כיכר השבת

רוצים לבטל עסקה? מה החוק אומר?

אחת מחוויות המתסכלות ביותר היא ביטול עסקה, מה החוק אומר? האם הוא לטובתכם או לטובת המוכר? האם אפשר לקבל עודף על שובר זיכוי? ומה אם הוא נמחק? (צרכנות נבונה)

| 7 | כיכר השבת |
חוויה מתסכלת
חוויה מתסכלת (צילום: פלאש 90)

אחת מהחוויות המתסכלות ביותר בקניות היא החזרת המוצר. יצא לכם בוודאי לקנות מוצר שהתברר בסופו של דבר כתקול, או אולי בטעות קניתם נעל שלא התאימה לכללי ה'חיידר'. כשבאתם להחזיר את המוצר המוכר דחה אתכם בשלל טענות ובוודאי גם הביא את החוק היבש לצידו, אין ספק אכן חוויה מתסכלת שגם עולה לנו המון כסף.

בדיוק בכדי למנוע את החוויה הלא נעימה שבהחזרת המוצרים, נקבעו תקנות חדשות. אך היתרון הגדול של הסוחרים עלינו שאנו פשוט לא יודעים אותם.

נתחיל עם הסייגים שנקבעו בחוק, רק אם המוצר שרכשתם עומד בתנאים שלהלן תוכלו לבטל את העסקה:

אם המחיר עולה על 50 שקלים; אם המוצר ארוז באריזה המקורית (בביגוד והנעלה לא תדרשו להמציא אריזה); מוצרי אלקטרוניקה ניתן להחזיר במידה ונפתחה האריזה אך לא השתמשתם בפריט.

  • אז באתם לבטל עיסקה, המוכר לא מתווכח אך טוען שאתם צריכים לשלם דמי ביטול עיסקה. שימו לב, אם החוק מאפשר לכם לבטל את העיסקה, אל תשלמו דמי ביטול עסקה הגבוהים מ - 5% מסכום המוצר, או 100 שקלים, הנמוך מביניהם.
  • ישנם גם מוצרים שבהם אין ביטול עיסקה תקף, כמו תכשיטים שמחירים מעל 3000 שקלים (למעט שעונים), מזון ותרופות. (תכשיטים שעלותם פחותה מ-3,000 ש"ח אפשר להחזיר עד תום שני ימים מהקנייה).
  • בית העסק חייב להציג את מדיניות החזרת המוצרים במקרים בהם אין חובה על העסק להחזיר כסף, אך העוסק מאפשר לכם - הלקוחות לבטל את העסקה ולקבל זיכוי או שובר. חשוב מאוד: שובר הזיכוי חייב להיות מודפס על נייר שאינו מחוק או דוהה, עסקים רבים נוטים לזלזל בתקנה זו, ומקווים שעד שתחזרו לממש את הזיכוי, לא יהיה ניתן להבין ממנו אם קניתם ביצה או תרנגולת, עימדו על זכותכם. שובר הזיכוי חייב להיות תקף לפחות לשנתיים. אסור לבעל החנות להגביל את שובר הזיכוי למכירות סוף עונה ומבצעים.
  • ואם כבר שובר זיכוי, אנו מגיעים לבעיה כאובה במיוחד, אם קניתם באמצעות השובר מוצר שמחירו פחות מהרשום על השובר, אתם זכאים לקבל עודף! ושלא יספרו לכם סיפורים. אומנם זה מותנה בכך, שההפרש אינו עולה על 5% מגובה השובר או 100 שקלים (הנמוך מביניהם).
  • במוצרי חשמל, אלקטרוניקה וגז חדשים, לרבות מנגנונים מכניים וחשמליים ברהיטים שמחירם גבוה מ-150 שקלים, קיימת לעוסק החובה למסור לצרכן בנוסף לתעודת האחריות מדבקת אחריות בה יצוין תום תקופת האחריות (למעט במקרים בהם קיים סייג לחובה זו).
  • ע"פ חוק הגנת הצרכן בעסקת מכר מרחוק, כגון באינטרנט או בטלפון, יהיה רשאי הצרכן לבטל בכתב את העסקה, בתנאים הבאים:

    ביטול עיסקה מרחוק בנכס - מיום עשיית העסקה ועד 14 ימים מיום קבלת הנכס או מיום קבלת המסמך המאשר את העיסקה , לפי המאוחר מביניהם.

    ביטול עיסקה מרחוק בשירות - בתוך 14 ימים מיום עשיית העסקה, ובלבד שביטול כאמור ייעשה לפחות שני ימים, שאינם ימי מנוחה, קודם למועד שבו אמור השירות להינתן.

ולסיום, הזכאות שלכם לקבלת החזר כספי היא כדלהלן: החזרת התמורה, תהיה במועד ביטול העסקה ותיעשה באותו אופן שנעשה בו התשלום: אם היה התשלום במזומן או בשיק, השבת התמורה תהיה במזומן ובלבד שהשיק נפרע ואם לא הופקד השיק לפירעון, יוחזר השיק; היה התשלום בכרטיס אשראי, יבוטל החיוב ואם חויב חשבון הצרכן ישיב העוסק לצרכן את התשלום שחויב בו, במזומן.

הערת המערכת: אין באמור בכתבה משום יעוץ משפטי, אלא שירות לגולשים בלבד.

תוכן שאסור לפספס
7 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
4
ניתן להחליף תוך 14 יום!!! החזר כספי הוא חוק!!!! שמעתי פעם על אישה שעושה מעשה מכוער ממש!!! היא קונה בגד לדוגמא ב-300 שקלים שמתאים לאירוע שלה אחרי יומיים (היא לבשה אותו)היא באה להחזיר לחנות לוקחת 2 פריטים אחרים במקום באותו הסכום-ואז היא לוקחת מידה לא טובה והסיפור לא נגמר!!!! עד שהיא כביכול "מצאה" את
3
כמה פרטים שלא ציינתם: א. במוצרי אלקטרוניקה ניתן להחזיר גם אם האריזה נפתחה ובתנאי שלא נגרם נזק לאריזה, בנגנים וכדו' מצוי מאד אריזות שלא ניתנות לפתיחה ללא נזק. ב. אין שום חיוב בחוק להחזיר את התמורה במעמד ביטול העסקה, זכותו של בעל העסק לקבוע שרק המנהל או מישהו בעל סמכות רשאי לבצע החזרים, ואין ללקוח אפ
עוגמת נפש וסיפורים. המציאות מראה שאם המוכר רוצה הוא יכול לקבל גם משומש ושרוט עובדה שבבזק (סטור) מקבלים גם מוצרים שהשתמשת בהם (הם יודעים איך לטפל בזה כי הם רוצים) כשהייתי בארה"ב לקחתי נגן שאז עלה הרבה כסף והחזרתי אחרי שבוע רק משום שהוא לא מצא חן בעיני המוכרת בסניף לא אמרה כלום חוץ מהאם אני רוצה ל
תראה לי ישראלי שמוכן לקנות מוצר משומש במחיר מלא - אפילו אם יש עליו רק שריטה אחת. אין - לא קיים! העסק יהיה מוכרח להוריד את המחיר המוצר כך שבפועל גרמת לו נזק, נקודה. אם לדעתך בזבוז זמנו של המוכר ומניעת מכירות עתידיות אינן גזל זו בעיה שלך. אבל חשוב שאנשים ייקחו גם את זה בחשבון. אגב, הדוגמאות של בזק
2
דבר חשוב שלא צוין זה מוצר הניתן להעתקה כגון ספרים דיסקים פוסטרים וכדו׳ שעל זה החוק לא חל, אומנם יש על זה כל הזכויות שמורות, אבל כמובן ניתן להשיג את רשות הבעלים..

הצגת כל התגובות

1
מוצרי הלבשה והנעלה ניתן להחזיר נכון להיום עד שני ימי עסקים ממועד רכישתם במידה ומעוניינים לקבל כסף חזרה.
צרכנות נבונה