לאן נעלמו הפגנות השבת הסוערות? בשנים הראשונות לאחר קום המדינה, ההפגנות נגד חילולי השבת בעיר הקודש ירושלים, הסעירו את המדינה כולה.
הפרקים הקודמים בסדרה>>>
- "שאבעס!": אלו האנשים שסוגרים את מאה שערים בשבת
- לא מרכז תיירות: פטל דביק בליל שבת בשכונת מאה שערים
- חברת מזהירי שבת: האנשים עם הצופרים ב'מחנה יהודה'
- מדביקי מודעות זמני השבת האלמוניים - נחשפים לראשונה
מול המפגינים החרדים, התייצבו צעירים שהגיעו במיוחד בהסעות מהקיבוצים. האלימות הפיזית בהפגנות אלו כבשו את העמודים הראשיים של העיתונות אז - אך הם נעלמו מהאופק.
זה לא קרה ביום אחד. תחילה הפכו ההפגנות למתונות יותר. מאלפים רבים של משתתפים מכל חוגי החרדים בירושלים, החלו להתייצב מאות בודדות מחוגי הקנאים, עד שגם הם הפסיקו עם המלחמה השבועית.
מהפגנות של שעות ארוכות, הפכו מחאות השבת לאירועים בהם מתייצבים אנשים בודדים העוברים בין החנויות הפתוחות במרכז העיר תוך כדי צעקות "שאבעס!".
מה גרם להפסקת ההפגנות האלימות? כמספר המשתתפים באותם המחאות הזכורות לטוב, כך מספר הדעות להסבר דעיכת המאבק העיקש על קדושת השבת.
מצד שני, מה גורם לאותם בודדים להמשיך במחאה השבועית? אחד מהם מסביר ל'כיכר השבת', כי למרות שהם מבינים שאף אחד לא יסגור את שעריו בגללם, הם מקווים כי בזכותם לא יהיו עוד מחללי שבתות.
בממוצע אחת לשנה, מקיימת העדה החרדית הפגנת מחאה גדולה על חילולי השבת, בדרך כלל בתחילת הקיץ, מיד אחרי חג הפסח. הטריגר למחאה האחרונה, היו חילולי השבת בשל תחרות הזמר האירוויזיון בתל אביב.
המאבק החדש לסגירת הכביש בשבת בירושלים
מאבק חדש על קדושת השבת, מתחדשת בשבועות האחרונים דווקא בשכונת שמואל הנביא, ברחוב ארץ חפץ. קבוצת תושבים החלה להפגין שם מידי שבת בדרישה לסגור את הכביש לתנועת כלי רכב.
לטענתם, אחרי שניסו לפעול במשך זמן רב לסגור את הכביש בשבתות, הבינו כי אין להם ברירה ולכן התחילו להפגין במקום.
במקביל, החלו להחתים את תושבי הרחוב על עצומה בנושא: "לאחר אסיפת תושבי ורבני השכונה בנושא הכביש ברחוב שמעון הצדיק שניפתח לאחרונה בשבתות ובחגים, ומכיוון שהדבר פוגע ברגשות השבת, ומהווה סכנה בפני עצמו, הוחלט ע"פ בקשת רבני השכונה להחתים את תושבי השכונות האזוריות בכדי שנוכל לסגור את הכביש באופן חוקי", לשון העצומה.