3
כתבה קצרה שלא כתוב בה שום דבר שלא כתוב כבר בכותרת, חוץ מהטיזר בסוף... אפילו ב"עת לדבר" היו בועטים כתבה כזו מכל המדרגות...
פלוני

הצגת כל התגובות

2
תודה רבה רבה!!
אברהם
1
ומעניין לעניין, הישיבה לצעירים שעל יד ישיבת מרכז הרב, )ישל'צ( הוקמה בתחילה כישיבה קטנה ללא לימודי חול כלל. בהמשך בלחץ ההורים שרצו תעודת בגרות הכניסו לימודי תיכון, אך מפאת החרם שלא ללמוד שפות זרות בירושלים, את לימודי האנגלית עשו בדירה מחוץ לישיבה. בהמשך מאילוצים טכניים למדו בתוך בניין הישיבה, אך במשך
גדליה
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים