כיכר השבת

זה הזמן שלנו

זה הזמן שלנו להתגייס, להיאבק על אחדות העם שלנו. להתעקש על להיות יחד לא רק אל מול איומי החמאס אלא גם בזמני שגרה. רק אם נעשה את זה אולי נהיה בסוף עם אחד (טורים)

| 37 | כיכר השבת |
רחלי איבנבוים
רחלי איבנבוים (צילום: נחמי וולף, יח"צ)

בשבועות האחרונים החברה הישראלית עברה תקופה קשה. תקופה מכוננת. משיגרה מבטיחה היא הוטחה לחודש של מאבק קיומי. פתאום כל מה שהיה בוער ואקוטי נדחק לקרן זוית, כבר פחות משנה מה גורלו של חוק המע"מ על דירות לזוגות צעירים, כיצד הסתיימה הקדנציה הציבורית האחרונה של שמעון פרס, אפילו תחייתה המחודשת של המלחמה הקרה לא חילחלה למודעות שלנו, הישראלים, תפיסת המציאות שלנו הפכה להיות שונה לחלוטין. השרדותית.

תקופת החירום הזו עשתה למדינה שלנו טוב, העניקה פורפורציות, עיגלה קצוות ועמעמה את הפערים בינינו, הפכנו להיות דבוקה אחת גדולה. עם ישראל, אחד. מאוחד. עם ש 87% אחוז מתוכו אוחז בדעה זהה. עם שמרוקן את מדפי רשתות המזון ומשגרם בחבילות עם סמיילים ולבבות לחזית המלחמה. עם שבוכה מול התמונות של פרועי הבלורית ויפי התואר, עם שצועד בעשרות אלפיו אחר מיטה של חייל אלמוני, שמקיים סבב ביקורי תנחומים, ומפסיק, בהחלטה קולקטיבית ובוגרת את חרושת השמועות הזדונית באפליקציות המסרים. עם סגולה, עם שגאווה להשתייך אליו.

גם אצלינו, החברה החרדית, לשגרה לא נותר זכר, בין הזמנים בוטל ללא התלבטות, כי עלינו מוטלת אחריות לשאת בעול עמלה של תורה ביתר שאת. הפצנו את השמות המלאים לתפילה, חילקנו בינינו ספרי תהילים, הקדמנו לקבל שבת, נזהרנו מלשון הרע, למדנו משניות לעילוי נשמת. הלוקחים חלק בארגוני החסד הרבים הוסיפו שעות התנדבות, תיגברו צוותי רפואה, סייעו לקשישים, שימחו ילדים, תמכו והעניקו ככל שיכלו.

גופי התקשורת, אלו שתמיד ראו בנו את האחרים המסוגרים, אלו שתמיד האשימו אותנו בבדלנות, הפעם קיבלו את ההתנהלות שלנו בהתרגשות ובחיבוק. לא מעט כתבות פורסמו על החרדים שהפעם מרגישים חלק, שבשעת מבחן משובצים בפסיפס הישראלי הגדול. אולי זה תוצר של מצוקת החומרים האיומה בגל הפתוח האינסופי, אולי תוצאה של תחושת האחדות הלאומית, אולי הנסיון לגיבוש העורף ולהעלאת המורל. אבל זו היתה התוצאה.

ואנחנו? אנחנו הרגשנו טוב. הצטלמנו מחויכים עם לובשים מדים. קיימנו ויכוחים מלומדים על מהלכים צבאיים. הפצנו סיפורי קרב משולבים בניסים ונפלאות. מי מאיתנו ששוהים ברשתות החברתיות שיתפנו בלינקים השונים שסיקרו את ההירתמות המגזרית ואף צירפנו טקסט שאומר חד משמעית - אנחנו חלק. אל מול האויב ההוא, שמתרוצץ במחילות, משגר עלינו תמרורים עם חומרי נפץ ומפגע בנו בעזות מצח, אנחנו עם אחד. חילונים, מסורתיים, דתיים או חרדים. זה לא משנה. אנחנו יהודים. שמחנו בכל הצלחה. כאבנו על כל פגיעה. הרגשנו חלק. עזרו לנו להרגיש חלק.

השבועות האלו גרמו פתאום לסוגיה הגדולה מכולם להשכח מאיתנו, לאש המלחמה הפנימית להנמיך את להבותיה. עצרת הענק שכולנו עמדנו בה בתפילה ובמחאה נגד השתלבות בחברה הישראלית ובצבא ההגנה עליה דהתה. הפשקווילים שזעקו מהקירות על צבא השמד כבר אינם. העמידה אל מול כוחות הביטחון בהפגנות בכיכר השבת, הבערת הצמיגים, שריפת הפחים וניתוץ הרמזורים הוחלפו בחיבוק חם לכל לובש מדים. הס מלהזכיר את סוגיית השוויון בנטל, שאף אחד לא יעז לקלקל את ההרמוניה, את תמונת המציאות המושלמת ששגרת החירום הזו זימנה לנו.

נכון שתמונות פוטוגניות בשחור-חאקי זה נהדר, אין חולק על חשיבותו של פרק תהילים מפי תינוק של בית רבן או על חשיבותם של ארגוני סיוע והתנדבות. נכון ש(כמעט)אף אחד לא הזכיר לנו היכן כל זה עומד אל מול אמהות חיילי החזית שבמשך שבועות כוססות ציפורנים, לא עוצמות עין ותולות פתק על הדלת "בבקשה לא לדפוק, פשוט להכנס". נכון שכואב מאד לראות את תמונת החייל-ילד שכבר איננו אבל גם נכון שזה לא דומה לרגע הזה שבו מתגלה שמי שאיננו הוא דווקא זה שאהבת מכל, או זה שגדלת לצידו והתבגרתם יחד, חלמתם יחד. אותו אחד שהיה חלק בלתי נפרד ממציאות החיים שכבר לא יהיו אותו דבר. נכון שקשה ללמוד ברצף, לוותר על חופשת בין הזמנים ולעמוד במחויבות של המשניות אבל קשה יותר להשתקם מפציעה קשה וכואבת או גרוע מכך ללמוד להשלים איתה. אף אחד (כמעט) לא אמר לנו את זה בימים הקשים. אף אחד לא הטיח בפנינו את השיח המתלהם שזנחנו רק עכשיו, אף לא אחד החזיר את החבילות שי בטענה כי אין לנו זכות לקנות בעזרתם את תחושתנו הטובה. אף אחד לא תהה אצל מתנדב הצלה למה במקום שכפ"צ כבד הוא בחר באפוד כתום. אף אחד לא זילזל באכפתיות שלנו. בערבות. בכאב שחשנו.

הם, האחרים, החילונים, שלא מייצגים את הסולם הערכי שלנו, שלא הוגים בתורת אהבת החינם, שלא לקחו על עצמם הקפדה של קלה כבחמורה בבין אדם לחברו, הם שמסרו את נפשם כפשוטו, הם שהקריבו 64 קורבנות תמימים, דווקא הם לא הסתובבו אחורה לתהות היכן אנחנו. לא בדקו עבור מה הם עושים זאת, עבור מי. הם בחרו לא להזכיר את הפער העצום והנורא בין המחיר ששילמו למחיר שאנחנו (לא) שילמנו.

בדיוק לכן, אולי זה הזמן שלנו. אולי נכון שהפעם דווקא אנחנו נעשה את זה. אולי זה ההזדמנות שלנו להבין סוף סוף מה בימי שגרה כואב כל כך בסוגיה הזו. אולי נכון לנו, בשעת דמדומי המלחמה להישיר לפער הדמים הזה את העיניים ולחשוב בקול ממקום של צניעות, של הכרת תודה, של הערכה.

אולי דווקא זה הזמן שלנו להתגייס למערכה, להיאבק על אחדות העם שלנו. להתעקש על להיות יחד לא רק אל מול איומי החמאס אלא גם בזמני שגרה. אולי כאשר נתאמץ מאד נצליח להיות מסוגלים לפער העצום בינינו. אולי, אם ניקח אחריות, אם נבין מה על הפרק, גם ננצח במערכה הזו. רק אם נעשה את זה אולי נהיה בסוף עם אחד.

תוכן שאסור לפספס
37 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
24
צוואת רבנו החתם סופר: בנותי וכלותי השמרו לכם חלילה וחלילה לגלות טפח מבשרכם ע"י קיצורי מלבוש הנהוג ח"ו לא יהיה כזאת בגידולי ביתי ומכ"ש שתזהרו מרעת נשים רעות שמוציאות אפילו שערה אחת חוץ וגם אפילו בפאה נכרית אני אוסר עליכם באיסור גמור, וה' ימצאכם חן וחסד וחנינה וחמלה וגדלו בניכם וצאצאי צאצאיכם על התורה
23
הרבה מתבללים בין שני הדברים. ודורשים שהשני יהא העתק של עצמו. אך הקדוש ברוך הוא ברא אותנו מגוונים כדי להשלים אחד את השני. לכל יהודי יש חלק מהאמת . חודש טוב לבית ישראל
22
תודה רבה

הצגת כל התגובות

21
אני מצטרף לתקווה של הכותבת הנכבדה. שחומות השנאה שגבהו כל כך ירדו. כשאני חושב ומהרהר על הנתק של החרדי הממוצע, אני מגיע למסקנה שחלק מן האשם בכך הוא הפוליטיקה. תארו לכם ואין מפלגות חרדיות, נגיע למצב (תאורטי) בו "יאיר לפיד" עובד בשבילנו! בו מפלגות רודפות אחרינו כדי שאנחנו נצביע להם - בקצור, לכנסת כמו
20
תאמרי לי החילונים עושים עבירות ובגללם מגיע צרות לעם ישראל הבעיה היא לא הערבים הבעיה היא אנחנו ואח''כ אומרים לי הצבא שומר עליך הקב''ה שומר עלי ואם לא פה אז בגולה לא צריך אותם שיעשו עבירות ואח''כ יבואו עלינו הם ורק הם אשמים בחטאיהם
19
חוץ ממליצות ריקות, לא הבנתי מה בדיוק מציעה הגב' הנכבדה. אם אכן, היא מתכוונת לצעדים מעשיים, משונה מאד שהיא ואחרים המברברים בלי סוף מה עלינו לעשות כעת, חושבים שאנשים כהגראי"ל מבינים פחות, דואגים פחות, חושבים פחות על החיילים מחד ועל הציבור החרדי מאידך. לעצם הענין: הבעיה של האתרים החרדיים, שאין כמעט אחד
18
למה אנחנו צריכים להיות עם אחד כשרוב העם לא שומרים תורה ומצוות? אולי הגיע הזמן לומר את האמת בפרצוף: אתם יהודים אך אין לכם חלק איתנו! אתם מחללים שבת בפרהסיא ועוברים על כל המצוות שבתורה! לפי ההלכה היהודית היין שלכם יין נסך, בדיוק כמו גוי! מה ההבדל בינכם לכל הגויים סביבנו? אתם מתגאים בצבא, בכוחי ועוצם י
17
את כמו כל אשכנזי מכל אג'נדה שלא תהיה חילוני דתילייט דתי חרדי תמיד אוהבים לעשות משהו לפרסום וקידום אפילו לצאת עם הבן של מועמטר קד'אפי. תמיד זה בולט ובומבסטי. כנסי הבית לאיפות עוגות . אין לי ספק שתלמידי חכמים ונשואות לתלמידי חכמים יראי ה'לא יצאו מדלתי ביתך. את מציעה לחרדים להיות חילוניים בעתיד. (נשל
16
קשה להתחבר ברגע הראשון אבל אין ברירה, היא צודקת.
15
גדולי ישראל אשר יושבים שנים על גבי שנים ולומדים תורה הם עצמם מתלבטים כל היום והלילה מה לומר ואיך לומר אז מאיפה לך החוצפה להביע דעה בכלל בנושא?"כל כבודה בת מלך פנימה" נאמר,אז מה לך ולדברים לא לך תהיי בבית ותבשלי תנקי תחנכי את הילדים ותו לא מקסימום תעבדי קצת אבל מה לך ולענייני תורה אשר עומדים ברומו של
14
רבים -
13
תספרי לנו מה עשית בצבא?
12
את כותבת דברים נכונים ומרגשים, הגיע הזמן להשתתף בנטל, למעננו, הלוואי ועוד דעות ומחשבות כמו שלך ייכתבו ויתפרסמו וישנו את דעת הקהל אמן.
11
את מעלה הצעה שקודמים לך היו הציונות הדתית והיום הם חצאי דתיים . חצי אחד דתילוני והחצי השני שלהם חיחוני לזה קוראים פיצול אישיות. כנראה שלא הבנת מדוע הציונות הדתית ניראת מסכנה. מוכנים להתאבד כמו החמאס להיות שאהידים העיקר למצוא חן בתקשורת. אל תפתי את בניים לצבא כי הם יזנו את בנותייך ךצבא. או הנכדות ש
10
בזמנים הקשים של המערכה, היתה לי יוזמה , לבקש מגדולי ישראל שכוללים של בני ישיבות ירדו ללמוד ולומר פרשת פיטום הקטורת דוקא בעוטף עזה. שירדו ולו ליומיים לאחד היישובים. הרגשתי שאם היו כל כך הרבה אבדות כה קשות זה כי האחדות צריכה מגע. לא חיבוק מרוחק , לא ביקור חולים מרחוק אלא לפעמים יש לבקר את החולה את הפ
9
עצוב עצוב מאד!!! כדאי שכל אחד ידע את מקומו... מאיפה האומץ לצאת נגד גדולי תורה??? שה' יחזיר אותך בתשובה שלימה!
8
וע"ז נאמר: מהרסייך ומחריבייך ממך יצאו!
7
לימוד תורה הוא חשוב כשמירה על הזהות היהודית אבל אף אחד לא היה מסכים להישאר בארץ הזו בלי הצבא. הביטוי של תורה מגנא ומצלא לא נאמר על זמננו ועי' סנהדרין צח: להדיא. כל הישיבות החרדיות נמלטו על נפשם מהדרום. הישיבות של הציבור הדתי לאומי לא רק שלא ברחו אלא אף התנדבו לעזור..וד"ל החברה החרדית רואה ביהדות כ
המלחמה באה כדי שהאנשים שמנסים להצר את ציבור הלומדים יתעסקו בצרות גדולות יותר ולא יהיה להם פנאי שימו לב שתמיד אחרי שמנסים לפגוע בציבור החרדי יש מלחמה העולם נברא בשביל עם ישראל והוא קיים בזכות הבל פיהם של הלומדים לא שאני חלילה באה לזלזל בחיילים הצדיקים אבל אני מאמינה שהמלחמה באה כדי שללפיד ובנט לא י
6
מאמר שמשקף חוסר הבנה משווע...
5
תודה רחלי! נהנתי מכל מילה
4
רחלי היקרה, התבלבלת לגמרי. כבת למשפחת השכול, שגדלה על ברכי האובדן של חייל יקר בקרב, אני יכולה לאמר לך שנתפסת לדמגוגיה של התשקורת נוטפת הארס, וחבל. האם מישהו ממאות אלפי החיילים שאינם נמנים על הפלוגות הלוחמות, מרגיש נחיתות בשל כך? האם שכחנו שלכל כדור בעולמנו -עם כל הכאב -יש כתובת? האם זה הגיוני לתת ח
3
את כל כך צודקת . הגיע העת שהאפליה בין דם לדם תיפסק! הפורום לשוויון בנטל ישמח לפעול למען קירוב הלבבות. בטוחים כי רק ביחד באמונה ובגיוס ננצח תמיד.
2
מעשה שהיה עם המשגיח שלמה וולבה זצ”ל במלחמת ששת הימים. כאשר הבחורים ישבו במקלט, שאלו המשגיח האם לומר תהילים להצלחת חיילי צה”ל? תשובתו, צריך להתפלל שהמדינה הציונית תתפוצץ להם בפנים, ואם כתוצאה מזה אנחנו נמות, יהיה זה מוות על קידוש ד’. לאחר כמה ימים כאשר בישרו לו על שחרור הר הבית והכותל, האם להודות לה
1
כמוך ומזכירים לכולם שאנחנו בכלל רבים כל היום וכל הלילה! אני לא שמעתי מאף אחד את הטענות הקטנוניות והרופסות ששטופים בהמון אי אמונה בצדקת הדרך שאת מעלה במאמרך.
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים