כיכר השבת

האם אני חרדי? // הרב דוד בלוך

אני חרדי ליטאי, מקבל על עצמי הרחקה ממכשירי תועבה ועיתונות חילונית, יודע לדבר בלומדע'ס, כופר ב'מופתים' אך מקבל על עצמי את הנהגת גדולי התורה - ללא הגייחזים (דעה)

| 105 | כיכר השבת |
הרב דוד בלוך
הרב דוד בלוך (צילום: באדיבות המצלם)

השלום והברכה.

האם אני חרדי? - מגדירי זהות חרדית.

בחרתי בכותרת זו למרות שמטבע הדברים היא תמשוך אש של טוקבקיסטים אלימים שמוחם צר אופק, רק אומר להם אכן אם אתם נחשבים כחרדים, אני אכן לא חרדי.

המאמר כמובן לא מדבר עלי אישית אלא על רבים רבים שאורח חייהם והשקפתם דומים למתואר כאן. בימים אלו שכל אחד טוען לבעלות על 'השקפה חרדית' מן הראוי להעלות את הנושא לדיון ציבורי.

בחרתי לפתוח בחלק זה בזוטות מחויכות כרקע לדיון הרציני בנושא 'מהי השקפה חרדית' לאשורה.

אורחות חיים

אורח חיי וחיי משפחתי חרדיים ״ליטאיים״ לגמרי. חינכתי את ילדיי במוסדות חרדיים המקובלים: [חיידר, ישיבה קטנה, ישיבה גדולה, כוללים...]- מוסדות נקיים מחשש של ״ציונות״.

אני שומר על רמת קיום המצוות המקובלת בציבור האברכים בקפידה רבה, ומקבל על עצמי בשמחה גם את כל גזרות ההרחקה ממכשירי תועבה ועיתונות חילונית, מקפיד בביתי על כל אותם נהלי צניעות שבין גברים לנשים המקובלים ומושרשים במגזר החרדי.

בביתי מעשרים כל מוצר מזון גם בהכשר בד״ץ, אינני ״מטלטל״ בשבת גם בבני ברק, והחשמל הזורם בביתי בשבת מקורו בגנרטור שכונתי.

בקיצור דוס מושלם. צבע, פולקלור, על טעם וריח..

אני לבוש כחרדי ישיבתי, בחליפה ארוכה חבוש מגבעת נטולת קנייטש, - אם כי בחדשי הקיץ אני סומך על כוחא דהיתרא ולא מכניס את זרועותיי לשרוולי החליפה המונחת על כתפיי [ה' יחזיר אותי בתשובה שלמה, אמן]. ואף אחד מבניי או חתניי לא נועלים סנדלים גם בקיץ.

אני מכיר את השפה החרדית על כל ניביה, יודע ל״דבר בלומדעיס״ ומכיר היטיב את התייר'יס הישיבתיות הקלאסיות, אך אני מכיר גם את המשפטים המכוננים בעולם המחשבה 'הדתי לאומי' – 'יסוד כסא ה' בעולם' – 'נשמת כלל ישראל הפנימית מזריחה את אורה על כל פרט מפרטיה הכלליים והפרטיים בדור הגאולה' ואפילו מאמין שדוברי שפה זו מבינים את מה שהם אומרים.

בקיאותי טובה למדי בסגנון ובתוכן השיחות המוסריות הליטאיות [שלא השתנו כבר 100 שנה – הייתי שם]. גם אני יכול ללהג שיחה חרדית ליטאית טיפוסית ב״שבע ברכות״ המתחילה ב'לכאורה קשה': אברהם אבינו שהתורה אומרת עליו........איך יתכן ש ........ולהסיק את המסקנה המוחצת והעמוקה: רואים מכאן שאפילו אברהם אבינו .... ולסיים: גם החתן שלנו הנקודה הפנימית שלו...

אני נהנה עדיין לשמוע עובדות חדשות על החזו״א הח״ח הגרש״ש הגרש״ר ור' חצקל... גם אם הן מספרות רק על תפריט ארוחת הבוקר שלהם, אך גם דומע מהסיפורים המרגשים על 'חנן פורת' ז"ל.

די בקי בכתבי דרויינוב [וא. קישון] כי בדור שלי [עוד מהמאה הקודמת] היה זה סימן מובהק של ״ישיבישר״, מתעדכן גם בשנינויות הישיבתיות המתחדשות שבכל דור ודור, ובדיחות מתוצרת 'מרכז' לא מצחיקות אותי.

אני שייך כאמור למגזר הליטאי ולכן אין לי עקצוצים באוזן גם כאשר הש״ץ בשבת מנגן את ״לכה דודי״ ו״קל אדון״ במנגינה שהיא בת דודה של ״אלי ציון ועריה״, וניגוני 'נוורדוק' מכניסים גם אותי לדיכאון עמוק.

כל זה לא מפריע לי ללכת ל'טישים חסידיים' –ואל תגלו לאף אחד אפילו להתוועדויות חבדיו"ת – להתעלם מהאמונות שלהם ולהיסחף יחד אתם לרגשי הקודש והתעלות בשירת דבקות.

אני משוכנע שהאדמו"ר מלובביטש מת סופית לגמרי – ומאידך מתפעל עד כלות מפעילות ה'שלוחים' בעולם.

בגלל עברי 'כחזונישני'ק' כבר לא מצחיקה אותי העובדה, ש״בלדרמן״ ובכולל חזו״א לא מזיזים את מחוגי השעון ל״שעון קיץ״, בכדי להראות אחת ולתמיד ל'ציונים' שלא הם יקבעו לנו את סדר היום. [אומרים שהייתה על כך ישיבת ממשלה מפוחדת].

אני לא עוצם את עיניי בדבקות כששרים את שירו של הרב קוק זצ"ל [כן זצ"ל] ״כשהנשמה מאירה גם שמיים עוטי ערפל מפיקים אור נעים״, למרות התוכן המיוחד והיפה הזה. מצטער זה לא עושה לי את זה. ובביתי לא תלויה תמונה ובה הכיתוב ״הצדיקים הטהורים .......״. אך גם לא תלויות בסלון ביתי שום תמונה של 'גדולים'.

הקמת התנחלויות מבודדות לדעתי פוגעת במדינת ישראל – ומתקנא בלהט ובמסירות הנפש של מקימיהם. עד היום משהו צורם לי באוזן, כאשר שליח ציבור אשכנזי מתפלל בהברה ספרדית.

למרות מאמציי שפת המחשבה של הרב קוק זצ״ל עדיין נשמעת לי כסינית ספרותית. אך כאשר מתרגמים את הדברים לעברית גם נשמתי מתעשרת.

ההסברים המפולפלים מדוע למרות הכל הנבואות ש״במאמר הדור״ מתקיימות במציאות לא משכנעים אותי, - אך איני מפרש כל גילוי של יופי ערכי בציבור החילוני כצביעות ומעשה שטן.

שירת ״שאו שערים״ לכבודו של נשיא המדינה זולל טרפות בישיבת ״מרכז הרב״ מזעזעת אותי כחילול הקודש. – אך מתרגש מהעובדה שהשלטון הוא יהודי למרות חילוניותו. ו'פרס נובל' לישראלי ממלא אותי גאווה גם אם מקבל הפרס הוא 'עוכר ישראל'.

לראות ״סרוג״ צדיק, עדיין מפתיע אותי, ולראות את הצדיק הזה שר בעיניים מצועפות מגעגועים את ה״התקווה״ דומה בעיני כחילול התפילה. [משעשעת אותי המחשבה כיצד הייתה נראית אמירת ה״תקווה״ אם החרדלניקיים היו גם בריסקער'ס נרוויסטים]

ברכת ״חג שמח״ ביום העצמאות עדיין נשמע לי כבדיחה לא מוצלחת, ולקרוא דיון הלכתי בדיני ״יום העצמאות״ דומה בעיני כקריאת סאטירה. – ומקנא באיכות עבודת ה', והלהט הקדוש של הכותבים אותם למלא את הארץ בכבוד ה'.

הביטוי השחוק 'מסירות נפש' שמור בעיני רק 'לחיילים קרביים' גם אם הם חילונים, - לבעלי תשובה שעזבו חיים טובים ונוחים בכדי להסתופף בחצרות ה'. - לתושבי ההתנחלויות החרדליי"ם במקומות מסוכנים בארץ ישראל גם אם ישיבתם שם מסכנת שלא כדין את נשותיהם וילדיהם.

בכדי להימנע מניסיונות ופיתויים אני גר ואגור אי"ה גם בעתיד רק בסביבה חרדית, למרות סלידתי העמוקה מהכפיה ההשקפתית הכרוכה בכך.

אני אוהב, מעריץ, נמס, אל מול צדקותם, התמדתם, ובקיאותם בתורה של גאוני וצדיקי אמת, אך כופר בכל סיפורי ה'מופתים' שמייחסים להם, פשוט לא היה ולא נברא.

'אתה חושב משמע אתה קיים אמר הפילוסוף – וכופר בהנחה החרדית : 'אתה חושב עצמאית משמע אתה אפיקורס'. כמו כן אני לא מהסבורים שכל 'השקפה' שאינה כהשקפתי היא 'אפיקורסות.

אני מקבל על עצמי ציבורית את הנהגת 'גדולי התורה' ובתנאי כפול ומכופל שהמידע שבידם לפני הכרעה אמין ולא מסווג על ידי ה'גיחזים' , והם מבינים היטיב בנושא שהם מכריעים בו. ואכמ"ל.

נו, אז איך אני בנתיים , חרדי?

תוכן שאסור לפספס
105 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
73
הכל בהחלט לא רע ואפילו מוצלח אבל משפט אחד שלך הוריד את הרמה האינטלגנטית שלך הנראית לכאורה די מוצלחת. להתפעל משליחויות חבד בעולם לאיש כמוך זה תמוה שהרי אתה בתוך תוכך יודע שדוקא זו נקודה מאד מאד מאד שלילית ופסולה ושזה הרס של בחורים צעירים או אברכים צעירים השוהים בנכר תקופות ממושכות והסיפורים ידועים וא
ומה עם לב לאחים
72
זה נקרא דרך האמצע של הרמב"ם
71
כותב המאמר כתמיד מזלזל בציבור שבה הוא גדל לוקח התנהגויות והשקפת עולם משיש קהלים חרדים וחצאי חרדים ומעוד קבוצות של מושבניקים של פא״י שהתרחקו עושה קצת סלט ויוצר תמונה של אנשים שאבד להם הדרך הישרה בגילך המתקדם הגיע הזמן שתמצא מנוחה ותחליט ממגוון הדוגמאות שהצגת ותזדה איתו (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלו

הצגת כל התגובות

70
הפלורליזם הרעיוני הינו בררת מחדל בהעדר משנה סדורה
69
היום בחוץ הכל הצגות יראת שמיים זה נתון לליבו של האדם, ושם רק השם יתברך רואה.... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
68
את מה שכולם חושבים בשקט, הוא טיפש בכל חברה.... למה המגדריות כל כך אובססיבית אצלך??
אלא מגזריות
67
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
66
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
65
. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
64
הבלבול שלך נובע מכך שלא קיבלת את השקפת החזון איש הרב מבריסק והרב שך על היחס שלנו למדינה ולציונות ולכן אתה היום חוטא ומחטיא וגורם נזק אדיר לציבור החרדי, כי כשרואים אותך זה נותן לשלטון סיבה טובה להמשיך לרדוף את בני הישיבות. וזה חוץ מהבחורים שנופלים על ידיך לצבא השמד, אני קורא לך להפסיק לרדוף את הציבור
63
מה עם חרדי ספרדי ? עצמאות המחשבה היא מסמלת בן אנוש ובאותה מידה גם ההכנעה..
62
כתבת: אני מקבל על עצמי ציבורית את הנהגת 'גדולי התורה' ובתנאי כפול ומכופל שהמידע שבידם לפני הכרעה אמין ולא מסווג על ידי ה'גיחזים' , והם מבינים היטיב בנושא שהם מכריעים בו. נא הסבר, איך אתה יודע מתי יודע אם המידע שבידם מסווג? איך אתה יודע אם הם מבינים? האם אתה מחליט לפי מה שהם הכריעו, וכשאינו מקובל על
מצאנו אותה רק בהקשר של עבד כלפי אדונו או נתין כלפי מלכו. מצאנו בעם ישראל לא פעם תלמיד חולק על רבו, אך להקרא בשל כך "מורד ברבו" לא מצאנו. .
תלמיד יכול לחלוק על רבו כל עוד לא נפסקה ההלכה. כל עוד הם מתדיינים בבית המדרש. אבל משנפסקה ההלכה התלמיד מחוייב בנעשה ונשמע. אי הליכה לאור פסק רבו מהווה מXXXX בעצם. וכן מצינו ברבי יהושע שרבו רבן גמליאל ציווהו להגיע אליו במקלו ובתרמילו ביום הכיפורים שחל על פי חשבונו של רבי יהושע ורבי יהושע ביטל את דעת
תלמיד יכול לחלוק על רבו כל עוד לא נפסקה ההלכה. כל עוד הם מתדיינים בבית המדרש. אבל משנפסקה ההלכה התלמיד מחוייב בנעשה ונשמע. אי הליכה לאור פסק רבו מהווה מרידה בעצם. וכן מצינו ברבי יהושע שרבו רבן גמליאל ציווהו להגיע אליו במקלו ובתרמילו ביום הכיפורים שחל על פי חשבונו של רבי יהושע ורבי יהושע ביטל את דעתו
61
אם אתה רואה ישות חרדית, אתה חילוני לכל דבר כולל שונא כל חרדי. וכמובן אתה מדומיין שאתה חכם על הישות הדמיונית שלך, ורק אתה זה שיודע לתקן אתם וכו' וכו' אתה כמובן רואה בישות המערבית הדמיונית כגאולה, וסוגד לו.
60
ניכרים דברי אמת, זאת הדרך המקובלת מדור לדור ולא החדשנות שכולם גדלים כעדר ולא מעניין אף אחד מי וכמה נופלים בדרך. טוב לשמוע דעה ישנה ואמיתית. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
59
כל מי שלא שומע לגדולי ישראל ,נכדיו יהיו חילונים! והמזרוחניקים והפאיניקים יוכיחו!!!! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אטאט
58
ןוןו
עשה עם עצמו משהו בחיים. ולא עוד איזה חזונישניק עצב וחסר משמעות.
57
נו נו רואים שכל הפשקעווילים היו כרגיל הוצאת דיבה
56
למה אתה מתעקש על כך, היום זה שם נרדף לעוני ולקטנות הדעת ולאלימות.
55
הזכרת את כל הסממנים החיצוניים שצריך ( לפי השקפתך) להיות לחרדי - ופה מתחילה הבעיה הפכתם את החרדיות לסממן חיצוני, דרך אגב גם חזל לבשו סנדלים ועיין משניות שבת, אבל על הלב היהודי לא דברת לב אונב שבוער להשם יתברך ופה מתחילה בעיה רצינית! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
54
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
53
זה שד"ל הולכים כל פעם אחרי רב אחר בכל עיניין הם הולכים לפי רב שאומר כמו שהם חושבים אצל חרדים הם הולכים אחרי רב אחד ולכן הם מנסים להשפיע על הרב שיגיד את הדעה שלהם
52
לא חרדי - בגלל הזיקה למדינה ולחיילים וחוסר ההשתיכות לציבור ספציפי. לא חרד"ל - כי אין מספיק מהרב קוק. לא מזרחניק - כי בלי תקשורת חילונית אולי פא"יניק - יש בעיה עם לעשר כל דבר אבל בעיקר לא מוגדר
51
ומשום מה שמך מתקשר לי כמעודד גיוס כך שמשום מה לא נשמע לי טוב אההמ???
50
?
49
מה רצית בדיוק??????????? (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
48
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
47
הרב בלוך וחברים יקרים - מקריאת הדברים אני רואה שהרב בלוך ליטאי בלב ובנשמה, אבל מרשה לעצמו להצתרף לטיש וכדומה. אשמח להתייחסות לשאלתי, ואם אפשר גם מקורות. האם יש עניין בלימוד "מחשבת ישראל" דהיינו כחלק מלימוד תורה לימוד דעות מגוונות בנושאים של עבודת ה' למשל (האם יש עניין שבחור מפונוביץ' ילמד ליקוטי מו
46
למרות התסכול שיש לך בדרך כלל (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
45
הצלחת לפזר על הדף את אורחות חייך, ואת החללים שאינך מרגיש אפילו שיש לך בחיים, את החילון והחלל שיש בלבך.. ...אפילו על פתחו של גהינום אינם שווים, שים לב , אנחנו מצווים "ובחרת בחיים". שם לא תוכל להסביר ולכתוב בלוגים כאלו.
44
נראה שהתוכן המרכזי שלך כחרדי הוא שנאת הציונים הדתיים (הד"לים בלשונכם)
43
זה העיקר השאר ה צ ג ו ת כשאדם עולה לשמים שואלים אותו קבעת עיתים לתורה ? נשאת ונתת באמונה (משא ומתן= פרנסה) ציפית לישועה ? לא מצאתי אף אחד מהנ"ל בגיבובי השטויות שנכתבו בכתבה
אני מכיר אותו הוא מלמד אין ספור שיעורי גמרא והלכה
(ואפילו לא בחברותא) כשם שלא הייתי רוצה ללמוד מרבה רפורמי ולא מפרופסור לתלמוד באוניברסיטה. ככה לא רוצה ממי שאין לו רב וברגל גסה לא מוכן לקבל עליו רב. וזה לא איזה חולשה במצווה מסוימת(כמו שיש לכולם)זה אידיאולוגי... ועוד יותר גרוע: אפילו זה לא איזה עברה פרטית שמשפיעה רק על העולם הבא הפרטי שלו אלא זה גם
42
לוקח מה שרוצה, ומה שלא זורק. וכן בהכול.... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
41
אדם חרדי זה לא ליטאי כפי שאתה מנווט אותנו זו הגדרה שחרד על קלה כחמורה ועל כל עברה ועברה קטנה ולשמור על קידוש השם ולהזהר על חילול השם ולשון הרע ראה את הפלג הליטאי של הרב אוירבך הורסים את דמות האדם היהודי בכלל. האם הם נקראים חרדים? (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
40
לא הזכרת הפעם את החרדים המודרניים 'לא שרויה באילת' (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
39
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
38
ענק לחלוטין (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
37
ב"מרכז הרב" לא שרים "שאו שערים" לכבודו של זולל טריפות, שרים שירים אחרים שקשורים לכלל ישראל כמו "עם ישראל חי" וכד'. יש כאן עניין של כבוד מלכות, בדיוק כמו שמסופר על החזון איש זצ"ל והרב שך זצ"ל שכשנפגשו עם ראש הממשלה לבשו מעיל עליון של שבת, ואין בכך שום סגידה לאישיותו של אותה דמות חילונית, אלא רק כבוד
36
רק שכחרד"ל לשעבר , משעשע אותי שאתה רואה את הדתיים לאומיים בעיניים חרדיות - כאלו שיש להם "גדול" והם הולכים על פיו ובמקרה של החרדלים זהו "הרב קוק" : וכדי להיחשב חרד"ל אמיתי עליך לקרוא בספריו ולצטט מהם .... זה אומנם נכון לחלק מסוים מהחרדלי"ם , אך זה לא הרוב הגדול. הרב קוק ובית המדרש של "מרכז" אינם
35
אבל הארה לא אומרים על יהודי ובפרט על צדיק מת וגם הקטע של המופתים שזה לא נכון אז ממש לא!!!!מכיר מקרוב סיפורים ומופתים שהיו!!! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
34
האם אני הולך בדרך אבותנו או עם ראשי העסקנים .כל אדם כבודו במקומו מונח ובלי לפגוע באף אחד. נאמר. עשה לך רב ולא יעשו לך רב מי יודע מה האינטרסים פה. איני עבד של אף אחד שיחליט לי מי הרב ומי גדול (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
33
אבל קשקוש (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
32
בדרך כלל השיחות של הרב מובנות. הפעם אפשר לפרש את המסר להרבה כיוונים. שהרב יעדכן בישיבה מה המסר של הרב.
31
"והם מבינים היטיב בנושא שהם מכריעים בו" כאן נפלת!!! אם אתה חרדי אז אתה שומע לגדולי ישראל בכל תנאי ולא אומר שהם לא מבינים בזה.
30
כל מי שלומד או למד בבית מאיר יודע מי זה דוד בלוך ואני בתור בוגר מלפני 8 שנים אומר לכם זה רק יותר גרוע אינו אפילו בן דוד של החרדי
29
רבי יהושע היה מוכן ללכת לרבן גמליאל ביום הכיפורים שחל עפ"י חשבונו של רבי יהושע במקלו ובתרמילו עפ"י הזמנת רבן גמליאל למרות שעפ"י חשבונו של רבי יהושע מדובר בחילול יום הכיפורים ובלבד שיבטל את דעתו לדעת התורה של רבן גמליאל ולא האשים את רבן גמליאל ש: "כל מיני גיחזים היטו את דעתו" ונתנו לו מידע לא אמין או
28
סוף סוף מי שלא מפחד לומר את האמת
ועושה נזק. שיחזור בתשובה קודם כל. הוא צריך להתבייש בדעות שלו.
27
לראות חרדי צדיק מפתיע אותי...
26
למה אתה חושב שמה שאחרים כותבים זה סאטירה.אתה בעצמך סאטיריקן.ההגדרה האמיתית שלך היא חרדק.
בימים אלו לא פשוט להיות חרדי קדוש... צריכים הרבה אומץ...
25
וזה כולל גם אותך כי אתה גולש כאן
24
לפי זה גם עשו היה חרדי. הוא גם הלך כמו חרדי ודיבר כמו חרדי וכו' וכו' רק הבפנים שלו היה רקוב. הוא יצא מהבטן אדמוני, מלא שיער, מבקש לצאת ליד בית עבודה זרה, ולמרות זאת עד גיל 15 שנפטר אברהם אבינו ע"ה לא היה ניכר בינו לבין יעקב אחיו הצדיק, ההבדל היה בפנים. ובשלב מסוים, בגיל מסויים, נפרץ המחסום וזה התפרץ
צודק צודק צודק!!!! אין מילה אחרת
23
חפ
22
מאד ואפילו גמישות מחשבתית שלא מתאימה לילד או לצורב צעיר וכש"כ למי שמורגל שהמציאות היא רק שו"ע אך אע"פ כן אומר שכשם שזכה להבין כך עדיין ארוכה הדרך להבין שהמסיבות האלוקיות עמוקות יותר מהתכתיבים האלו שביחס לאין סוף הם גסים נורא אם הוא מאמין באמת בחכמת הקדש עליו לדעת שהוא לא התחיל להבין את המציאות ה
21
חרדי מקבל את דעת תורה ללא סייג. וכן אמונת חכמים בנעשה ונשמע. ויש מושג של העברת המסורת. גדולי ישראל מקושרים במסורת איש מפי איש עד למתן תורה שכל דור עסק בשימוש גדולי התורה בדור שקדם לו. הכפירה(הגורפת?) במופתי הצדיקים היא רק סממן לסטייה מדרך האמת ומדרך ישראל(איך לא רעדה לך היד כשכתבת את זה?). תורת ישרא
20
. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
19
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
18
שהבעיה עם המשכילים שטענותיהם הם אמת כל השאלה האם נאמרו לחזק או חלילה לקרר.....וד"ל
17
שווה דיון ,
16
אני דתי לאומי בוגר מרכז והכל, אך בהחלט יכול להזדהות עם אותן 'תהיות' כמו שלך ולסיום "האם אני דתי לאומי באמת?"
15
במרכז הרב לא שרים התקוה מקסימום שיר המעלות במנגינת התקוה
14
זה מה שאתה חרדק זקן וקשיש מנאף
אחי היקר- תתנצל! זה בדיוק מה שהוא כתב עליו!
13
אבל יש כאלה שאוזנם אינה יכולה לסבול את האמת, ממה זה נובע - כל אחד והתהליך שלו
12
אנו זקוקים לעוד אנשים כמוך הרב בלוך. האמת מדברת מגרונך והכאב על הצביעות של החיצוניות שמסתירה רקבון.הרב בלוך אמיץ שיודע שבדבריו הוא מסכן את מעמדו מפני הבריונות החרדית אבל יודע שרוב רובו של העולם החרדי מורכב מיראי שמיים אמיתים גומלי חסדים להתפעל אנשים שמחפשים לעבוד את ה' לקיים מצוות ולהפוך את העולם לח
11
כרגיל הרב בלוך אוחז את השור בקרניו ומציב מראה.
10
כל זמן של אמרת את דעתך על הרב ברלנד אתה בכלל חסר דעה!!
9
מחילה לא הבנתי מדוע שליח ציבור אשכנזי שמתפלל בהברה ספרדית זה צורם לרב באוזן- מישהו יכול להסביר ל?
8
אם אתה כותב טור באתר שיצאו נגדו כל גדולי התורה זצ"ל ויבלחטו"א, אז אתה לא חרדי. נקודה. עכשיו תכתוב מה שאתה רוצה, זה לא יעזור לך.
ראוי להוכיח אותו?
7
אתה ירא שמיים וחרד לדבר ה'.
6
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
5
אן אמתע ליטוואק חזונאישניק, זה הסגנון פחות יותר, א ביסלע משכיל (מסגנון הרב גדליה נדאל) . יפה שהולך להתחמם מעט אצל חסידים. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
4
את מאמרי הרב בלוך. איני מסכים עם כל דבריו אבל הגישה האמיתית והנבונה שלו נותנת תקוה לימים טובים יותר של יחס בין הגישות השונות ביהדות ללא האלימות והשנאה שעוטפת היום את כל מה שנראה או נשמע חרדי. והלוואי וירבו כמותו בציבור החרדי
3
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
2
ניתן לטהר את השרץ בק"ן טעמים. הבחירה נמצאת גם בתורה עצמה, גם הכופר הגדול ביותר יוכיח דבריו מתוך פסוקי התורה והלכותיה. לא כל סברא טובה, משפט מרגש ומרטיט, או מעשה שנראה על פניו הירואי - יוכל להכלל באמיתת נצחיות התורה. היה חכם ככל שתהיה - לא די בכך. עשה לך רב, צאי לך בעקבי הצאן ורעי גדיתיך על משכ
ואגב כל צורת החיים הישבתיים, שכולם בכולל, שלא מלמדים אומנות , הכל שינוי מהמסורת כנראה לצורך בניית עולם התורה אבל תמיד צריך לשנות את הטקטיקה לפי הדור, זה לא רפורמה.
זה נשמע יפה, אך יוצר מספר קשיים: א. מה יעשה אדם במצב (מצוי מאד בימינו) ששני חכמים ניצים וכל אחד אומר שהוא ורק הוא המעביר את מסורת אבותינו הקדושים. ב. מה יעשה אדם כאשר סמכות תורנית תפתה אותו לניאוף בטענה שעל פי התורה המסורה בידו זה מותר ואולי אף מצוה? (ולצערנו היו מקרים כאלה) האם גם באופן הזה אומר
גם אם תבחר ברב המיעוט מצבך יהיה עדיף ממי שאין לו רב בכלל. עשה לך רב זה א-ב של יהדות ואידך זיל גמור. (לא היו מקרים-אבל רק לצורך הדיון התאורטי): אם ייאמר לך לעשות איזשהי עברה שברורה לך כעברה אסור לך לעשות אותה ובכל מקרה תתיעץ עם רב פוסק אחר או אחד הגדולים שלא קשור בכלום לאותו מציע ורצוי אף מחוג אחר
שם וזה לשונו: "אם בא דין לפניך ונבתפקת בו עשה לך רב" הרי שאם הדין ברור לך מידיעה או מסברה אינך צריך לשאול איש. חבל שמחנכי דורנו סטו מדברי הברנורא ופרשו בפנים חדשות.
1
ולא משנה הקטלוג החברתי (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים