כיכר השבת

תם שלטון הבורות

גדלנו, והגיע הזמן שנחשוב ונתנהג כמו גדולים. יש להבין את ההשלכות של הגודל, ולקחת אחריות על כך. יש לזכור תמיד שצריך לתת מענה וביטוי לכל קבוצה ולכל סגנון (דוד רוזנטל)

| 20 | כיכר השבת |
דוד רוזנטל
דוד רוזנטל (צילום: באדיבות המצלם)

נציגי יהדות התורה בירושלים עושים לא מעט רעש בכל הקשור לניסיונם למנוע הקצאה ותקצוב לישיבת "חכמי לב", ישיבה חרדית בה נלמדים לימודי חול יחד עם לימודי הקודש. אינני יודע איזה רעיון הם משרתים, אבל הם פועלים בכך בגלוי נגד האינטרס החרדי. הימים בהם רק סוג אחד של לימוד וסוג אחד של ישיבות התאים לכולם, כבר אינם. מי שלא מכיר במציאות העכשווית עושה עוול לציבור.

גדלנו, מבחינה מספרית הציבור החרדי היום אינו מה שהיה בעבר. ככל שהמספרים יותר גדולים, כך גם הגוונים השונים הופכים ליותר בולטים. כל אדם הוא ייחודי ושונה מרעהו, שונה פיזית, שונה מנטלית ושונה נפשית. ככל שמתרבים האנשים השונות באה לידי ביטוי יותר ויותר. אם יש אדם גבוה אחד מתוך קבוצה של אנשים ממוצעים, אזי הוא חריג, אך אם יש קבוצה של גבוהים מתוך קבוצה גדולה של ממוצעי קומה, אזי זוהי קבוצה בעלת צרכים אשר יש להתחשב בה.

עם קום המדינה, המגזר החרדי התנהל כקהילה קטנה, וקהילות קטנות אין להן את היכולת לתת מענה לצרכי כל יחיד ויחיד. קהילה קטנה גם יכולה להתנהל פוליטית ככל העולה על רוחה אל מול שאר האוכלוסייה, כי דרישותיה וצרכיה אינן משפיעות כמעט על הכלל. שני פרמטרים אלו השתנו, המגזר החרדי מכיל היום הרבה מאד שונות והרבה גוונים בתוך עצמו, והוא משפיע מהותית על המדינה כולה.

כאשר יש אדם האוהב להתפלל בנוסח קרליבך במקום בו בקושי יש מניין, אזי יצטרך לשמור העדפותיו לעצמו. עם זאת, כאשר יש מניין ויותר של אנשים האוהבים נוסח זה, אזי הם יבקשו לפתוח לעצמם מניין נפרד, ולהתפלל כפי שליבם חפץ. זה נכון להעדפה בסגנון מוזיקלי, וזה נכון גם לסגנון לימוד, רמה רוחנית, אורח חיים ועוד הרבה בחירות, מנהגים וניואנסים. ככה זה, כאשר יש הרבה אנשים, הם מתקהלים באופן טבעי עם הדומים להם ובעלי העדפות דומות לשלהם.

היום, יש הרבה מאד זרמים, רעיונות, ודעות במגזר החרדי, ובמקביל יש גם הרבה רבנים והרבה אורחות חיים. נהרא נהרא ופשטיה. לא תמיד כולם מסכימים עם כולם, והיו אף מחלוקות חריפות בין רבנים ובין קהילות וחסידויות שונות, לרוב על נושאים עקרוניים וחשובים. עם זאת, כמעט תמיד ישנה ההבנה שגם ל"אחרים" יש את הזכות לבסס קהילה ולקבל הקצאות ומשאבים מן הרשויות.

בנוסף, היום המגזר החרדי משפיע על המדינה כולה. כאשר 400 בחורי ישיבה קיבלו פטור מגיוס, אף אחד לא ראה בכך חריגה או משהו שאינו מתקבל על הדעת. אך כיום בעיני רבים שאינם שומרי תורה ומצוות זה נתפס כאיפה ואיפה. ולא, לא תמיד מדובר ברדיפת חרדים, אלא באמת בתחושת עוול על כך ש"הבן שלי משרת ומסתכן והם יושבים להם לבטח בישיבות".

יתר על כן, ישנם תקציבים המיועדים לחרדים, כאשר היה מדובר במספר זעום של אנשים אזי זה בטל בשש מאות, אך כאשר מדובר במאות אלפי אנשים זה כבר מכביד על תקציב המדינה.

לאור זאת, כאשר קמות מסגרות חדשות אשר באות לתת מענה לצרכים השונים של אנשים שכבר אינם מועטים, יש בכך בשורה גדולה. הדוקטרינה בה כולם צריכים ויכולים להתאים את עצמם לתבנית יחידה ואחידה היא איננה מעשית. במקרה הפחות גרוע היא פשוט תגדיל את כמות הנושרים ותעצים את השולים, במקרה היותר ריאלי היא תוביל לפירוק חברתי, וזה אינני חושב שמישהו מעוניין.

כאשר קמה ישיבה חדשה בסגנון חדש ובתמיכה של רבנים ותלמידי חכמים, גם אם לא כל הרבנים מסכימים (וידוע כי בהרבה סוגיות לא כל הרבנים מסכימים פה אחד), מן הראוי לתת לה את הכבוד ואת האפשרות להתקיים ולשגשג. רבים יכולים למצוא בה מקום להתעלות והתקדמות, וגם אם דרך הלימוד בה איננה במיינסטרים, צריך לזכות שגם בעלי הדעות השונות צריכים למצוא מקום לממש את סגנונם וכישוריהם.

הניסיון למנוע מחוג מסויים, או מסגנון חינוך מסויים, להתקיים לצד מערכות החינוך הקיימות, לא משפר את הקיים אלא רק מונע ממנו לזהות את הצרכים החדשים והמשתנים. אגב, לא אתפלא אם לימים ילדיהם של אותם מתנגדים יתדפקו על דלתות ישיבה זו.

גדלנו, והגיע הזמן שנחשוב ונתנהג כמו גדולים. יש להבין את ההשלכות של הגודל, ולקחת אחריות על כך. יש לזכור תמיד שצריך לתת מענה וביטוי לכל קבוצה ולכל סגנון, והתעלות של כל אחד ואחד בהתאם ליכולותיו, רצונותיו ושאיפותיו, היא שתהיה התועלת הגדולה לכלל.

תוכן שאסור לפספס
20 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
11
הלואי ודבריך היו נשמעים והיו חודרים לתוך אוזניהם האטומות של כל אותם עסקנים המנסים בכל דרך לשלוט בציבור ולצבור כח אנחנו נתונים בידם ואין לנו שום דרך להשתחרר מאחיזתם החונקת וכמו שאתה אומר החברה יכולה להתפרק ועד כמה שאני רואה וחש יש הרבה מן הצדק בדבריך החברה בתהליך של פירוק אמנם איטי אבל זה בדרך וזה בט
jack
10
החילונים הם הגדולים המבינים בוני המדינה עשו להם היכלות פאר אוניברסיטאות הכינו פצצות צבא וכבישים וכו' וכו' ואנו החרדים לנהל קופת צדקה אנחנו לא יודעים כהוגן אה כן יש לנו גם ישיבות זק"א והצלה אמממ נו טוף יאללה מי ירים את הכפפה לזמר איך אנחנו דווקא הגדולים והחילונים כאלה קטנים ואפסים החילונים יכול
כן המורה
9
ענק שרואה עצמו חגב ומתנהג כמו חגב סופו להישאר מאחור במדבר עד היותו לא רלוונטי. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
קובי

הצגת כל התגובות

8
חרדי זה קודם כל דעת תורה. וזה לפני כיפה שחורה או חולצה לבנה או אפילו התנגדות לציונות. דעת תורה של כל גדולי הדור של העולם החרדי ליטאים חסידים וספרדים זה שלא מלמדים צעירים לימודי חול. נקודה. מאז ומעולם תינוקות של בית רבן למדו תורה ורק תורה. כרבי נהוראי: "אין אני מלמד את בני אלא תורה" עכשיו מה הוא חו
לא מתחיל אפילו
חייב אדם ללמד את בנו אומנות.כל תורה שאין עמה מלאכה סופה בטלה ועוד רבים אחרים
רפול
וכך נוהגים כבר מאות בשנים ואף אלפי שנים. קודם כל לומדים תורה בטהרתה. לכשיגדל הנער אם יזדקק ואם לא ימצא ברכה בלימודו אפשר אז ללמדו אומנות. בפרט לאור ירידת הדורות והחולשה שירדה לעולם שאדם בימינו לא יוכל בשום אופן לגדול בתורה ולהיות אישיות תורנית משמעותית כעובד ולומד. ואל תצטט דברים שאתה לא מבין את
וכך הורו לנו
עיין במפרשי המשנה ותראה שמלאכה פירושו מלאכה ממש. מבחינה הלכתית כשיש היום כל כך הרבה תלמידי חכמים מיהו מגדיר מיהו היפתח, העיתון או העסקונה או מישהו אחר? אם העתון יכול להגדיר מיהו גדול הדור האם גדול הדור יכול לחלוק על משנה מפורשת הנ"ל או על מי שאינו מלמד את בנו אומנות כאילו מלמדו ליסטות קידושין כט. ו
סילוף פירוש
גם שרה שנירר כמדומני שהייתה צעירה כשהתחילה את המפעל של בית יעקב, והמפעל שלה מעמיד עד היום את כלל ישראל.
רפאל
לעולם הרבנים לא יודו בחילון השכלת צעירי הצאן שלנו. הרבי מוולוז'ין סגר ישיבה כשרצו ממנו השלטונות שעתיים לימודי חול.
חול - לעולם לא
7
הרעיון שקבוצת חרייגים מהווה עילה למסגרת נפרדת נכון באופן כללי. אבל דווקא משום כך תחושת העוול במגזר הכללי מדיחויים של בני הישיבות אינה מוצדקת כי אם 400 חריגים יכולים לפתוח מניין קרליבך, אזי עשרות אלפים יכולים להשמע לצו מצפונם לאמונתם ודתם.... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יוני
6
אחד העם (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אחד העם
5
כאחד שגדל בישיבה קטנה ומקווה שגם ילדי יזכו לגדול בתורה על טהרה ללא לימודי חול, אני לא תופס את הרשעות וצמצום המוחין של המלחמה במוסד הזה, זה כבר ממש לא סוד שהרבה בחורים פשוט לעולם לא יוכלו ללמוד יום שלם וזו מצווה לעזור להם מראש להפוך לבעל הבתים טובים וישרים שהשם מאוד מאוד אוהב. באמריקה זהו חינוך נפוץ
יוסי זלמן-הכהן
4
זה בן אדם שיודע מה הוא אומר מישהו שחיי את השתח (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יקי
3
לגיטימציה או כל דבר אחר
חבד זה לא יהדות
2
צודק ב100 אחוז. רק חבל שאנשים מוכנים שהילד יצא מפגר/דיסלקט/מופנם/ממורמר רק שלא יהיה חריג, ויתנהג כמו כולם, ועוד קלישאות (איך שכחתי. שידוכים). רק בסוף הילד אופס......יוצא בשאלה. ומה יעשה הבן ולא יחטא??? (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מענטש
1
מילים כדורבנות וחבל שלא נאמרו קודם (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
נתן
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים