פרק ג': הגאון המופלא הרב עקיבה יוסף שלזינגר, נודע ברצונו לראות בגאולת ישראל עד שטפלו עליו שקר לאחר פטירתו כאילו תמך בתנועה הציונית ח"ו, מאידך רבני ירושלים לא תמכו ביוזמותיו השונות לחדש מצוות שנשתכחו מעם ישראל במהלך הגלות.
- הלוחם ב'מודרנים' שרצה לחלק את ארץ ישראל • פרק א'
- הרב שקרא ליישוב הארץ למרות התנגדותו לציונות • פרק ב'
הגאון המופלא הרב עקיבה יוסף שלזינגר היה בין מקימי המושבה החקלאית פתח תקווה בעידוד המהרי"ל דיסקין.
תיאור ציורי במיוחד מספר על שיירה של עשרה גמלים בהכוונתו של הרב שלזינגר, עמוסה בתצרוכת חקלאית הצועדת לשטיבלך מאה שערים מלאה בשקים של פירות מעשר ראשון לכוהנים לווים, ומעשר עני וחלקם לצ'אלמרים תושבי השכונה למען יאכלו וישבעו.
למרות שהיה בין מייסדי פתח תקוה, לאחר שהסתכסך עם כולל הונגריה עסקני הכולל נישלו אותו מנחלתו, הוא התגורר בקרבת שער "הר הבית" וכיון שהחרימוהו, הוא התפלל בבית הכנסת של הרב יחיאל מיכל פינס שמסיבות שונות גם הוחרם בידי המהרי"ל דיסקין. באותו בית כנסת התפלל הרב שלזינגר מול מקום המקדש, ערך תיקון חצות בכל לילה, ותקע בשופר כדי לעורר רחמי שמים ולקרב את הגאולה.
הרב שלזינגר בחזונו לא תכנן רק לרכוש את קרקעות ארץ ישראל, תוכניתו השלמה להביא את הגאולה הייתה שיתעסקו בחקלאות, דיבור בלשון הקודש, עידוד יהודי התפוצות לעלייה לארץ ישראל, ואפילו לבוש עברי אחיד לכל היהודים, את רעיונותיו פרסם בספר "לב העברי". ממש דברי נביאות הוא כתב בספרו שנים רבות לפני הקמת מדינת ישראל: הוא טען שאם יהיו בארץ ישראל שישים ריבוא יהודים - אומות העולם יתנו לישראל למשול בה (יש לציין שבמלחמת העצמאות בשנת תש"ח היו בארץ ישראל מעל 600 אלף יהודים).
אחת מיוזמותיו היו לעודד עלייה לארץ ישראל, הוא טען שיהודי בחוץ לארץ צריך למכור את כל רכושו כדי לעלות לארץ ישראל ואף למכור את כתרי ספרי התורה[!], הרב שלזינגר כה עודד את יהודי חו"ל לעלות לארץ, ואף פסק פסק תקדימי, והוא: מי שחפץ לעלות ואשתו אינה רוצה לעלות איתו, הרי שינהג כמו הספרדים ויתחתן עם אשה שניה[!].
לא עזר העדות בשמו של הגר"א, כפי שהעיד גדול תלמידו רבי ישראל משקלוב: שכאשר יפסק חרם דרבנו גרשום הגאולה תבוא, והחל מסע רדיפות נגד הרב שלזינגר, שכלל כמובן פשקווילים בה נכתב שהוא עוכר ישראל, מבטל חרם דרבנו גרשום, אפיקורס, מיסיונר, משוגע, ומשיגיענר שחושב עצמו למשיח. את ספריו דנו לשריפה כספרי מינין ואפיקורסים ברחובה של עיר.
בימינו, ספריו התורנים אינן מפורסמים דיים בבתי המדרש השונים, עקב כך שגישתו אינה מיושמת אצל שום מגזר, לאחר שיצא ותקף קשות את החילונים והתנועה הציונית, ומאידך קנאי הישוב הישן יצאו נגדו בחריפות כיון שהיו לו רעיונות ציונים תורניים. ההיסטוריונים טוענים עליו שהוא היה: "אבי אבות הציונים, ואבי אבות הנטורי קרתא".
שאלתי ידיד איש העדה החרדית היאך חושבים עליו בימינו? וענה לי שאין הדבר מבורר דיו, ולא מתעסקים בנושא. יצוין כי על שמו נקרא רחוב בשכונת טלביה, והישוב בְּנֵי עַיִ"שׁ בדרום.
יתן ה' שנזכה לגאולה השלמה, וכל המגזרים יתאחדו להרים קרנא של תורה ובנין בית המקדש וביאת משיח צדקנו במהרה בימינו אמן!
- ישראל שפירא, הינו היסטוריון, השם דגש על ההיסטוריה התורנית של ארץ ישראל, מדריך טיולים, ובעלים של חברת הטיולים 'ישראל בשטח'
לפרטים נוספים נא לפנות: sisraerl@gmail.com
הצגת כל התגובות