כיכר השבת

"דרך ישרה"

נדרים נג' • סיכום הדף היומי עם שאלות לחזרה ושינון

'כיכר השבת' מגיש סיכום קצר וממצה של הדף היומי מסכת נדרים נג', שבת, כג' כסליו תשפ"ג, בתוספת שאלות לחזרה ושינון הדף הנלמד, בעריכת הרב ישראל ויינגולד (הדף היומי)

| כיכר השבת |
נדרים נג' • סיכום הדף היומי עם שאלות לחזרה ושינון
(צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

דף נג

*היוצא מהמאכל. הדרן

א. הנודר ממאכל דין היוצא ממנו 1. הנודר מן החלב פליגי אם מותר בקום, והנודר מקום מותר בחלב ומר כי אתריה וכן עדשים ואשישים, ומן החלב מותר בגבינה וכן איפכא. 2. הנודר מבשר פליגי אם מותר ברוטב וקיפה, ולכו''ע האוסר עצמו אסור ביוצא ממנו ובתערובתו אם יש בו בנותן טעם. 3. הנודר מן הענבים מותר ביין ומן הזיתים מותר בשמן ואם אסר עליו אלו אסור אף ביוצא מהן, ובעי באומר שאיני טועם ומייתי מחילופיהן וגידוליהן וביצים שנתבשלו עמו וטרית טרופה איירי שיצא מקודם, ולא איפשיטא. 4. הנודר מתמרים מותר בדבש תמרים ולריב''ב כל ששֵׁם תולדתו עליו אסור ופליגי בנדר מדבר שאין דרך לאכלו אלא רק את היוצאים ממנו כגון סתוניות האם נאסר בסתמא. 5. דבר שיש לו שם לווי מותר, ולכן הנודר מן היין מותר ביין תפוחים, וכן דבש תמרים וחומץ סתוניות. 6. הנודר מן השמן בא''י נאסר בשמן זית ומותר בשמן שומשומין ובבבל איפכא, ובמקום שמסתפקים מתרוייהו אפילו רק מיעוט אסור בשתיהם. 7. הנודר מן הירק, בשאר שני שבוע אסור בירקות הגינה ומותר בירקות השדה, ובשביעית איפכא היכן שלא מביאים לא''י ירקות מחו''ל בשביעית משום גוש, ולמ''ד מביאין אסור בתרוייהו. 8. הנודר מגריסין פליגי אם נאסר במקפה, והנודר מן המקפה מותר בגריסים ופליגי בשום. 9. חטה שאני טועם אסור לאפות ומותר לכוס וחטים איפכא, חטה חטים אסור בין קמח ובין פת והיינו לאפות ולכוס, וכן בגריסין בבישול וכסיסה חיים.

הדרן עלך פרק ששי!

שאלות לחזרה ושינון

א. הנודר ממאכל דין היוצא ממנו (9)

ר"ן

דף נג רן

א. החילוק בין דבש תמרים לבין קום של חלב 1. הקום לא נשתנה. 2. קומא דחלבא יש עליו שם חלב, ודבש תמרים נקרא כך רק בכדי להפרישו משל דבורים.

ב. נותן טעם 1. הכא אוסר בשאין בו נ''ט, וקשיא היא הוי שיש לו מתירין. 2. משום דהוי מין באינו מינו.

ג. לרי''ף בפת שאפאה עם צלי לא בטיל כיון דיש לו מתירין לאכלו בבשר 1. ש''מ דבר שיל''מ לא בטל אף בשאינו מינו. 2. לר''ן רק בעומד להיות מותר אח''כ כנדרים אינו בטיל, והתם ליכא לאחמורי במינו אלא רק שלא במינו.

ד. מתי אמרינן שיש לו מתירין 1. בשר חטאת שנתערב בחולין אין להחמיר לישראל משום דשרי לכהן. 2. שונה מפת שמותרת עכשיו לכולם בפני עצמה.

ה. מים ומלח לעיסה 1. אמרו דמין בשאינו מינו ונאסר משום דיש לו מתירין. 2. לר''ן כיון דכעת יש לו היתר במקום ששוין רגלי שתיהן.

לפרטים תגובות והערות: a7653733@gmail.com

תוכן שאסור לפספס
תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
אולי גם יעניין אותך
הדף היומי