הבעש"ט הדהים: ללפת יש טעם של מוות

מתבונן הבעל שם טוב במאכל, ומיד דוחהו מלפניו. לא רוצה לאכול. ומוסיף: "אסור לאכול מלפת זו". התפלאה הרבנית עד מאוד. ירק? מה יכול להיות בו? זה הרי לא בשר ולא פיגול. זה בסך הכול ירק. ואין בו שום בעיה של כשרות. אז מה? היא היתה חייבת לברר למה התכוון בדבריו * ח´ יקר במעשייה מופלאה לפרשת שמיני, ובמסר מפעים

|
14
| כיכר השבת |

ישב הבעל שם טוב הקדוש עם רבי דוד, תלמידו הנודע. היה זה בתקופה שלפני פסח. זמן מיועד הוא להוציא החמץ מן הבית ומן הלב.

לרבי דוד היה תפקיד חשוב. הוא היה עובר בעיירות ומוכיח את היהודים ומלמד את הלכות הפסח ברבים.

והנה, מגישה הרבנית מנת ירק הנקרא לפת, כשהוא מבושל כדבעי.

מתבונן הבעל שם טוב במאכל, ומיד דוחהו מלפניו. לא רוצה לאכול. ומוסיף: "אסור לאכול מלפת זו. שיש לה טעם מתים וטעם נכרים כאחד".

התפלאה הרבנית עד מאוד.

ירק? מה יכול להיות בו? זה הרי לא בשר ולא פיגול. זה בסך הכול ירק. ואין בו שום בעיה של כשרות. אז מה? היא היתה חייבת לברר למה התכוון בדבריו.

השביל אל הפתרון

את הלפת היא קנתה אצל השכן הנכרי. לכן ניגשה וביררה אצלו:

מהיכן הגיעה לפת זו?.

"מה הענין בשאלה?" לא הבין. "הסחורה טובה ומשובחה!" אמר כשהוא מופתע.

אך היא לא הרפתה. אני מוכרחה לדעת מאיפה הלפת הזו! המשיכה לבקש.

"קטפתי מגינה אשר צמחה בבית הקברות הקרוב". השיב לה כשהוא מורה באצבעו על השביל הקרוב, היה זה בית הקברות הנכרי...

אכן בדיוק כפי שאמר הבעל שם טוב. ללפת הזו היה גם טעם של מתים וגם טעם של נכרים!.

הרמב"ם עונה באיגרת

בפרשת שמיני לומדים אנו את מהותו של המאכל הכשר. יש קשר וזיקה ברורה בין ישראל עם קדושים לבין המאכלים המקודשים שהם אוכלים.

החריפות הכי גדולה בהתבטאות לדברים כשרים מיוחסת לרמב"ם. הרמב"ם שניהל את הויכוחים הכי אמיצים עם כל העמים, ניהל פולמוסים וכתב את ´מורה נבוכים´ . דווקא הוא יצא נחרצות נגד המאכלים הבלתי כשרים, והודיע כי מי שאוכל מאכלים פסולים – משחית את מחשבותיו באופן טוטלי.

כשהגיעה שאלתם של אותם אפיקורסים כשהם מבקשים הוכחות למציאות ד´ בעולם. עונה להם הרמב"ם: "כנראה שאוכלים אתם מאכלים לא טהורים ולא כשרים, עד כי היטמטם ליבכם לשאול שאלות כאלו!".

מה סודו של האוכל?

תאכל – ותהיו בריא וחזק

ה´תולדות יעקב יוסף´ היה מרבה לצום. תעניותיו נשמרו בסוד. אותו שליח שהיה מביא לו לבית הכנסת את האוכל, רק הוא ידע כי בעצם, לא נוגע הרב לא נוגע במאכלים במשך השבוע.

חשב הצדיק מפולנאה כי מתעלה הוא בקדושה. והנה, כשהגיע אל הבעל שם טוב, אמר לו הבעש"ט: כי בשעה שהוא צם הרי הוא מתיש את כוחות הנפש שבו. ובכך מחליש את יכולותיו בעבודת ה´. "עצת היצר היא להחליש את הגוף ולרוקנו מכוחותיו". כך אמר.

כלומר, יש באוכל תכונה שמחזקת ומחייה ומשיבה את הנפש.

נקודת החיים שבאוכל

מה מחיה במאכל?

הרי כל מה שאנו אוכלים כבר אינו חי. המלפפון. התפוח, והדג שביתרו לנתחיו.

איך המאכל ייתן חיים – כשהוא עצמו כבר מת?

כל מה שקיים כאן בעולם הוא בכוח נקודת חיות אלוקית. זעירה ככל שתהיה.

נקודת החיות הזו היא - נקודת החיים – נקודת הקדושה היא המחייה אותנו באכלנו מן המזון.

בכל טיש של אדמו"ר חסידי אפשר לראות איך החסידים משתדלים לקבל שיריים מהרבי.

למה? כי הצדיק יודע לברר את הקדושה שבמזון. ומאכלו המקודש מסוגל בוודאי ליראת שמים.

בימים אלו, בהם נקראת פרשת שמיני המזהירה ממה לא לאכול. ובהם מתחילים את הכנות הפסח – חג הפה הצח. חשוב להשתדל עוד יותר בבירור נקודות הקדושה והניצוצות שבמזון.

הכתבה עניינה אותך?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
תוכן שאסור לפספס

14 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

6
התמונה הזאת לא של הבעל שם טוב אלא של מחולל פלאות אחר שיצאו עליו עוררין, וראיתי מכתב מרבני אמריקה שלא לתלות תמונה זו בבית
אבי צפת avidaya
5
התמונה המיוחסת בטעות לבעש"ט, הינה של מכשף בשם "שמואל פאלק הבעל שם מלונדון" והיא (התמונה המקורית) נמצאת במוזיאון בלונדון. בגלל הכינוי "בעל שם" נוצר הבילבול עם הבעש"ט הקדוש. מן הראוי לפרסם שזו תמונת שמואל פאלק, שהיה מלמד קבלה מעשית וכשפים לנשים גויות. הנודע ביהודה התנגד לו מאד וקרא לו "בעל שד"
פוקרוי
4
דברי הרמב"ם הובאו בס' דגל מחנה אפרים (פרשת עקב) מאגרת תחיית המתים, אבל הם לא מופיעים שם. גם בברכ"י הוזכרו, אבל לא מצאתי את המקור. הדברים מאד לא מתאימים לרמב"ם, ואני מסופק אם אכן יצאו מקולמוסו. אם למישהו יש ידיעה בכך, אנא לכתוב מראה מקום.
אברך
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
משה
תוכן שאסור לפספס

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות