כיכר השבת

"דרך ישרה"

ביצה ב' • סיכום הדף היומי עם שאלות לחזרה ושינון

'כיכר השבת' מגיש סיכום קצר וממצה של הדף היומי מסכת ביצה דף ב', חמישי, כה' אלול תשפ"א, בתוספת שאלות לחזרה ושינון הדף הנלמד, בעריכת הרב ישראל ויינגולד (הדף היומי)

| כיכר השבת |
ביצה ב' • סיכום הדף היומי עם שאלות לחזרה ושינון
(צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

דף ב

*קולי ב"ש ביו"ט. *המח' בביצה.

א. הדברים שהם מקולי ב''ש וחומרי ב''ה ביו''ט 1. ביצה שנולדה ביו''ט לב''ש תאכל בו ביום ולב''ה לא תאכל. 2. שיעור שאור בכזית וחמץ לאכילה בכזית וילפינן בדף ז' מזה שפתח הכתוב בחמץ וסיים בשאור, ולענין ביעור לב''ה בכזית דילפי מאכילה ולב''ש בככותבת דכתיב שאור בנפרד מחמץ אף דאתי בק''ו לומר ששיעורם שונה, ולב''ה איצטריך דחמץ ראוי לאכילה ושאור חימוצו קשה. 3. השוחט ביו"ט חיה ועוף שצריכים כיסוי הדם ובא להימלך, לב''ה אסור לשחוט אא''כ היה לו עפר מוכן מבעו''י ולב''ש אומרים לו אליבא דרבה שחוט חפור וכסה ואליבא דרב יוסף חפור שחוט וכסה, ופלוגתייהו להו''א אם צריך לתת עפר למטה ולמסקנא לכו''ע בעינן ופליגי האם חיישינן שעד שיחפור ימלך ולא ישחוט. ואמרינן דלכו''ע אם שחט ויש לו מבעו''י דקר נעוץ בעפר תיחוח יכול לחפור בדקר ולכסות, וכן אפר כירה הוי מוכן אם הוסק מערב יו''ט או אף בהוסק ביו''ט אם הוא חם כדי לצלות בו ביצה.

ב. במה נחלקו ב''ש וב''ה גבי ביצה והקושיות 1. בתרנגולת העומדת לגדל ביצים וב''ש סברי כר''ש דלית ליה מוקצה וה''ה נולד, ואמרינן דביו''ט רבי סָתם לן כרבי יהודה דאית ליה מוקצה וקאמר אין מבקעין עצים מקורה שנשברה ביו''ט ולכן גבי ביצה מוקמינן את ב''ה כר''י. אבל גבי שבת כיון דחמירא ולא אתו לזלזולי סתם לן רבי כר''ש דמחתכין את הנבילה לפני הכלבים, וכן גבי מגביהין מעל השלחן עצמות וקליפין מוקמינן דב''ה כר''ש, ומקשינן אי לית לב''ש מוקצה הו''ל למימר תרנגולת היא וביצתה. 2. לרבה איירי בתרנגולת העומדת לאכילה וביו''ט שחל אחר השבת וכל ביצה שנולדה היום נגמרה מאתמול, וקסבר הכנה דאורייתא שנאמר והיה ביום הששי והכינו וגזרינן אף בשבת ויו''ט דעלמא, אבל השוחט תרנגולת ביו''ט ומצא בה ביצים גמורות מותר לאכלן ביו''ט דהוי מילתא דלא שכיחא לכן לא גזרו בה. 3. לרב יוסף גזירה משום פירות הנושרין וכולה חדא גזירה שמא יעלה ויתלוש, ולאידך פירות מיגלו משא''כ ביצה ומשקין. 4. לרבי יצחק גזירה משום משקין שזבו וכולה חדא גזירה שמא יסחוט, ולאידך ביצה ופירות הוו אוכלא משא''כ משקין. וכן דעת רבי יוחנן דהקשה סתירה בדעת רבי יהודה דאוסר ביצה ומאידך מתיר משקין שזבו מפירות העומדים לאכילה, ומתרצינן מוחלפת השיטה, ר''י קאמר לדבריהם דרבנן, או ר''י לטעמיה דאית ליה מוקצה.

שאלות לחזרה ושינון

א. הדברים מקולי ב"ש וחומרי ב"ה ביו"ט (3)

ב. במה נחלקו ב"ש וב"ה גבי ביצה והקושיות (4)

לפרטים תגובות והערות: a7653733@gmail.com

תוכן שאסור לפספס
תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
אולי גם יעניין אותך
הדף היומי