כיכר השבת

החרדים העובדים

פושטי היד במגזר החרדי // נח טוניק

השיטות המתוחכמות, הגיל הצעיר, וריבוי העוסקים במלאכה מעידים כי פשיטת יד בחברה החרדית אינה נובעת מאילוץ אלא מהחלטה מושכלת. לנח טוניק יש מסר מיוחד לפושטי היד במגזר החרדי (טור)

| 96 | כיכר השבת |
ארכיון
ארכיון (צילום: מאיר אלפסי, כיכר השבת)

הגעתי לתפילה באיחור ממוצע, כזה שמכסה אותי במידה והחזן יתחיל להתפייט ולהאריך את התפילה. ברקע נשמעות נקישות המטבעות זו בזו כשיד האדם האוחז בהן מרעידה עצמה בכוונה במטרה להזיז איזשהו רגש שאולי נשאר מעומס מושיטי יד. את הפער השלמתי רגע לפני שהתחיל הציבור באמירת תחנון, דפדפתי במהירות את כל התחנון של ב' וה' כשבתוכי אני מודה על כך שיום ראשון היום.

"הרב טוניק, מה נשמע", אני מתנער מדפדופי השמחה ומנסה להבין מי זה האיש שלפי קריאתו נשמע שהוא מכיר אותי ועדיין קורא לי רב. הוא עמד במעבר וחייך אליי חיוך כזה שהרגשתי שלא בנוח עם העובדה שאני לא מזהה אותו, חייכתי בחזרה. תוך כדי שאני מנסה להבין מאיפה אנחנו מכירים ומה רמת ההכרות בינינו, שלח האיש את ידו עמוסת המטבעות וחיכה למתת ידי. התנצלתי בפרצופים שהסבירו שהארנק לא עליי, וכשהוא התרחק ממני הפכתי את נרתיק התפילין והטלית כך ששמי הרקום עליהם יהיה כלפי מטה.

השיטות המתוחכמות, הגיל הצעיר, וריבוי העוסקים במלאכה מעידים כי פשיטת יד בחברה החרדית אינה נובעת מאילוץ אלא מהחלטה מושכלת. אני מנסה להיזכר מתי בפעם האחרונה נתקלתי בפושט יד כשעל ראשו כיפה סרוגה אך ללא הצלחה, האם הציבור הדתי לאומי משופע בממון עד כדי כך שאין בו אחד שזקוק לעזרה? כנראה שלא. מפעלי החסד הפועלים בציבור הסרוג מוכיחים כי טענה זו אין בה ממש.

בכל ציבור ישנם את אלו החיים במציאות כלכלית מאתגרת, אלא שבזמן שבציבור הדתי לאומי פשיטת יד, ולא לטרמפ, הינה אופציה אחרונה בהחלט, בציבור החרדי בכלל והחסידי בפרט ישנם רבים הרואים במלאכת פשיטת היד באופן מעוות ומביש את האופציה הראשונה והמועדפת.

ברחובות מתגוללים להם שיכורים לצד שברי זכוכיות - ומחוררי ידיים הנואשים למנת מוות נוספת, גם הם פושטים יד, הם פושטים יד מחוסר ברירה, המצב אותו הביאו על עצמם אינו מאפשר להם להתפרנס בדרך כל הארץ, בשונה מאותם צעירים ובוגרים שכוחם ב"ה במותניהם ואת הכוח הזה הם מנצלים כדי שיטוט שאינו פוסק בינות למתפללים, תיירים, מעגלי חתונות וכל דבר שזז.

התופעה הזאת אינה דורכת במקום והיא ערה לכל חידוש טכנולוגי, אין לך ארנק ידידי? יש לי כאן סולק אשראי במיוחד בשביל אנשים כמוך - הם משתכללים ונפתחים אך מאידך סוגרים את ליבם וכיסם של בני האדם שמאסו בתעשייה העושה שימוש ציני במושג "נזקק".

אבל גם מול לב סגור ומסוגר יש להם שיטות פעולה, מי האדם שיעמוד בעיניים של ילד קטן שמסתתר מאחורי אביו שחושף את חולשתו ברבים ובפניו? "אין לי מה לתת לילדים לאכול" אומר האב והילד שמאחוריו מתכווץ לתוך עצמו, ובנוסף לרעב שספק אם קיים נאלץ עכשיו להתמודד עם בושה צורבת.

את האבא זה לא מעניין, הוא סך הכל הביא את הילד לעבודה, ואין בוס שיכעס על זה.

אין ספק, הרע במקרה הזה הוא במיעוטו, בכך שמקום העבודה של אותם אנשים חביבים הוא בעיקר בבתי כנסת ובתי מדרשות המלאים באנשים טובים שיודעים להסתכל על התופעה באור חיובי, מכיל, ופחות מתלהם, ולא בחוצות העיר המלאה באנשים מכל הסוגים ובהם אותם אנשים שמחפשים להציג את האיש החרדי באור שלילי ככל הניתן.

אז אני אמשיך פעם לתת ופעם לסרב, מאחר ולנעול לגמרי את הכיס זו לא אופציה, כיהודי מאמין אני מחוייב להעניק משלי כי יותר ממה שעושה העשיר עם העני, עושה העני עם העשיר. כן, אם תהיתם אז אני הוא העשיר בסיפור.

אבל בעוד הכיס בשליטתי, הלב כבר לא.

בכל פעם שאכניס את היד עמוק לכיס ואתן את תרומתי הצנועה בידיעה שאני משקה בעצמי את אותה תופעה מגונה שרק מפרוטות של אנשים כמוני ממשיכה לצמוח.

תוכן שאסור לפספס
96 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
51
ככה זה בחברה נורמלית. כך זה גם בתורה - הבעל מתחייב לפרנס את אשתו , וכל אבותינו התפרנסו מיגיע כפיהם. חוץ מאשר אנשים שבאמת באמת לא יכולים לעבוד , ועבורם יש צדקה. העני הגר היתום והאלמנה. אך מה נעשה והחינוך החרדי הופך את ההזדקקות לחסדי הבריות לאידאל ? בחורים צעירים וחזקים חיים על חשבון תרומות , בניגו
יוסי כהן
50
לצערינו התופעה ממש מכונה אני יודעת על אנשים מנייורק שפשוט החליטו שהכי קל זה להיות שנורר ופשוט מצאו דרך דופקים על הדלתות באזורים עשירים מעבירים כתובות וכך מרמים בסיפורי זואה שקריים עשרות יהודים תמימים שמאמינים שעוזרים ווצליחים להגיע לסכומים פי שלוש מללכת לעבוד עבודה מכובדת בושה וחרפה. (נשלח באמצעות
יפה
49
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
עמי

הצגת כל התגובות

48
הכותב הנכבד יוצא נגד פושטי היד... הרי ברור שפושטי היד לא יחדלו מלפשוט, ומן הסתם גם אינם קוראים כלל את הטור הזה.... אז למי זה נכתב? לנו? כדי שלא נתרום??? אני כן אתרום, וימשיך לתרום, ואם אינני יודע בוודאות שמדובר ברמאי, אני תורם. והטור המלוכלך הזה רק מעיד על קמצנותו של הכותבו ורמתו המוסרים הגרועה.
דני
47
מסכים עם הכותב שהיטיב לבטא מה שרבים מאתנו מרגישים. אין ספק,שיש בתוך הציבור החרדי כמה זרמים ש' שנור' עבורם הוא דרך חיים. נכון גם שבציבור הד"ל זה לא קיים. מותר וצריך להעביר ביקורת על עצמנו,וכל אלו שלא מסוגלים לשמוע שאנחנו החרדים לא מושלמים ושיש דברים שאולי צריך ללמוד מאחרים אין לי אלא לומר שזו 'ה' בע
יוסי
46
מי שבאמת נזקק, חייב לקחת, ואין כל טענה כלפיו. הבעיה היא עם חינוך לשנור, עם תרבות של שנור. ועל זה נכתב המאמר החשוב הזה. זה מדהים איך שאנחנו מתעלמים מדברי המקורות כגון "ר' עקיבא אומר עשה שבתך חול ואל תזקק לבריות" , "פשוט נבילה בשוק ואל תצטרך לבריות" "לעולם ידחוק אדם עצמו ויגלגל עצמו ואל יצטרך לבריות ו
בנימין הלוי
45
שתדע אני חשבתי כמוך בדיוק אבל מחשבה שניה אומרת לי הרי אנחנו באים להקדוש ברטך כך בדיוק מתחננים ומבקשים ואומרים שרק נעשה טוב ובסוף חוזרים על הפשעים ובכל אופן ה' שומע ואומר אולי הפעם יהיה ילד טוב וכך כל פעם אולי עכשיו הוא רציני וממנו אנחנו צריכים ללמוד ואז גם ה' יתן לנו יותר כי אנחנו תימיד חושבים ומעבי
ללא שם
44
שאלה אחת יש לי לכל האלו שכל משכורתם מגיעה מתרומות: בא אברך צעיר מתיישב לו לגור בדירת 3 חדרים ברמות (קרוב ל4000 שקל) ואחרי זה יש לו תלונות. לך תגור בחיפה ב1500 שקל וזהו. מאיפה מגיעה התרבות הזאת שעושים דברים בלי חשבון מינמלי בין הכנסו להוצאות? מתנהלים כמו מליונרים ואחכ באים בטענות?! (נשלח באמצעות כי
תם
43
פעם זה היה בושה לשנורר ורק מי שבאמת היה בצרה היה אוסף אבל היום אנשים במקום לעבוד אפילו כרב'ה או בסופר או מה שלא יהיה בוחרים לכתחילה לשנורר(ברוב המקרים)ולא מדובר בשנור חד פעמי שמישהו נקלע לצרה ל"ע אלא "בפרנסה" קבועה.ומי שלא מנסה לפרנס את עצמו זה לא נחשב צדקה (עיין כלי יקר על הפסוק עזוב תעזוב עמו) והם
קובי
42
איני יודע האם הכותב נח טוניק לקח בחשבון את ההשלכות הנוראיות שעלולות לצאת מתוך כתבה כזו. אני רק רוצה להזכיר שהשופט רובינשטיין בשעתו בנימוק המלומד שכתב בנושא הפסקת קצבאות אבטחת הכנסה לאברכים סיפר שהיה נוכח בתפילה כשהגיע מישהו וקיבץ נדבות ואחד מהמתפללים צעק לו למה שלא תלך לעבוד וכו' וכו' ועל זה נאמר חכ
דוד
בעקרון אתה צודק אבל ממש לא בטוח שהשופט אכן שמע צעקה או שבטנו השבעה צעקה ובמשפט אמר את מה שחשב ולא שמע
יוסי
41
בעזה"י מר נח טוניק, היקר. זכית למתנת שמים, דיבור רהות וכישרון והמחשבה, ניתנה לך לשון לימודים, ויש לך לנצל זאת "לדעת לעוט את עיף" (ישעיה נ, ד) – "כדי לדעת לעות את העיפים וצמאים לשמוע את דברי הקב"ה" (רש"י שם). להרבות כבוד שמים. וכל המכבד את התורה גופו מכובד וההפך ההפך (עין אבות פ"ד). ונאמר במשלי (כט,
משה
אדוני כתב יפה מאוד אך לא התייחס למציאות בה יש גבול לכמה צדקה פלוני נותן ומה לעשות צריך להחליט איך לחלק את הממון ועדיף לתת למישהו 'אמין'. מה גם ש'מס הכנסה' בעיניך זו גזירה? זה מחזיק את הצבא, הישיבות וגם את כל העניים שלא מתים ברעב כמו פעם, בזכות הקצבא שה' ית' שולח להם בגלגולים.
ערליכער
ברור שישנם לא מעטים שבאמת מצבם קשה כלכלית ונפשית ולא תמיד יכולים לעבוד, אכן לאלו התייחסת בדברייך. אך ישנם גם לא מעט אנשים שהפכו את זה לעבודה (ואני מכיר כמה מקרים כאלו מיד ראשונה ושנייה) ולאלה מתייחסת הכתבה. אם כבר צדקה הזכרת, אז גם ראוי להזכיר באותה נשימה שגם עזרה במציאת עבודה או בהתבססות כלכלית עצמ
רמי
מה קרה כאן ??? (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אבי
כתיבה מעולה
רמה טובה מאוד ש
40
חברים עד הכסף..... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
פושטי יד
39
אנשי הישוב הישן בירושלים התרגלו לחיות על חסדיהם של התורמים במדינות אירופה השונות, מה שהיה נכון אולי למקומו ושעתו. הבעיה היא שגם בימינו יש כאלו שדואגים להמשיך את המורשת...
דבש, ירושלים
38
נער הייתי וגם זקנתי והחוג היחיד שלא ראיתי ממנו פושטי יד הינם דוקא חסיד גור המושמצים תחת כל עץ רענן (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אזרח ותיק
אם תשים לב הם השתלטו על כל המוסדות הקימים של המגזרים כולם.
חני
הכל בלוף זה נורמה של חיים לא נותן עשרה גרוש יש לי את העניים שאני מכיר לא מאמין לפתקים להמלצות אבל אשמים אנחנו שנותנים להם זה גורם להם להתרבות וזה ממש מגפה צריך לגרש אותם (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
לוי
37
מה הקשר לרפורמים? כי זו רפורמה סוציו אקונומית. כמו שבמגזר העיסקי פושטים רגל, כך בציבור שבא ל"מועדוני הכינוס" הדתיים כלומר בתי כנסת נהוג לפשוט יד. צריך לזכור שזו אחריות חברתית למחוק את החובות של כל הטייקונים. וגם להתפלל במניין. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יחזקאל
36
אני גר בשכונה של סרוגים ומשפחתי היחידה חרדים לדבר השם וכל פעם שמענו מהם רק בזיונות בבית הכנסת ועל כך אין להם מחילה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אלישיב
35
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אדם
המתנחלים : איש לרעהו יאמר חזק , אין בזה שמץ של פשיטת יד , מה הבעיה לקחת טרפים עם אנשים מאותו יישוב כשאוטובוס עובר כל שעה (לא כמו לביתר עליית ) והזמן לא יסולא בפז ואתה אדם פשוט מעצמך קנאה ועין רעה
תורה ציווה לנו
34
לא אתייחס להגיגיך, רק לנקודת של הציבור הסרוג... ובכן, הציבור הסרוג אינו פושט ידו בבתי כנסיותיו משום שהוא לא יקבל שם כלום... בניגוד לציבור החרדי שהם רחמנים בני רחמנים, שמפזרים ממונם לצדקה גם אם האינם ראויים פושטים ידם, ואידך זיל גמור.
יוסף חיים
הדבר הזה רחוק מאוד מלהיות נכון. אני אישית מתפלל בבית כנסת של סרוגים וכמעט לא עובר יום אחד בלי 3-4 מקבצי נדבות הבאים ולפעמים אפילו נושאים נאותים בסוף התפילה. דרך אגב כולם חרדים! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מיכאל
בבתי הכנסת החרדיים זה מסרוגים וספרדים עמך שבאו להתפלל עם החרדים , ליטאים ואברכים ספרדים ובוודאי חסידים לא תורמים כמעט כלום (כי הם יודעים את האמת)
נעמי
כסרוג שנותן פעם אחר פעם לשחורי הכיפות, תגובה כמו שלך שמוציאה לעז על קהל ה' רק מעודדת אנשים לא לתת לאנשים כמוך יותר.
כסרוג...
33
למה הסרוגים לא פושטים יד? קודם כל הם עובדים ברובם ומה שבטוח שהם אינם משלמים לבניהם/בנותיהם דירות כשמתחתנים וגם חתונה בקושי. כך שאין להם צורך לפשוט יד. תתבייש לך נוח, תתפלל שלא תגיע למקומות האלה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
תהילה
32
,"אל תביאינו ...לא לידי מתנת בשר ודם ולא לידי הלואתם "......וכו" אומרים זאת כל יום אולם לא מתכונים אליהם. . אין בושה ואין רצון להתמודד עם החיים . תרבות השנור במריעה. הציבור החרדי חייב להכשיר את בניו לעבודה וללימודים . מן אינו יורד מן השמיים.
משה
כדי למנוע מהם להתפרנס מיגיעת כפם כדרך כל הארץ עתיד ליתן על כך את הדין.
רפאל
31
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
סדום
30
ולקרא לה סדום
ברשע
29
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ללא שם
28
סרוגות ציוניות כי הם ידועים שהם נותנים באהבת אחים, ובאהבת חינם והתדיים לאומים נותנים לחרדים למרות השקפת העולם המשונה שמחכיחים עצמם לא לעבוד כמו חכמינו זכרונם לברכה ולהיות משונים בכל מה שקשור למלאכה. אכן יותר קל לקבל מאות שקלים ביום מפשיטת יד מאשר 180 שקל כמו כיפה סרוגה שעבד 8 שעות ועוד באותו יום לב
אמית
האכזרי שהלך לישון בלילה מאוחר בגלל עיסוקו בהצתת פחי אשפה וחסימות כבישים וזורק אבנים מחרף ומגדף בניבול פה ורודף חיילים מקדשי ש"ש ומתפרנס רק משנור וצעקות גיוואלד, עם כל זאת הכיפה הסרוגה בחסד וטוב לב פותח ארנקו ומשלשל שטר בידי הסיקריק שעוד לא פג ריח פיח הכבשן מידיו מעיסוקו דאתמול
צדיקים אמיתים
ולמרות זה החרדים שמים את הסרוגים בכיס הקטן (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
צדיקה
27
כותב יקר, מדוע אתה חושב שבציבורים אחרים לא פושטים יד? לא מתרימים? הציבור הדת"ל מתרים ותורם לא פחות מהציבור החרדי, רק שאצלם יש שיטות קצת שונות. הקמת דוכני התרמה במקומות הומי אדם, אתרי התרמה באינטרנט, וכן, גם עוברים בבית הכנסת עם יד פשוטה. אם תיכנס לכל בית חולים או אוניברסיטה, תגלה על הקירות הרבה מאד
גבאי צדקה
להבנתי כוונת הכותב היא לא ליצור איזו שהיא השוואה בין הקהילות השונות, אלא לדבר על התופעה של אנשים צעירים שכוחם במותנם ושבקלות יוכלו לומר בברכת המזון "ונא אל תצריכנו לא לידי מתנת בשר ודם". אך אין לזלזל באדם שאוסף צדקה מתוך קושי וכאשר זוהי הברירה האחרונה שנותרה לו.
העגלון של פראג
26
איפה נשמע כדבר הזה .הרי גדולי הצדיקים היו מכתתים רגליהם לאסוף צדקה לעזור לנזקקים ופתאום באתם והפכתם את המצווה הקדושה הזאת למשהו בזוי.זה שאתם נותנים בלי לב ומתהדרים בזה זה בושה.תעשו תשובה. גם כולנו יודעים כמה קשה להחזיק ראש מעל המים במדינה הזאת,גם אני וגם אשתי עובדים ויש לנו דירה ומכוניות ועדיין לא מ
יהודי
25
כולכם צודקים. מצד אחד הכתב מעלה תחושות שקיימות בלב של כולנו. צריך לעשות תחקיר ולעקור את הגנות שבתופעה הזו מהשורש. מצד שני אסור לזלזל בצדקה, וצריך לשאול רב איך להתמודד עם הענין מבחינה השקפתית ומבחינה מעשית. ומצד שלישי, וזה הכי חשוב - אין לי מושג מי אתה, נח טוניק, אבל אתה חייב דחוף לעבוד על ענין התפיל
קורא
24
הגעתי לתפילה באיחור ממוצע, את הפער השלמתי רגע לפני שהתחיל הציבור באמירת תחנון, דפדפתי במהירות את כל התחנון של ב' וה' כשבתוכי אני מודה על כך שיום ראשון היום. איזה זלזול..
טלי
23
ישנה קבוצה של בעלזים המגיעה באופן קבוע עם רכב מאשדוד לאשקלון החברה מפוזרים בבתי כנסת השונים הנמנים על הזרם הדתי לאומי. הם נורא מטרידים. אך יוצאים ברכוש גדול!! כבר לא משתלם להם לאסוף באשדוד.. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אורי
22
וישן בערך 14 שעות ביום , ברוך השםאני לא נצרך לפשוט יד אבל כדי לעבוד אני צריך להשתדל לא לאכול כמעט כלום ואם אני אוכל אני מתקשה לתפקד, מה יהיה כשאהיה יותר מבוגר? יש לי אוסף של בעיות לא על אף אחד שכל יום אני רוצה ומתפלל למשהו שאסור לאדם עצמו לעשות והוא רק ביד שמים, בצעירותי נפצעתי , וקשה לי הנשימה בנו
צעיר אחד
21
Every few second someone young ask you for money. I keep 20 coins of 5 shekel and by the time I get to the cotel nothing left (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
David
Make a lot more money !!! We are a lot of people and life in Israel is very expensive .. It is not nice at all that a man like you is cheap on us We expect you to give more. If you can give NIS 100 each time, you can probably give us another 500 shekels, and for us, Maude will help you give NIS 10 t
Head of the Beg
20
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אברך
גם אנשים נטולי השכלה פורמלית ואפילו אנשים שחסרים בכישורי חיים מסויימים יכולים לעבוד ולהתפרנס בכבוד מבלי להזדקק לבריות, אפשר לעבוד כמחסנאים, כעובדים בקווי יצור במפעלים, כמלקטים במחסני לוגיסטיקה והפצה, אפשר עוזרי טבחים במסעדות וחדרי אוכל, אני מכיר מפעלים באיזור בית שמש שמשוועים לידיים עובדות בקווי היי
יהודי
מלעבוד איך אומרים כאן בפלשתין עובדים ועובדים ואין זמן להרוויח
שפוי
19
לצערנו הכלכלה בארץ מורידה את האנשים לקרקע וכולם מתפרנסים זה מזה הבעיה שבאמצע התפילה מכניסים לך אגרוף קמוץ מעל הסידור הפתוח ואפי באמצע קריאת שמע ואי אפשר לדעת מה השני סוחב על גבו או למי הוא שליח רק (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
צעקת הדל
18
בתפילה שאינה הכרחית , היה ניתן להוסיף נופך מעניין באספקטים אחרים.
למש
17
כן, יצא לי להכיר מהסוג הזה. לא תמיד מצבם הבריאותי ניכר עליהם. אך הם אינם מסוגלים לעבוד, כי פתאום משהו מתפרץ,או שהם חייבים לנוח כשמרגישים סמפטומים מסוימים. לפעמים הם מפוטרים בגלל מצבם הבריאותי בניגוד לחוק,גם אם רוב הזמן הם מתפקדים היטב,וקשה להם למצוא עבודה בגלל אותה סיבה. לפעמים אסור להם לעבוד בחום(ב
M
16
מפושטי הידיים באיצקוביץ או מוסיוף
אחד
בחו"ל יש גם כאלה שאת רוב הכסף הם מעבירים ללומדי תורה והנדבנים רוצים שהם יבואו לזכות אותם בהחזקת אברכים לומדי תורה מתוך הדחק בארץ ישראל שמעלתם גדולה כזוהר הרקיע ומי שתומך בהם חשוב יותר ממקריב קרבן בבית המקדש ונעשה שותף למקום ונוטל חלק בתורתם ועומדת לו זכות גם לזרעו ועל ידי שכספיו=דמיו מחזיקים בתורה נ
אתה טועה ומטעה
או שמהנדבות נסעת לפנמה וברזיל............
העגלון של פראג
15
אתה נותן צדקה ןהופך לצדיק תוך דקה
תמר
14
גם שם דיברו על החרדים שאוספים כסף ושצריך למנוע זאת.
נטע
לוטטטטטטטט (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אלישיב
13
אל תגזול דל כי דל הווא" אל תגזול דלותו וכבר אמרו חכמינו אל תאמר ראה כמה שוקיו נאות (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חמי
12
כאחד שהיה פעם עשיר ולא ידע מה זה שנור אז תגיד תודה רבה גדולה לבורא עולם אין לך מוסג איזה ביזיון עובר אותו עני הגמרא אומרת שזה כמו גיהנום של מים ואש להיכנס לבית הכנסת ולבקש תרומה אל תדון את חברך עד שתגיע למקומו פעם בא עשיר לרבו שאין לו מנוחה מהעניים ביוםובילה רצים אחריו אמר אתה מוכן להיתחלף איתם ?ודי
שמוליק
11
התופעה היותר מזעזעת היא לעבור בשכונות החרדיות ולהיתקל בילד שאומר למבוגר תן לי כסף ,וכשהילד נשאל מדוע אתה צריך כסף הילד עונה - אבא לומד תורה ואמא אמרה שהיא רוצה לקנות לחם או חלב , הילד רואה את הדבר הזה כדבר לגיטימי ואז בעצם אנחנו מסייעים להקים עוד דור של מקבצי נדבות ,,,,,,,,,קרה לי מספר פעמים באזור
חכם קארקוש
10
אף פעם אי אפשר לדעת למי יש ולמי אין וכן מי שנורר בתור מקצוע ולא בתור אילוץ. ואני אומר זאת בתור אחד שרעב ללחם ולא מקבץ נדבות ומצד שני נראה טוב. אז תמשיכו לתת (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אבי
9
בגמרא בבבא בתרא ט ע"א נאמר, לפי מסקנת הגמרא, ש"בודקין לכסות ואין בודקין למזונות", כלומר, כאשר יש עני לפנינו והוא מבקש מזון לאכול - יש לתת לו ללא בדיקה, ואילו כשהוא מבקש עבור ביגוד - אין צורך לתת לו ללא בדיקה. הגמרא לומדת זאת מ"כי תראה ערום - וכסיתו" (ישעיהו נח, ז), כשתראה שהוא באמת חסר בגדים ונזקק. 
אחד העם
8
אברך אחד אומר לידידו לספסל: "אני לימדתי את בני לקבץ נדבות מגיל צעיר, כדי שלא יזדקק לבריות"
בדיחה עצובה
7
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
עדן
6
יש לי נכד תינוק שנולד בשבוע 23 במשקל מהנמוכים ביותר. הזוג צעיר ולידה ראשונה והסתבכו עם אחת העמותות לבניה באחד הישובים בארץ וטרם קיבלו את הדירה ואין תאריך יעד. הילד צריך חיזוקים בפיזיותרפיה . הידרותרפיה . צריך סדים לרגליים .צריך טיפול שפתי. רגיש לבכי של אחיו בן שנה ומגיב בקיצוניות. לכן צריך שמרטפית ש
איש
5
תפילה זה חובה אבל בעיקר זכות שהקדב"ה נתן לנו שאנחנו יכולים להודות לו ולהתפלל שתיטיב איתנו כולנו רוצים שתתקבלנה תפילתינו בטוחני שנתינת צדקה באמצע התפילה לא באמצע ק"ש או שמנ"ע מועילות שתתקבלנה תפילתינו ותודתינו ישירות על ידי הקדב"ה ותודה שבא אלי לקבל את תרומתי ואני לא צריך לרוץ א
חיים
4
גם כשלא מגיע לי..... רוב רובם של המקבצים עושים זאת כדרך חיים!!! ובעיקר הצעירים שבהם הם מרגישים ביזוי בללכת לעבוד אבל לא בלקבץ נדבות ומה שהכי יפה זה שהם לוקחים מכל אלו שהם בזים להם כל היום מאברכים ליטאים שבעניהם הם פשרנים ועד לחרדקיםשבבניקיםמזרוחניקי מודרנים אותו חסיד יכול לדבר ימים שלמ
חייל דוס
הוא עבר 4 מפלגות בשנתיים עד שלמד להיות אזרח נורמלי התחיל בשס שם היה מפרחחי דרקי והמשיך לשגשג בדרכי רבו...
טעות!!
3
בכבוד רב לכל פושטי היד ולתת אפילו מטבע באשר הוא . הרוב הם אנשי אמת שבמצוקה אמיתית. יש מיעוט של נצלנים אך אפשר לדעת זאת עם זמן . באשר לחרדים חובה מדהורייתא ומדרבנן לפרנס אישה ולצאת לעבוד ולקיים את העולם הזה גם אם לא כתוב מתוך פשט המקרא , למרות שפרשת כי תצא מובאים הדברים על סדר של נטיעת כרם ,
אמית
אנחנו בזמן אחר היום מי שעובד עם ידיים לבנבנות כלשונך המליצית מרוויח יותר...
אתה גזור...
2
ואף לא אחד מוכן שאעזור לו אפילו עם כתיבת קורות חיים. אחד אפילו אמר לי שאין לו כוח לעבוד....
רמת גני
שעושים שנור, ואני יודע באופן אישי, שלמרות שהם עובדים הם חייבים שנור כי הם לא גומרים את החודש במדינתנו הקפיטליסטית.
יוסי
1
מקווה שזה יעורר הדים (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
משה מאיר
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים