

כאשר מושג ‘החשמל’ פרץ בעולם (ה’תרמ"ג) - עלתה לדיון שאלה הלכתית בנוגע לאופן ההתייחסות להפעלת חשמל, בעיקר בכל הקשור לדיני שבת. דעת כל הפוסקים הייתה ברורה: הדלקת חשמל בשבת מהווה איסור מן התורה.
בסוגייתנו במסכת סנהדרין דף ע"ז - מובא מקרה שבו אדם שהסיר תריס ממקומו, וכתוצאה מכך חץ שנורה קודם לכן המשיך במעופו, פגע באדם שעמד מאחורי התריס וגרם למותו. נקבע כי אותו אדם אינו נחשב כרוצח בפועל, אלא רק כמי שגרם למעשה. זאת, משום שהסרת מניעה אינה שקולה לעשייה ישירה של פעולה.
נשווה זאת להדלקת אור החשמל, המתבצעת על ידי חיבור שני קצוות חוטים, כאשר באחד מהם זורם חשמל באופן קבוע. פעולה זו נחשבת לאיסור דאורייתא, שכן המדליק גורם בפועל להופעת האור. אך ישנם מקרים שבהם החוטים כבר מחוברים מראש, אלא שחומר מבודד חוצץ ביניהם ומונע את זרימת החשמל. במקרים כאלה, הסטת המתג אינה יוצרת חיבור חדש, אלא מסירה את החציצה בלבד – ואז האור נדלק.
הגמרא מבארת, כי אדם שכפת את חברו ופתח סכר, וכתוצאה מכך מים שהיו סמוכים לו פרצו בעוצמה והטביעו את הכפות, הרי שהוא נחשב לרוצח. עולה השאלה: במה שונה מעשה זה ממי שהסיר תריס וגרם להמשך מעופו של חץ, אשר נפטר מדין רציחה? הרי בשני המקרים מדובר בהסרת מחסום.
ה"יד רמה" מסביר כי ההבדל טמון בקשר בין המחסום לבין הכוח הפועל. במקרה של הסכר, המים נשענים עליו באופן ישיר, ולכן פתיחתו נחשבת כפעולה במים עצמם. לעומת זאת, התריס אינו נוגע ישירות בחץ, ולכן הסרתו אינה נחשבת כהפעלה ישירה של החץ.


מכאן ניתן להסיק עיקרון חשוב: כאשר הסרת המחסום היא חלק בלתי נפרד מהכוח הפועל, הרי שהיא נחשבת כהשתתפות במעשה עצמו. ניתן להמחיש זאת באמצעות שני תרחישים:
א. הסרת מחסום בטון שמונע ממשאית להתדרדר, ובעקבות כך המשאית ממשיכה בתנועתה ופוגעת באדם – כאן יש לראות במעשה כחלק מהפגיעה.
ב. הסרת מחסום לאחר שהמשאית כבר נעצרה בעזרתו, כך שרק קיומו מנע את התדרדרותה – כאן הסרת המחסום אינה נתפסת כהפעלה ישירה של הכוח.
אם כן, מכיוון שזרם החשמל נעצר דרך קבע על ידי חומר מבודד החוסם את המשך זרימתו, הרי שהסרת מחסום זה היא פעולה ישירה מול הזרם עצמו. בכך, ניתן להקביל את המעשה לפתיחת סכר מים, שכן זרימת המים הראשונים מיוחסת ישירות לפותח הסכר. לעומת זאת, אין לדמות זאת להסרת תריס, שהרי במקרה ההוא האדם אינו מתעסק ישירות עם החץ עצמו.
יש להדגיש כי מאמר זה עוסק רק בהיבט אחד של איסור הדלקת חשמל. עם זאת, נזכיר גם את פסק ההלכה המרכזי של ה"חזון איש" זצ"ל (או"ח סימן נ', ס"ק ז'), אשר קובע כי נוסף על איסור ההבערה, אדם שיוצר מעגל חשמלי עובר גם על איסור "בונה".
קרדיט – עלון מאורות הדף היומי