כיכר השבת

אוריין רייס: בדיל ויעבור גם על תל-אביב?

גם על תל אביב ושותפתה לפשע, הכפייה החילונית, ראוי שנלמד זכות, שכן העיר שבנויה על דיונה, רק עוזרת לנו, ה"קדושים" להתבדל מה"חולים". שוכחים שכולנו שותפים לאותו פשע ראשון. אחים לגלות, רק באריזה אחרת. מי אמר סליחות ולא קיבל?

| 81 | כיכר השבת |
בית הכנסת
בית הכנסת (צילום: אוריין רייס)

בס"ד

אמרו כבר הכל על העיר הזאת – ואני מכירה את הדרך אליה גם עם עיניים עצומות לרווחה. שטה על נתיב וההגה שולט בי. מיותרת מבחינתו. כבר באיילון צפון, ריח הגלים תופס אותי בזווית שהגולשים הכי אוהבים. הפרסומות הערומות שמאירות את הבניינים, מחשיכות את העיר הזאת ואותי איתה גם יחד. אני כמעט נכנעת ל"יציאה" מימין, אבל ממשיכה כשנזכרת שהוא מאיר פניו אפילו בכרך הגדול באדום של רומי.

והנה אני הקטנה, שוב בתוך הרכב שלי, מבקרת בעיר שהיום בה אני זרה. חולפת כל מעבר חצייה על קבוצה מתויירת ושזופה. קרעי שירים שאני כבר לא מזהה, צורמים החוצה מחצאי חלונות, וזורקים אותי שלוש שנים אחורה. לפני שהכרתי עולם שמעבר לגדר של משיח.

מספרים בגולה שהיא הכי אופנתית שיש פה. אירופה! אבל עצוב להודות שהיא לא החליפה בגדים כבר 100 שנה. כמו אותו נציב מלח ישן וסדומי: מפוסל לתלפיות ולאשליות שיש שם משהו שראוי לתור אחריו. בורח (מעצמו בעיקר) ובכך מבריח ומטמא אחרים. מריר ומר בעת ובעונה אחת, ולא מודע כלל לאמת שעלתה בלהבות: פניו לעולמים ישקיפו רק על האחוריים של הסוף.

ללילה כזה, דורש הכנה...

אני מחנה בצידי צילו של רחוב צר. עוצרת לרגע לפני שמנתקת את הנייד (הלא כשר שלי) משקע המטען, כדי לפנותו למצבורי נפשי הסולחת - בכל זאת, נדרש הכנה ללילה כזה. אני יוצאת, סוגרת דלת כבדה ופותחת לב קל. נשענת להתבונן, נושמת לחות מוכרת ומרשה לעצמי להישאב פנימה.

ברחוב הסמוך בשכונת נווה צדק היפה, הבר הכי נחשב בעיר עמוס עד אפס מקום, למרות שפתח שעריו רק לפני חודש. פה, בבית שְׁלוּשׁ, שערי שמיים פתוחים כל ימות השנה, הרבה לפני קום המדינה. אפילו אם רק קומץ עיקש, שב"ה נאסף כאן כל בוקר, למניין מאסף היחידי באזור.

והוא יתברך מדויק אין ספק. הזמין אותי לשוב אליו, ישר לשעת סליחות – אֱם כל המפתחות לתשובה. ה-40 יום של הספרדים הכניס אותי לעניינים, כך יצא שאימצתי הנהגתם בתחילת החזרה. והנה עברו שנתיים מהפעם הראשונה והאחרונה שהייתי כאן, לילה לילה.

לחיות בדו קיום - רצפה עתיקה מאויירת לצד גרפיטי עכשוי
לחיות בדו קיום - רצפה עתיקה מאויירת לצד גרפיטי עכשוי

זה כבר לא בשבילי - התפקחתי

משב של היסוס עבר על כתפי. אולי לא כדאי לגלות מה השארתי מאחור, ומה ינבא לי העתיד שנייה אחרי שאחזור מפה. ניסיתי להשתחרר מענן הנוסטלגיה שאפף אותי, ולהיאחז בצפצוף האזעקה שהפך מרגע לרגע ליותר ויותר רחוק ועמום. "זה כבר לא בשבילי", התפקחתי כשמבטי נעוץ על קופת "מתן בסתר", מובלעת באבני המבנה הראשון שקם לו, מחוץ לחומות יפו. "אוריין, בואי נודה, היסטוריה תמיד עשתה אותך איך נאמר, קצת היסטרית, ופה יש חתיכת היסטוריה, שאולי עדיף שתישאר קבורה יחד עם הרוחות והשדים של עיר החטאים". מלמלתי, ושלום על ישראל.

אני מוציאה מפתח ורצה לגלגלים שייקחו אותי חזרה הישר אל חומות חיי הבטוחים. "הי את, חכי רגע!" אני שומעת וחוששת להסתובב. "גם את באת לסליחות בשלוש?" היא שואלת את הגב האסרטיבי שלי, בחינניות של חוזרת בתשובה מתחילה. "כן.. אבל.. אני לא נשארת. יגררו לי ו..לא משנה. אבל תהני! חודש טוב." צבעתי את האוויר במשפט יתום מגופי, שכבר התרווח במושב, והתנעתי.

"תהני?! איזה מין איחול זה תהני? מי נהנה בסליחות?" החמיצו הגבות שלי בפליאה עצמית מתנשאת, בעוד יד רכה ומקועקעת, מסמנת לי בנמרצות לסובב. ראש רוסי ללא מבטא מסגיר, עם שיער בלונדיני ארוך שמגולח למחצה לכל אורכו, התעקש: "חבל! אל תלכי, זה היצר הרע. מה גם שיש פה אחלה אווירה. אני מזה מקווה שיהיו לי בכיות אמיתיות. ה' מחכה גם לדמעות של בת-מלך. אל תאכזבי את אבינו שבשמיים!" היא כמו קבעה חצי לי חצי לעצמה, ומבלי לחכות לתשובה נעלמה והשאירה אבק מבולבל על המדרכה.

מובכת, לא ידעתי לדייק מה אני יותר: נלהבת או נעלבת מזה שהיא לא זיהתה את אוריין רייס, אז לכל מקרה שלא יהיה, שלחתי את האגו שלי ז"ל, לבוא בטענות רק למטפחת של זו שבמראה, ואותי יוציא מכל העסק הזה בבקשה.

תל אביב ושותפתה לפשע: הכפייה החילונית

מה לא אמרו על העיר זאת - תל אביב ושותפתה לפשע, הכפייה החילונית. והרי גם עליה ראוי שנלמד זכות, שכן העיר שבנויה על דיונה, רק עוזרת לנו, ה"קדושים" להתבדל מה"חולים". שוכחים שכולנו שותפים לאותו פשע ראשון. אחים לגלות, רק באריזה אחרת.

וכמה נעים להתרפק כל פעם מחדש על הנחמה שמבצבצת מאחורי המבט היומרני שלנו. אותו כדור שמשלה, שאפשר להירגע! למול עוונות הענק שלהם "צַדִּיקִים אֲנַחְנוּ וְלֹא חָטָאנוּ, ואחרונים בתור אנו, וייקח עוד הרבה זמן עד שהוא יסיים איתם, אז אל לנו למהר לתשובה." למה מי מת, עלה למעלה, עשה אותך אלוקים ובישר לך מי חייב ומי זכאי. כולנו תלויים במשפט צדק שיכריע כשכולנו כולנו על אותה סירת גומי מתנפחת, מקרטעת אל החוף. מחכים בלי סבלנות לגלגל הצלה, שיבוא רק כשכולנו כמקשה אחת, נצא או זכאים או חייבים ל"ע.

בית-כנסת שְׁלוּשׁ, הוא תמצית העם היהודי עבורי. רבה, משה חג'ג', טריפוליטאי אבל נוסח התפילה מעורב ירושלמי-סרבי-מרוקאי-תימני. עזרת הנשים צנומה וצנועה, כיאה לחמימות שאוטנטית פה למעלה מ-150 שנה. ההיא מבחוץ, חיכתה לי בפנים, עם סליחות ביד: "קחי.. ידעתי שתחזרי!" היא השוויצה.

צבעים ולצלילים רחוקים שהכי מקרבים ללב

איך התגעגעתי לצבעוניות האמיצה הזו, שמעוררת השראה לתחינה. היו שם אתיופית חרדית מבטן, עם מזרוחניקית בכפכפי אצבע, לצד דתייה קשישה חדשה בשכונה ליד הגיורת הותיקה, שיושבת מול זו שלא מגדירה את עצמה, יחד עם חוזרת בתשובה שמבקשת לא לשלב שמאל על ימין, כדי שהחסד יגבר על הדין, ואותי. כולן מתפללות ומהללות את אותו א-ל חי. אותו אלוקים שמוחל וסולח ומעביר ראשון ראשון לי, ולך – לכולנו בע"ה.

ומסתבר שטעיתי. זו אכן זו המילה. נהניתי!

כולנו מלאכים עם כנפיים שקופות. מבקשים לאסוף שמחות קטנות, שמטפטפות אקראית בלי שם הנמען

שבת שלום חיה ותוססת, צבעונית ומגוונת כמו עם ישראל אחד!

לחצו כאן

פניות אישיות, הצעות לשירים ודברים שבקדושה, ניתן לשלוח לאוריין לכתובת: orian@kikar.net

81 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
25
חיכיתי לזה. חיכיתי לטור שבו אני אזכה להבין אותך ולנסות להבין מי את בעצם. בכתבות הקודמות היה קשה אולי בגלל הסרבול במשפטים או עמקות יתר. אבל עכשיו, עכשיו זה פשוט היה כיף, זה היה לקרוא אותך, את אוריין, לדעת שאת מסוגלת להכנס לבית הכנסת ולחוש ברחמים האינסופיים של הקב"ה שמעביר ראשון ראשון.. יישר כוח מחכה
24
ממש יפה ומרגש! יישר כוח! אשרייך!!!
23
נכון, יכול להיות שזה לא ממש מתאים, אבל זה גם לא מתאים לעשות מיזה רעש כאילו מי ישמע איזה תמונה לא צנועה זו. מי שמתעסק רק בזה זה אומר בדיוק איפה הראש שלו מונח. זה מזכיר לי סיפור שקראתי במקור מהימן: זוג אברכים עלו לטיסה ובשביל שחלילה לא תשב לידם בחורה (למרות שבכיף אפשר לבקש מאנשים להחליף מקום ואם עושים

הצגת כל התגובות

22
את לא שמה לב שהתמונה שלך היחידה כאן בככר השבת? חזרת בתשובה או לא? לפני שכותבים מילים יפות, שימי לב קודם כל לאריזה שלהם. יש אנשים שנכנסים לאתר הזה כדי להמנע כמה שיותר מדברים לא ראויים, ואת מעיזה לשים את התמונה שלך? אני בטוחה שזה עדיין זר לך, אבל כדאי שתעשי חשיבה מחודשת.
21
לא הבנתי למה צריך לפרסם את תמונתה? היכן הצניעות של בת ישראל?
יש רק תמונה של היד שלה. מה לא צנוע פה?
20
יש בה משהו בגברת הזו, שתמיד יעניין. לא משנה לאיזה צד של המפה היא תשתייך. ובין אם אתה מסכים איתה או מבין אותה או לא, אתה תיכנס ותקרא ואולי גם קצת תתרגש בלי שידעו. ולכל המתחכמים עוד בטרם יגיבו, שלא, זה לא בגלל התמונה. ישנם אנשים כאלה שפשוט יש להם את זה וזה מעורר לטוב ולרע. תאהבו אותה או לא, שאפו על הק
19
המשיכי כך
18
אחרת אשתי לא נותנת לי להסתכל במחשב...
17
היי ברוכה בדרך ערוכה מימי קדם...מדהימה שאת!!!‏ (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
16
צריכים לראות מי הכותבת?!
15
את לא חייבת לקרוא.. דווקא אני נהנה מהכתבות. ובלי הערה קטנה אי אפשר... איך הגעת ל150 שנה? בית שלוש נבנה ב1892 כפי שכתוב מפורשות בויקיפדיה
הערכים בויקיפדיה כותבים אנשים כמוני וכמוך, ומה לעשות, גם הם יכולים לטעות..
14
אין צורך בתמונה זה לא תורם לאף אחד.
13
מישהו יודע שיגיד
12
הייתי במירון ובאו שמה לציון רשב"י ילדים של בית ספר של חילונים ואחרי שהשיגו כיפה והם ענו בכזה התלהבות האמנים על הקדישים והייתי עם תפילין אז ממש כולם רצו אילי שהם רוצים להניח תפילין וראיתי בהם כזה צימאון אין סופי ליהדות הטהורה, הלב שלי הזדעזע, אבל מה נעשה לדור כזה עלוב שכפי שאני יודע ויש לי מאות מא
11
כול הכבוד לך כתיבה יפה ומצחיקה גם...מבינה כול מילה שכתבת בתור מישהיא שהיתה חיה כמוך את תל אביב
10
רח' שלוש פינת אמזלג בנווה צדק תל אביב. ליד גשר שלוש מקום של קדושה אמיתית.
9
יופי של כתבה! שיפרסמו איפה את מרצה ומתי תודה ה יצליח את דרכך
8
נעלבת מזה שהיא לא מזהה את אורין רייס?!?!??! או שמה זנו... חמודה.... עם כל הכבוד את לא באמת מוכרת.... ובטח שלא סוג של סלב!
7
הפעם כתבה בצורה יותר מובנת שלא צריכה ניתוח כדי להבין מששפט בצורה נורמלית,ועל זה-שאפו!! למרות,שביננו- רק תהתחלה..
גיבובים גיבובים כל הכתבה...עדיין לא הבנתי מה היא רוצה להסביר פה..
6
היא לא תצליח לחזק אפחד עם הסיפורים שלה
אבל מי שהיה חי כמוה כן
ואשרייה על הכנות והכתבות היפות והאומץ להיות עצמה אהבת ישראל היא מעל הכל!
5
אוריין את פשוט כותבת מדהים, לא פגשתי הרבה שכותבים בצורה יפה כל כך, כל מילה בצבע, כל מילה בסלע, נהנתי מכל שורה שלך,מרגש עד דמעות, ישר כוח, עלי והצליחי, והמשיכי לכתוב לנו..
4
היית כותבת גם באתר נוסף באינטרנט אך אני מקווה שנעשתה שאלת רב לגביי פרסום תמונתך.... שלא יצא מצווה הבאה בעבירה.
אולי במקום טענות תביאי מקורות את גם שמה מסכה שאת הולכת ברחוב???? אין שום ענין לאסור את המותר ואם את עושה את זה בתור הידור כל הכבוד לך אבל אל תצפי שיתנהגו כמוך...
3
קראתי בשקיקה את דבריך . וזה הזכיר לי את חלון את הבית כנסת העמוס בשלל נוער שלא תראי אותם במאה שערים ולא בבני ברק . תראי אותם רצים לילה לילה לסליחות אם החברה שלהם או בלי הניצוץ היהודי הזה שזה מדליק בהם ... נזכרתי איך שהם זועקים אדון הסליחות מלב קורע ומבולבל .. זוכר את האלו שהיו באים רק בחמישי ומוצאש א
2
כנראה שאת עוד לא החלטת איפה את נמצאת בעולם הדתי או החילוני זה המציאות איתך את נשארת מבולבלת ואת האמת בילבלת אותי בתור שלך
רק זה הבטוח רוחנית במקומו ומרגיש נוח בנעליו יכול להרשות לעצמו ״לרדת״ לעם ולשחות עם כל זרם. כידוע דגים ללא קשקשים וסנפירים הם הכשרים והם היחידים ששוחים נגד הזרם כי הוא לא חש מאויים שמה יפול או יסטה מהדרך שלו. אני מברך את הכתבת על האומץ לחזור לשוריה גם אם נראים עכורים כי היא רק חוזרת מחוזקת ומחזקת כלש
דגים ללא קשקשים וסנפירים אינם כשרים ואינם שוחים נגד הזרם אבל הרעיון מובן שכוייח
1
ת''א זו עיר סדום ועמורה שצריכה לקבל את המכה שלה הם חוטאים ומחטיאים את הרבים שם לא שומרים תורה ומצוות מה חשבת שהקב'ה יסלח ויסלח עד מתי ?
תחשוב פעמיים לפני שאתה כותב משהו
תרבות