דף לז
*שכר על המקרא.
א. אין ליטול שכר על המדרש כמו שמשה לימד את ישראל בחנם, אבל על המקרא שרי ליטול שכר וזהו לרב על השימור ולרבי יוחנן שכר פיסוק טעמים. והשמועות 1. במשנתינו לא ילמדנו מקרא זהו במודר הנאה מקטן שהוא בר שימור, אבל מודר מגדול מלמד מקרא לו ולבניו. 2. תינוקות בשבת אין קורין בתחילה אבל שונין, והטעם להו''א כמ''ד משום פיסוק טעמים ודחי דע''י הבלעה שרי, אלא טעמא כדי שישתעשעו עמהם בשבת או משום דשנוי וסת תחילת חולי מעים. 3. למ''ד שימור קשיא מבנות ולמ''ד פיסוק מקשינן דהוי דאורייתא דדרשינן ויקראו בספר תורת האלקים זה מקרא, מפורש זה תרגום, ושוֹם שכל אלו הפסוקים, ויבינו במקרא זה פיסוק טעמים וי''א אלו המסורות דמקרא ועיטור סופרים קרי וכתיב הלכה למשה מסיני.
שאלות לחזרה ושינון
דף לז
א. המח' כיצד נוטלים שכר על המקרא והשמועות (3)
ר"ן
דף לז רן
א. מי בעי שימור 1. לר''ן גרסינן גדול, ואתי שפיר. 2. י''ג בנות, כיון שאין דרכן לצאת לחוץ.
ב. מהו עיטור סופרים 1. הוספה לתפארת הלשון. 2. טעם מפסיק.